Kolme lego-joulukalenteria vie kuukauden ruokarahat!
Ei hemmetti :( Ikävä niitä aikoja, kun parin euron suklaakalenterit vielä kelpasivat. Kauheaa rahastusta!
Kommentit (144)
Lukemisesta ja kirjoittamisesta innostunut lapsi sai mummoltaan joulukalenterin, josta tulee koulutarvikkeita. Lisäksi kummi toi Kinder-kalenterin. Nyt tyttö on sitä mieltä, että me saamme miehen kanssa suklaakalenterin, kun hänellä on kaksi ja meillä ei yhtään.
Ylihinnoiteltua lelukalenteria en ostaisi. Ne lelut kuuluu saada aattona.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko tuohon on mennä mukaan? Meidän perheessä on yksi yhteinen joulukalenteri, josta lapset saa vuorollaan avata luukun. Sisältä ei paljastu edes suklaata vaan pelkkä kuva.
Totta kai lapset tahtoisi hienommat kalenterit, mutta kun ne hukkuu muutenkin tavaraan eikä me haluta totuttaa niitä herkuttelemaan suklaalla tms. joka aamu. Siksi meillä tyydytään tuohon perinteiseen kalenteriin, vaikka rahat riittäisi hyvin kalliimpiin kalentereihin joita kaupasta saa.
Vähästäpä pelkäät lastesi tottuvan joka-aamuiseen suklaapalaan, jos joulukalenteri siihen riittää? Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa, vaikka lapsilla on ollut suklaakalenteri ja sen on saanut avata aamuisin (jos heräämiset ja pukemiset ovat menneet ilman turhia tappeluita). Joulun jälkeen joku on joskus kysynyt, että eikö enää saa avata kalenteria, olen sanonut, että ei, se oli vain jouluun asti. Ovat ymmärtäneet asian, pienemmätkin.
Aika kaukaa haettua kyllä, että joulukalenteri totuttaisi lapsen joka-aamuiseen suklaaherkutteluun. 😄 Kokemukseni ja oman lapsuuteni perusteella tosi pienetkin ymmärtävät loistavasti, että kun kalenteri on loppu, niin se on loppu. Ei lapsia tarvitse pitää tyhminä.
T: kimalleteippipussikalenterinainen (Suomen kieli ❤)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä valitusta. Olin lapsi keskituloisessa perheessä 90-luvulla ja meillä oli aina ne euron maksavat suklaakalenterit ja yhteisenä partiolaisten kalenteri. Hyvin kelpasi.
Nyt kasvatan lapsiani keskituloisena vanhempana ja sen verran upgradeusta on tapahtunut että ostetaan muutaman euron Mars tmv kalenterit. Yli viittä euroa ei niihin laiteta.
Olen huomannut että joulukalenterien hinnasta vikisee pienituloiset jotka eivät (tässäkään asiassa) voi tyytyä vähään kuten me keskituloiset vaan pakko on ostaa se hienoin Lego ja Frozen juttu.
Tuntuu että ne joilla ei ole varaa haluaa aina turhimmat ja kalleimmat romut. Toimeentulevat varmaan tulevat osittain senkin takia toimeen etteivät laita 20-30 euroa joulukalenteriin tai ylipäänsä käytä koko ajan rahaa turhaan.
Kerran me vain eletään. Ja lapsuus on vain hetken. Tuollainen joulukalenteri voi olla lapselle tosi iso ilo. Ei 20-30e ole liian iso raha sellaisesta.
Entä sitten kun lapsi vuosi vuodelta haluaa vaan enemmän ja kalliimpaa? Aikuisena vielä vanhempien lompakolla tai ottaa pikavippejä koska ei ole eläissään kuullut sanaa EI vanhemmiltaan? Tsemppiä vaan sille lapsen kasvatukseen.
Ja joulukalenteri on nimenomaan se paikka, jossa lapselle opetetaan mielipahan sietämistä?
Lapselle voi sanoa, että meillä ei ole tänä vuonna rahaa tuollaiseen kalliiseen joulukalenteriin mutta jonkin näistä halvemmista voit saada.
Lapselle voi hyvin sanoa niinkin, että otetaan kirpparilta pöytä ja viedään sinne sellaisia "vauvaleluja", joilla et enää ollenkaan leiki mutta joilla joku muu lapsi voisi mielellään leikkiä, jotta saadaan lisää tilaa uusille leluille. Ja sitten lapsi itse valitsee, mistä hän haluaa jo luopua ja minkä hän vielä kokee liian rakkaaksi ja haluaa pitää.
