Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1321/2821 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleekos teillä takapakkia jos / kun pidätte vapaapäivän eli syötte paastoamatta vaikkapa vuorokauden ajan? Ja meneekö monta päivää päästä takaisin samoihin lukemiin?

Mitä ihmeen vapaapäivää?  Tämä on jokapäiväinen homma ilman tarvetta johonkin poikkeuksiin.

On täällä ollut useitakin kommentteja että kertovat välillä ottavan vapaapäiviäkin paastosta! Kiinnostaisi tietää kunka ne vapaapäivät vaikuttaa heillä. Itse olen myös paastonnut joka päivä enkä halua ottaa riskiä viettämällä mässypäiviä.

Minulla on lähes joka kuukausi pms vapaapäivä,(tai kaksi),silloin on kovempi nälkä, joten syön pienen ylimääräisen aterian. Terveellistä ruokaa, en mässäile. En laihduta vaan ihan elämätapana pätkäpaastoilen. Harvemmin käyn vaa'alla. Ei ole vaikuttanut vaatekokoon.

Vierailija
1322/2821 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt 3 kuukautta pätkäpaastoa takana ja alkuvaikeuksia lukuunottamatta hyvin on lähtenyt sujumaan tämä uusi elämäntapa. Enää ei tule nälkä paaston aikana eikä ole ollut mielitekoja. Noin 5 kiloa on pudonnut paino, onko aika sopiva pudotustahti tämä 3 kuukautta, 5 kiloa? Se ei ole edes puolta kiloa viikossa mikä on kai suositus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä, että saisi painon laskemaan edes vähän nopeammin? Paino 83,8 kiloa, pituus 178 cm, olen noin 30-vuotias nainen. Olen laihtunut 8 viikossa huikeat 2,7 kiloa. Ylimääräistä on 20-25 kiloa.

Aloitin pätkäilyn vapun jälkeen, mutta en käynyt heti vaa'alla, koska jännitin liikaa lähtöpainoa. Veikkaisin, että se oli 90-95 kg. Juhannuksena painoin 86,5 kg.

Touko- ja kesäkuussa tuli vähän löysäiltyä paaston kanssa, koska halusin ns. pehmeän laskun tähän hommaan enkä halua rajoittaa ja stressata syömisiä liikaa, koska minulla on syömishäiriötaustaa. Ajatuksena on loppuelämän syömismalli, ei mikään kuuri, joten välillä paasto saattoi jäädä vähän tavoitetta lyhyemmäksi jo senkin takia, että nälkä vaivasi.

Heinäkuussa kuitenkin ryhdistäydyin, ja paasto on nyt vähintään 16 tuntia, useimmiten kuitenkin väh. 18 tuntia. Syömiset useimmiten 4 tunnin sisällä. Mutta painon putoamiseen tuo ei ole näyttänyt vaikuttavan. Aiemmin kun olen laihduttanut, painoa on lähtenyt keskimäärin 3 kg kuukaudessa.

Hiilareita menee edelleen aika paljon, vaikka olenkin niitä jo vähentänyt. Ketoa en halua aloittaa, menee liian hankalaksi ja rajoittavaksi tässä elämänvaiheessa. Liikunta varmaan auttaisi, mutta juoksemista en vielä uskalla polvien kuormituksen takia.

Vierailija
1324/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleekos teillä takapakkia jos / kun pidätte vapaapäivän eli syötte paastoamatta vaikkapa vuorokauden ajan? Ja meneekö monta päivää päästä takaisin samoihin lukemiin?

Aluksi oli helppoa olla pätkäpaastolla ja paino tippui. Sen jälkeen olen ottanut löysemmin. Syönyt 16:8rytmillä mutta saattanut herkutella esim lauantaina ja sunnuntaina. Tuolloin on tullut kilo tai kaksi takaisin. Ja nyt kun paino ei enää tipu yhtä helposti kuin aluksi, menee koko viikko siihen, että pääsen samaan painoon kuin missä olin ennen herkuttelua. Vaatisi siis kurinalaisuutta terveellisten valintojen suhteen, pelkkä ruokarytmi ei riitä.

Vierailija
1325/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä, että saisi painon laskemaan edes vähän nopeammin? Paino 83,8 kiloa, pituus 178 cm, olen noin 30-vuotias nainen. Olen laihtunut 8 viikossa huikeat 2,7 kiloa. Ylimääräistä on 20-25 kiloa.

Aloitin pätkäilyn vapun jälkeen, mutta en käynyt heti vaa'alla, koska jännitin liikaa lähtöpainoa. Veikkaisin, että se oli 90-95 kg. Juhannuksena painoin 86,5 kg.

