Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kenellekään muulle kihelmöivää tunnetta ihoon, kun paastojaksoa on kestänyt 16-18 tuntia?
Minulle tulee se kauttaaltaan koko ihoon joka päivä, kun pätkäpaastoilen, ja sitä tunnetta kestää muutaman minuutin.
Olen ajatellut, että se on ehkä kasvuhormonin tekosia, sillä olen huomannut kropassa joitakin muutoksia, jotka ei oikein selity muuten kuin kasvuhormonilla. Tutkimusten mukaan tuossa vaiheessa syömättömyyttä sen pitäisi lisääntyä elimistössä.
En ole kuullut, enkä kokenut vastaavaa. Onko sulla tiedossa oma verensokeri. 2-tyypin diabetes, ehkä myös esidiabetes saattaa oireilla mm. jalkojen jonkinlaisena kihelmöintinä, en osaa sitä kuvailla, mutta löydät, mikäli tarvitset varmuuden, oireluettelon diabetesliiton sivuilta. Tuo kasvuhormoni on aivan uusi juttu mulle, täytyypä käydä tutustumassa netissä, mistä oikein voisi olla kyse.
Onkohan ummetus normaalia alussa? Maanantaina aloitin 16:8 pätkäpaastoilun, ruokailut on 12-20 välillä. Normaalisti aineenvaihdunta ollut mulla lähes kellontarkkaa, mutta muuttui kun aamupala jäänyt pois.
Linnea2 kirjoitti:
Onkohan ummetus normaalia alussa? Maanantaina aloitin 16:8 pätkäpaastoilun, ruokailut on 12-20 välillä. Normaalisti aineenvaihdunta ollut mulla lähes kellontarkkaa, mutta muuttui kun aamupala jäänyt pois.
Ei ole. Elimistö saattaa kuitenkin reakoida uusista asioista omalla tavallaan. Pidä kuitenkin huoli jatkossakin tutuista kuidun lähteistä tai korvaa ne vastaavilla muilla tuotteilla. Mikäli vahva aamukahvi on saanut sinut juoksemaan wc:hen niin sen aiheuttaa se kahvi eikä niinkään pidenmmät ruokailuvälit joihin olet siirtynyt. Mitään ruokiin liittyvää muutosta 8/16 pätkäpaasto ei edellytä, saa syödä kaikkea mikä on aikaisemminkin ollut mieleistä. Rytmin muutos koskee vain sitä, että jatkat ruokailua vain sen 8h aikaikkunan puitteissa. Jokaisen pitää kuitenkin ymmärtää, ettei rajaton valinta voi olla pelkkää karkkia, höttöhiilaria, limsaa, alkoholia, tmv. Vaan tarkoittaa kunnon ravintoa/ruokaa jolla edistämme jatkossakin terveyttämme ja voimme hyvin. Välipalat jää automaattisesesti pois, kun mitään näläntunnetta / tapa /tottumis-syömiseen ei tunne tarvetta. Toivottavasti löydät tämän helpon, tressittömän, aikaa säästävän ruokarytmin tuomat hyvä puolet. Tsemppiä
Linnea2 kirjoitti:
Tarkoitat varmasti kuitenkin suolentoimintaa. Alussa tosiaan saattaa kroppa reagoida juurikin noin. Vältä liiallista proteiinin ja sokerin syöntiä. Jospa se sitten alkaa sujua.
Elkää nyt olko naurettavia! 😂 Tajuatteko lainkaan, että mikään dieetti ei ole yhtä toimiva kuin elintapa muutokset? Eli jos olet lihava, pienennät annoksia ja syöt monipuolisesti. Usein jo mammojen suosimat sokeri herkut ovat sellaisia, että kun ne jättää vähemmälle niin paino putoaa. Itse laihduin viimevuonna 13kg. Ilman tälläistä pelleily dieettiä <3
Ruokaonhyväystävä kirjoitti:
Elkää nyt olko naurettavia! 😂 Tajuatteko lainkaan, että mikään dieetti ei ole yhtä toimiva kuin elintapa muutokset? Eli jos olet lihava, pienennät annoksia ja syöt monipuolisesti. Usein jo mammojen suosimat sokeri herkut ovat sellaisia, että kun ne jättää vähemmälle niin paino putoaa. Itse laihduin viimevuonna 13kg. Ilman tälläistä pelleily dieettiä <3
Nämä taitaa luulla että pelkkä pätkittäminen estää liian syömisen vaikka parissa tunnissa voi ahtaa valtavat kalorit.
