Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1461/2821 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa tuottaa sekä ravinnon että omien varastorasvojensa glyserolista sekä ravinnon aminohapoista glukoosia eli sokeria glukoneogeneesillä. Maksan glukoneogeneesin tuotantokyky riittää kaikkiin elämälle välttämättömiin aina pakollisiin glukoosin tarpeisiin.

Aivot ovat listassa ylimpänä, joten hiilihydraattien saanti ravinnosta ei aivojen kannalta ole välttämätöntä. Yksipuoliseksi ruokavalio voi toki käydä, jos vihanneksia ei saisi syödä.

Vierailija
1462/2821 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu on, esim. Lapsilla, joilla on epilepsia, tiukka ketogeeninen ruokavalio korjaa oireita, jopa poistaa ne. Aivot käyvät ketoneilla heti, kun hiilareita ei ole tarjolla. Myös yöllä.

” Rasvan aineenvaihduntatuotteet eli ketoaineet estävät epäjärjestyneitä aivopurkauksia, jotka aiheuttavat epilepsiakohtauksia.”

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

Mutta mitä tämä tekee terveille aivoille ja pidemmällä aikajänteellä? Onko siitä mitään tutkimusta? Jos glukoosi on aivojen luontainen ravintoaine, niin miksi terveen ihmisen pitäisi korvata se jollakin vaihtoehtoisella energialla?

Haluan täsmentää, että en ole mikään. vhh-vastustaja. Yleensä vain kavahdan kaikenlaista fanaattisuutta, suuntaan tai toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2821 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu on, esim. Lapsilla, joilla on epilepsia, tiukka ketogeeninen ruokavalio korjaa oireita, jopa poistaa ne. Aivot käyvät ketoneilla heti, kun hiilareita ei ole tarjolla. Myös yöllä.

” Rasvan aineenvaihduntatuotteet eli ketoaineet estävät epäjärjestyneitä aivopurkauksia, jotka aiheuttavat epilepsiakohtauksia.”

Mutta mitä tämä tekee terveille aivoille ja pidemmällä aikajänteellä? Onko siitä mitään tutkimusta? Jos glukoosi on aivojen luontainen ravintoaine, niin miksi terveen ihmisen pitäisi korvata se jollakin vaihtoehtoisella energialla?

Haluan täsmentää, että en ole mikään. vhh-vastustaja. Yleensä vain kavahdan kaikenlaista fanaattisuutta, suuntaan tai toiseen.

Glukoneogeneesi tarkoittaa, että keho valmistaa sen glukoosin, kun sitä tarvitaan, muista aineista. Kehosi ei siis korvaa glukoosia muilla aineilla, vaan tuottaa sitä itse.

Vierailija
1464/2821 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt puoli vuotta ketoruokavaliolla ja siitä 3 kk 23/1-pätkiksellä ja hienosti menee. Lääkäri sanoi, että minulla on poikkeuksellisen hyvät verenpaineet (seurasin niitä jonkin aikaa mittailemalla). Veriarvoja en ole vielä mittauttanut, mutta fyysinen suorituskyky ja jaksaminen ainakin ovat aivan toista kuin ennen. Olen todella tyytyväinen! Painon lasku pysähtyi juuri sopivaan kohtaan. Elämä on helppoa kun ei tarvitse jatkuvasti kokata ja miettiä ruokaa. Ja se ruoka, mitä syön, maistuu uskomattoman hyvältä eikä tarvitse karttaa rasvaa ja suolaa. 

Olen todella, todella tyytyväinen tilanteeseen. :)

Vierailija
1465/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tästä blogista löytyvästä artikkelissa on tutkittu terveiden aikuisten aivoterveyttä:

https://www.dietdoctor.com/new-study-ketones-stabilize-brain-function

Glukoosia ei tarvitse eikä voikaan täysin korvata aivojen energianlähteenä. Ongelmahan on nykyruualla se, että glukoosia tulee ravinnosta liikaa.

En itse koe olevani näillä 20 vuoden vhh-kilometreillä fanaattinen, ymmärrän kyllä että se mikä minulle on jo vanha juttu, voi toiselle olla täysin uutta tietoa. :)

Vierailija
1466/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyt puoli vuotta ketoruokavaliolla ja siitä 3 kk 23/1-pätkiksellä ja hienosti menee. Lääkäri sanoi, että minulla on poikkeuksellisen hyvät verenpaineet (seurasin niitä jonkin aikaa mittailemalla). Veriarvoja en ole vielä mittauttanut, mutta fyysinen suorituskyky ja jaksaminen ainakin ovat aivan toista kuin ennen. Olen todella tyytyväinen! Painon lasku pysähtyi juuri sopivaan kohtaan. Elämä on helppoa kun ei tarvitse jatkuvasti kokata ja miettiä ruokaa. Ja se ruoka, mitä syön, maistuu uskomattoman hyvältä eikä tarvitse karttaa rasvaa ja suolaa. 

