Kolme lego-joulukalenteria vie kuukauden ruokarahat!
Ei hemmetti :( Ikävä niitä aikoja, kun parin euron suklaakalenterit vielä kelpasivat. Kauheaa rahastusta!
Kommentit (144)
Lapsilisät on lapsia varten, ei sinua. Mene töihin ja osta ne kalenterit lapsillesi veronmaksajien rahoilla.
voi veljet että nyt on avutonta : D
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on yksi yhteinen joulukalenteri, josta lapset saa vuorollaan avata luukun. Sisältä ei paljastu edes suklaata vaan pelkkä kuva.
Totta kai lapset tahtoisi hienommat kalenterit, mutta kun ne hukkuu muutenkin tavaraan eikä me haluta totuttaa niitä herkuttelemaan suklaalla tms. joka aamu.
Ne 24 pientä suklaapalaako nyt sitten tärvelee teidän lapset, jotka muuten on totutettu siihen, että tavaraa on lattiasta kattoon?
Tekopyhää.
Suomessa on suhteellista köyhyyttä aivan liikaa. Köyhät ovat aivan liian köyhiä suhteessa muihin. Se on ahdistavaa elää hyvin niukasti vaikka koko elämänsä (esim sairauden vuoksi työkyvyttömänä), kun ei pysty lähellekään samaan kuin muut.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että lapsiperheitä tuetaan sentään aika avokätisesti. Puolisoni sukulainen kuoli hyvin köyhänä. Oli saanut vain yhteiskunnan armopaloja. Olisi tarvinnut käydä yksityislääkärillä, mutta ei ollut rahaa. Söi erittäin nuukasti. Lähinnä keitteli juuressosekeittoa ilman lihaa ja lisäksi joi maitoa ja rusinoita raudan takia. Puuroa keitti myös. Tuollaista joka päivä. Hänellä oli surullisen köyhää yksin pienessä vuokra-asunnossaan.
Mielestäni takuueläkettä tulisi nostaa. Vanhuksilla on tarvetta suuremmalle rahalle, kun kunto rapistuu.
Lapsiperheitä sentään tuetaan. Ap:llä on vieläpä töitä, joten ei rahatilanne millään voi olla kohtuuttoman huono. Eikö muista menoista työssä käyvä pystyisi säästämään. Onko ruoka tosiaan se ainoa säästökeino?
Me saatiin meijän perheessä jakaa yht. kolmen sisaruksen kesken normi partiokalenteri. Jokainen avasi omana päivänänsä luukun, ja oltiin ihan tyytyväisiä.
Toki mitä enemmän ikää tuli, alettiin mankumaan suklaakalenteria (sellasta halpaa), ja joku joulu taidettiin sellainen sitten saada. Vanhemmalla iällä siis.
Nykyään kun on omat tulot (ei lapsia), ostan mieheni kanssa meille yhteiseksi sellaisen vähän tyyriimmän suklaakalenterin. (hinta 20-40e) Arjen luksusta, kun muutoin on aika vaatimaton elämä.
Kummilapseni (2v) isä mankui viime vuonna lapselle jotain tosi kallista joulukalenteria minulta, sanoin että joo ei, taisi enemmänkin olla vanhempien toive, eikä lapsen. Odotetaan pari vuotta, että lapsikin osaa haluta.
Meillä mummi on joka vuosi tuonut lapselle partiolaisten joulukalenterin ja itse olen kirjastosta lainannut vuosittain eri joulukirjan, jossa 24 satua.
Lapsi on nyt 5-vuotias ja pähkäilee parhaillaan, minkä joulukirjan tonttu meille tänä vuonna tuo ;)
Kaipaan aikaa, kun kuvakalenterit olivat niitä edullisimpia ja suklaakalenterit kalliimpia erikoisuuksia. Nyt on päin vastoin.
Osalla vähemmän varakkaistakin on mennyt suhteellisuudentaju ihan överiksi. Sitten kasvatetaan lapsia ruokabudjetista nipistämällä näitä elämäntapatyöttömiä syrjäytyneitä, kun kaiken pitäisi tippua taivaalta syliin. Ei tikkua ristiin itse.
Tehkää sille jälkikasvulle palvelus. Ostakaa vähemmän lahjoja. Mikäli sukulaiset antavat kielloista huolimatta mielestänne liikaa, niin jemmaatte ne jonnekin synttärilahjavarastoon odottamaan.
