Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1761/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä asioista niin vaikeita...

Minulla on toiminut vuosikymmeniä näin: syön kolme kertaa päivässä, oikeaa ruokaa, itse valmistettuna oikeista raaka-aineista, jos budjettiin mahtuu, niin luomuna.

Ei välipaloja, vaan pienet jälkiruoat aterioiden päätteeksi.

Ei mitään älyttömiä tuntien kyttäilyä tai kalorien laskemisia.

Pois turhat hifistelyt, oikea ruoka kunniaan!

Sitähän pätkäpaasto juurikin on. Ihan ilman hifistelyjä.

Vierailija
1762/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto on ollut kyllä salainen aseeni jo vuosikymmenet. Tykkään kokata, teen paljon rasvaista ruokaa, tykkään tilata rasvaista ruokaa ja mikään ei jää lantiolle. Ei, en harrasta urheilua.

Jos joku haluaa sitoutua tuollaiseen edellä mainostettuun "helppoon" terveelliseen elämään jossa syödään aina järki edellä kohtuudella, niin siitä vain, kuulostaa fiksulta. Itse olen valinnut hemmottelun ja mukavan elämän tien.

Oma systeemi on lopettaa syöminen päivältä kello 1700. Muuta sääntöä ei ole.

En luonnollisestikaan myöskään kompensoi syömättä jättämääni, silleenhän tämä kalorimatematiikka ei voi toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 16:8-pätkäpaastolla nyt pari kuukautta. Syön mitä huvittaa, myös herkkuja, mutta syön vain klo 12 ja 20 välillä. Painoa on pudonnut reilu kuusi kiloa. Tuntuu sopivan minulle siis. Kesällä ajattelin kiristää vielä tunnin tai pari tuosta syömisikkunasta.

Vierailija
1764/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei toiminut, lihoin lisää, kun tuli kiire syödä kaikki tarvittava ja samalla tuli syötyä extraa :(

BMI 38 ja 35v

Kiire syödä kaikki tarvittava? Mitä tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa? No joka tapauksessa tuossa taitaa ilmetäkin se, mikä on sun pätkäpaastossa pielessä. Taidat ylensyödä, koska pelkäät paaston aikaista nälkää.

Vierailija
1765/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa mitään, koska useimmille vaikuttaa ainakin nesteiden poiston takia myös -jonkin verran vaa`alla. Voihan sekin olla muutos jos vatsa tuntuu litteämmältä.  Olisko sisäelinten rasvaa kuitenkin palanut?  Rasvat taitaa kuitenkin olla kevyempää kun lihasmassa.  Mitä enemmän ja monipuolisemmin kuntoilee/urheilee niin lihasmassa lisääntyy ja vaa`alla saattaa näkyä tuloksena samaa kun ennenkin tai sitten +tulostakin voi tulla.  Näinhän se menee, ellei 16/8 tuota tulosta niin metodista ulos, ja jotain muuta tilalle.  [/quote]

Liikunta on kyllä jäänyt vähemmälle, kun kuntosali meni kiinni ja olkapääkin on kipeillyt pari viikkoa. 5 km kävelylenkkejä olen nyt tehnyt.

Olen aiemmin pudottanut painoa klassisella kalorienlaskennalla, mutta ruokien punnitseminen uuvuttaa ja se numeroiden tuijottelu ahdistaa. Plus kilot ovat aina tulleet takaisin korkojen kera. Siksi toivonkin, että tää paasto alkaisi tuottaa tulosta. On elämäntapana mukavampaa kuin kalorienlaskenta.

Mutta joo, katsotaan mihin johtaa :) 1,5 viikkoa on kuitenkin tosi lyhyt aika.