Touko- ja kesäkuussa tuli vähän löysäiltyä paaston kanssa, koska halusin ns. pehmeän laskun tähän hommaan enkä halua rajoittaa ja stressata syömisiä liikaa, koska minulla on syömishäiriötaustaa. Ajatuksena on loppuelämän syömismalli, ei mikään kuuri, joten välillä paasto saattoi jäädä vähän tavoitetta lyhyemmäksi jo senkin takia, että nälkä vaivasi.

Heinäkuussa kuitenkin ryhdistäydyin, ja paasto on nyt vähintään 16 tuntia, useimmiten kuitenkin väh. 18 tuntia. Syömiset useimmiten 4 tunnin sisällä. Mutta painon putoamiseen tuo ei ole näyttänyt vaikuttavan. Aiemmin kun olen laihduttanut, painoa on lähtenyt keskimäärin 3 kg kuukaudessa.

Hiilareita menee edelleen aika paljon, vaikka olenkin niitä jo vähentänyt. Ketoa en halua aloittaa, menee liian hankalaksi ja rajoittavaksi tässä elämänvaiheessa. Liikunta varmaan auttaisi, mutta juoksemista en vielä uskalla polvien kuormituksen takia.

Minulla ainakin vaatii liikuntaa että aineenvaihdunta lähtee liikkeelle. Jämähdä helposti samoihin painoihin, jos syön ja liikun koko ajan samalla tavalla. Eli minulla ei riitä pelkkä ruokailuun panostaminen. Odotan viileämpiä kelejä niin pääsen pyöräilemään. Pyöräily sopii minulle koska ei ole niin kuormittavaa mutta saa hien pintaan. Aloitan lenkin mieluiten aamuun paaston loppuun niin pääsen syömään sen jälkeen. Heti lenkin jälkeen ei edes pysty syömään, joten paasto pitenee automaattisesti.

Vierailija
1326/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin vaatii liikuntaa että aineenvaihdunta lähtee liikkeelle. Jämähdä helposti samoihin painoihin, jos syön ja liikun koko ajan samalla tavalla. Eli minulla ei riitä pelkkä ruokailuun panostaminen. Odotan viileämpiä kelejä niin pääsen pyöräilemään. Pyöräily sopii minulle koska ei ole niin kuormittavaa mutta saa hien pintaan. Aloitan lenkin mieluiten aamuun paaston loppuun niin pääsen syömään sen jälkeen. Heti lenkin jälkeen ei edes pysty syömään, joten paasto pitenee automaattisesti.

Joo, liikunta on kyllä ollut mielessä, mutta en uskalla mitään hirveän raskasta vielä yrittää, koska en usko polvien ja nivelien tykkäävän.

Kilokaloreita on nyt ollut keskimäärin 1500-1800 päivässä, enkä haluaisi hirveästi tuosta enää pudottaa, koska kitukuureista ei ole ennenkään seurannut mitään hyvää.

Voisin kokeilla reippaita kävelylenkkejä tai jotain plösöille sopivaa jumppaa Youtubesta näin aluksi.

Vierailija
1327/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää aamupalan syömättä niin siinä on 12 tunnin paasto. Helppoa.

Vierailija
1328/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi oli helppoa olla pätkäpaastolla ja paino tippui. Sen jälkeen olen ottanut löysemmin. Syönyt 16:8rytmillä mutta saattanut herkutella esim lauantaina ja sunnuntaina. Tuolloin on tullut kilo tai kaksi takaisin. Ja nyt kun paino ei enää tipu yhtä helposti kuin aluksi, menee koko viikko siihen, että pääsen samaan painoon kuin missä olin ennen herkuttelua. Vaatisi siis kurinalaisuutta terveellisten valintojen suhteen, pelkkä ruokarytmi ei riitä.

Tässä vaiheessa kun pudotettavaa vielä on, on tuollainen lipsuminen aika turhaa ja typerää kun laihdutustavoite siirtyy sen takia. Sitten joskus kun olen tavoitepainossa, ei lipsuminen haittaa kun viikonlopun mässäilyn voi kuroa kiinni viikossa. Tässä vaiheessa lipsuminen venyttää tavoitteen saavuttamista. Olen kuitenkin ollut armollinen itselleni ja ajatellut, että herkuista pidättäytymistä Pitkällä aikavälillä jaksaa paremmin kun välillä sallii itselleen hemmottelua mieliteoilla.

Vierailija
1329/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtais onnistua jos yhdistäisi alternate day fasting ja pätkäpaaston? Eli ma 17 noin 500 cal/yksi ateria ja ja seuraava päivä 18/6 jne. Tuossahan tulee toki pitemmät paastoajat. Luin englanninkieliseltä sivulta, että keskimääräinen pudotus painossa on noin 3.5kg, ei tosin mainittu aikaa mutta ajattelisin että kuukaudessa. Ajattelin kokeilla, pudotettavaa on reilusti.

