Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1341/2821 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiputin pätkäpaastolla 8/16 n. 20kg ja saavutin tavoitepainone. Iloinen asia on se, että olen nyt saanut painon pysymään samassa jo kohta vuoden niin, että aikaikkuna on sama, mutta en yhtään katso syömisiäni. Syön herkkuja ja ruokaa normisti. Eli toimii myös painon ylläpitäjänä.

Vierailija
1342/2821 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

157/60 kirjoitti:

Onko vinkkejä seuraavaan... elelen 16/8 välillä jopa 20/4.. juon vettä n.4l, liikun päivittäin vähintään tunnin lenkin,nälkä ei vaivaa. Kuitenkin kun alkaa ruokailu olen kuin pohjaton kaivo.. saatan syödä 2 tuhtia annosta ruokaa ja vieläkin uppoaisi ellen väkisin pistäisi mässäilylle stoppia. Eli tuntuu etten vain täyty. Ruoka perus kotiruokaa. Paino alkaa nousta ja epätoivo kasvaa. Missä menee pieleen? Tiedän ettei paastosta ole laihdutuksen kannalta hyötyä jos esim. 4 h mätän 2000kcl.. ruokailu rytmi sopii hyvin harmittaa vaan ettei kylläisyyden tunnetta ole. Ilmeisesti vatsalaukku venynyt rantapallon kokoseksi😑

Ruuan sisältöä voisit muuttaa. En toki tiedä, mitä syöt, mutta vaikuttaa siltä, että syöt sellaista ruokaa, joka vain lisää nälkää eikä tee kylläiseksi.

Samaa mieltä, muuta sisältöä. Minulla on joka aterialla valtavasti kasviksia ja vihanneksia. Uunissa paahdettuja enimmäkseen. Niin paljon etten jaksa muuta ruokaa ylettömiä määriä. Jos jää vielä ruokahalua ison aterian jälkeen, lasi tai pari vissyä auttaa. Minulla ei ole mitään monen tunnin avonaista ikkunaa, vaan sen "aikaikkunan" sisällä pari puolen tunnin ikkunaa aterioita varten. Välissä ei napostella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhtikuusta lähtien olen paastonnut klo 18- aamu10:een  ja painoa pudonnut 7,5 kg. Olen normaalipainoinen ollut aina. Valvon myöhään, yli puolen yön aina, mutta illalla ei tule nälkä. Ja minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ei näköjään sekään estä laihtumista. Tämä on hyvä systeemi.

Kuin minun kirjoittamani, tänään 10 viikkoa 16:8. Ikkuna klo 12-20. -7,5 kg, vaikka riesana on kilpirauhasen lisäksi myös keski-ikä. Olen ylipainoinen.

Olen tuo ensimmäinen kirjoittaja. Hahaa, panen paremmaksi: minä olen jo vanhus, 63 vuotta! Eli tämä laihduttaa kyllä, vaikka olisi mitä vaivoja ja ikääkin. Nyt Olen 60,5 kg /164 cm.

Ja nyt on tilanne 57 kg /164 cm. Puoli vuotta paastoa takana ja kiloja lähtenyt 11. Enää en edes halua pudottaa painoa, se putoaa silti. Syön pullaa ja suklaatakin päiväkahvilla, mutta muuten paastoaika on sama. Olo on tosi hyvä.

Vierailija
1344/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pätkäpaastoamisen 1.4. Paastoan 18 tuntia ja syön 6 tunnin aikana kaiken tarvittavan (yleensä 2 ateriaa ja välipaloiksi jugurtti, pähkinöitä, omena...)

Nyt paino on pudonnut 14 kg ja homma jatkuu. Vielä olis toiset samanmoiset pudotettavana. Pudotustahti nyt 2 kg kuukaudessa.

Vierailija
1345/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paastonnut 2kk putkeen siten, että keskimääräinen paasto on 19 tuntia. Usein syön vain yhden kerran päivässä.

Paino on pudonnut 2 kiloa :'D aika surkea tulos.

Olo on enimmäkseen ok niin jatkan, mutta normaalipainon sisällä ei tahdo kyllä kilot tippua ollenkaan.

