Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1741/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesipaasto sitten vesi ja kaalikeitto sitten ananas ja vesi vihreä tee. Ei muuta laihtuu nopeasti 15-20 kiloa.

Vierailija
1742/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt tuli moka.  Annoin vahingossa yläpeukun 1471 viestistä.  En todellakaan halua kannustaa ihan tuonlaista dieettiä.  Menen kuitenkin terveys edellä nyt ja jatkossakin. 😩

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, nyt tuli moka.  Annoin vahingossa yläpeukun 1741 viestistä.  En todellakaan halua kannustaa ihan tuonlaista dieettiä.  Menen kuitenkin terveys edellä nyt ja jatkossakin. 😩

Vierailija
1744/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, nyt tuli moka.  Annoin vahingossa yläpeukun 1471 viestistä.  En todellakaan halua kannustaa ihan tuonlaista dieettiä.  Menen kuitenkin terveys edellä nyt ja jatkossakin. 😩

Numerot korjattu  elikkä 1741

Vierailija
1745/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaiseeko hampaiden pesu paaston? Pitäisi hampaat harjata paaston aikana niin katkeaako paasto kun laitat hammastahnaa?

Vierailija
1746/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin pätkäpaastoilla . Kokeilin 8/16 systeemiä, enkä saanut sitä toimimaan.

Aamulla siis yritin paastota, ja se sujuikin ongelmitta. Ei mitään huonoa oloa tai heikotusta.

Mutta ongelmana oli, että kun sitten puolen päivän jälkeen söin , tuli ihan kamala olo. Todella ärtynyt, huono olo, joka jatkui koko illan vaikka söin mitä.

Kokeilin onko sillä vaikutusta mitä syön . Mutta en keksinyt mitään, mikä olisi auttanut tuohon oloon. Yritin syödä hyviä hiilaraeita, kun ajattelin, että huono olo tulee matalasta verensokerista. Kokeilin myös syödä vhh sti sillä ajatuksella, että huono olo johtuisi liian nopeasta verensokerin heilahduksesta.

Mutta ei auttanut kumpikaan vaihtoehto eikä mikään tavallinen sekaruokakaan. Onko kenelläkään muulla tällaisia kokemuksia? Tai keksiikö kukaan mistä voisin johtua? Luulisi, että huono olo tulisi sen paaston aikana kun vs on matala. Mutta se ei tosiaan minulla tuntunut missään.

Vierailija
1747/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kyllä todella huolissani siitä miten kehoni voi, onko sokerit ok. onko kilpirauhasen vajaatoimintaa tmv. mikäli en laihtuisi paastotessani 16h ja 8h puitteissa "tankkaisin" tarvitsemani ravinnon.  En tietenkään katkaise paastoa, nauttimalla sokeri/hiilihytraatti tuotteita, siis vaikkapa lasillista maitoa paaston aikana.  Kun paasto katkeaa niin en silloin ole 16h paastolla vaan tavallisella dieetillä, mutta silloinkin voi laihtua kun ruokavalio on muuten energian suhteen alempi kuin ennen laihdutusta.  Mikäli käyttää esim. maitoa, niin pitää ymmärtää, että elimistössä käynnistyy ruoansulatus ja vasta kun elimistö on tehnyt tehtävänsä voi alkaa uusi "paastojakso", mutta tällaisessa tapauksessa uusi ravinnoton jakso, kunnes seuraavan kerran juomalla/syömällä käynnistät taas ruoansulatuksen jne.  Mikäli ravinnoton aika jää esim. 5-6-7-8h, niin eihän sitä voi edes verrata 8/16 pätkäpaastoon. Tottakai saa juoda ihan kuinka paljon tahansa kahvia maidolla/lattea tmv. mutta on turhaa silloin valittaa, ettei 8/16 pätkäpaasto toimi ja on siten vain keksitty muotijuttu.  8/16 on erittäin tutkittu ruokajuttu, jonka aikana elimistössä tapahtuu enemmän hyviä asioita kuin moni meistä edes ymmärtää.  