Suolan määrä on vapaa? Vaikuttaa vhh siihen, miten keho käsittelee suolaa?

Minä olen suuri suolaisen ystävä ja saantisuositusrajat paukkuvat jatkuvasti. Tosin luontaisesti hyvin matalan verenpaineen vuoksi verenpaineongelmia tästä ei aiheudu, mutta aina tulee sapiskaa silti, kun asiasta puhuu ravitsemusihmisten kanssa.

Ylipäätään mitä haittaa runsaasta suolasta on, ellei verenpaine ole ongelma? Tähän asti ei kukaan ole vielä minulle osannut vastata...

Vierailija
1467/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suuri suolaisen ystävä ja saantisuositusrajat paukkuvat jatkuvasti. Tosin luontaisesti hyvin matalan verenpaineen vuoksi verenpaineongelmia tästä ei aiheudu, mutta aina tulee sapiskaa silti, kun asiasta puhuu ravitsemusihmisten kanssa.

Ylipäätään mitä haittaa runsaasta suolasta on, ellei verenpaine ole ongelma? Tähän asti ei kukaan ole vielä minulle osannut vastata...

Ei siitä mitään haittaa olekaan. Liian vähäisellä suolansaannilla sitä vastoin on.

Ravitsemusihmiset puhuvat sitä, mitä heidän käsketään puhua, siis virallista kantaa.

Vhh-ruokavaliolla pitää huolehtia nimenomaan, että suolaa saa tarpeeksi. Siinähän jää leipien ja einesten suola pois.

Vierailija
1468/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minäkin olen suolaisen ystävä, mutta valitettavasti myös geneettisesti perinyt verenpainetaudin. Veikkaisin, että liika suola rasittaa myös terveen ihmisen munuaisia. Nehän siinä joutuvat urakoimaan. Olo voi olla myös pöhöttynyt. Mutta kuten joku tuossa jo sanoi, suurin osa suolasta tulee eineksistä. Leipä ja juusto ovat valtavan suolaisia. Itse pitäisin välillä kevennettyjä päiviä ja toisaalta, pätkäilyhän antaa keholle aikaa puskea sitä ylimääräistä turvotustakin pois.

Oma verenpaineeni nousee paaston aikana. Olen päätellyt sen johtuvan jonkinlaisesta stressireaktiosta. Toisaalta saan paineet nopeasti alas syömällä vähän jotain hiilaripitoista.

Vierailija
1469/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut puoli vuotta pätkäpaastolla ja voin kyllä paljon paremmin. Turvotukset ovat poissa, laihtunut olen kymmenisen kiloa, verenpaine parempi, särkylääkkeitä en ole enää tarvinnut jne. Jatkan loppuelämäni näin.

Vierailija
1470/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla syötiin aina 16:8, nykyään sillä on vain nimi pätkäpaasto.

Vierailija
1471/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ketoilu sopii sellaiselle, jolle tulee vatsa kipeeksi rasvaisesta ruuasta?

Vierailija
1472/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimivin laihdutus- ja painonhallintakeino on sellainen syömissysteemi, jossa kaloreita tulee vähemmän kuin kuluttaa ja jota pystyy ylläpitämään pysyvästi. Näitä on vähän.

Asiantuntijat suosittavat "tasaista jyystöä": lautasmalli, annoskoot, säännöllinen ruokarytmi, tietyissä puitteissa sallitut herkut. Toimiiko tämä missä määrin ja kuinka monilla on toinen kysymys. 

Tutkittu tieto satunnaisotannoillahan ei tue tästä poikkeavienkaan dieettien toimivuutta pitkäaikaisena.

Osalle (itse mukaan lukien) näyttäisi kuitenkin sopivan esimerkiksi pätkäpaasto 5:2 systeemillä sekä hiilarien minimointi (vain kuidun saannin ja kasvisten saannin edellyttämä minimi) ilman erityistä rasvalla ja lihalla holvaamista.

Syön 5 päivänä viikossa "normaalisti" ruokahalun mukaan ja 2 päivänä 600 kcal hyvin proteenipainotteisesti. Paastopäivän iltana on toki nälkä, mutta se on helposti hallittavissa. Huomattavasti helpommin hallittavissa kuin päätös olla napostelematta ylimääräistä kun aiemmin pyrkinyt pitämään painoa kurissa "virallisella" suosituksella.

Myöskään seuraavana aamuna tai koko ei ole enää erityisen nälkä, aivan tavallinen aamupala ja muut ateriat riittävät.

Eli osalla tälläinen kontrolloidumman ja vähemmän kontrolloidun vaihtelu voinee toimia tasaista jyystöä paremmin.