Vierailija
1766/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt ihan vahingossa tällä rytmillä, eli syön n. 9-17 välisenä aikana. Aamulla on aikainen herätys joten ei ole aikaa syödä aamupalaa, joskus juon kyllä kahvin. Töissä sitten aamukahvin kanssa esim. jogurttia klo 9. Lounaalla jotain kevyttä, kahvitauolla vain kahvia ja ehkä jotain herkkua jos on tarjolla. Kotona päivällinen klo 17, perusaineksista kokattua, ja esim. voita käytän säästelemättä. Päivällisen jälkeen ei edes tee mieli syödä mitään. Kotona ollessa tulee aterioilla jälkkäriksi syötyä usein jotain leipomuksia tai keksejä, mutta eipä ole ollut paino-ongelmia. Liikuntana vain hyötyliikuntaa ja joogaa.

Vierailija
1767/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekku1 kirjoitti:

Voi hitto teitä saivartelijoita. "Meneekö paasto pilalle kun laittaa maitoa kahviin". Ei mene mutta sinut laitetaan linnaan koska rikot sääntöjä :)

Paasto katkeaa sen maidon takia. Voisit olla kommentoimatta, jos et ymmärrä asiaa, mitä kommentoit.

Tottakai katkeaa paasto, kun saat kaloreita ja tulee insuliini vaste. En ymmärrä kuka on keksinyt että kahvin voi vetää kermalla tai maidolla tai voilla, ja se ei sitten vaikuttaisi.

Jos tavoitteena on täydellinen paasto, niin tuo katkaisee sen. Jos kropassa on insuliinia, on rasvan palaminen mahdotonta (ilman hormooneja), kun insuliini on anabolinen aine ja pakkaa ravinteita soluihin.

Vierailija
1768/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa mitään, koska useimmille vaikuttaa ainakin nesteiden poiston takia myös -jonkin verran vaa`alla. Voihan sekin olla muutos jos vatsa tuntuu litteämmältä.  Olisko sisäelinten rasvaa kuitenkin palanut?  Rasvat taitaa kuitenkin olla kevyempää kun lihasmassa.  Mitä enemmän ja monipuolisemmin kuntoilee/urheilee niin lihasmassa lisääntyy ja vaa`alla saattaa näkyä tuloksena samaa kun ennenkin tai sitten +tulostakin voi tulla.  Näinhän se menee, ellei 16/8 tuota tulosta niin metodista ulos, ja jotain muuta tilalle.  

Liikunta on kyllä jäänyt vähemmälle, kun kuntosali meni kiinni ja olkapääkin on kipeillyt pari viikkoa. 5 km kävelylenkkejä olen nyt tehnyt.

Olen aiemmin pudottanut painoa klassisella kalorienlaskennalla, mutta ruokien punnitseminen uuvuttaa ja se numeroiden tuijottelu ahdistaa. Plus kilot ovat aina tulleet takaisin korkojen kera. Siksi toivonkin, että tää paasto alkaisi tuottaa tulosta. On elämäntapana mukavampaa kuin kalorienlaskenta.

Mutta joo, katsotaan mihin johtaa :) 1,5 viikkoa on kuitenkin tosi lyhyt aika.

Jos noudattaa 16:8 tai 20:4 tms. diettiä, niin kyllä se ainakin helpottaa painon kontrollointia, kun ei tule otettua turhia välipaloja jne tuona aikana. Ja äkkiä kroppa tuohon tottuu niin että ei ole nälkäkään tuona aikana. Kunhan ei syö yli sitten tuota loppuaikaa niin pikkuhiljaa tuloksia tulee.

Vierailija
1769/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16:8-pätkäpaastolla nyt pari kuukautta. Syön mitä huvittaa, myös herkkuja, mutta syön vain klo 12 ja 20 välillä. Painoa on pudonnut reilu kuusi kiloa. Tuntuu sopivan minulle siis. Kesällä ajattelin kiristää vielä tunnin tai pari tuosta syömisikkunasta.

Mulla täysin sama syömisikkuna, en syö herkkuja, liikun paljon, 3,5kk takana tätä, painoa löhtenyt NOLLA kg

Ei stana. Mikä on se SYY miksi jollain tää toimii ja jollain ei? Onhan tähän oltava selitys. Ja ei, en syö salaa, en syö yöllä, vaan tarkasti olen tämän hoitanut.