No mitäpä teet kun vaan et laihdu? Mä en ole laihtunut grammaakaan vaikka olen ollut yli 3kk tällä ”dieetillä”, terveellistä ruokaa syöden (ei herkkuja) ja sen 40km viikossa juosten. Ei tipu painoa ei, bmi29 ja grammaakaan ei lähde.

Näin saman ongelman kanssa kamppaileena voin antaa vinkin että kokeile ns. Eliminaatio diettiä tai kuukauden carnivorea jos kantti kestää. minäkin nimittäin kamppailin vuosia paino-ongelman kanssa. Vaikka söin terveellisesti, olin vhh-dietillä/keto (kokeilin myös 20/4 paastoa), olin tuntuvasti miinuskaloreilla ja 4-5xviikossa juoksin 7-12km lenkkejä ei painoni pudonnut edes puolta kiloa puolessa vuodessa. Sen sijaan painoa tuli helpolla parikin kiloa jos söin liikaa hiilihydraatteja tai muuten poikkesin normaalista. Aloin olla aika epätoivoinen kun en tiennyt missä h&lvetissä vika piili. Lukuisten googlausten jälkeen löysin tällaisen kuin ”histamiini intoleranssi” ja tajusin että minulla on ruoka-aine yliherkkyyksiä joten pudottelin testiksi yksitellen ruoka-aineita pois joille epäilin olevani yliherkkä. Joka kerta kun jätin jonkin ruoka-aineen pois esim. Maitotuotteet, pähkinät, siemenet jne, minulta putosi viikon sisällä kilo pois painoa. Laihduin lopulta puolessa vuodessa 15kg.

Nykyään pidän painoa yllä ketodietillä ja 20/4 paastolla ja voin hyvin.

Vierailija
1748/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin sopii hyvin tämä 16/8-malli. Pystyn suht hyvin olemaan sen 8 tuntia syömättä.

Vierailija
1749/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin sopii hyvin tämä 16/8-malli. Pystyn suht hyvin olemaan sen 8 tuntia syömättä.

Oliko sarkasmia? Piäisi olla 16 tuntia syömättä...

Vierailija
1750/2821 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toiminut, lihoin lisää, kun tuli kiire syödä kaikki tarvittava ja samalla tuli syötyä extraa :(

BMI 38 ja 35v

Vierailija
1751/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei toiminut, lihoin lisää, kun tuli kiire syödä kaikki tarvittava ja samalla tuli syötyä extraa :(

BMI 38 ja 35v

Mä teen pärtkäpaaston niin, että en ole asettanut mitään tiettyä kellon aikaa, jolloin paasto alkaa tai loppuu, vaan menen nälän ja kylläisyyden mukaan. Kumminkin niin, että paastoaminen kestää aina vähintään 16h, mutta todella usein menee yli tuon ajan. 

Siis jos syön vaikka illalla klo 18 päivällisen, tiedän, että nälkä pysyy helposti pois loppuillan, joten aloitan paaston silloin. Ja taas seuraavana päivänä jos tuntuu, että ei ole vielä nälkä kun paaston pitäisi loppua, jatkan paastoa ja syön vasta sitten, kun. tulee nälkä. Näin sitä syömisikkunaa jää tarvittaessa pitemmälle iltaan, eikä tarvii pelätä että joutuu menemään nälän kanssa nukkumaan. 

Enkä nyt oikein ymmärrä, mikä on tuo mainitsemasi "kaikki tarvittava"? Mä syön ihan normaaleja täyspainoisia aterioita (mulle riittää 2 ateriaa per vrk) syömisikkunan sisällä, ei mulla ole siinä mitään listaa, joka on pakko saada syötyä? Pointtihan on nimenomaan se, että pätkäpaaston kautta tulee luonnolisesti vähemmän energiaa syötyä. 

