Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Jos ruokailuväli on pitkä, kannattaa juoda tavallisen veden lisäksi kivennäisvettä. Itselläni on magnesiumista puutetta, joten syön sitä lisäravinteena. Unohdus tuntuu illalla levottomina jalkoina ja suonenvetoina.
Olen ollut nyt aika usein vain yhdellä aterialla päivässä. Se on runsas lounas. Otan reilun annoksen, aina jotain vihannesta, sitten lihaa, kalaa tai kananmunaa. Jälkiruuaksi hedelmä. Ihan hyvin olen pärjännyt pelkällä yhdellä runsaalla aterialla. Töistä kotiin tullessani en syö enää mitään. Alkuillasta juon pari kuppia yrttiteetä, siinä kaikki.
Joka päivä en näin tee, mutta noin 4-5 päivänä viikossa. Loput päivät olen 20:4 tyylillä.
Paino putoaa noin puolen kilon viikkotahtia, ei sen nopeammin. Ihan hyvä tahti. Juuri ennen joulua olen tavoitteessani 65 kilossa, jos tahti jatkuu näin. Aloitin kesäkuussa. En aio luopua pätkäpaastosta, mutta painotavoitteen saavutettuani jatkan 16:8 paastolla.
Itse syön suurin piirtein heti herättyäni ja sitten en muuta koko päivänä.
Tiedän, että suurin osa on 16/8 pätkiksellä, mutta tungen mukaan kertomaan, että ADF toimii minulla tosi hyvin. Alternative Day Fasting siis eli syön joka toinen päivä ja joka toinen päivä juon vettä, kahvia ja/tai teetä. Mulla ei ole nälkä paastopäivänä, jaksan hyvin enkä pysty ahmimaan ruokapäivänä. Usein olen ihan täynnä jo pienemmästä määrästä ruokaa. Toisaalta, jos tekee mieli joskus syödä pitsa tai jäätelö, se on ihan ok.
En tiedä paljonko olen laihtunut, kun en käy puntarilla ollenkaan. Mutta useamman kuukauden jälkeen monet tavoitehousut ja mekot menevät päälle. Muutama on vielä epämukavan tiukka, mutta ero on valtava siihen toukokuun lopun tilanteeseen, jossa esim. paita ei mennyt edestä kiinni vaan väliä jäi reilu 10 senttiä ainakin.
Olen yrittänyt suunnitella jatkoa eli miten ylläpidän tätä tyyliä sitten kun olen tavoitteessa (=kaikki vaatteet mahtuu päälle ja niin etteivät kiristä). Eli miten lisätä energian määrää ruokapäiville. Varmaan alan kulautella oliiviöljyä ja syödä pähkinöitä enemmän.
Aloitin 16/8 paaston tällä viikolla. Nyt kolmas päivä menossa. Syön 10-18 välillä. Juon aamulla mustaa kahvia. Aamiaisen klo 10. Pari lämmintä ateriaa päivässä olen syönyt. Toinen kevyempi. Aamuisin on nälkä. Illalla ei niinkään. Iltaisin olen juonut vihreää teetä. Tarkoitus on pudottaa 5 kiloa. Oma paheeni on iltaisin napostelu joka siis jäänyt nyt pois. Tarkoitus on olla paastolla kuukauden. Katson lähteekö paino laskuun.
Minulla on pudotettavaa 18 kg. Tavoite 48 kiloa kun olen hukkapätkä. Mutta kiire ei ole, olo on hyvä vaikka tottumus sohvalla iltanapostelusta on suuri ja maha vähän nurisee. 2 kiloa lähtenyt ja mukava on jatkaa. Syön 7-15.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokailuväli on pitkä, kannattaa juoda tavallisen veden lisäksi kivennäisvettä. Itselläni on magnesiumista puutetta, joten syön sitä lisäravinteena. Unohdus tuntuu illalla levottomina jalkoina ja suonenvetoina.