Vierailija
1770/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla niin että toisilla se ketoosi ei vaan ala vielä siinä 16h aikana? Eli pitäisi olla ennemmin 20:4?

Olen yksi näistä monta kuukautta 16:8lla olleista joka ei ole laihtunut yhtään. Käsittämätöntä. Olen ollut ikäni muuten hoikka mutta viimeinen vaikea raskaus tuotti 16kg ylipainon joka ei siis ole hievahtanut lainkaan tällä 16:8 systeemillä. Terveellistä ruokaa ja paljon liikuntaa täälläkin.

Sitäkin mietin että jos se liikunta sotkee? Kun täysin sohvaperunana olevat tuntuu laihtuvan helposti tällä. Paljon urheilevat taas ei tunnu laihtuvat (vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi).

Vierailija
1771/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketoosi tila synny 8:16 pätkäpaaston myötä.  Ruokavalion pitäisi tällöin olla ketogeeninen.  Yhdistelmänä vhh ruokavalio/8:16 pätkäpaastoa pidetään yhdessä oikeana tehokaksikkona ja siten saadaan painoa putoamaan.  Mikäli pätkäpaastolla keho menee ketoosin niin silloin ruokavalio/syömiset  pitäisi olla melko vähällä hiilihydraatilla.  Kun aloitin 8:16 pätkäpaaston niin ajattelin mielenkiinniosta testata.  Olin ketoosissa ja sitten mietin, että tästä en ole lukenut, enkä ole ketoosin mahdollisuudesta edes kuullut.   Huomasin kuitenkin, että olin ihan vaistomaisesti vältellyt nopeita hiilareita joiden johdosta elimistö meni ketoosiin.  Nykyisellään en mittaa jollen ole tarkoituksella siirtynyt vhh ruokavalioon.  Lisäksi voisin mainita, että kaikkein tunnetuin syömisen aikataulupaastoilu kuntosali piireissä on Martin Berkhanin kehittämä Leangains-menetelmä.  Kuntoilijoilla on omat konstinsa siihen miten paasto saadaan sopimaan kovaan treeniin.

Vierailija
1772/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kasvikset kirjoitti:

Vesipaasto sitten vesi ja kaalikeitto sitten ananas ja vesi vihreä tee. Ei muuta laihtuu nopeasti 15-20 kiloa.

Virhe,koska paino nousee yhtä helposti kun lähteekin.Ei kukaan voi väittää tuollaista elämäntavaksi,mutta pätkäpaasto on ainakin itselleni elämäntapa jolloin painon kanssa ei enää tarvitse tuskailla.Kohta vuosi takana eikä paino ole noussut.Uniongelmat pois ja tyytyväisyys hyvään oloon on jokapäiväinen ilonaihe.

Vierailija
1773/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin pätkäpaastoilla . Kokeilin 8/16 systeemiä, enkä saanut sitä toimimaan.

Aamulla siis yritin paastota, ja se sujuikin ongelmitta. Ei mitään huonoa oloa tai heikotusta.

Mutta ongelmana oli, että kun sitten puolen päivän jälkeen söin , tuli ihan kamala olo. Todella ärtynyt, huono olo, joka jatkui koko illan vaikka söin mitä.

Kokeilin onko sillä vaikutusta mitä syön . Mutta en keksinyt mitään, mikä olisi auttanut tuohon oloon. Yritin syödä hyviä hiilaraeita, kun ajattelin, että huono olo tulee matalasta verensokerista. Kokeilin myös syödä vhh sti sillä ajatuksella, että huono olo johtuisi liian nopeasta verensokerin heilahduksesta.

Mutta ei auttanut kumpikaan vaihtoehto eikä mikään tavallinen sekaruokakaan. Onko kenelläkään muulla tällaisia kokemuksia? Tai keksiikö kukaan mistä voisin johtua? Luulisi, että huono olo tulisi sen paaston aikana kun vs on matala. Mutta se ei tosiaan minulla tuntunut missään.