Vierailija
1346/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin normaalipainon sisällä painon putoaminen on hidastunut, mutta n. 1,5 kiloa kuussa lähtee edelleen. Mutta ylläpidolla mennään, enkä enää varsinaisesti pudota painoa, joten hidastuminen tai pysähtyminen ei haittaa. Kunhan ei lähde uudestaan nousuun, olen tyytyväinen tähän elämäntapaan . :)

Vierailija
1347/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paastonnut 2kk putkeen siten, että keskimääräinen paasto on 19 tuntia. Usein syön vain yhden kerran päivässä.

Olo on enimmäkseen ok niin jatkan, mutta normaalipainon sisällä ei tahdo kyllä kilot tippua ollenkaan.

Syöt todennäköisesti liian vähän. Aineenvaihdunta jumittaa ja elimistö pyrkii pitämään kiinni siitä energiasta mitä on.

Miten olet ennen paastoa syönyt? Ja oletko mahdollisesti diettaillut toistuvasti vähä energisillä ruokavalioilla? Jos näin on, painon pudotus hanlaloituu yleensä tulevaisuudessa.

Elimistö tottuu yllättävän nopeasti energiavajeeseen, varsinkin normaalipainoisena ja myös aineenvaihdunta hidastuu, kun elimistö ei saa tasaiseen tahtiin polttoainetta. Riittävästä energian saannista tulee myös aina pitää huoli, ettei paino ala lähteä lihaksista.

Eipä siinä, itsekin elin vuosikausia pätkäpaastolla ja se piti painon hyvin kurissa. Minulla siis tämä luontainen ateriarytmi. Mutta ei se paino siitä määräänsä enempää tippunut. Toki painoni keikkui tällöin alipainon rajoilla. Nyt ollut ruokarytmi suht normaali kun koen, että vähän normaalimpi ruokarytmi tukee paremmin liikuntaharrastustani. Bmi edelleen 20 ja syön monipuolisesti ja kuitenkin aika paljon herkkujakin.

Ja jos olet normaalipainoinen niin suosittelen lämpimästi liikuntaharrastusta laihdutuskuurin sijaan. Lisää lihasmassaa, niin sekin auttaa rasvaa palamaan.

Vierailija
1348/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt todennäköisesti liian vähän. Aineenvaihdunta jumittaa ja elimistö pyrkii pitämään kiinni siitä energiasta mitä on.

Miten olet ennen paastoa syönyt? Ja oletko mahdollisesti diettaillut toistuvasti vähä energisillä ruokavalioilla? Jos näin on, painon pudotus hanlaloituu yleensä tulevaisuudessa.

Elimistö tottuu yllättävän nopeasti energiavajeeseen, varsinkin normaalipainoisena ja myös aineenvaihdunta hidastuu, kun elimistö ei saa tasaiseen tahtiin polttoainetta. Riittävästä energian saannista tulee myös aina pitää huoli, ettei paino ala lähteä lihaksista.

Eipä siinä, itsekin elin vuosikausia pätkäpaastolla ja se piti painon hyvin kurissa. Minulla siis tämä luontainen ateriarytmi. Mutta ei se paino siitä määräänsä enempää tippunut. Toki painoni keikkui tällöin alipainon rajoilla. Nyt ollut ruokarytmi suht normaali kun koen, että vähän normaalimpi ruokarytmi tukee paremmin liikuntaharrastustani. Bmi edelleen 20 ja syön monipuolisesti ja kuitenkin aika paljon herkkujakin.

Ja jos olet normaalipainoinen niin suosittelen lämpimästi liikuntaharrastusta laihdutuskuurin sijaan. Lisää lihasmassaa, niin sekin auttaa rasvaa palamaan.

En ole siis mitenkään kituillut ennen paastoilua ja urheilua harrastan päivittäin.

Painon pitäisi kuitenkin pudota miinuskaloreilla, en minä voi fysiikan lakeja muuttaa eli estää laihtumista jotenkin liian pienillä kaloreilla :D eli syön siis vain sillä yhdelläkin aterialla liikaa.

Vierailija
1349/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin tänne aiemmin heinä/elokuussa, kun aloitin pätkäpaaston. Mulla siis lähtö BMI 40. Nyt takana vajaa 8 viikkoa ja painoa lähtenyt 7,5kg. Pari ylämäkeä ollut kun viikonloppuna syönyt enemmän (pizzaa ja karkkia jne). Muuten aika tasaisesti alaspäin.

Maha on toiminut paremmin, jaksaminen on parempaa (ei päiväunien tarvetta), ei mene rahaa herkkuihin niin paljon jne.

