Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1381/2821 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saan painonpudotuksen loppumaan? Olen nyt pätkäpaastonnut seitsemän kuukautta ja painoa on pudonnut 12 kg. Minulla on hyvä olla, mutta en halua enää laihtua, kun olen jo normaalipainon alarajalla. (56kg/166cm) . Ja kun ikää on 64. Ruokaa syön klo 10 - 18 ja senkin väkisin. Nälkä on vain satunnaisesti. Pitääkö vain pakottaa ruokaa suuhun?

Ala syödä energiatiheämpää ruokaa. Jos syöt vaikka jogurttia, valitse jatkossa sellainen jossa on nykyistä enemmän rasvaa. Jos kokkaat öljyllä, ala käyttää enemmän öljyä per kerta. Jos käytät vaikka leivällä margariinia, vaihda se voihin, jne. Itse olen vhh:lla, jossa pitää syödä todella paljon rasvaa, ja koin alussa haastavaksi saada sitä riittävästi. Mutta kyllä se onnistuu kun tutkii, missä ruoka-aineissa sitä rasvaa on paljon. Esim. avocadot ovat sekä terveellisiä että rasvaisia ja maistuvat hyvältä!

Vierailija
1382/2821 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saan painonpudotuksen loppumaan? Olen7 nyt pätkäpaastonnut seitsemän kuukautta ja painoa on pudonnut 12 kg. Minulla on hyvä olla, mutta en halua enää laihtua, kun olen jo normaalipainon alarajalla. (56kg/166cm) . Ja kun ikää on 64. Ruokaa syön klo 10 - 18 ja senkin väkisin. Nälkä on vain satunnaisesti. Pitääkö vain pakottaa ruokaa suuhun?

Ruokahalun väheneminen on joillekin aivan normaalia vanhetessa. Pääasia että juot nestettä ja saat ravinteita. Apteekissa on ravintoliuoksia, mutta ne on kalliita. Ateriakorvikkeissa on vitamiineja. Tärkeitä vanhemmiten kalsium, magnesium, c ja b-vitamiinit. Rautatabletti silloin tällöin. Proteiinia ettei lihakset surkastu. Maitoa tai piimää juo. Proteiinijuomaa tai urheilujuomaa. Terveenä voi olla vaikkei söisi rankasti.

Kiitos sinulle! Näin teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/2821 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saan painonpudotuksen loppumaan? Olen nyt pätkäpaastonnut seitsemän kuukautta ja painoa on pudonnut 12 kg. Minulla on hyvä olla, mutta en halua enää laihtua, kun olen jo normaalipainon alarajalla. (56kg/166cm) . Ja kun ikää on 64. Ruokaa syön klo 10 - 18 ja senkin väkisin. Nälkä on vain satunnaisesti. Pitääkö vain pakottaa ruokaa suuhun?

Ala syödä energiatiheämpää ruokaa. Jos syöt vaikka jogurttia, valitse jatkossa sellainen jossa on nykyistä enemmän rasvaa. Jos kokkaat öljyllä, ala käyttää enemmän öljyä per kerta. Jos käytät vaikka leivällä margariinia, vaihda se voihin, jne. Itse olen vhh:lla, jossa pitää syödä todella paljon rasvaa, ja koin alussa haastavaksi saada sitä riittävästi. Mutta kyllä se onnistuu kun tutkii, missä ruoka-aineissa sitä rasvaa on paljon. Esim. avocadot ovat sekä terveellisiä että rasvaisia ja maistuvat hyvältä!

Kiitos neuvoista!

Vierailija
1384/2821 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 64-vuotias!

Minä olen 68v ja painan 42/41 kg ja pituus 156, joten ei hätää!! Olen hyväkuntoinen, eikä allit roiku! Älä ole

huolissasi. Pätkäpaastoilen joinakin päivinä (nytkin sunnuntaina) jopa 20/8 ja hyväkuntoinen kun olen, ongelmaa ei ole. Jaksan kyykätä ja tehdä pitkiä 2-3 tunnin lenkkejä kolme kertaa viikossa! Minulle kyllä ruoka tosin maistuu silloin kun annan itselleni luvan syödä, mutta en syö eläinrasvoja enkä mitään missä

on lisättyä sokeria!

Vierailija
1385/2821 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei 64-vuotias!

Minä olen 68v ja painan 42/41 kg ja pituus 156, joten ei hätää!! Olen hyväkuntoinen, eikä allit roiku! Älä ole

huolissasi. Pätkäpaastoilen joinakin päivinä (nytkin sunnuntaina) jopa 20/8 ja hyväkuntoinen kun olen, ongelmaa ei ole. Jaksan kyykätä ja tehdä pitkiä 2-3 tunnin lenkkejä kolme kertaa viikossa! Minulle kyllä ruoka tosin maistuu silloin kun annan itselleni luvan syödä, mutta en syö eläinrasvoja enkä mitään missä

on lisättyä sokeria!

