Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1361/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paastonnut 2kk putkeen siten, että keskimääräinen paasto on 19 tuntia. Usein syön vain yhden kerran päivässä.

Paino on pudonnut 2 kiloa :'D aika surkea tulos.

Olo on enimmäkseen ok niin jatkan, mutta normaalipainon sisällä ei tahdo kyllä kilot tippua ollenkaan.

Syöt todennäköisesti liian vähän. Aineenvaihdunta jumittaa ja elimistö pyrkii pitämään kiinni siitä energiasta mitä on.

Miten olet ennen paastoa syönyt? Ja oletko mahdollisesti diettaillut toistuvasti vähä energisillä ruokavalioilla? Jos näin on, painon pudotus hanlaloituu yleensä tulevaisuudessa.

Elimistö tottuu yllättävän nopeasti energiavajeeseen, varsinkin normaalipainoisena ja myös aineenvaihdunta hidastuu, kun elimistö ei saa tasaiseen tahtiin polttoainetta. Riittävästä energian saannista tulee myös aina pitää huoli, ettei paino ala lähteä lihaksista.

Eipä siinä, itsekin elin vuosikausia pätkäpaastolla ja se piti painon hyvin kurissa. Minulla siis tämä luontainen ateriarytmi. Mutta ei se paino siitä määräänsä enempää tippunut. Toki painoni keikkui tällöin alipainon rajoilla. Nyt ollut ruokarytmi suht normaali kun koen, että vähän normaalimpi ruokarytmi tukee paremmin liikuntaharrastustani. Bmi edelleen 20 ja syön monipuolisesti ja kuitenkin aika paljon herkkujakin.

Ja jos olet normaalipainoinen niin suosittelen lämpimästi liikuntaharrastusta laihdutuskuurin sijaan. Lisää lihasmassaa, niin sekin auttaa rasvaa palamaan.

En ole siis mitenkään kituillut ennen paastoilua ja urheilua harrastan päivittäin.

Painon pitäisi kuitenkin pudota miinuskaloreilla, en minä voi fysiikan lakeja muuttaa eli estää laihtumista jotenkin liian pienillä kaloreilla :D eli syön siis vain sillä yhdelläkin aterialla liikaa.

Näinhän se on, mutta jostain syystä kulttiuskovaiset laihduttajat eli paastoajat ja karppaajat haluavasti tosi sitkeästi uskoa siihen, että voivat jotenkin kumota termodynamiikan lait omilla vinkeillään. Alapeukuista huomaa. Säästöliekki on relevantti termi vasta, kun liikutaan rasvoprosentti 3:n tienoilla lol.

Olen niin helkutin kyllästynyt tähän "syöt varmaan liian vähän - siksi et laihdu" -sössötykseen. Tällä logiikalla on aika jännä juttu että anorektikot pystyvät laihtumaan alipainoisiksi... 

Vierailija
1362/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos jollain toimii. Kokeilin tuota kaksi viikkoa ja jatkuvasti koko ajan nälkä ja sitten tuli syötyä sallittuna aikana yhteensä vielä enemmän kuin normaalilla ruokailuväleillä.

Kai se on uskottava ettei onneen ole oikotietä. Pitää rukata ruokavalio uusiksi ja soveltaa VHH-ruokavaliota. Ei kuitenkaan täyskarppausta, koska sekään ei minulle sovi. Mutta sellainen järkevästi turhista hiilihydraateista kuorittu ja sopivat annoskoot.

Mikä ihmeen "täyskarppaus"? Ei sellaista ole.

Tarkoitan sitä tiukkaa aloitusvaihetta jossa pyritään poistamaan kaikki muut paitsi ns. vihreistä kasviksista tulevat hiilihydraatit.

Ai jaa.

On ketokarppaus (hiilarit n.20g tai alle), alakarppaus (hh n.20-50g), hyväkarppaus (hh n. 50-100g).

Mitään täyskarppausta ei ole olemassa.

On olemassa myös zero carb jossa ei syödä hiilareita lainkaan. Syödään pelkkää prodea ja rasvaa. Kuitenkin eri asia kuin esim. carnivore, jossa syödään pääasiassa vain lihaa.