Mulla on tuota satunnaisen säännöllisestu, että se eka syöminen aiheuttaa huonoa oloa ja joskus jopa huimausta, mutta jotenkin olen nyt pähkäillyt tuolla olevan jotain tekoa kuukautiskierron kanssa. Jotenkin nämä siis tuntuu olevan synkronoitu keskenään.

Toisaalta sekin kyllä ainakin itsellä vaikuttaa mitä syön oloon ihan aina. Jos siis syön vaikka ruisleipää, kananmunaa, kasviksia ym eli eka ateria on enempi lounaan tyyppinen niin olo on liki aina ok, mutta sitten jos se eka ruoka onkin enempi aamiaistyyppinen eli puuroa tai vaikka paahtoleipää juustolla niin huono olo on melkein taattu. Toisaalta taas puuro vikana syömisenä yötä/paastoa vasten on ihan must eikä huonoa oloa tule koskaan..

Ja näitä heikotusongelmia ja huimaamista syömisen jälkeen oli myös silloin kun söin "vapaasti" enkä noudattanut tätä 16:8/18:6-rytmiä joka sopii kyllä itselleni kuin nenä päähän vaikka vielä en kyllä varsinaista eroa ole painossa/kropassa huomannut (ei siis ole vaakaa, mutta extraa on ja sellaiset 20-25 kiloa) mutta muuten olo on parempi.

Vierailija
1774/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi kirjoittelija täällä. Olen pätkäpaastoillut nyt 1,5 viikkoa (pääosin 16/8), eikä paino ole pudonnut yhtään :( Olo on hyvä ja vatsa näyttää litteämmältä, mutta meni kyllä tunteisiin kun vaaka näyttää samaa pskaa.

Tiedän, olen varmaan vain kärsimätön, mutta pakko vähän avautua. Aion jatkaa tätä edelleen, mutta jos paino ei ala tippumaan, pitänee muuttaa tekniikkaa.

Vaikea sanoa mitään, koska useimmille vaikuttaa ainakin nesteiden poiston takia myös -jonkin verran vaa`alla. Voihan sekin olla muutos jos vatsa tuntuu litteämmältä.  Olisko sisäelinten rasvaa kuitenkin palanut?  Rasvat taitaa kuitenkin olla kevyempää kun lihasmassa.  Mitä enemmän ja monipuolisemmin kuntoilee/urheilee niin lihasmassa lisääntyy ja vaa`alla saattaa näkyä tuloksena samaa kun ennenkin tai sitten +tulostakin voi tulla.  Näinhän se menee, ellei 16/8 tuota tulosta niin metodista ulos, ja jotain muuta tilalle.  

Olen eri, mutta itse olen miettinyt samaa kun ainoa muutos liki 3 kk:n pätkäpaastoilun jälkeen on se, että vatsa ei varsinaisesti ole litistynyt eikä edes pienentynyt (olen siis mallia omppu) vaan enemmänkin "lörpsähtänyt" eli nämä edelleen olemassa olevat makkarat on jotenkin tulleet veltommiksi ja samalla ihan silminnähden valahtaneet alemmas.. Ei siis tosiaan mikään miellyttävä muutos ulkonäöllisesti.

Mittanauhalla muutos on huikeat 2cm.

Vierailija
1775/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pätkäpaaston keväällä 2016 painaessani noin 62 kg, pituus 160. Vaatekoko oli tuolloin L ja liikunta 2-3 zumba- ja sh'bam tuntia viikossa eli kohtuu hyvin aerobista liikuntaa. Pätkäpaastoilin kevään ja kesän 2016 ja sitten lopetin enkä enää ikinä palaa samaan. Ensiksi ajattelin, että syön ihan perusterveellistä ruokaa mutta paasto-aikaikkunassa. Liian usein mulla oli nälkä, aivosumu (teen ajattelua vaativaa erityisasiantuntijatyötä, työnteosta ei tullut mitään), en pystynyt keskittymään, koko ajan ajattelin ruokaa ja syömistä. Liikuntaan ei tuntunut riittävän energiaa. Sitten aloin kompensoimaan nälkää syömällä enemmän ja enemmän, ja paino vaan jatkoi kasvuaan. Söin enemmän roskaruokaa, esim. pitsaa ja burgereita kuin koskaan. 

