Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1841/2821 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukseni viestiin "sinä jolla hengitys haisee" on Iltalehden terveys/elintavat sivulta.  Siellä on myös mielenkiintoinen juttu jossa Professori kokeili 8/16-dieettiä ja hämmästyi.  Suolisto rauhoittui, uni parani ja paino asettui. Tåmä tiedoksi teille jotka janoatte lisää tietoa 8/16 aihetta koskevaan.  Mielestäni kaikki ennakkotieto on tarpeen ennen kuin hyppää uuteen kokeiluun, niin pettymyksetkin voivat jäädä lievemmiksi.  Ei turhaan sanota, että tieto on valttia, siitä on meille kuitenkin hyötyä.  Silloin osaat ohittaa tarkoitusperäiset trollaukset, kun itse kerrot omista kokemuksista muille av:lla.

En usko että se tuosta ohutsuolijutusta johtuu. Nuorena mulla oli nimittäin todella hyvä itsekuri ja pidin itseni hoikkana syömällä vain kerran tai kahdesti päivässä vuosikausia. Silloinkin jo oli tämä sama ongelma että hengitys haisi kauhealle. Olen muutenkin ollut taipuvainen pitämään syömisessä pitkiä taukoja eli en ole niitä ihmisiä, jotka puputtaa koko ajan jotain, vaan usein olen esim. 6 tuntia syömättä, monesti on mennyt vahingossa 12 tuntiakin, kun on ollut tekemistä. Ainoa vain että illalla mun pitää syödä, muuten voi mennä koko seuraavan yön unet kokonaan. En siis saa nälkäisenä unta. Kun tämä jatkuu pitkään olen kauheassa unettomuuskierteessä ja se vielä entisestään vaikeuttaa nukahtamista. Ei kai haju voisi edes tulla ohutsuolesta asti suuhun. Vatsalaukusta veikkaisin sen tulevan.

Niin ja olen ollut nyt 8:16-paastolla kuukauden. Syön enimmäkseen erilaisia kasviksia ja hedelmiä, täysjyväkauraleipää, kaurapuuroa, täysjyväruisleipää, kanaa, kalaa, kananmunia, riisiä, perunaa, täysjyväpastaa silloin tällöin,  oliiviöljyä, leivälle oivariinia tai majoneesia, kasviksia ja juustoa. Punaista lihaa syön hyvin harvoin, ehkä kerran kolmessa kuussa. Mitään lihaleikkeleitä en syö ollenkaan. Kerran parissa viikossa herkuttelen joko suklaalla, jäätelöllä tai sipseillä. Paastoaikana juon joko vettä tai vihreää tai mustaa teetä ilman makeutusta.

Vierailija
1842/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli olet laihtunut, mutta iho ei vielä ole pystynyt kursimaan itseään kasaan menetetyn rasvakerroksen päältä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan viikon jälkeen paino -3,5kg pätkiksellä 😊 Sama tulos miehellä! Kannustaa kyllä jatkamaan. Molemmilla toki reippaasti pudotettavaa.

Vierailija
1844/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle 16/8 ei oo vaikeaa, ei oo huono olo, ei oo nälkä. Tämä on kaikista paras elämäntapa mulle, koska ei tarvitse napostella (ei tee mieli), alkoholi on jäänyt tyystin pelkkiin oikeisiin juhlatilanteisiin, makeanhimo on kadonnut, olen paljon energisempi ja virkeämpi, yksinkertaisesti voin todella hyvin.

Olen elämässäni laihduttanut vaikka millä metodeilla, mutta 16/8 en koe olevan laihdutuskuuri enkä mikään muukaan kuuri. Se on simppeli tapa parantaa elämänlaatua.

Kalorivajetta syntyy, kun kaikki turha mussuttaminen jää pois ja liikunta tuntuu vihdoin taas mielekkäältä, joten samalla laihtuu, kun edistää terveyttään. Ruokavalintoihin on kiinnitettävä huomiota, että saa kaikki tärkeät rakennusaineet, mutta niinhän se pitäisi olla kaikissa muissakin elämäntavoissa.

Tottakai tämäkään ei ole kaikkien juttu eikä sovi kaikille. Metsään voi mennä monella tapaa. Mutta eipä ole mikään muukaan ruokailurytmi kaikkien maailman ihmisten juttu, oma juttunsa pitää löytää.