Vierailija
1330/2821 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtais onnistua jos yhdistäisi alternate day fasting ja pätkäpaaston? Eli ma 17 noin 500 cal/yksi ateria ja ja seuraava päivä 18/6 jne. Tuossahan tulee toki pitemmät paastoajat. Luin englanninkieliseltä sivulta, että keskimääräinen pudotus painossa on noin 3.5kg, ei tosin mainittu aikaa mutta ajattelisin että kuukaudessa. Ajattelin kokeilla, pudotettavaa on reilusti.

Siis tuo 3.5kg pudotus oli siis alternate day fasting ei noiden yhdistelmä.

Vierailija
1331/2821 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä vielä pätkäpaastoilijoita linjoilla?? Oon ite kokeillut nyt kuukauden ajan ja jättänyt siis lähinnä aamupalan pois. Syömisikkuna on n. Klo 11-19. Hyvää on se että säästää aikaa aamuisin ja että tottuu ajatukseen ettei kuole jos ei oo syömässä 4h välein :D oon yleensä kokenut sellasta vitutusta ja pahimmillaan heikotusta/kylmä hiki otsalla jos on syömisestä venynyt liikaa aikaa iltapäivällä ja tämän pelossa sitten puputtanut ainaki 3h välein. Liittyykö verensokeriin ja sen nopeaan tiputukseen tms, en tiedä. Nyt on kuitenkin olo ihan tasainen eikä aamuisin tule sitä voimakasta väsymystä joka tulee noin 1-2h aamupalasta.

Aamuisin saattaa maha kurnia (riippuu varmaan kuinka hötösti on edellisenä iltana syönyt) mutta kyllä se veden ja teen avulla menee ohi. Oon myös ajatellut että lyhennän hieman paastoa 15 tuntiin jos on tosi kova nälkä.

Mua hämmentää erinäiset tiedot paaston "rikkomisesta"/lopettamisesta, kun jossain on kovat ohjeet siitä että hiilareja ja rasvoja ei saa syödä samaan aikaan. Käytännössä mun on vaikea rikkoa paasto ensin kevyellä aterialla ja syödä sitten tunnin päästä kunnolla. Oon välillä syönyt ensin jotain pähkinöitä ja sitten puol h päästä sitten lounaan. Ketoa en harrasta, vähän vhh:ta yritän, mutten täysin karta hiilareita.

Painossa en oo nähnyt merkittävää muutosta, mut olo ei oo niin turvoksissa kun on ollut taipumus syödä erityisesti iltasin aika paljon. Toisaalta huomaan taipumusta siihen että "vielä ehtii syödä" ja saattaa olla että jäis syömättä muuten.... kaloreita yritän seurata ja toisaalta on kiva että voi syödä kahdesti päivässä kunnon aterian kalorillisesti.

Mun suurin ongelma kaiken kaikkiaan on herkkujen syönti illalla ruoan jälkeen. Siinä on opettelua että salliako vai ei ja minkä verran kun pienestä määrästä tulee vaan vihaseks :'DD

Onkohan missään mitään vertaistukifoorumia tähän pätkäpaastoon??

Vierailija
1332/2821 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäsin juuri 16 päivää ja oksensin 8. Paino hävisi vaikka viikko tiputuksessa.

Vierailija
1333/2821 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

00800 kirjoitti:

Onko täällä vielä pätkäpaastoilijoita linjoilla?? Oon ite kokeillut nyt kuukauden ajan ja jättänyt siis lähinnä aamupalan pois. Syömisikkuna on n. Klo 11-19. Hyvää on se että säästää aikaa aamuisin ja että tottuu ajatukseen ettei kuole jos ei oo syömässä 4h välein :D oon yleensä kokenut sellasta vitutusta ja pahimmillaan heikotusta/kylmä hiki otsalla jos on syömisestä venynyt liikaa aikaa iltapäivällä ja tämän pelossa sitten puputtanut ainaki 3h välein. Liittyykö verensokeriin ja sen nopeaan tiputukseen tms, en tiedä. Nyt on kuitenkin olo ihan tasainen eikä aamuisin tule sitä voimakasta väsymystä joka tulee noin 1-2h aamupalasta.

Aamuisin saattaa maha kurnia (riippuu varmaan kuinka hötösti on edellisenä iltana syönyt) mutta kyllä se veden ja teen avulla menee ohi. Oon myös ajatellut että lyhennän hieman paastoa 15 tuntiin jos on tosi kova nälkä.