Niitä vuohia kehitysmaihin ei kannata enää ostaa. Sikiävät liikaa muutenkin ja kovasti ovat Suomen sosiaaliturvan tai työttömyysturvan piiriin tulossa tuetussa asunnossa löhöilemään. Suomen kurssi? Ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Osalla vähemmän varakkaistakin on mennyt suhteellisuudentaju ihan överiksi. Sitten kasvatetaan lapsia ruokabudjetista nipistämällä näitä elämäntapatyöttömiä syrjäytyneitä, kun kaiken pitäisi tippua taivaalta syliin. Ei tikkua ristiin itse.
Tehkää sille jälkikasvulle palvelus. Ostakaa vähemmän lahjoja. Mikäli sukulaiset antavat kielloista huolimatta mielestänne liikaa, niin jemmaatte ne jonnekin synttärilahjavarastoon odottamaan.
Niitä vuohia kehitysmaihin ei kannata enää ostaa. Sikiävät liikaa muutenkin ja kovasti ovat Suomen sosiaaliturvan tai työttömyysturvan piiriin tulossa tuetussa asunnossa löhöilemään. Suomen kurssi? Ei halua.
Tuo nenäpäivä saa joka vuosi verenpaineen koholle. Miten olisi vaikka oman maan nuorisolle koko potti? Tuntuu olevan tarvetta tukeen. Tai vanhuksille myös.
Noin köyhä perhe joutaa kuolla nälkään.
Se on kyllä ihme, että köyhien lapsilla pitää kaikki olla viimesen päälle. Ollaan itsekin kituutettu opiskeluaikanani, eikä silloin todellakaan hassattu rahaa tuollaiseen turhuuteen. Sama kasa legoja maksaa pikkupaketissa 5-8€, jos on ihan pakko legoja olla. Siihen päälle joku DIY-kalenteri, niin ei mene perhe konkurssiin vaativien lasten takia.
Voit sanoa lapsille, että kalliit Lego-kalenterit tai sitten joululahjat. Tai osta kalenterit vasta just ennen joulua, saat halvalla.
Ne kalenterit on kalliita jos lapsia paljon joille ne ostaa, itse en niitä raski ostaa.
Mutta miten te vain 60e/kk saatte menemään ruokaan? Meillä menee ruokaan 50-100e/päivä.
Nyky elämä on juuri näin tylsää ja stereotyyppistä. Kaikki teinit käyttäytyy samoin kaikillla tietyn ikäisillä lapsilla on oltava samat jutut kaikki keskiluokkaiset pikkulapsi perheet omaistavat samat asiat, kaikki keskiluokkaiset teinien vanhemmat omistavat samat asiat, kaikki "ex keskiluokkaiset" eläkeläiset omistavat samoja asioita.
Totta kai käejistäen mutta pääsääntöisesti näin on. Se on tylsää. Se on wt
Minä, vaimo ja 6-lasta kirjoitti:
Ne kalenterit on kalliita jos lapsia paljon joille ne ostaa, itse en niitä raski ostaa.
Mutta miten te vain 60e/kk saatte menemään ruokaan? Meillä menee ruokaan 50-100e/päivä.
Teillä menee 1500-3000e/kk ruokaan?
Vuonna 1979 jo isän joulukalenteri...
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/30/hepskukkuu-joulukalenteri-isal…
Tulipa mieleeni yksi joulukalenteri-idea, joka meillä toteutettiin yhtenä vuotena. Piirrettiin talvinen maisema isolle paperille ja päällystettiin piirrustus kontaktimuovilla. Kuva oli alkuun tyhjä, siinä oli vain maisema tyyliin metsä, talo ja lipputanko. Sitten joulukuussa päivittäin lasten kanssa piirrettin ja väriteltiin aina yksi kuva, joka leikattiin irti ja kiinnitettiin sinitarralla maisemaan. Tyyliin: yhtenä päivänä tonttu toisena punatulkku kolmantena kelkka ja neljäntenä lapsihahmo... Oli hauskaa kaikista.
Lapsilisät riittävät kyllä tähän joulukalenterihommaan ja vielä jää ylikin. Ne ovat siis lisää siihen, minkä vanhempien oletetaan itsestään selvästi lapsiensa vuoksi työllään hankkivan.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ostanut pienemmälle kuvakalenterin Prismasta. Halvin oli 7,95! Siis pieni kuvakalenteri! Ryhmä Hau -suklaakalenteri olisi ollut 1,90 €. Toivottavasti posti tuo jostain ilmaisen kuvakalenterin, tuollaista ryöstöhintaa en aio siitä maksaa.
Meillä tyttö olisi halunnut myös kuvakalenterin, mutta huomasin saman että ovat yllättävän kalliita, kun ottaa huomioon että sieltä tulee vain se kuva. Eipä sit onneksi keretty ostamaan vielä minkäänlaista , kun saikin kummiltaan itse tehdyn kalenterin.
Jos tosiasioiden toteaminen on ilkeilyä, sitten olen ilkeä.