Aivan samat ajatukset ja kokemukset. Olen onnellinen, että satun kuulumaan niihin ihmisiin, joille tämä elämänmuoto sopii. Loppuelämäksi parempaa oloa.

Vierailija
1845/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. päivä pätkäpaastoa menossa. 14 tuntia paastoa sujuu ihan hyvin. Sen jälkeen iskee tosi oksettava olo ja päätä särkee. Sinnittelen silti aina sen kaksi tuntia vielä. Kuinkahan kauan kestää että elimistö tottuu? Ei ole mitään diabetestakaan, että siitä johtuisi. Alle puoli vuotta sitten mitattiin paastoverensokeri ja se oli hyvä.

Vierailija
1846/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3. päivä pätkäpaastoa menossa. 14 tuntia paastoa sujuu ihan hyvin. Sen jälkeen iskee tosi oksettava olo ja päätä särkee. Sinnittelen silti aina sen kaksi tuntia vielä. Kuinkahan kauan kestää että elimistö tottuu? Ei ole mitään diabetestakaan, että siitä johtuisi. Alle puoli vuotta sitten mitattiin paastoverensokeri ja se oli hyvä.

Kyllä olemm kaikki yksilöitä, sen täällä eritoten huomaa! Monet valitelleet huonoa nukkumista ja itselläni

ehkä isoin hyöty on tullut juuri nukkumisen suhteen...Ja huono olo ihan käsittämätöntä, koska itse juuri

tunnen kummallista euforiaa etenkin 20/4 paastpäivänä kaksi tuntia ennen paaston päättymistä.(Olen

sitä täällä ihmetellytkin ja ilmeisesti sitä ei ole muilla koska en ole sen suuntaisia kommentteja lukenut).

Itselläni ei ole yhtään pudotettavaa ja olen painindeksi mukaan reilusti alipainoinen, mutta juuri tuon

unenlaadun parantumisen takia en halua paastoilua lopettaa.

Minkälaista ruokavaliota noudatat ruokaikkunassa? Löytyiskö syy huonoon oloosi sieltä...

Vierailija
1847/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(hengitys haisee pahalle)                                                                                                             

Ei ollut tarkoitukseni tuon tutkimuksen avulla osoittaa, mistä hajut tulee tai muodostuu.  Tutkimus on kuitenkin mielenkiintoinen ja osoittaa minkälaisen tehtaan johtaja olemme.  Tutkimuksessa ilmeni juuri se miten tärkeää elimistölle on ravinnoton lepoaika.  Jokaisella sellainen tulee nukkuessakin, joten kaikki eivät suosi ruokarytmittämistä johon sisältyy tietty aika paastoa.  Kerroitkin siitä, että ole 8/16 ruokavaliolla, mutta tuo paha haju huoletti.  Ei ohutsuolesta todellakaa mitää höyryjä enää nouse, kuten itsekin totesit.  Ongelma syntyy jossakin vaiheessa ennen ohutsuoleen päätymistä.  Ihan tavallisia ruokia kuitenkin syöt, joten mitään varmuutta ongelmaan en osaa sanoa.  On tietysti joitakin sairauksia jotka oireilevat myös hengityksen kautta.  Kirjoitan tähän, jospa joku toinenkin kärsii ko. vaivasta eikä ole vielä käynyt tarkemmissa tutkimuksissa:  Refluksioireet, 2-tyypin diabetes, nenäontelossa tulehdus, munuaisten vajaatoiminta, nielurisat joissa niitä valkoisia haisevia pallukoita.          

Monet todennäköisesti yrittävät peittää pahaa hajua, imeskelemällä pastilleja tai jauhamalla purkkaa.  Oli kiva lukea, että tiesit jo ennakkoon, ettei ksylitolipurkkaa kannata käyttää paastoajalla.  Kun imeskelee karkkeja pitkin päivää saa elimistöönsä melko lailla kyseenalaisia keinomakeuttajia jotka saattavat sekoittaa suoliston mikrobeja.  Tuoreen persiljan syönti/pureskelu on vanha konsti raikastaa hengitystä ja on jopa terveellistä.  Kardemumma ja kaneli (ceylon) ovat myös sopivia, tulee hyvä maku suuhun ja hengitykseen.  Jos kurkku on tulehtunut niin oliiviöljyllä kurlaus auttaa, siinä on jokin ominaisuus joka helpottaa tulehdusta. Kurlausöljyä ei nielaista :)                                                                                                                                                                                                         

Kun paha haju on vaivannut sua jo aikaisemminkin pitkän syömättömyyden aikana, niin onko sulla mitään oireita joistakin viljatuotteista tai muusta ruoka-aineesta joka ei niin hyvin sopisikaan elimistöllesi.  Älä ole moksiskaan tästä viestistä, vaikket nyt apua mun kautta saanutkaan.  Halusin tämän kuitenkin kirjoittaa, vaikka tiedän, että kohta alkaa kauheat irvailu/haukkumiset sataa palstalle, mutta en välitä niistä, äläkä sinäkään.    