Tai elektrolyyttijauhetta
Yhdessä vaiheessa elämää työnantaja tarjosi lounaan ja söin valtavan salaatin, pääruuan ja jälkiruuan. Olin niin täynnä, etten iltaisin jaksanut syödä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 16/8 paaston tällä viikolla. Nyt kolmas päivä menossa. Syön 10-18 välillä. Juon aamulla mustaa kahvia. Aamiaisen klo 10. Pari lämmintä ateriaa päivässä olen syönyt. Toinen kevyempi. Aamuisin on nälkä. Illalla ei niinkään. Iltaisin olen juonut vihreää teetä. Tarkoitus on pudottaa 5 kiloa. Oma paheeni on iltaisin napostelu joka siis jäänyt nyt pois. Tarkoitus on olla paastolla kuukauden. Katson lähteekö paino laskuun.
Kuulostaa niin hyvältä, että uskon että saat painoa pois :)
Ite aloitin 18:6- rytmin maaliskuussa. Syön 12-18. Aamulla vain kahvi, eikä nälkää ennen lounasta.
Pari kertaa päivän mittaan syön aterian, annoskoko puolta pienempi kuin ennen ja sisältö monipuolinen ja lähes eläinrasvaton. Iltaisin kuppi teetä hunajalla.
Painoa on pudonnut maalis- lokakuun aikana 17 kg!
Paljon myös ukoilua, jotta aineenvaihdunta hyrrää ;)
Olen semi-innokas seurailemaan veriarvojani. Olen laihduttanut perinteisillä kuureilla, laihtunut bulimian 'avulla' ja virallisterveellisellä. Näillä kaikilla on laihtuessa maksa-arvot nousseet laihdutuksen aikana. Karppaus toimi mulla hyvin, mutta se aiheutti rasva-arvojen heittelyä, lopulta hyvään suuntaan kuitenkin, mutta muutokset oli välillä rajuja.
Pätkäpaastolla ei ole heitelleet mitkään ja sokeriarvot on parantuneet. Hienoa. 5 kk ja - 10 kg.
Kannattaa hankkiutua töihin jossa hyvinkin voi mennä 8h syömättä, ellet kanna eväitä taskusssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ruokia syötte? Siis ihan esimerkkejä päivän ruuista. Jos joku viitsisi kertoa, niin olisin kiitollinen. 🙂
klo 10 vettä 3 dl, kaurapuuro maitoon keitettynä, mustikoita kaksi rkl, puolikas banaani, maitokahvia
klo 12 keitetty peruna, porkkana, tomaatti, kalafilee tai lindströmin pihvi, mandariini
klo 14 päiväkahvi maidolla, pulla ja keksi, vettä 3 dl
klo 17 iltakahvi maidolla, juustosämpylä, vettä 3 dl
Illalla vettä iltalääkkeiden kanssa, mutta ei enää mitään ruokaa klo 17 jälkeen. Näin on lähtenyt 11 kg puolessa vuodessa.
Aina sama kaava, lounaalla vaihdellen lohta, lihapullia, kanaa tai maksalaatikkoa perunan ja porkkanan kanssa. Jos heikottaa, kuten joskus aamulla aamupalan jälkeen, otan saksanpähkinöitä vähän. Minulla on aamulla kova nälkä, mutta iltapäivällä ja illalla ei yhtään.
Järkyttävän ravinnotonta ja sokerista ruokaa syöt. Miten jaksat?
Kiitos hyvin jaksan! 56kg/166cm. Unet on hyvät ja energiaa on. Sokerista saa aivotkin hyvän olon. Päiväpullasta en luovu koskaan.
Ei se sun pulla ole ainoa sokeri, jota syöt.
Viisailla aivot toimii rasvalla, ei suinkaan sokerilla.
” Aivoilla ei ole omia energiavarastoja. Ne tarvitsevat jatkuvasti ravinnokseen glukoosia eli rypälesokeria. Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että meidän tulee syödä sokeria. Aivojen tarvitsema sokeri saadaan, kun ruoka-aineiden sisältämät hiilihydraatit hajoavat elimistössä glukoosiksi ja muiksi sokereiksi.”