Käytännössä kaikessa on hiilareita ainakin vähän, paitsi puhtaassa, käsittelemättömässä lihassa ja esim. voissa ja oliiviöljyssä. Eli mitäköhän nyt mahdat sitten tarkoittaa? :D Kaikissa kasviksissa ON hiilareita, joten jos syö niitä, ei voi olla zero carb. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paastonnut 2kk putkeen siten, että keskimääräinen paasto on 19 tuntia. Usein syön vain yhden kerran päivässä.

Olo on enimmäkseen ok niin jatkan, mutta normaalipainon sisällä ei tahdo kyllä kilot tippua ollenkaan.

Syöt todennäköisesti liian vähän. Aineenvaihdunta jumittaa ja elimistö pyrkii pitämään kiinni siitä energiasta mitä on.

Miten olet ennen paastoa syönyt? Ja oletko mahdollisesti diettaillut toistuvasti vähä energisillä ruokavalioilla? Jos näin on, painon pudotus hanlaloituu yleensä tulevaisuudessa.

Elimistö tottuu yllättävän nopeasti energiavajeeseen, varsinkin normaalipainoisena ja myös aineenvaihdunta hidastuu, kun elimistö ei saa tasaiseen tahtiin polttoainetta. Riittävästä energian saannista tulee myös aina pitää huoli, ettei paino ala lähteä lihaksista.

Eipä siinä, itsekin elin vuosikausia pätkäpaastolla ja se piti painon hyvin kurissa. Minulla siis tämä luontainen ateriarytmi. Mutta ei se paino siitä määräänsä enempää tippunut. Toki painoni keikkui tällöin alipainon rajoilla. Nyt ollut ruokarytmi suht normaali kun koen, että vähän normaalimpi ruokarytmi tukee paremmin liikuntaharrastustani. Bmi edelleen 20 ja syön monipuolisesti ja kuitenkin aika paljon herkkujakin.

Ja jos olet normaalipainoinen niin suosittelen lämpimästi liikuntaharrastusta laihdutuskuurin sijaan. Lisää lihasmassaa, niin sekin auttaa rasvaa palamaan.

En ole siis mitenkään kituillut ennen paastoilua ja urheilua harrastan päivittäin.

Painon pitäisi kuitenkin pudota miinuskaloreilla, en minä voi fysiikan lakeja muuttaa eli estää laihtumista jotenkin liian pienillä kaloreilla :D eli syön siis vain sillä yhdelläkin aterialla liikaa.

Näinhän se on, mutta jostain syystä kulttiuskovaiset laihduttajat eli paastoajat ja karppaajat haluavasti tosi sitkeästi uskoa siihen, että voivat jotenkin kumota termodynamiikan lait omilla vinkeillään. Alapeukuista huomaa. Säästöliekki on relevantti termi vasta, kun liikutaan rasvoprosentti 3:n tienoilla lol.

Olen niin helkutin kyllästynyt tähän "syöt varmaan liian vähän - siksi et laihdu" -sössötykseen. Tällä logiikalla on aika jännä juttu että anorektikot pystyvät laihtumaan alipainoisiksi... 

Kyllä. Ja olen itse laihduttanut monta kertaa, ikinä ei ole ollut mitään estettä laihtumiselle, kun kaloreita alentaa.

Ja höpö höpöjä nuo jutut jostain hormoneista ja kaikesta :D siis naiset laihtuvat ihan tasan tarkkaan samoja fysiikan lakeja noudattamalla kuin miehetkin. 

Omituista fat logicia kyllä täälläkin näköjään ilmassa.

Vierailija
1364/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskiviha kuultaa läpi näistä, geenejä voi syyttää jos syö paljon eikä lihoa mutta toisinpäin ei toimi.

Ja kyllä mulle seliti personal trainer, että jos syö liian vähän ja liikkuu kroppa säästelee tehoja. Tietenkin myös se, että jos syö normiruokaa liian vähän ylipainoisena milloin energiankulutus on suurempi kuin hoikemmalla muutenkin, sortuu aika monet sitten syömään välillä runsasenergistä ruokaa ja rytmi on todella epäsäännöllistä. Jos sama kalorimäärä jaettaisiin fiksuun ruokaan tasaisesti pitkin päivää, he laihtuisivat aika todennäköisesti. Tai sitten se yksi energiapiikki ei pilaisi laihtumista.

Vierailija
1365/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja olen itse laihduttanut monta kertaa, ikinä ei ole ollut mitään estettä laihtumiselle, kun kaloreita alentaa.