(Itseä ihmetyttää myös nuo välipalat, joita suositellaan terveelle ihmiselle. En ymmärrä, kyllä elimistö toimii ja pitää yllä verensokeri sen 3-5 tuntia ruokailujen välillä. Toki jos aivot opettaa tälläiseen ylimääräiseen hyvään, niin kyllähän se saa kehon ilmaisemaan tarvetta.)

Vierailija
1473/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitkin jo hyviä vastauksia. Itse lisäisin vielä sen, että kun yhdistää ketoruokavalion ja pätkäpaaston, niin keho oppii käyttämään ravintoaineita tarkemmin hyödykseen = ei tarvitse syödä määrällisesti yhtä paljon, jotta saa kaiken tarvitsemansa. Esim. itse syön yhden kerran päivässä, noin 1600 kcal per kerta. Paino pysyy vakaana tällä määrällä ja jaksaminen on erinomaista. Suolan tarve ei kuitenkaan oikeastaan vähene. Seurauksena voin syödä enemmän suolaa per ruoka-annos kuin ennen. Kuvittele että syöt kolme lämmintä ateriaa päivässä ja jokaisessa on kunnolla suolaa. Siitä tulee mitä todennäköisimmin noin kolminkertainen määrä suolaa siihen nähden, että syökin vain kerran.

Alussa jouduin ihan kiinnittämään huomiota riittävään suolan saantiin, kun olin oppinut niin pelkäämään sitä. Mutta sain oireita (esim. karheaa kurkkua) jotka poistuivat heti suolaa syömällä, joten lopulta uskoin että en oikeastaan voi saada nykyisillä syömisillä liikaa suolaa. Päin vastoin, sitä kannattaa lisätä aterioihin niin paljon kuin pystyy. Siis liikaa on vasta sellainen määrä, jonka kanssa ateriaa ei pysty enää syömään kun se maistuu liian suolaiselta. :D Näin on ainakin omalla kohdallani.

Ja olen siis tuo, jonka verenpainelukemia lääkärikin erikseen kehui. Äidilläni on korkea verenpaine, johon on jo nelikymppisenä alkanut syödä lääkkeitä. Itse olen nyt vähän päälle 40 v.

Vierailija
1474/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ketoilu sopii sellaiselle, jolle tulee vatsa kipeeksi rasvaisesta ruuasta?

Puoli vuotta ketoillut vastaa.

Rasvaisen ruuan karttamisesta voi tulla kierre, jossa ruuansulatus ei enää toimi normaalisti. Rasvan syöminen aktivoi ruuansulatusta, joten mitä vähemmän tätä aktivaatiota tapahtuu, sitä enemmän "uneen" ruuansulatusmekanismit voivat vaipua. Jos tilanne on tällainen, asiaan voi vaikuttaa ottamalla omenasiiderietikkaa veteen sekoitettuna aina ennen ateriaa. Se lisää mahanesteen happamuutta ja edistää näin ruuansulatusta. 

Itse söin hyvin vähärasvaisesti ennen kuin aloitin ketoruokavalion. Olin siinä mielessä onnekas, että minulle ei tullut vatsakipuja. Närästystäkin tuli niin harvoin, että en viitsinyt aloittaa tuota omenasiiderietikan juomista vaikka tiesin että sitä suositellaan. Sain sitten 5,5 kk:n kohdalla sappikivet. Syynä tähän oli varmaankin nopea laihtuminen ja se, että sappirakko oli ollut vain puolittain toimintakuntoinen, eikä pysynytkään perässä kun aloin yhtäkkiä syödä paljon rasvaa. Olin tosi kipeä muutaman päivän. Aloin tuolloin ottaa omenasiiderietikkaa kahdesti päivässä ruokalusikallisen. Oireet alkoivat heti hieman helpottaa ja 6 päivän kuluttua hävisivät kokonaan. Sitten hankin tuota etikkaa kapseleina, joita syön nyt aina ennen ateriaa, jotta tilanne ei toistu. Tykkäsin kyllä myös juoda sitä kivennäisveteen sekoitettuna, mutta minulla on huonot hampaat ja pelkäsin niiden vaurioituvan pitkäaikaisesta käytöstä. 

Vierailija
1475/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta ketoillut vastaa.

Rasvaisen ruuan karttamisesta voi tulla kierre, jossa ruuansulatus ei enää toimi normaalisti. Rasvan syöminen aktivoi ruuansulatusta, joten mitä vähemmän tätä aktivaatiota tapahtuu, sitä enemmän "uneen" ruuansulatusmekanismit voivat vaipua. Jos tilanne on tällainen, asiaan voi vaikuttaa ottamalla omenasiiderietikkaa veteen sekoitettuna aina ennen ateriaa. Se lisää mahanesteen happamuutta ja edistää näin ruuansulatusta. 