Mahasta on lähtenyt todella paljon ainakin turvotusta ja varmaan läskiäkin. Vyö menee nyt hyvin kiinni löysimpään kun aiemmin puristi kovasti. Lisäksi rintaliivit alkaneet tuntua väljemmiltä eli varmasti rinnoistakin lähtenyt jotain (ei haittaa tällä M-kupilla).

Suosittelen kyllä kokeilemaan tätä! Mulle tämä on jotenkin luontainen eikä suurempia näläntunteita ole ollut. Minusta kaikille suositteleminen säännöllisistä ruoka-ajoista on huono koska kaikki olemme erilaisia. Nautin siitä että saan syödä kunnollisen lounaan ja päivällisen ja myös herkkuja halutessani.

Tällä jatketaan ja tosiaan vielä jos 5kg lähtisi suht nopeasti niin sitten ei ole kiirettä pudottaa eli jatkaa vaan rennosti tätä.

Vierailija
1350/2821 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos jollain toimii. Kokeilin tuota kaksi viikkoa ja jatkuvasti koko ajan nälkä ja sitten tuli syötyä sallittuna aikana yhteensä vielä enemmän kuin normaalilla ruokailuväleillä.

Kai se on uskottava ettei onneen ole oikotietä. Pitää rukata ruokavalio uusiksi ja soveltaa VHH-ruokavaliota. Ei kuitenkaan täyskarppausta, koska sekään ei minulle sovi. Mutta sellainen järkevästi turhista hiilihydraateista kuorittu ja sopivat annoskoot.

Vierailija
1351/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos jollain toimii. Kokeilin tuota kaksi viikkoa ja jatkuvasti koko ajan nälkä ja sitten tuli syötyä sallittuna aikana yhteensä vielä enemmän kuin normaalilla ruokailuväleillä.

Kai se on uskottava ettei onneen ole oikotietä. Pitää rukata ruokavalio uusiksi ja soveltaa VHH-ruokavaliota. Ei kuitenkaan täyskarppausta, koska sekään ei minulle sovi. Mutta sellainen järkevästi turhista hiilihydraateista kuorittu ja sopivat annoskoot.

Mikä ihmeen "täyskarppaus"? Ei sellaista ole.

Vierailija
1352/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön max. 10 g hiilareita päivässä (siihen en laske vihreistä kasviksista tulevia hiilareita enkä kuituja). Se auttaa todella paljon pitämään nälän loitolla. Tämän ansiosta pystyn noudattamaan omad-ruokarytmiä, jossa siis syödään vain kerran päivässä. Alkuvaiheessa söin 2x päivässä, mutta siirryin vähitellen tähän ja hyvin toimii.

Makrojen laskeminen on alussa piinallista. Minulla siihen auttoi, kun tein Excel-taulukon kaikesta mitä söin, ja laskin sen avulla ravintosisällön ja makrot. Vähitellen sinne kertyy kaikki useimmin syömäni ruuat, ja näen helposti tuleeko päivän tavoite täyteen. Laskeminen on myös vähemmän piinallista, jos syö vain kerran päivässä.

Aluksi minulla lähti painoa kilo viikossa (osa varmasti turvotusta). Laihduttuani normaalipainon sisällä 10 kg, laihtuminen tasaantui ja nykyään lähtee noin kilo kuukaudessa. Olen tyytyväinen ja voin hyvin. Kyllä kannattaa panostaa tuohon alkuvaiheeseen, niin saa systeemistä kaikki hyödyt irti! Ja kannattaa syödä paljon niitä vihreitä kasviksia, vaikka joissain vhh/keto-ohjeissa väitetään ettei niitä tarvita. Kokemukseni mukaan ne ovat ihan ratkaiseva juttu.

Vierailija
1353/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin laihduttaa ylipainosta ja kuin itsekseen ruokarytmi muuttui pätkäpaastoksi. Syön välillä 14-22 yleensä kaksi ateriaa.

Olen nyt ollut pätkäpaastolla kolme viikkoa ja ainakin turvotus on lähtenyt. En käynyt vaa’ alla ottamassa alkupainoa. Alkon olen jättänyt kokonaan pois ja uskon, että kesän tissuttelupöhötys on ainakin helpottanut. Vaatteet kiristävät jo selvästi vähemmän.

Nälkä ei ole ja syön ihan perusruokaa, mutta välttelen tärkkelystä ja hiilareita, paitsi ennen nukkumaanmenoa syön vaikka kaurapuuron proteiinilisällä, niin nukahdan paremmin.