Lopulta syksyllä 2016 palkkasin pt:n, joka teki mulle saliohjelman ja ruokavalio-ohjelman. Ruokavaliossa syötiin PALJON, oli niin aamu-kuin iltapuurotkin, ruokaa yhteensä 5 kertaa päivässä ja treenin päälle vielä heraa ja banaani. Liikunta muuttui salitreeniksi aerobisen sijaan ja salitreenejä oli alkuun 3 kertaa viikossa. Tuota tietä olen nyt jatkanut nämä vuodet, tosin ruokaa menee ehkä jopa aiempaa enemmän ja treenejä on 5 (4 salitreeniä, nyt toki kotitreeninä ja 1 korkean sykkeen HIIT treeni). Lisäksi joka päivä 30 min kävely töihin ja takaisin. 

Ero pätkäpaastoiluun on valtava. Enää ei tee mieli roskaruokaa eikä herkkuja, verensokerit ei heilahtele, jaksan keskittyä ja liikkua, painoa en tiedä mutta vaatekoko pienentynyt, olen lihaksikas ja timmi. Pätkäpaastolla aikanaan tavoittelin nopeita ja helppoja tuloksia painonhallinnassa mutta nyt olen iloinen, että valitsin vaikeamman ja työläämmän reitin. On toki hienoa, että moni kokee saaneensa avun painonhallintaan pätkäpaastosta, mutta toisaalta hyvä muistaa ettei se ole kaikille soveltuva malli todellakaan. Jos pätkäpaastoa jonkun aikaa kokeilee, eikä se tunnu hyvältä, kannattaa kokeilla sitten jotain muuta. 

Vierailija
1776/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt ihan vahingossa tällä rytmillä, eli syön n. 9-17 välisenä aikana. Aamulla on aikainen herätys joten ei ole aikaa syödä aamupalaa, joskus juon kyllä kahvin. Töissä sitten aamukahvin kanssa esim. jogurttia klo 9. Lounaalla jotain kevyttä, kahvitauolla vain kahvia ja ehkä jotain herkkua jos on tarjolla. Kotona päivällinen klo 17, perusaineksista kokattua, ja esim. voita käytän säästelemättä. Päivällisen jälkeen ei edes tee mieli syödä mitään. Kotona ollessa tulee aterioilla jälkkäriksi syötyä usein jotain leipomuksia tai keksejä, mutta eipä ole ollut paino-ongelmia. Liikuntana vain hyötyliikuntaa ja joogaa.

Joo, ymmärrän ettei tuolla ruokavaliolla paljoa liikutaa voisikaan harrastaa. Mutta mielenkiinnosta: syötäpä joskus vaikka viikon ajalta kaikki päivän ruokasi Finelin ruokapäiväkirja-laskuriin ja katso, mitä se kertoo syömisistäsi. Saatko tuossa klo 17 päivän pääateriassasi kaikki suositusten mukaiset makrot, kuidut ja muut suojaravintoaineet, kuten vitamiinit? Entä hyvät rasvat? 

Terveelliset elintavat ei ole todellakaan pelkkää hoikkana/normaalipainossa pysymistä. Minusta ei ole esim. mitään hienoa siinä, että pystyy syömään herkkuja vaikka usemman kerran päivässä, jos samalla pehmeän rasvan määrä jää alle tavoitteen. Kirjoitit tuossa syöväsi klo 17 "voita säästämättä" ja mikäli ymmärsin oikein, paljon muuta et ole koko päivänä syönyt. Voi on sellainen raaka-aine, mitä kannattaa käyttää vain ja ainoastaan silloin, jos päivän mittaan on tullut jo tarpeeksi pehmeää rasvaa saatua esim. aamupalalla avokadoa, lounaalla öljypohjainen salaattikastike, välipalalla pähkinöitä ja jos noiden jälkeen päivän kilokaloreissa on vielä tilaa niin sitten ilman muuta päivälliseen voi käyttää voita. Mutta jos voi on ainoa käyttämäsi rasva, niin se on silkkaa hulluutta. 