Itse söin hyvin vähärasvaisesti ennen kuin aloitin ketoruokavalion. Olin siinä mielessä onnekas, että minulle ei tullut vatsakipuja. Närästystäkin tuli niin harvoin, että en viitsinyt aloittaa tuota omenasiiderietikan juomista vaikka tiesin että sitä suositellaan. Sain sitten 5,5 kk:n kohdalla sappikivet. Syynä tähän oli varmaankin nopea laihtuminen ja se, että sappirakko oli ollut vain puolittain toimintakuntoinen, eikä pysynytkään perässä kun aloin yhtäkkiä syödä paljon rasvaa. Olin tosi kipeä muutaman päivän. Aloin tuolloin ottaa omenasiiderietikkaa kahdesti päivässä ruokalusikallisen. Oireet alkoivat heti hieman helpottaa ja 6 päivän kuluttua hävisivät kokonaan. Sitten hankin tuota etikkaa kapseleina, joita syön nyt aina ennen ateriaa, jotta tilanne ei toistu. Tykkäsin kyllä myös juoda sitä kivennäisveteen sekoitettuna, mutta minulla on huonot hampaat ja pelkäsin niiden vaurioituvan pitkäaikaisesta käytöstä. 

Kiitos vaustauksestasi. Enpä tiedä toimiiko minulla, sillä olen alkanut välttää rasvaisia ruokia vasta sen jälkeen kun pitkään kipuillut asian kanssa, eli asia ei ole minulla menyt niin päin että olisin ensin vältellyt ja sitten tullut kipeäksi, vaan olen normaaliruokavaliolla tullut kipeäksi ja sitten joutunut välttelemään rasvaa ja happamia ruokia ja juomia. Vatsani on todella herkkä. Tulee kipeäksi mmm lohesta tai kalaöljykapseleista,meetvurstista, kiinalaisesta ruuasta. Puhumattakaan mistään uppopaistetusta tai voillaleivotuista joulutortuista.

Vierailija
1476/2821 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pätkäpaastolla alkanut nauttia siitä pienestä näläntunteesta, joka on. Olen alkanut kuunnella kehoani ja ymmärtänyt, että nyt otetaan sieltä vararenkaasta ravintoa, kun muuta ei ole saatavilla. Keho lähettelee emännälleen viestejä, että syö nyt helkutti, mutta minä lähetän keholle viestejä, että onhan siellä, mistä ottaa, nyt ihan iisusti siellä vaan. Laihdun, voin hyvin ja olen myös henkisesti tasapainoisempi. Pätkäpaastonnut olen keväästä saakka.

Vierailija
1477/2821 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä noudatan versiota 21:3, joka sopii mulle parhaiten. Syön klo 11 ja 14 välillä. Ihmeen hyvin tähän tottuu! Joskus syön vain kerran, mutta yleensä sen kaksi kertaa eli klo 11 aamupala ja klo 14 lounas. Sitten unohdan koko aiheen ruoka.

Vierailija
1478/2821 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paastoillut aluksi 16:8 ja vähitellen hilannut ruokaikkunaa pienemmäksi. Nyt useimmiten 4:20 - 3:21. Alkuun tuntui mahdottomalta pystyä edes tuohon "perus aloitukseen, mutta vähitellen keho oppii. Välillä laajennan ruokaikkunaa, kun keho tuntuu tarvitsevan enemmän energiaa. Ajattelen, että laihtumisen kannalta on hyvä hetkeksi lisätä energian saantia ja vähän huijata kehoa.

Olen paastoillut nyt noin 5 kk ja kiloja on huvennut 8-9. Juuri sopiva tahti. Pätkäpaasto sopii minulle ja aion jatkaa. Plussia on iltanapostelun jääminen, nälän tunteen tietynlainen hallinta, nälkäkiukun katoaminen ja kuin itsestään tapahtunut ruokavalion terveellistyminen.

Vierailija
1479/2821 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Onko kukaan kärsinyt unettomuudesta paastoillessa? Olen vaihtelevasti ollut ketolla ja pätkäpaastolla noin 1,5 vuotta ja unet on välillä vähissä. Kaikenlaista olen yrittänyt, mutta ei aina auta. Lisäksi muistutan varsinkin ketoilijoita ja muita laihduttajia lisäämään hiusravinteita ruokavalioon. Minulla hiukset alkoi lähtemään, kun olin ollut ketolla noin puoli vuotta. Se johtuu elismistön stressitilasta ja osalla lähtee ihan sama mikä on laihdutustapa.

Vierailija
1480/2821 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Glukoneogeneesi tarkoittaa, että keho valmistaa sen glukoosin, kun sitä tarvitaan, muista aineista. Kehosi ei siis korvaa glukoosia muilla aineilla, vaan tuottaa sitä itse.

Miksi kehon pitäisi tuottaa se itse kun glukoosin voi saada ravinnosta suoraan?