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/artikkelit/syo-etta-jaksat-keskit…
Aivot tarvitsevat omega-rasvahappoja, mutta kaikissa rasvoissa niitä ei ole. Jos rasvakiintiösi täyttyy huonoista, kovista rasvoista, aivosi voivat jäädä vaille välttämättömiä omegoita.
Huonoille rasvoille on monta nimitystä: kova rasva, eläinperäinen rasva tai tyydyttynyt rasva. Yhtä kaikki, kova rasva on aivoille myrkkyä. Kova tyydyttynyt rasva voi tukkia myös kaula- ja aivovaltimoita ja aiheuttaa aivoinfarktin. Kova rasva voi myös jäykistää aivosolujen seinämiä.
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/ruoka/voi-sentaan
Vierailija kirjoitti:
” Aivoilla ei ole omia energiavarastoja. Ne tarvitsevat jatkuvasti ravinnokseen glukoosia eli rypälesokeria. Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että meidän tulee syödä sokeria. Aivojen tarvitsema sokeri saadaan, kun ruoka-aineiden sisältämät hiilihydraatit hajoavat elimistössä glukoosiksi ja muiksi sokereiksi.”
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/artikkelit/syo-etta-jaksat-keskit…Aivot tarvitsevat omega-rasvahappoja, mutta kaikissa rasvoissa niitä ei ole. Jos rasvakiintiösi täyttyy huonoista, kovista rasvoista, aivosi voivat jäädä vaille välttämättömiä omegoita.
Huonoille rasvoille on monta nimitystä: kova rasva, eläinperäinen rasva tai tyydyttynyt rasva. Yhtä kaikki, kova rasva on aivoille myrkkyä. Kova tyydyttynyt rasva voi tukkia myös kaula- ja aivovaltimoita ja aiheuttaa aivoinfarktin. Kova rasva voi myös jäykistää aivosolujen seinämiä.
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/ruoka/voi-sentaan
Omega- rasvoista olet oikeassa, mutta luonnollisisten lähteiden tyydyttyneet rasvahapot eivät ole noin haitallisia kuin kerrot. Kovetetut ja osittain kovetetut kasvirasvat ovat haitallisia, niitä on syytä välttää.
Aivot itsessään ovat mitä suurimmassa määrin tyydyttynyttä rasvaa. Verisuonia tukkii tulehtunutta kohtaa paikkaamaan kerääntyneet plakit, ja niistä, yllätys yllätys, on tutkimuksissa löytynyt juuri tuota paljon mainostettua, helposti hapettuvaa tyydyttymätöntä rasvaa.
Tästä aiheesta on tehty useita meta-analyyseja jo 10 vuotta sitten, mutta Suomessa mennään sillä vanhalla kaavalla.
https://bjsm.bmj.com/content/51/15/1111
Vierailija kirjoitti:
Tykkään sinänsä 16/8 pätkäpaastosta, mutta ei se minua saa mitenkään vähemmän syömään eikä siksi laihduta. Mutta koska en ole koskaan tykännyt aamulla syömisestä, onhan se mukava helpotus ettei tarvi pahoinvointia vastaan taistellen enää niellä sitä aamupalaa, koska "päivän tärkein ateria, joka käynnistää aineenvaihdunnan" jne. Aikaa säästyy eikä nälkä ole yhtään. Syön klo 13, 17 ja 21 eikä välipaloja. Kaloreita tulee saman verran kuin ennenkin ja paino pysyy sitten myös samassa eli vaikean ylipainon lukemissa 90 kg.
Sama juttu. En ole koskaan tykännyt syödä aamiaista, joten sen jättäminen virallisestikin pois ei tietenkään ole vähentänyt kalorinsaantiani yhtään.