Vierailija
1752/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkaiseeko hampaiden pesu paaston? Pitäisi hampaat harjata paaston aikana niin katkeaako paasto kun laitat hammastahnaa?

Juttelepas äidin tai isin kanssa.  Saat opastusta siitä miksi hammastahnaa ei kannata syödä.  Sääliksi käy, kun kustannetaan tarhat ja koulut, mutta käytännössä järjenkäyttöä ei kukaan opeta. 

Vierailija
1753/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kirjoittelija täällä. Olen pätkäpaastoillut nyt 1,5 viikkoa (pääosin 16/8), eikä paino ole pudonnut yhtään :( Olo on hyvä ja vatsa näyttää litteämmältä, mutta meni kyllä tunteisiin kun vaaka näyttää samaa pskaa.

Tiedän, olen varmaan vain kärsimätön, mutta pakko vähän avautua. Aion jatkaa tätä edelleen, mutta jos paino ei ala tippumaan, pitänee muuttaa tekniikkaa.

Vierailija
1754/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMI 38 ja 35v

Ei ole tarkoituskaan kiirehtiä ja ehtiä syömään "kaikkea" mitä sulla on kaapissa.  Päivä se on huomennakin jne.  Olisikohan sulla syömishäiriö jo ennestään?  Älä vahingoita itseäsi ja oloasi uusilla asioilla. Jollei muutokseen perehdy kunnolla ja selvitä onko tietty metodi itselle sopiva/ajankohtainen niin 16/8 ruokarytmi voi aiheuttaa yllättäen stressiä ja sen takia siitä saattaa olla seurauksena syömishäiriöitä ja ahmimista. 

Vierailija
1755/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi kirjoittelija täällä. Olen pätkäpaastoillut nyt 1,5 viikkoa (pääosin 16/8), eikä paino ole pudonnut yhtään :( Olo on hyvä ja vatsa näyttää litteämmältä, mutta meni kyllä tunteisiin kun vaaka näyttää samaa pskaa.

Tiedän, olen varmaan vain kärsimätön, mutta pakko vähän avautua. Aion jatkaa tätä edelleen, mutta jos paino ei ala tippumaan, pitänee muuttaa tekniikkaa.

Vaikea sanoa mitään, koska useimmille vaikuttaa ainakin nesteiden poiston takia myös -jonkin verran vaa`alla. Voihan sekin olla muutos jos vatsa tuntuu litteämmältä.  Olisko sisäelinten rasvaa kuitenkin palanut?  Rasvat taitaa kuitenkin olla kevyempää kun lihasmassa.  Mitä enemmän ja monipuolisemmin kuntoilee/urheilee niin lihasmassa lisääntyy ja vaa`alla saattaa näkyä tuloksena samaa kun ennenkin tai sitten +tulostakin voi tulla.  Näinhän se menee, ellei 16/8 tuota tulosta niin metodista ulos, ja jotain muuta tilalle.  

Vierailija
1756/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto teitä saivartelijoita. "Meneekö paasto pilalle kun laittaa maitoa kahviin". Ei mene mutta sinut laitetaan linnaan koska rikot sääntöjä :)

Vierailija
1757/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekku1 kirjoitti:

Voi hitto teitä saivartelijoita. "Meneekö paasto pilalle kun laittaa maitoa kahviin". Ei mene mutta sinut laitetaan linnaan koska rikot sääntöjä :)

Paasto katkeaa sen maidon takia. Voisit olla kommentoimatta, jos et ymmärrä asiaa, mitä kommentoit.

Vierailija
1758/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla 4kk tätä takana eikä ole tippunut yhtään. Ei vaan toimi.

Jos luet ketjua niin huomaat että tosi monella tätä ei tiputa lainkaan painoa, varsinkan jos valmiiksi syöt terveellisesti ja urheilet.

Sellaisilla ehkö toimii paremmin joilla paljon ylipainoa ja ovat sohvapottuja.