Kommentoida pitää, vaikka asiasta ei edes ymmärrä. Säälittävää :(
Vierailija kirjoitti:
Nämä taitaa luulla että pelkkä pätkittäminen estää liian syömisen vaikka parissa tunnissa voi ahtaa valtavat kalorit.
Ja toinenkin ymmärtämätön kommentoija :)
Ymmärrän oikein hyvin, että tuollaista dieettiä on todella vaikea pitää yllä koko loppuelämää :). Siksi kehottaisin normaaliin klassiseen elämäntapa muutokseen. Näissä kuuriluontoisissa on se vika, että helpommin repsahtaa. Niin ja mitäänhän en tiedä painonpudotuksesta. Edelleen minusta 13kg 6kk:n aikana on hemmetin hyvin :"😂
Ymmärrän oikein hyvin, että tuollaista dieettiä on todella vaikea pitää yllä koko loppuelämää :). Siksi kehottaisin normaaliin klassiseen elämäntapa muutokseen. Näissä kuuriluontoisissa on se vika, että helpommin repsahtaa. Niin ja mitäänhän en tiedä painonpudotuksesta. Edelleen minusta 13kg 6kk:n aikana on hemmetin hyvin :"😂
Älä nyt enää jaksa. Nolaat itsesi.
Kukakohan tässä nolaa itsensä? Eikö ole ihan sallittua olla kriittinen näitä kuureja kohtaan 😂? Ihan oikeasti. On ihan teidän oma asianne jos uskotte tälläiseen. Mutta väitän. Että se perinteinen ajatteli kaava olisi paljon helpompaa. Ps. Kerro toki miten nolaan itseni ;) silläkö, että olen normaalipainoinen ja terveempi kuin aikoihin? 😂 . Jos jollakin on tässä ketjussa diabetekseen liittyviä oireita "muurahaiskävelyä" jaloissa jne. Suosittelen varaamaan ajan heti verensokeri mittaukseen tk:seen. Jos löytyisi esim esidiabetes niin mahdollisuudet varsinaisen diabeteksen välttämiseen ovat paremmat. Kun se havaitaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaiseeko hampaiden pesu paaston? Pitäisi hampaat harjata paaston aikana niin katkeaako paasto kun laitat hammastahnaa?
Teoreettisesti voi katkaista, jos hammastahna tuo elimistölle tunteen, että ruokaa on tulossa vatsaan. Samoin lääkkeissä voi olla ainesosia, jotka käynnistää ruoansulatuksen.
Mutta PESKÄÄ HAMPAAT ja OTTAKAA LÄÄKKEET! Järkeä pitää käyttää.
Koska en tule toimeen ilman aamukahvia ( varsinaista aamupalaa en syö), .
Syön klo 16 mennessä ruokani ja pesen hampaat.
Koska miksi jättää iltaan, kun en laita suuhuni tuon neljän jälkeen mitään .
Vettä ole joskus ottanut, katkaiseeko sitten paaston, mutta vesi on elimistölle tärkeää.
Jaahas, täälläkin kulttimeno jo. Jos joku sanoo, että ilman paastoilua voi laihtua, hyökkäyään kimppuun. Sitä se nälkä tekee. :D
Kukakohan tässä nolaa itsensä? Eikö ole ihan sallittua olla kriittinen näitä kuureja kohtaan 😂? Ihan oikeasti. On ihan teidän oma asianne jos uskotte tälläiseen. Mutta väitän. Että se perinteinen ajatteli kaava olisi paljon helpompaa. Ps. Kerro toki miten nolaan itseni ;) silläkö, että olen normaalipainoinen ja terveempi kuin aikoihin? 😂 . Jos jollakin on tässä ketjussa diabetekseen liittyviä oireita "muurahaiskävelyä" jaloissa jne. Suosittelen varaamaan ajan heti verensokeri mittaukseen tk:seen. Jos löytyisi esim esidiabetes niin mahdollisuudet varsinaisen diabeteksen välttämiseen ovat paremmat. Kun se havaitaan ajoissa.