!

Vierailija
1386/2821 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei 64-vuotias!

on lisättyä sokeria!

Minun lääkärini sanoi, etten saa laihtua enää! Vanhana ei saa olla liian laiha, se on huono asia. Minulla on osteoporoosi jo nyt ja paljon muita sairauksia. tv 64-vuotias

Vierailija
1387/2821 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö aamukahvinkin mahtua tuohon ikkunaan? Juon jättimukin maitokahvia aamuisin ja sitten menee tunteja ennen kuin tekee mieli syödä. Pitäiskö mun aloittaa mun ruokaikkuna siitä kahvista ja syödä 6-14?

Tiedän että itse päätän, mutta kyselen vähän tapoja.

Vierailija
1388/2821 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö aamukahvinkin mahtua tuohon ikkunaan? Juon jättimukin maitokahvia aamuisin ja sitten menee tunteja ennen kuin tekee mieli syödä. Pitäiskö mun aloittaa mun ruokaikkuna siitä kahvista ja syödä 6-14?

Kyllä pitää, jos juot MAITOkahvia. Siinä on jo energiaa ja silloin paasto keskeytyy.

Vierailija
1389/2821 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei 64-vuotias!

on lisättyä sokeria!

Minun lääkärini sanoi, etten saa laihtua enää! Vanhana ei saa olla liian laiha, se on huono asia. Minulla on osteoporoosi jo nyt ja paljon muita sairauksia. tv 64-vuotias

No se on eri asia sitten...Minulla ei ole vielä terveysongelmia. Minä taas kun juoksen vielä, sain lääkäriltä neuvon  että mitä keveämpi on sitä paremmin nivelet iäkkäänä kestää juoksemisen ja siksi ei saa päästää itseään lihomaan. Teen myöskin punnerruksia ja käsipainoharjoituksia lähes päivittäin, joten lihaksetkin  pysyvät toimintakuntoisina.

Vierailija
1390/2821 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää, jos juot MAITOkahvia. Siinä on jo energiaa ja silloin paasto keskeytyy.

Saako paastoaikana juoda mustaa kahvia ja teetä ilman sokeria, vettä?

Vierailija
1391/2821 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako paastoaikana juoda mustaa kahvia ja teetä ilman sokeria, vettä?

Kyllä saa

Vierailija
1392/2821 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin torstaina 18:6-pätkäpaaston kylmiltään ja jo yli 2kg tippunut paino kolmessa päivässä. Nesteitä tietty (ja vähemmän ruokaa mahalaukussa ja suolessa), mutta motivoi silti jatkamaan. Lounaan syön klo 12 ja päivällisen klo 18 ja muuten juon sitten vain vettä, mustaa kahvia ja teetä.

Vierailija
1393/2821 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin torstaina 18:6-pätkäpaaston kylmiltään ja jo yli 2kg tippunut paino kolmessa päivässä. Nesteitä tietty (ja vähemmän ruokaa mahalaukussa ja suolessa), mutta motivoi silti jatkamaan. Lounaan syön klo 12 ja päivällisen klo 18 ja muuten juon sitten vain vettä, mustaa kahvia ja teetä.

Juu paino tippuu ensin helposti. Itselläni kun ei ole mitään pudotettavaa (68v 156cm/41 kg), paino tippuu vieläkin mutta vain puoli kiloa 6 kuukaudessa keskimäärin. Vuodessa pudonnut 3 kg. Eli pätkäpaastolla

todellakin on tehoa!  En pätkäpaastoilekaan painon pudotusta varten, mutta nukun paremmin sen jälkeen

kun aloitin tämän paastoilun. Lisäksi olen energisempi eläkeläinen kuin moni muu!Jatka vaan, kyllä siitä hyvä tulee!Paljon tsemppejä!!!

Vierailija
1394/2821 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko paastoa takana. Syön viimeisen kerran 16-18, mikä nyt sattuu milloinkin sopimaan aikatauluihin ja sitten seuraavan kerran 6.30-8.30. Eli leppoisa aloittelu siis. Nukun paremmin ja pois jää näppärästi se iltakasin ja iltakympin välinen sohvalla ahmiminen. Jännityksellä seuraan miten sujuu jatko.

Vierailija
1395/2821 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tullut viisi kuukautta täyteen pätkäpaastoa ja vhh:ta. Hyvältä tuntuu ja meinaan jatkaa ainakin vuoden.