Ja höpö höpöjä nuo jutut jostain hormoneista ja kaikesta :D siis naiset laihtuvat ihan tasan tarkkaan samoja fysiikan lakeja noudattamalla kuin miehetkin. 

Omituista fat logicia kyllä täälläkin näköjään ilmassa.

Sun kannattais ymmärtää, että ihmisessä on muitakin hormoneita kuin sukupuolihormonit. Ja ruoka vaikuttaa niiden toimintaan niin naisilla kuin miehilläkin.  Elimistö toimii kemiallisesti.

Vierailija
1366/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskiviha kuultaa läpi näistä, geenejä voi syyttää jos syö paljon eikä lihoa mutta toisinpäin ei toimi.

Ja kyllä mulle seliti personal trainer, että jos syö liian vähän ja liikkuu kroppa säästelee tehoja. Tietenkin myös se, että jos syö normiruokaa liian vähän ylipainoisena milloin energiankulutus on suurempi kuin hoikemmalla muutenkin, sortuu aika monet sitten syömään välillä runsasenergistä ruokaa ja rytmi on todella epäsäännöllistä. Jos sama kalorimäärä jaettaisiin fiksuun ruokaan tasaisesti pitkin päivää, he laihtuisivat aika todennäköisesti. Tai sitten se yksi energiapiikki ei pilaisi laihtumista.

Aika ihmeellistä. Minä yleensä laihdun harppauksilla juuri cheat dayn jälkeen, eli kun on sotkenut rytmin, keho laittaa uuden vaihteen päälle ja paino humpsahtaa alas.

Siitä mässypäivästä täytyy sitten vaan ymmärtää palata ruotuun heti seuraavana päivänä, viimeistään, eikä näitä voi pitää edes joka viikko, ehkä kerran kuussa.

Vierailija
1367/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaa kumpi on ylipainoisten käyttämä tekosyy. 

Vierailija
1368/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta geenijutusta tuli mieleen, että itse ainakin lihon todella herkästi. Mutta vastapainona sille myös laihdun helposti ja suht nopeaan tahtiin, jos vain vähänkään yritän.

Vierailija
1369/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleekos teillä takapakkia jos / kun pidätte vapaapäivän eli syötte paastoamatta vaikkapa vuorokauden ajan? Ja meneekö monta päivää päästä takaisin samoihin lukemiin?

Mitä ihmeen vapaapäivää?  Tämä on jokapäiväinen homma ilman tarvetta johonkin poikkeuksiin.

On täällä ollut useitakin kommentteja että kertovat välillä ottavan vapaapäiviäkin paastosta! Kiinnostaisi tietää kunka ne vapaapäivät vaikuttaa heillä. Itse olen myös paastonnut joka päivä enkä halua ottaa riskiä viettämällä mässypäiviä.

Paastosta ei voi oikein ottaa vapaapäivää, koska paasto katkeaa syömiseen. Jos nyt yhtenä päivänä joisi ja söisi aamusta iltaan mitä huvittaa ja menisi nukkumaan vatsa täynnä (ja varmasti vähän huonovointisena) niin itse ainakin pitäisi seuraavan päivän ihan vesipaastolla ja jatkaisin sitten.

Joku puhui täällä täysin hiilarittomasta dieetistä? Paastohan periaatteessa on sellainen, koska et saa yhtään mitään. Edes hiilareita.

Vierailija
1370/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtais onnistua jos yhdistäisi alternate day fasting ja pätkäpaaston? Eli ma 17 noin 500 cal/yksi ateria ja ja seuraava päivä 18/6 jne. Tuossahan tulee toki pitemmät paastoajat. Luin englanninkieliseltä sivulta, että keskimääräinen pudotus painossa on noin 3.5kg, ei tosin mainittu aikaa mutta ajattelisin että kuukaudessa. Ajattelin kokeilla, pudotettavaa on reilusti.