Kohta on puoli vuotta pätkäpaastoa 16:8 systeemillä takana. Olo on hyvä eikä nälkä vaivaa. 9 kiloa on lähtenyt ja normaalipainossa mennään. Hyvä fiilis! :)
Tää paasto taitaisi olla minunkin juttuni. Ikinä en ole oppinut aamupalaa syömään, ja edellisen päivän energioilla menen helposti iltapäivään saakka. Varsin vakaa verensokeri siis ilmeisesti mulla synnyinlahjana. Jos oppisin juomaan kahvini mustanan, se olis siinä ilman sen kummempaa säätämistä. Pitää laittaa harkintaan ja kokeilla jossain vaiheessa. Jos sitä vaikka korvais kahvin teellä, siihen en kaipaa maitoa...
Mutta en mä tällä varmaan laihtuis, kun nyt jo aamu- ja päiväkahveja lukuun ottamatta elän näin, mutta eipä tuolle ole isompaa tarvettakaan. Tuliko siitä riittävän pitkästä paastojaksosta siis jotain muuta terveyshyötyä? En jaksa selata ketjua läpi, että jos joku viitsii lyhyesti referoida niin olispa kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/artikkelit/syo-etta-jaksat-keskit…Aivot tarvitsevat omega-rasvahappoja, mutta kaikissa rasvoissa niitä ei ole. Jos rasvakiintiösi täyttyy huonoista, kovista rasvoista, aivosi voivat jäädä vaille välttämättömiä omegoita.
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/ruoka/voi-sentaanOmega- rasvoista olet oikeassa, mutta luonnollisisten lähteiden tyydyttyneet rasvahapot eivät ole noin haitallisia kuin kerrot. Kovetetut ja osittain kovetetut kasvirasvat ovat haitallisia, niitä on syytä välttää.
Aivot itsessään ovat mitä suurimmassa määrin tyydyttynyttä rasvaa. Verisuonia tukkii tulehtunutta kohtaa paikkaamaan kerääntyneet plakit, ja niistä, yllätys yllätys, on tutkimuksissa löytynyt juuri tuota paljon mainostettua, helposti hapettuvaa tyydyttymätöntä rasvaa.
Tästä aiheesta on tehty useita meta-analyyseja jo 10 vuotta sitten, mutta Suomessa mennään sillä vanhalla kaavalla.
https://bjsm.bmj.com/content/51/15/1111
” Normaalisti aikuisen ihmisen aivot käyttävät päivässä noin 110-140 grammaa glukoosia. Jos kuitenkin ihminen paastoaa tai syö hyvin vähän hiilihydraatteja, ravinnosta ei juuri saada glukoosia. Ei hätää: aivot voivat käyttää myös vaihtoehtoista polttoainetta eli ns. ketoaineita. Maksa valmistaa tarvittaessa ketoaineita varastorasvasta.”
http://vahahiilihydraattinen-ruokavalio-vhh.blogspot.com/2016/06/tarvit…
Toki aivot repivät energiansa vaikka läskistä tai lihaksesta, ellei ravinnosta tule sitä tarpeeksi. Mutta miten terveellistä aivoille on tuo ketoaineista tehtailtu ”vaihtoehtoinen polttoaine”? Onko sitä kukaan tutkinut?
Tutkittu on, esim. Lapsilla, joilla on epilepsia, tiukka ketogeeninen ruokavalio korjaa oireita, jopa poistaa ne. Aivot käyvät ketoneilla heti, kun hiilareita ei ole tarjolla. Myös yöllä.
Menen 16/8 paastolla ja tarkoitus pitää kilot ennallaan talven yli ja laihtua sitten taat kesällä kun on aktiviteettia enemmän.
Sen myönnytyksen olen tehnyt että tuon 16 tunnin paaston aikana syön aamuisin marjoja n. 200 grammaa, koska olen huomannut, ettei mahani oikein muuten kestä.
Nyt hivuttelen viimeisen ruokailun ajankohtaa 18 - - > 15 tai jopa 14 ja ihan hyvin on mennyt. Päähän koskenut parina iltana ja eilen yöllä tuntui että joku yökkis haarukalla jalkoja 🤨