Ainoa ongelma on runsastuneet kuukautiset. Minulla on myös Nexplanon-ehkäisyimplantti, joka voi aiheuttaa epäsäännöllisiä vuotoja, mutta ennen vhh-ruokavaliota vuodot olivat kapselin kanssa niukat, jopa olemattomat. Nyt on menty ihan toiseen äärilaitaan. Luin kv. palstoilta että pitäisi rauhoittua puolessa vuodessa. Se alkaa olla kohta täynnä ja edelleen vuotaa hulluna.

Onko täällä kellään kokemusta asiasta? Pitäisikö poistattaa tuo kapseli ja katsella sen jälkeen vielä rauhassa? Tk-lääkäri ei osannut sanoa asiaan juuta eikä jaata.

Vierailija
1396/2821 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ruokia syötte? Siis ihan esimerkkejä päivän ruuista. Jos joku viitsisi kertoa, niin olisin kiitollinen. 🙂

Vierailija
1397/2821 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia ruokia syötte? Siis ihan esimerkkejä päivän ruuista. Jos joku viitsisi kertoa, niin olisin kiitollinen. 🙂

Olen koittanut syödä ihan normaalisti paitsi jätän aamiaisen pois. Aloitan päiväni siis lounaalta. Poikkeuksen tähän tekee, jos menen aamulla treenaamaan. Päivä menee muuten lounas, mahdollinen välipala, illallinen ja iltapala. Välipala on hedelmä tai kurkku/porkkana linjalla. Iltapala samalla mallilla. Työpaikkaruokalassa jätän peruna/pasta/riisi osaston joko kokonaan pois tai huolehdin etten ota liikaa.

Vierailija
1398/2821 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen:

Klo 10:

Aamukahvi maidolla, viili, jonka seassa puolukoita 1/2 dl ja pellavansiemenrouhetta 2 rkl

Klo 13:

Pannulla paistettua eilistä ruuanjämää, eli:

Perunaa, porkkanaa, parsakaalia ja paistia. Perunapiirakka sulatejuustosiivull, vichyvesi

Klo 15:30:

Kahvi maidolla

2 cream crackeria, päällä valkohomejuustoa ja hunajamelonia, 1 jaffakeksi.

Vierailija
1399/2821 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

06:30 kuppi kahvia mustana

12:30 jos olen toimistolla yleensä jotain aasialaista kuten dumplings, sushibowl tai currya riisillä, kotitoimistopäivinä pilkottuja vihanneksia, juustoa, kananmunaa, marjoja tmv.

19:30 tää vaihtelee, voi olla jauhelihapihvi tai nakkeja ja vihanneksi tai pari hapankorppua reiluilla päällisillä ja oliiveja jos ei oo kovin nälkä

Vierailija
1400/2821 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonkohan ainut, joka ei ole juuri pudottanut painoa pätkäpaaston avulla :D Aloitin heinäkuun vikalla viikolla pikku hiljaa 12 tunnilla ja sitten n. viikon päästä siihen 16h, käytännössä olen jättänyt aamupalan pois ja lopetan syömisen klo 19-20. Aluksi join apple cider vinegaria aamuisin veden seassa, sitten törmäsin tähän clean fast/dirty fast ajatteluun ja olen pysynyt vihreässä teessä ja vedessä paastoaikana. 

Ainoat hyödyt mitä oon huomannut on se, ettei mene aikaa aamupalaan, joten voin nukkua vähän pidempään ja ei tule sitä väsymysnotkahdusta aamupalasta noin tunnin päästä. Lisäks mulla on aiemmin tullut aika helposti heikotus ja kylmä hiki jos syömisestä on liian pitkä aika (= n.5h) ja nyt tuntuu ettei sitä enää sillai tule. Eli ihmisenä joka on ollut tarkka siitä että syö 3-4 tunnin välein niin ei ole enää niin neuroottinen kun keho tottuu pidempään aikaan ilman ruokaa.

Mietin vielä clean/dirty fastingiin liittyen ikuisuuskysymystä "aamukahviin maitoa vai ei" - eikö clean fasting liity erityisesti autofagiaan ja se alkaa vasta joskus 24 h paaston jälkeen? Eli jos haluaa pitäytyä 16tunnissa niin onkohan sillä merkitystä että tuleeko se alle 50kcal (vai paljonko olikaan)? Vai liittyykö enemmän siihen insuliiniin?

Varmaan omalla kohdalla sitten vaikuttaa se, etten varsinaisesti vhh:ile ja syön herkkuja viikonloppuisin :D Kalorit pyörii arkena 1800-2000kcal ja painoa 95 kg - päivittäin arkiliikuntaa niin että aktiivisuusrannekkeessa ainakin 100% (eli kulutus n. 2500kcal) :D

Aiemmin oon pudottanut painoa reilusti siitä huolimatta että viikonloppuisin on herkkuja syönyt... Liekö vanhuus ja aineenvaihdunnan hitaus iskenyt :(