Kokeile ensin niin, että olet vain ADF:llä. Kun olet ollut sillä vaikka kvartaalin (3 kk) niin mieti, haluatko kokeilla yhdistää siihen esim. ruokapäivälle OMD (yksi ateria päivässä). ADF on hyvin helppo (mielestäni) kun sen päivän aikana tietää, että huomenna saa ruokaa. Sitä ei loppujen lopuksi jaksa vetää parin viikon jälkeen mitään suuria määriä. Ja ruuan vaikutus korostuu ainakin itsellä: irtokarkit tai eines tekevät välittömästi todella huonon olon. Joten ruoka alkaa koostua ihan automaattisesti esim. salaateista, uunikasviksista, munakkaista ja keitoista (mikä nyt sinulle maistuukaan). Tekee itse ruokaa. Itse alkuvaiheessa saatoin aamulla ottaa hapankorppua ja päälle kasata vaikka leikkeleitä ja juustoa ja popsia vähän irttareita ja pari jädeä, mutta nykyisin en vaan pysty. Niistä tulee etovan huono olo. Pilkon paastopäivinä jääkaapin täyteen vihanneksia ja kasviksia ym sekä leivon sämpylöitä tms. Edes paistetun sämpylän tuoksu ei houkuta yhtään paastopäivänä. Ruokapäivänä saatan koota lautasellisen salaatteja ja juureksia, marjoja ja yrttejä sekä siemeniä ja pähkinöitä lautasella ja napostella ne. Vasta iltapäivällä alkaa tulla nälkä. Hitaasti ruoka-ajat siis ovat menossa kohti sitä OMD-metodia ihan luonnostaan.

Neuvoni on siis, että älä aloita liian rajusti vaan anna itsellesi aikaa.

Vierailija
1371/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleekos teillä takapakkia jos / kun pidätte vapaapäivän eli syötte paastoamatta vaikkapa vuorokauden ajan? Ja meneekö monta päivää päästä takaisin samoihin lukemiin?

Mitä ihmeen vapaapäivää?  Tämä on jokapäiväinen homma ilman tarvetta johonkin poikkeuksiin.

On täällä ollut useitakin kommentteja että kertovat välillä ottavan vapaapäiviäkin paastosta! Kiinnostaisi tietää kunka ne vapaapäivät vaikuttaa heillä. Itse olen myös paastonnut joka päivä enkä halua ottaa riskiä viettämällä mässypäiviä.

Paastosta ei voi oikein ottaa vapaapäivää, koska paasto katkeaa syömiseen. Jos nyt yhtenä päivänä joisi ja söisi aamusta iltaan mitä huvittaa ja menisi nukkumaan vatsa täynnä (ja varmasti vähän huonovointisena) niin itse ainakin pitäisi seuraavan päivän ihan vesipaastolla ja jatkaisin sitten.

Joku puhui täällä täysin hiilarittomasta dieetistä? Paastohan periaatteessa on sellainen, koska et saa yhtään mitään. Edes hiilareita.

Kyllä pätkäpaastossa syödään, yleensä joka päivä. Ja muutaman kerran peräti. Vesipaastot sitten erikseen, pätkäpaastossa on ideana ihan pätkäistä se paastoaminen jossain 16-20 tunnin välillä. Tämä ketju käsittää nimenomaan pätkäpaastoa, jos luet tuon otsikon.

Itse pidän vapaapäivän paastosta n kerran kk. Tehostaa laihtumista.

Vierailija
1372/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pätkäpaastossa syödään, yleensä joka päivä. Ja muutaman kerran peräti. Vesipaastot sitten erikseen, pätkäpaastossa on ideana ihan pätkäistä se paastoaminen jossain 16-20 tunnin välillä. Tämä ketju käsittää nimenomaan pätkäpaastoa, jos luet tuon otsikon.

Itse olen alternative day fastingia noudattava ja mielestäni se kuuluu myös pätkäpaastoihin. Syödään joka toinen päivä, vesipaastotaan joka toinen päivä.

Vierailija
1373/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alternative day fastingia noudattava ja mielestäni se kuuluu myös pätkäpaastoihin. Syödään joka toinen päivä, vesipaastotaan joka toinen päivä.

Otsikossa lukee 16/8

Olet väärässä ketjussa jeesustelemassa

Vierailija
1374/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa lukee 16/8

Olet väärässä ketjussa jeesustelemassa

Jos lukisit ketjun läpi, huomaisit että tässä ketjussa keskustellaan monista eri pätkäpaastoilun menetelmistä. Olet väärässä ketjussa jeesustelemassa. Ja sun kannattaisi syödä se snickers 😀

Vierailija
1375/2821 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita foorumeita / someja seuraatte paastoilun tiimoilta? Itse luen redditin fasting-kanavaa.

Vierailija
1376/2821 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeasti teillä väheni näläntunne kun aloititte pätkäpaastoilun? Tuleeko välillä päiviä että on silti kunnolla nälkä?