Me olemme lapselle sanoneet, että tänä jouluna lahjoja tulee vähän vähemmän kuin ennen, koska lähdemme tänä vuonna matkalle ja se matka on nyt perheen yhteinen lahja ja siihen menee paljon rahaa. Lapsi on tähän selitykseen ihan tyytyväinen, ja tottahan se onkin. Tavallisesti lapsi on hukkunut lahjoihin, koska isovanhemmilta ja muilta sukulaisilta tulee säkkikaupalla roinaa (toivottavasti ei tule tänä vuonna, olen yrittänyt vääntää rautalangasta roskakiellon). Ei lapsi ole edes jaksanut kiinnostua sellaisesta lahjamäärästä, olemme sitten yhdessä yrittäneet innostaa lasta avaamaan kaikki krääsäpaketit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lapsena koskaan ollut edes niitä halvimpia suklaakalentereita, ihan vaan kuvakalenterit kaikilla kolmella lapsella. Tosin siinä vaiheessa kun olin itse noin 10v, keksin pistää säästämäni viikkorahat hyvään tarkoitukseen, eli yli 10e maksavaan kinder-kalenteriin. Oli melkoisen luksusta!
Mullapa oli lapsena sama kuvakalentei monta vuotta. Sain joulukalenterin 5-vuotissyntymäpäivälahjaksi tädiltäni. Käytin sitä useamman vuoden. Syntymäpäiväni kohdalta luukku irtosi, koska sitä luukkua tuli availtua useamman kerran.
Itse en joulukalentereita lapsille osta. Ei lapset kaikkea hömppää tarvitse.
Hauskoja ja kekseliäitä ideoita vähän erilaiseen joulukalenteriin! Miksi tosiaan lihottaa vastentahtoisesti markkinamiesten lompakoita!
Omat lapset jo nuoria aikuisia, mutta aina hommasin vain partiolaisen adventtikalenterin, ja sitä ne kolme sitten aukaisivat vuorotellen. Siinä on "opettavaisia" kuvia, tällä tarkoitan sitä, että adventtisunnuntaisin on ne yksi, kaksi jne kynttilää, itsenäisyyspäivänä Suomen lippu jne. Samalla tuli juteltua enemmän joulun merkityksestä, eli miksi sitä joulua oikein vietetäänkään. Ei sen vuoksi, että sun pikku Niilo-Elsa saa läjän lahjoja, vaan..
Tä? Onko jokaisessa luukussa yksi legopalikka? 24 palikasta ei vielä ihmeellisiä rakenneta.
Monella paikkakunnalla on joulukalenterikesäyksiä, Hopella ja vastaavilla.
60 euroa kuukauden ruokarahat kolmelapsisessa perheessä ja porukka kinaa kahdeksan sivua joulukalentereiden tärkeydestä tai turhuudesta.
Taidat olla innokas Lego-harrastaja.
Meillä olisi varaa ostaa muttei haluta ostaa, ihan periaatteesta. Lapset oppivat ettei saa kaikkea mitä haluaa ja ei joulun krääsäkulutushysteria leviä koko kuukaudelle. Kohtuus.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa lego kalenterin 20e:lla? Kyllä ne on 30e ja ylikin. Siitä tulee kolmelle 90e, ei 60e. Meillä on onneksi vaan yhdelle tarvis ja sen ostaa tänä vuonna yksi kummeista etukäteisjoululahjaksi.
19,90 on Prismassa
Väärä maa, jossa joulukalenteri maksaa noin paljon! Minun kotimaassani suklaakalenterin saa 89 sentillä. Ja minun kotimaani ei ole Suomi; Suomi oli synnyinmaani.
Josta lähdin karkuun karmeita säitä ja norsunw-ihmisiä jo aika kauan sitten!
Kaikkea turhaa sitä "pitää" ostaa! En älyä monen joulukalenterin ideaa. Enkä sitä, miten pieni pala muovinmakuista suklaata x24 tuo iloa. Enkä sitä, mikä järki suurissa ja kalliissa kalentereissa on. Legoja ynnä muita leluja sekä parempia karkkeja ja suklaita voi ostaa erikseen ja halvemmalla, ei siihen kalenteria tarvita.
Itselleni joulumielen toi lapsena ja tuo edelleen kaunis kuvakalenteri, jossa parhaimmillaan kuva aina täydentyy luukun avaamisesta (esim tyhjä luminen oksa > luminen oksa, jolla istuu orava jne).
Olisin ostanut pienemmälle kuvakalenterin Prismasta. Halvin oli 7,95! Siis pieni kuvakalenteri! Ryhmä Hau -suklaakalenteri olisi ollut 1,90 €. Toivottavasti posti tuo jostain ilmaisen kuvakalenterin, tuollaista ryöstöhintaa en aio siitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Väärä maa, jossa joulukalenteri maksaa noin paljon! Minun kotimaassani suklaakalenterin saa 89 sentillä. Ja minun kotimaani ei ole Suomi; Suomi oli synnyinmaani.
Josta lähdin karkuun karmeita säitä ja norsunw-ihmisiä jo aika kauan sitten!
Perisuomalaisesta ilkeilystä et kuitenkaan ole luopunut?
Jos ei halpa kalenteri kelpaa, ovat ilman. Ei me aikoinaan kehdattu edes pyytää lelukalentereita, kun olivat niin kalliita. Tiedettiin rahan olevan tiukassa.