Vierailija
1848/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(1847)

Helikobakteeri on myös sellainen vaiva joka aiheuttaa pahaa hajua.  Vaikka pääsääntöisesti tutkimus tehdään tähystämällä, niin nykyisin myös voidaan tehdä hengitykstestinä.  

Vierailija
1849/2821 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14h on jo hyvä paastoaika.  Jatka sillä, mikäli se sulla tuntuu hyvältä.  Paastoaikaa voi pidentää lempein askelin.  Monesti uudet asia ottavat aikansa.  

Vierailija
1850/2821 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raporttia ekan viikon jälkeen:

Alkutilanne ei ollutkaan ihan niin paha – vaihdoin vaa’an patterit ja laihduin 63,3:sta 61,8:aan yhdessä yössä :) Loppuviikon aikana paino tippui ihan oikeasti vielä puoli kiloa. Olen todella tyytyväinen, sillä toiveissa muutaman ylimääräisen koronakilon pudotus vähän kerrassaan. Olen pelännyt, että nyt viidenkympin lähestyessä se olisi jo mahdotonta... Aamukahvit juon edelleen rasvattomalla maitotilkalla ja päivällä syön ihan normaalia kotiruokaa, viikonloppuna myös herkuttelin. Syömiset ajoitan 12-20 välille eikä tee tuskaa.

Vierailija
1851/2821 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus alussa. 4. päivän iltana söin aikaikkunan lopuksi ison pussillisen karkkeja. Se vei päänsäryn ja sumuisen olon pois ja paasto on sujunut nyt kolmisen viikkoa vaivattomasti. Keinoa ei ole tarvinut uusintakäyttää. 

Vierailija
1852/2821 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö riittävästi ruokaikkunan ollessa auki? Itse syön niin, että nälkä varmasti lähtee ja huolehdin myös laadukkaista ravinnon lähteistä. Rasvan saanti mulla on n. puolet päivän kaloreista. Seuraan kulutusta ja makroja ihan mielenkiinnosta, että tiedän mm missä menee vikaan, jos menee ja myös mitä teen oikein, jos/kun paino putoaa.

Veden juominen on myös tärkeää. Itse juon vettä n.3l/pv ja teetä ja kahvia. Juomisen yhteydessä on syytä muistaa elektrolyytit eli riittävä suolan määrä.

Toimiiko vatsa säännöllisesti?

Vierailija
1853/2821 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan viikon raportti: -3,9kg 😮

Oon syönyt ikkunassani kunnolla, lisäksi n.tunti päivässä kävelyä. Nukun hyvin, vatsa toimii. Maitokahvin oon aamuisin vaihtanut kivuttomasti mustaan, vaikka luulin, että se olisi tosi vaikeaa. Herkkuja ei oo tehnyt juurikaan mieli, mutta mun herkkua onkin marjat, turkkilainen jogurtti, raikkaat vihannekset, luomutee. Ihmettelenkin miksi ihmeessä olen tunkenut itseeni sipsiä ja karkkia, kun kaikki tuore on minusta parempaa 😅 Pe join kuivaa Proceccoa koko pullon eikä sekään kaatanut pätkistä, kun vedin sen ruokaikkunan aikaan, joka mulla on tällä hetkellä n. 15.30-22.30

Vierailija
1854/2821 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kevät pätkällä menossa. Kiitollinen olen palstalle että tätä lähdin lokakuussa kokeilemaan. Normaalisti lihon keväällä n. 5 kiloa kun iskee vaihe että vain suklaa, pitsa, parsa ja pekoni maistuu. No niin on käynyt nytkin ja viikossa paino tulee kiltisti puoli kiloa alemmas viikko viikon perään kun nuo kiskoo vaan syömisikkunassa. Ihan hullua miten tuo paasto korjailee.

