Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolme lego-joulukalenteria vie kuukauden ruokarahat!

Vierailija
15.11.2017 |

Ei hemmetti :( Ikävä niitä aikoja, kun parin euron suklaakalenterit vielä kelpasivat. Kauheaa rahastusta!

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa lego kalenterin 20e:lla? Kyllä ne on 30e ja ylikin. Siitä tulee kolmelle 90e, ei 60e. Meillä on onneksi vaan yhdelle tarvis ja sen ostaa tänä vuonna yksi kummeista etukäteisjoululahjaksi.

Cdonilta parikymppiä. Ehkäpä ei kannata lähikaupasta hankkia jos rahanmeno itkettää...

Kävin katsomassa, koska lapsi vinkuu Legokalenteria. Lego city maksoi 25 eur ja Star wars 35 eur!! Ensimmäinen on Prismassa alle 20 eur ja toinen alle 30 eur, joten tuolta nyt ei ainakaan kannata tilata.

Ja kaikille, jotka mainostaa noita itse täytettäviä juttuja: niille tulee helposti toooodella paljon hintaa. Voi miettiä mitä kaupasta saa eurolla (ei mitään, ja siitäkin tulee jo 24 eur hintaa...)

http://cdon.fi/lelut/lego-city-joulukalenteri-2017-60155-p41652484

Ja täytettävistä tuleeae hinta millä täytät. Ostin kympillä tavaraa itse jakaan kuvioreijittimet ja leimasimet pusseihin, tarra-arkin aattelin myös ostaa ja jakaa osiin. Alle parikymppiä silti menee rutkasti.

Vierailija
82/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki tosiaan tajua että ap on provo? Kolme kalenteria vie muka koko kuukauden ruokarahat, vaikka pojalla on kallista erityisruokaa vaativa keliakia. Mihin ihmeeseen mediakriittisyys on unohtunut?

Ap on varmaan provo, mutta onhan noita selvästi pilvin pimein ihmisiä, joilla rahat menee "ihan pakollisiin" (lue täysin turhiin) asioihin ja sitten valitetaan, ettei ole rahaa ostaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki tosiaan tajua että ap on provo? Kolme kalenteria vie muka koko kuukauden ruokarahat, vaikka pojalla on kallista erityisruokaa vaativa keliakia. Mihin ihmeeseen mediakriittisyys on unohtunut?

Juuh, ap on provo selvästi, mutta silti löytyy ihan oikeesti näitä jotka ostavat noita kalentereita kun ei raaski sanoa ei ja jälkeenpäin mussuttaa miten mikään muu ei lapsille kelvannut.

Vierailija
84/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies jäi lokakuussa työttömäksi ja  omalla siivojan palkalla ei hurrata, vielä kun tiliä syövät  miehen  lääkkeet /valohoito psoriakseen ja pojan gluteenittomat tuotteet.  Elämme kädestä suuhun!

a.p

Parasta mitä voitte nyt tehdä, on sopeuttaa menot pienentyneisiin tuloihin. Lasten kohdalla se tarkoittaa luopumista noista lelukalentereista. Nyt mielikuvitus hyrräämään miten lapsille mielekäs joulu jollain muulla tavalla kuin laittamalla rahaa rojuihin.

Tehtäväkalenteri jossa joku päivittäinen, yhteinen puuha yms. Ei maksa paljon. Lapsille on oikeasti paljon tärkeämpää viettää mukavaa, sisällöllisesti innostavaa lapsuutta kuin saada viimeisimpiä villitystavaroita.

Vierailija
85/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6 ja 8 vuotiaat tytöt, en ole ostanut enkä aio ostaa kalliita kalentereita. Onhan ne lapsen mielestä varmasti jänniä, mutta suhteessa hintaan ihan turhaa rahanhukkaa.

Vierailija
86/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veemäisiä nuo Lego-kalenterit, kun tuolla tavalla vievät toisten ruokarahat ihan noin vain. 

Vierailija
87/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sano lasten kummeille, että joululahjan sijasta voi hommata lapsille joulukalenterin? Vai etkö ole liittänyt lapsiasi kirkkoon eikä heillä ole kummeja?