Vierailija
1759/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kyllä todella huolissani siitä miten kehoni voi, onko sokerit ok. onko kilpirauhasen vajaatoimintaa tmv. mikäli en laihtuisi paastotessani 16h ja 8h puitteissa "tankkaisin" tarvitsemani ravinnon.  En tietenkään katkaise paastoa, nauttimalla sokeri/hiilihytraatti tuotteita, siis vaikkapa lasillista maitoa paaston aikana.  Kun paasto katkeaa niin en silloin ole 16h paastolla vaan tavallisella dieetillä, mutta silloinkin voi laihtua kun ruokavalio on muuten energian suhteen alempi kuin ennen laihdutusta.  Mikäli käyttää esim. maitoa, niin pitää ymmärtää, että elimistössä käynnistyy ruoansulatus ja vasta kun elimistö on tehnyt tehtävänsä voi alkaa uusi "paastojakso", mutta tällaisessa tapauksessa uusi ravinnoton jakso, kunnes seuraavan kerran juomalla/syömällä käynnistät taas ruoansulatuksen jne.  Mikäli ravinnoton aika jää esim. 5-6-7-8h, niin eihän sitä voi edes verrata 8/16 pätkäpaastoon. Tottakai saa juoda ihan kuinka paljon tahansa kahvia maidolla/lattea tmv. mutta on turhaa silloin valittaa, ettei 8/16 pätkäpaasto toimi ja on siten vain keksitty muotijuttu.  8/16 on erittäin tutkittu ruokajuttu, jonka aikana elimistössä tapahtuu enemmän hyviä asioita kuin moni meistä edes ymmärtää.  

No mitäpä teet kun vaan et laihdu? Mä en ole laihtunut grammaakaan vaikka olen ollut yli 3kk tällä ”dieetillä”, terveellistä ruokaa syöden (ei herkkuja) ja sen 40km viikossa juosten. Ei tipu painoa ei, bmi29 ja grammaakaan ei lähde.

Näin saman ongelman kanssa kamppaileena voin antaa vinkin että kokeile ns. Eliminaatio diettiä tai kuukauden carnivorea jos kantti kestää. minäkin nimittäin kamppailin vuosia paino-ongelman kanssa. Vaikka söin terveellisesti, olin vhh-dietillä/keto (kokeilin myös 20/4 paastoa), olin tuntuvasti miinuskaloreilla ja 4-5xviikossa juoksin 7-12km lenkkejä ei painoni pudonnut edes puolta kiloa puolessa vuodessa. Sen sijaan painoa tuli helpolla parikin kiloa jos söin liikaa hiilihydraatteja tai muuten poikkesin normaalista. Aloin olla aika epätoivoinen kun en tiennyt missä h&lvetissä vika piili. Lukuisten googlausten jälkeen löysin tällaisen kuin ”histamiini intoleranssi” ja tajusin että minulla on ruoka-aine yliherkkyyksiä joten pudottelin testiksi yksitellen ruoka-aineita pois joille epäilin olevani yliherkkä. Joka kerta kun jätin jonkin ruoka-aineen pois esim. Maitotuotteet, pähkinät, siemenet jne, minulta putosi viikon sisällä kilo pois painoa. Laihduin lopulta puolessa vuodessa 15kg.

Nykyään pidän painoa yllä ketodietillä ja 20/4 paastolla ja voin hyvin.

Carnivore ei oikein toimi jos on lakto-ovo-vegetaristi.

Vierailija
1760/2821 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä asioista niin vaikeita...

Minulla on toiminut vuosikymmeniä näin: syön kolme kertaa päivässä, oikeaa ruokaa, itse valmistettuna oikeista raaka-aineista, jos budjettiin mahtuu, niin luomuna.

Ei välipaloja, vaan pienet jälkiruoat aterioiden päätteeksi.

Ei mitään älyttömiä tuntien kyttäilyä tai kalorien laskemisia.

Pois turhat hifistelyt, oikea ruoka kunniaan!