Vierailija
1855/2821 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kevät pätkällä menossa. Kiitollinen olen palstalle että tätä lähdin lokakuussa kokeilemaan. Normaalisti lihon keväällä n. 5 kiloa kun iskee vaihe että vain suklaa, pitsa, parsa ja pekoni maistuu. No niin on käynyt nytkin ja viikossa paino tulee kiltisti puoli kiloa alemmas viikko viikon perään kun nuo kiskoo vaan syömisikkunassa. Ihan hullua miten tuo paasto korjailee.

Niinpä, ihan älytöntä miten mielettömän helppoa on pudottaa painoa ja voida hyvin! Tää on kyllä ällistyttävää!

Vierailija
1856/2821 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö riittävästi ruokaikkunan ollessa auki? Itse syön niin, että nälkä varmasti lähtee ja huolehdin myös laadukkaista ravinnon lähteistä. Rasvan saanti mulla on n. puolet päivän kaloreista. Seuraan kulutusta ja makroja ihan mielenkiinnosta, että tiedän mm missä menee vikaan, jos menee ja myös mitä teen oikein, jos/kun paino putoaa.

Veden juominen on myös tärkeää. Itse juon vettä n.3l/pv ja teetä ja kahvia. Juomisen yhteydessä on syytä muistaa elektrolyytit eli riittävä suolan määrä.

Toimiiko vatsa säännöllisesti?

Syön riittävästi. Rasvaakin ihan kunnolla. Suklaatakin olen jopa syönyt Taisin tässä eilen keksiä syypään pahaan oloon, nimittäin tuo tee runsaina määrinä tyhjään vatsaan. Se se aiheuttaa sen oksettavan olon. Olen normaalistikin juonut teetä joka päivä, mutta en aiemmin ilman makeutusta enkä tyhjään vatsaan. Nyt sitä on tullut litkittyä aika paljon 12 tunnin jälkeen, kun alkaa olla siinä vaiheessa jo kova nälkä ja pitää keksiä jotain mahan täytteeksi. Eilen en juonut teetä ja olo oli huomattavasti parempi. Tosin yöllä en saanut nukuttua kuin 2 tuntia, mutta se on tyypillistä mulle kun laihdutan että unet menee. En tiedä mistä johtuu. Toivottavasti kilpirauhanen ei ainakaan ole tykännyt huonoa. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta nimittäin ja silloin kun se puhkesi niin yksi sen oire oli unettomuus.

Vierailija
1857/2821 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos täällä muuten muita, joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja mitä se on tykännyt tästä 16:8 paastosta?

Vierailija
1858/2821 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että on muitakin joilla on kilpirauhasen vajaatoimintaa.  Sairaus voi mennä omia teitään pitkäänkin, eikä sen oireita varmuudella heti tunnisteta, koska halukkuutta/tai osaamista tutkia ei ole riittävästi.  Suomessa lääketiede tai ainakin lääkäreiden (yleislääketieteessä) koulutus on vielä hapuilevasti lapsenkengissä (anteeksi vaan).  Laihduttaminen saattaa olla todella vaikeaa ja mikäli oireet luokitellaan masennuksen piikkiin niin siihen kuitenkin auliisti määrätään lääkkeet jotka vain lisäävät painoa.  Ei ole mitenkään yllättävää, että joidenkin kohdalla väärät hoidot voivat jatkua vaikka kymmenenkin vuotta.  Todella surullista, hukkaan heitettyä elämää, viettää sairauden kanssa jolle kuitenkin on käypä hoito.  Toivon, että heistä jokainen löytäisi itselleen sen oikean lääkärin joka etenee ihminen edellä, olet sen ansainnut.

Vierailija
1859/2821 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ihan älytöntä miten mielettömän helppoa on pudottaa painoa ja voida hyvin! Tää on kyllä ällistyttävää!

Paitsi kaikilla ei vaan toimi. 3,5kk tätä 16:8 paastoa ja paljon liikuntaa, kiloakaan ei lähtenyt. Ärsyttää miksi toisilla onnistuu ja paino ropisee, itsellä ei tapahdu MITÄÄN.

Vierailija
1860/2821 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kaikilla ei vaan toimi. 3,5kk tätä 16:8 paastoa ja paljon liikuntaa, kiloakaan ei lähtenyt. Ärsyttää miksi toisilla onnistuu ja paino ropisee, itsellä ei tapahdu MITÄÄN.

No sehän riippuu siitä mitä syöt.