Lopeta nyt jo. Tai avaa oma ketjusi. Täällä aiheena on pätkäpaasto.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, täälläkin kulttimeno jo. Jos joku sanoo, että ilman paastoilua voi laihtua, hyökkäyään kimppuun. Sitä se nälkä tekee. :D
Hän laihtuu ja voi hyvin paastoamatta. Ei tarvitse silti tulla tänne mesoamaan, kun ei edes ymmärrä asiasta.
Mesoamaan 😂 ei helvetti. Tää on samanlaista touhua kun karppauskin. Jos et halua karpata niin sit lynkataan. Nimimerkillä. Olin esidiabeetikko. Nyt 3v normaalit verensokerit. Ja sain paskaa niskaan koska söin ihan suositusten mukaan. En todellakaan ymmärrä tällästä naurettavaa touhua paastointoilijoilta. Ihan asiaa teille puhuttiin, ei kukaan jaksa mitään ihme ruokavalioita välttämättä noudattaa loppuikää. Yleensä tapahtuu se paluu vanhaan ja paino kertyy takaisin.
Ilman paastoa pärjää loistavasti. Lihavien mammojen kotkotusta... Missä ootte olleet kun on opeteltu terveelliset elämäntavat?
No nyt näette 8:16 ruokarytmillä olevat (pätkäpaastoilijat) kuinka kitkeräksi, ilkeileväksi ja kateelliseksi tulee kun dieetillä pikalaihduttaa 13 kilogrammaa 6kk aikana. Kyllä meillä on helpompaa, ei ole mielenhäiriöitä ilmennyt, eikä ole tullut tarvetta käydä ilkkumassa muiden keskusteluissa. 8:16 ruokailu ei ole dieetti, ja sentähden meidän ei tarvitse laskea/punnita annoksiamme. Syömme vain jokaisella aterialla itsemme kylläiseksi. Eikä tarvitse pelätä, että jää ilman omia mieliruokiaan sekä herkkuja joita luonnollisestikin kuuluu elämän kohokohtiin itse kullakin. Ei synny ruokahimoja, kun mikään ei ole kiellettyä. Eikä tarvitse kokea nälkää. Elämään kuuluu myös oikeus iloon ja onnelliseen hyvinvointiin, joten toivottavasti pääsette yli tämän ketjun aiheuttamista ongelmista. Teillä on täysi oikeus olla tyytyväinen omista saavutuksista, mutta toisten valintoja ei minun mielestäni täyspäinen ihminen käy ilkkumassa. Mutta, mikäli käy, niin sitten kannattaisi katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kulttimeno, moni kertonut ettei laihdu paastolla yhtään. En minäkään ole laihtunut, 16:8 paastolla 4kk eikä kiloakaan lähtenyt. Ja LASKIN KALORIT myös ja ne oli kaikkina päivinä 1700-1800, lisäksi liikuin paljon. En laihtunut.
Mutta JOILLAIN tämä toimii. Minulla ei. Eikä monella muullakaan. Tässä just mietin että mihin laihdutusmenetelmään vaihdan.
Mieletön energia ja todella hyvä ja iloinen fiilis, nyt kun ollut tämän viikon tähän mennessä 16/8-paastolla. Latasin pari appia avuksi ja siksi, että olen mielekästä seurailla tätä prosessia. Tiukasti oon ollut tuon 16h paastolla, ruokamäärät on vähentyneet, koska ei tuu (eikä tee yhtään mieli!) naposteltua. Alkoholin oon jättänyt kokonaan pois ja aion olla pääsääntöisesti kuivin suin, mikä on todella hyvä, kun tuossa kriisiintyneessä elämänvaiheessa tuli kupiteltua aika lailla. Nyt ei tee alkoholiakaan mieli, kuten ei mitään makeaakaan. Olen todella ällistynyt kuinka mielettömän hyvin tämä toimii ja tuo myönteisiä vaikutteita elämään!
Oon myös innostunut lenkkeilemään vähintään tunnin päivässä. Ekan lenkin teen paastoaikana, tänään jo se yksistään kesti tunnin. Toisen lenkin teen usein ekan ruokailun jälkeen iltapäivällä, koska mua noi kolme ekaa päivää väsytti ruuan jälkeen ja kävely ulkona poisti väsymyksen. Tänään ei alkanutkaan enää väsyttää!