Meillä on yksi lapsi, mutta talosta löytyy jo 7 joulukalenteria. Lapsella ja minulla on molemmilla suklaakalenterit, mies sai isänpäivälahjaksi salmiakkikalenterin, kaksi kalenteria on tullut sanomalehtien kautta tilaajalahjana, työkaverilta ostin partiokalenterin (se on se minun jokajouluinen toivekalenterini, aina niin hieno) ja lisäksi lapsi halusi Frozenin krääsäkalenterin. Frozen-kalenteri oli kyllä sen verran kallis, että sitä harkitsin tosissani, mutta päätin sitten kumminkin ostaa. Siinä on hiuslenkkejä ja pinnejä sisällä, ne tulevat ainakin pitkäkestoiseen käyttöön.

Joku voi ajatella, että ihan hullun hommaa, mutta meistä on niin hauskaa etsiä ja avata luukkuja yhdessä ja ihastella kuvia ja pistää heti aamulla vähän suuta makeaksi, ennen kuin lähdemme ulos pimeään ja kylmään aamuun.

Vierailija
88/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjänä ollessa tuli kyllä huomattua, että nuo joulukalenterit, vappupallot yms. on kyllä joillain lasten ilahduttamisen sijaan statuskysymys.

Ikävän usein se nimittäin oli VANHEMPI joka kiukkuisena polki jalkaa kun se vuoden hittituote oli myyty loppuun. Joissain tapauksissa lapsi seiso vieressä häpeänpuna kasvoilla helttaen, yrittäen mutista vanhemmalleen, ettei sillä oikeasti ole väliä.

Älkää eläkö niiden lasten kautta. Nuo useita kymppejä maksavat lelukalenterit ovat mitä älyttömin juttu. Itse kerron lapselle, että lahjoja saa sitten jouluna, kalenteriksi saa riittää max. 5€ maksava.

Olen huomannut ihan saman. 😄 Olin opiskeluaikoina eräässä lelukaupassa töissä ja lapsi ei saattanut olla moksiskaan, mutta vanhempi oli aivan hermona. Ja aivan ylipäätään osa vanhemmasta pelkää hirveästi tuottavansa lapsellensa pettymyksiä. Eräs kerta varta vasten äiti ajoi yli tunnin matkan hakemaan tiettyä joulukalenteria myymälästä. Itse olisin pahoitellut omalle lapselle, että sori nyt jäi tällä kertaa se kalenteri saamatta.

Vierailija
89/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voisi sanoa että takuuvarma provo. Mutta tämän ajattelutyylin omaavia on kyllä ihan muuallakin kuin Porvoossa.. Kuitenkin, itse olen hyvätuloinen, ja voisin kustantaa lapsilleni ne legon kalenterit. Mutta en jaksa uskoa että ne lapsia kiinnostaisivat kovinkaan pitkään kuitenkaan.

Vierailija
90/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämän on pakko olla provo, muuten en ymmärrä miksi vähistä rahoista pitäisi ostaa kolme kallista joulukalenteria?

Vaikka töissä käynkin, niin mietin aina ennen joulua onko mun järkeä ostaa itselle yksi arpa-kalenteri vai ei. (maksaa 10€)

Joinakin vuosina oon ostanut, en aina, vaan oon ollut tyytyväinen vaik johonkin ilmaiseksi jostain saatuun kalenteriin, vaikka asia ei ole rahasta kiinni.

Vierailija
91/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa lego kalenterin 20e:lla? Kyllä ne on 30e ja ylikin. Siitä tulee kolmelle 90e, ei 60e. Meillä on onneksi vaan yhdelle tarvis ja sen ostaa tänä vuonna yksi kummeista etukäteisjoululahjaksi.

Cdonilta parikymppiä. Ehkäpä ei kannata lähikaupasta hankkia jos rahanmeno itkettää...