Vierailija
1377/2821 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari-kolme päivää meni, sitten nälkä katosi. Tää on vähän huono juttu, kun illalla pitää muistaa syödä, ettei aamulla ole kovin nälkäinen. Tykkään syödä perheen kanssa yhdessä, siksi paastoan aamupäivän.

Vierailija
1378/2821 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos jollain toimii. Kokeilin tuota kaksi viikkoa ja jatkuvasti koko ajan nälkä ja sitten tuli syötyä sallittuna aikana yhteensä vielä enemmän kuin normaalilla ruokailuväleillä.

Kai se on uskottava ettei onneen ole oikotietä. Pitää rukata ruokavalio uusiksi ja soveltaa VHH-ruokavaliota. Ei kuitenkaan täyskarppausta, koska sekään ei minulle sovi. Mutta sellainen järkevästi turhista hiilihydraateista kuorittu ja sopivat annoskoot.

Mikä ihmeen "täyskarppaus"? Ei sellaista ole.

Tarkoitan sitä tiukkaa aloitusvaihetta jossa pyritään poistamaan kaikki muut paitsi ns. vihreistä kasviksista tulevat hiilihydraatit.

Ai jaa.

On ketokarppaus (hiilarit n.20g tai alle), alakarppaus (hh n.20-50g), hyväkarppaus (hh n. 50-100g).

Mitään täyskarppausta ei ole olemassa.

On olemassa myös zero carb jossa ei syödä hiilareita lainkaan. Syödään pelkkää prodea ja rasvaa. Kuitenkin eri asia kuin esim. carnivore, jossa syödään pääasiassa vain lihaa.

Käytännössä kaikessa on hiilareita ainakin vähän, paitsi puhtaassa, käsittelemättömässä lihassa ja esim. voissa ja oliiviöljyssä. Eli mitäköhän nyt mahdat sitten tarkoittaa? :D Kaikissa kasviksissa ON hiilareita, joten jos syö niitä, ei voi olla zero carb. 

Itse asiassa lihassa ON hiilareita -jos se on täysin tuoretta (siis riiputtamatonta) ja se syödään raakana. Sen eläimen glykogeenivarastot nääs. Arvioidaan että inuiittien perinteisessä ruokavaliossa tulee 20 E% hiilareista, vaikka näennäisesti syövät vain rasvaa ja lihaa, mutta koska iso osa lihasta syödään raakana ja hyvin tuoreena, samoin esim. maksa, saavat sen eläimen glykogeenin käyttöön.

Glykogeeni kyllä hajoaa hyvin nopeasti (ja siksi liha riiputtaessa mureutuu), mutta merinisäkkäillä, joita inuiitit paljon syövät, tuokin prosessi on hitaampi. Liittyy jotenkin pitkiin sukelluksiin.

Mutta kaupan lihassa ei hiilareita ole.

Vierailija
1379/2821 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan painonpudotuksen loppumaan? Olen nyt pätkäpaastonnut seitsemän kuukautta ja painoa on pudonnut 12 kg. Minulla on hyvä olla, mutta en halua enää laihtua, kun olen jo normaalipainon alarajalla. (56kg/166cm) . Ja kun ikää on 64. Ruokaa syön klo 10 - 18 ja senkin väkisin. Nälkä on vain satunnaisesti. Pitääkö vain pakottaa ruokaa suuhun?

Vierailija
1380/2821 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saan painonpudotuksen loppumaan? Olen7 nyt pätkäpaastonnut seitsemän kuukautta ja painoa on pudonnut 12 kg. Minulla on hyvä olla, mutta en halua enää laihtua, kun olen jo normaalipainon alarajalla. (56kg/166cm) . Ja kun ikää on 64. Ruokaa syön klo 10 - 18 ja senkin väkisin. Nälkä on vain satunnaisesti. Pitääkö vain pakottaa ruokaa suuhun?

Ruokahalun väheneminen on joillekin aivan normaalia vanhetessa. Pääasia että juot nestettä ja saat ravinteita. Apteekissa on ravintoliuoksia, mutta ne on kalliita. Ateriakorvikkeissa on vitamiineja. Tärkeitä vanhemmiten kalsium, magnesium, c ja b-vitamiinit. Rautatabletti silloin tällöin. Proteiinia ettei lihakset surkastu. Maitoa tai piimää juo. Proteiinijuomaa tai urheilujuomaa. Terveenä voi olla vaikkei söisi rankasti.