Tämä sopii kropalleni tosi hyvin ja odotan, että ne ”helpot kilot” lähtevät ensimmäisten parin kuukauden aikana. Sitten varmaan hidastuu.

Vierailija
1354/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole siis mitenkään kituillut ennen paastoilua ja urheilua harrastan päivittäin.

Painon pitäisi kuitenkin pudota miinuskaloreilla, en minä voi fysiikan lakeja muuttaa eli estää laihtumista jotenkin liian pienillä kaloreilla :D eli syön siis vain sillä yhdelläkin aterialla liikaa.

Näinhän se on, mutta jostain syystä kulttiuskovaiset laihduttajat eli paastoajat ja karppaajat haluavasti tosi sitkeästi uskoa siihen, että voivat jotenkin kumota termodynamiikan lait omilla vinkeillään. Alapeukuista huomaa. Säästöliekki on relevantti termi vasta, kun liikutaan rasvoprosentti 3:n tienoilla lol.

Vierailija
1355/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aineenvaihdunnassa vaikuttaa muitakin tekijöitä kuin termodynamiikka, naisilla varsinkin hormonit voivat vaikuttaa painonnousuun ja laskuun paljonkin. Ihminen ei siis ole petrimalja, jossa kaikki muuttujat ovat vakioituja ja ennaltamäärättyjä, ilman mitään keskinäistä reaktiota muiden kehon osa-alueiden kanssa.

Monesti kroppa korjailee aiempien laihdutusyritysten, esim. liian vähäisen proteiinisaannin aiheuttamia vaurioita vuodenkin, ennenkin paino alkaa todenteolla tippua. Sitä ennen muutos ravinnossa saattaa näkyä vain omassa vireystasossa ja mittanauhalla otetussa ympärysmitoissa.

Tsemppiä hitaan painonpudotuksen porukalle, terveellisen ruokailun oppimisessa ei kuitenkaan menetä mitään, vaikka vaaka ei olekaan samaa mieltä oman olon kanssa!

Vierailija
1356/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan sitä tiukkaa aloitusvaihetta jossa pyritään poistamaan kaikki muut paitsi ns. vihreistä kasviksista tulevat hiilihydraatit.

Vierailija
1357/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei hirveästi kiloja ole pätkäpaastolla lähtenyt, tahti on n. 1kg/kk, MUTTA terveyshyötyjä on paljon, suurimpana se, että kuukautiskivut ovat kokonaan poissa, ja kuukautisten kesto on nykyään n.4 päivää, aikaisemman n. 6 päivän sijaan. Lisäksi energia ja jaksaminen on ihan eri tasolla, ja vatsa on rauhoittunut. Jotenkin elimistö toimii paremmin.

Vierailija
1358/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin juhannuksena 6/18 tai pikemminkin 4/20, kiloja on lähtenyt 8. Pudotettavaa olisi vielä toinen mokoma ja sitten olisin normaalipainossa. Katsotaan, mitä tapahtuu. Aion jatkaa tällä systeemillä, koska tämä sopii mulle. Ei tarvitse miettiä syömisiä niin paljon. Töistä tullessani en syö mitään, se on jotenkin hirmu selkeää. Syön aamupalan ja töissä lounaan ja jälkiruuaksi vielä hedelmän ja pähkinöitä ja siinä ne päivän syömiset sitten olikin. Tosi kivasti menee ja rahaa säästyy myös :)

Vierailija
1359/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan sitä tiukkaa aloitusvaihetta jossa pyritään poistamaan kaikki muut paitsi ns. vihreistä kasviksista tulevat hiilihydraatit.

Ai jaa.

On ketokarppaus (hiilarit n.20g tai alle), alakarppaus (hh n.20-50g), hyväkarppaus (hh n. 50-100g).

Mitään täyskarppausta ei ole olemassa.

Vierailija
1360/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa.

On ketokarppaus (hiilarit n.20g tai alle), alakarppaus (hh n.20-50g), hyväkarppaus (hh n. 50-100g).

Mitään täyskarppausta ei ole olemassa.

On olemassa myös zero carb jossa ei syödä hiilareita lainkaan. Syödään pelkkää prodea ja rasvaa. Kuitenkin eri asia kuin esim. carnivore, jossa syödään pääasiassa vain lihaa.