Ei mua rahanmeno itketä. Tiedän, että Legokalenterit on kalliita, mutta on ne myös laadukkaita. Legot maksaa joka tapauksessa paljon rahaa. Mutta kyllä se kirpaisisi, jos pitäisi kolmelle lapselle laittaa kalentereihin 90e. Jo se 60e olis paljon. Onneksi tosin meillä kummi tarjoutui ostamaan lahjan, budjetti 50e. Ja koska hän ei ole maisemissa jouluna, hän ajatteli tulla käymään meillä joulukuun alussa ja tuoda lahjan jo silloin. Tartuin heti tilaisuuteen ja kysyin rohkeasti, että jospa sittenkin ostaisi joulukalenterin, josta lapselle olisi jo heti silloin iloa kun kummi tulee meille "pikkujouluihin" ja samalla kummi säästää 20e. Minä kyllä osaan nämä talousasiat. Mutta sinä et ilmeisesti osaa muuta kuin ilkeillä?

Vierailija
92/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä valitusta. Olin lapsi keskituloisessa perheessä 90-luvulla ja meillä oli aina ne euron maksavat suklaakalenterit ja yhteisenä partiolaisten kalenteri. Hyvin kelpasi.

Nyt kasvatan lapsiani keskituloisena vanhempana ja sen verran upgradeusta on tapahtunut että ostetaan muutaman euron Mars tmv kalenterit. Yli viittä euroa ei niihin laiteta.

Olen huomannut että joulukalenterien hinnasta vikisee pienituloiset jotka eivät (tässäkään asiassa) voi tyytyä vähään kuten me keskituloiset vaan pakko on ostaa se hienoin Lego ja Frozen juttu.

Tuntuu että ne joilla ei ole varaa haluaa aina turhimmat ja kalleimmat romut. Toimeentulevat varmaan tulevat osittain senkin takia toimeen etteivät laita 20-30 euroa joulukalenteriin tai ylipäänsä käytä koko ajan rahaa turhaan.

Kerran me vain eletään. Ja lapsuus on vain hetken. Tuollainen joulukalenteri voi olla lapselle tosi iso ilo. Ei 20-30e ole liian iso raha sellaisesta.

Entä sitten kun lapsi vuosi vuodelta haluaa vaan enemmän ja kalliimpaa? Aikuisena vielä vanhempien lompakolla tai ottaa pikavippejä koska ei ole eläissään kuullut sanaa EI vanhemmiltaan? Tsemppiä vaan sille lapsen kasvatukseen.

Vierailija
93/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut joulukalenteria moneen vuoteen. Kalenterin sijaan meillä poltetaan joulukuussa joka aamu perheen kesken hetki kynttilää ja yksi perheenjäsenistä on valmistellut pienen "ohjelman": Joskus se on runo tai mietelause, joskus arvoitus jota kaikki koittaa arvata, joskus kysymys johon keksitään hassuja vastauksia ja milloin mitäkin. Tällainen pieni hetki yhdessäoloa auttaa rauhoittumaan joulustressin keskellä ja lähentää perheenjäseniä toisiinsa.

Ja niin, ihan keskiluokkainen perhe ollaan. Ei siis köyhäillä pakon vuoksi vaan siksi, että meidän arvomaailmaan tämä sopii paljon paremmin kuin pikkukrääsä, ylikallis suklaa tai edes perinteinen kuvakalenteri, jossa on jonkun ulkopuolisen valitsemia ja tekemiä kuvia.

Vierailija
94/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsena koskaan ollut edes niitä halvimpia suklaakalentereita, ihan vaan kuvakalenterit kaikilla kolmella lapsella. Tosin siinä vaiheessa kun olin itse noin 10v, keksin pistää säästämäni viikkorahat hyvään tarkoitukseen, eli yli 10e maksavaan kinder-kalenteriin. Oli melkoisen luksusta!

Vierailija
95/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sellaiset on pakko ostaa, koska lapset... Ei ole!