Lisäksi ihmettelen, miten yhdestä klo 17 ateriasta voi saada suositusten mukaiset 30 grammaa kuitua. Se on aikamoinen määrä yhdelle aterialle tungettavaksi. 

Vierailija
1777/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän ettei tuolla ruokavaliolla paljoa liikutaa voisikaan harrastaa. Mutta mielenkiinnosta: syötäpä joskus vaikka viikon ajalta kaikki päivän ruokasi Finelin ruokapäiväkirja-laskuriin ja katso, mitä se kertoo syömisistäsi. Saatko tuossa klo 17 päivän pääateriassasi kaikki suositusten mukaiset makrot, kuidut ja muut suojaravintoaineet, kuten vitamiinit? Entä hyvät rasvat? 

Terveelliset elintavat ei ole todellakaan pelkkää hoikkana/normaalipainossa pysymistä. Minusta ei ole esim. mitään hienoa siinä, että pystyy syömään herkkuja vaikka usemman kerran päivässä, jos samalla pehmeän rasvan määrä jää alle tavoitteen. Kirjoitit tuossa syöväsi klo 17 "voita säästämättä" ja mikäli ymmärsin oikein, paljon muuta et ole koko päivänä syönyt. Voi on sellainen raaka-aine, mitä kannattaa käyttää vain ja ainoastaan silloin, jos päivän mittaan on tullut jo tarpeeksi pehmeää rasvaa saatua esim. aamupalalla avokadoa, lounaalla öljypohjainen salaattikastike, välipalalla pähkinöitä ja jos noiden jälkeen päivän kilokaloreissa on vielä tilaa niin sitten ilman muuta päivälliseen voi käyttää voita. Mutta jos voi on ainoa käyttämäsi rasva, niin se on silkkaa hulluutta. 

Lisäksi ihmettelen, miten yhdestä klo 17 ateriasta voi saada suositusten mukaiset 30 grammaa kuitua. Se on aikamoinen määrä yhdelle aterialle tungettavaksi. 

Sun puhees rasvoista on silkkaa hulluutta.

Vierailija
1778/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun puhees rasvoista on silkkaa hulluutta.

Silkkaa hulluutta on syödä pelkkää kovaa rasvaa ja kuvitella, että kaikki on hyvin, kunhan on hoikka. 

Vierailija
1779/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekku1 kirjoitti:

Voi hitto teitä saivartelijoita. "Meneekö paasto pilalle kun laittaa maitoa kahviin". Ei mene mutta sinut laitetaan linnaan koska rikot sääntöjä :)

Viestisi olisin voinut jättää pelkästään omaksi iloksesi, tulit kuitenkin tärkeän asiasi kanssa palstalle, kun halusit huomiomme.  Kävin lukemassa erään valmentajan sivuja.  Hän lupaa kertoa kaiken pätkäpaastosta.  Alussa hän luettelee tarkkaan mitä voi juoda paastoaikana.  Mutta sivuja eteenpäin lukiessani, hän otti esille asian eri vinkkelistä.  Hän kirjoitti, että mikäli jollekin on maito kahvissa niin tärkeä, että se on hänelle jopa elämisen ehto, niin kyllä hän kehottaa sitä maitoa kahviin lisäämään.  Olen itse myös ottanut tuohon kahvimaitoon kantaa, kun sitä on kysytty, mutta jatkossa en ala asiaa enempää perustelemaan.  Mielestäni jokainen aikuinen päättäköön ihan itse.  Joten Ekku1 et joudu linnaan, etkä riko sääntöjä.  Tietysti saat juoda maitokahviasi niin paljon kun maha kestää.  Tai niinhän sinä ilmeisesti olet tehnytkin. 🥛☕️ 😁

Vierailija
1780/2821 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

l