Vierailija
96/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua rahanmeno itketä. Tiedän, että Legokalenterit on kalliita, mutta on ne myös laadukkaita. Legot maksaa joka tapauksessa paljon rahaa. Mutta kyllä se kirpaisisi, jos pitäisi kolmelle lapselle laittaa kalentereihin 90e. Jo se 60e olis paljon. Onneksi tosin meillä kummi tarjoutui ostamaan lahjan, budjetti 50e. Ja koska hän ei ole maisemissa jouluna, hän ajatteli tulla käymään meillä joulukuun alussa ja tuoda lahjan jo silloin. Tartuin heti tilaisuuteen ja kysyin rohkeasti, että jospa sittenkin ostaisi joulukalenterin, josta lapselle olisi jo heti silloin iloa kun kummi tulee meille "pikkujouluihin" ja samalla kummi säästää 20e. Minä kyllä osaan nämä talousasiat. Mutta sinä et ilmeisesti osaa muuta kuin ilkeillä?

Jos tuo susta tuntuu ilkeältä niin herkillä meet. Koska jo kaatuneesta maidosta (liian kalliit kalenterit jo ostettu) on vaan ihan turha valittaa. Se on yksinkertaisesti fakta, että jos vähässä rahatilanteessa pistät rahaa palamaan turhuuksiin, on asiasta vaan niin turha itkeä. Kannattaa ottaa opikseen ja ensikerralla toimia fiksummin.

Vierailija
97/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että maailma eli me ihmiset, teidänkin pilalle hemmotellut ja kulutushysteriaan kasvetetut lapsenne, hukkuvat tavaraan. Ei käy sääliksi kun puhdas happi loppuu viimein kaikilta, itse tuhottu on maapallo, tyhmyydellä.  

Vierailija
98/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä pakko niitä hienoja kalentereita on ostaa? Meillä annettiin lapsille vaihtoehdot, joko hienot kalenterit tai sitten jokainen saa yhden toivomansa lelun lahjaksi. Syyksi sanoin sen, että yksinkertaisesti ei ole tänä vuonna rahaa molempiiin, koska mieheltäni meni työpaikka ja alta ja elämme minun tuloilla. Lapsille kelpasi kaikille se parin euron muumikalenteri ja nyt odottavat lelulehtiä, jotta pääsee etsimään lelun, mitä toivoa. Kyllä lapset ymmärtävät, jos rahaa ei ole tuhlata tuollaisiin asioihin. Ja jos silti välttämättä haluat lapsille isot kalenterit antaa, niin lapset voivat myös hyvin itse tienata rahat, esimerkiksi siivoamalla jotain pientä mummolassa pikkuhiluja vastaan, myymällä vanhoja leluja tai muuta.

Vierailija
99/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut koskaan muuta kuin yksi kuvakalenteri per joulu ja se riitti pitämään mielenkiinnon ja joulujännityksen yllä varsin hyvin viimeiseen saakka. Joskus teki mieli huijata ja raottaa luukkua etukäteen, kun kiinnosti niin hirveästi, mikä kuva siellä mahtaa ollakaan, hui =)

Hyvät muistot on jäänyt, ilman suklaa tai tavaramerta!! Nykynymeno kyllä kauhistuttaa tässäkin, myönnän.

Vierailija
100/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi kestää turvallisia pettymyksiä ja olisi ihan syytäkin oppia kestämään. 30€ joulukalenteri on tosi kallis. Toki sen voi ostaa, jos siihen on varaa, mutta jos siitä valittaa, niin ongelma löytyy tasan peilistä.

Meillä lapsi on ihan innoissaan siitä, että lupasin tänä vuonna tehdä hänelle kalenterin. Hain kierrätyksestä ilmaista kangasta, josta teen pienet pussit. Lapsi toivoi saavansa kimaltavaa teippiä ja suklaata, joten ostin Suomalaisen alesta 5kpl pakkauksen kinalleteippiä ja ostan irtosuklaakonvehteja. Johonkin pussiin voi vielä laittaa vaikka kinalleliimaa tai jonkun pikku figuurin. Ei ole kallista. Lapsi oli yllätyksekseni jopa eskarissa jo intoillut siitä, että meidän äitipä tekee mulle kalenterin. 😄 Minä kun vähän pelkäsin, että alkaisi joku turhanpäiväinen petshop/Lego/barbi/whatever vinkuminen.

Ihan itsehän lapsen opettaa haluamaan tiettyjä juttuja. Joka vuosi ne toiveet kasvaa, jos ei mihinkään laita stoppia.