Mua hämmentää erinäiset tiedot paaston "rikkomisesta"/lopettamisesta, kun jossain on kovat ohjeet siitä että hiilareja ja rasvoja ei saa syödä samaan aikaan. Käytännössä mun on vaikea rikkoa paasto ensin kevyellä aterialla ja syödä sitten tunnin päästä kunnolla. Oon välillä syönyt ensin jotain pähkinöitä ja sitten puol h päästä sitten lounaan. Ketoa en harrasta, vähän vhh:ta yritän, mutten täysin karta hiilareita.

Painossa en oo nähnyt merkittävää muutosta, mut olo ei oo niin turvoksissa kun on ollut taipumus syödä erityisesti iltasin aika paljon. Toisaalta huomaan taipumusta siihen että "vielä ehtii syödä" ja saattaa olla että jäis syömättä muuten.... kaloreita yritän seurata ja toisaalta on kiva että voi syödä kahdesti päivässä kunnon aterian kalorillisesti.

Mun suurin ongelma kaiken kaikkiaan on herkkujen syönti illalla ruoan jälkeen. Siinä on opettelua että salliako vai ei ja minkä verran kun pienestä määrästä tulee vaan vihaseks :'DD

Facessa ainakin.

Minä paastoan 20h ja syön neljän tunnin aikana kaksi ateriaa, jolloin en laske kaloreita mutta hiilarit pidän matalalla. Painoa on tippunut 10 kiloa kahdessa

kuussa. Seuraavaksi ajattelin kokeilla omad (one meal a day) menetelmää.

Vierailija
1334/2821 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, OMAD toimii loistavasti jos jaksaa syödä riittävästi kerralla. Ruuan laatu on tällöin ehdottoman tärkeää! Itselleni rauhallisen ruokahetken merkitys korostuu, kun aterioita on vain yksi. Katan kauniisti ja syön pitkän kaavan mukaan kolmesta neljään monipuolista ruokalajia. Omadia mulla takana noin 10kk tosin poikkeuspäiviäkin mahtuu. Sosiaalisista syistä on kiva syödä välillä lounasta.

Vierailija
1335/2821 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vinkkejä seuraavaan... elelen 16/8 välillä jopa 20/4.. juon vettä n.4l, liikun päivittäin vähintään tunnin lenkin,nälkä ei vaivaa. Kuitenkin kun alkaa ruokailu olen kuin pohjaton kaivo.. saatan syödä 2 tuhtia annosta ruokaa ja vieläkin uppoaisi ellen väkisin pistäisi mässäilylle stoppia. Eli tuntuu etten vain täyty. Ruoka perus kotiruokaa. Paino alkaa nousta ja epätoivo kasvaa. Missä menee pieleen? Tiedän ettei paastosta ole laihdutuksen kannalta hyötyä jos esim. 4 h mätän 2000kcl.. ruokailu rytmi sopii hyvin harmittaa vaan ettei kylläisyyden tunnetta ole. Ilmeisesti vatsalaukku venynyt rantapallon kokoseksi😑

Vierailija
1336/2821 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

157/60 kirjoitti:

Onko vinkkejä seuraavaan... elelen 16/8 välillä jopa 20/4.. juon vettä n.4l, liikun päivittäin vähintään tunnin lenkin,nälkä ei vaivaa. Kuitenkin kun alkaa ruokailu olen kuin pohjaton kaivo.. saatan syödä 2 tuhtia annosta ruokaa ja vieläkin uppoaisi ellen väkisin pistäisi mässäilylle stoppia. Eli tuntuu etten vain täyty. Ruoka perus kotiruokaa. Paino alkaa nousta ja epätoivo kasvaa. Missä menee pieleen? Tiedän ettei paastosta ole laihdutuksen kannalta hyötyä jos esim. 4 h mätän 2000kcl.. ruokailu rytmi sopii hyvin harmittaa vaan ettei kylläisyyden tunnetta ole. Ilmeisesti vatsalaukku venynyt rantapallon kokoseksi😑

Ruuan sisältöä voisit muuttaa. En toki tiedä, mitä syöt, mutta vaikuttaa siltä, että syöt sellaista ruokaa, joka vain lisää nälkää eikä tee kylläiseksi.

Vierailija
1337/2821 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt 3 kuukautta pätkäpaastoa takana ja alkuvaikeuksia lukuunottamatta hyvin on lähtenyt sujumaan tämä uusi elämäntapa. Enää ei tule nälkä paaston aikana eikä ole ollut mielitekoja. Noin 5 kiloa on pudonnut paino, onko aika sopiva pudotustahti tämä 3 kuukautta, 5 kiloa? Se ei ole edes puolta kiloa viikossa mikä on kai suositus...

Minulla samanlainen kokemus. Aluksi painoa lähti kilottain mutta nyt pari sataa grammaa viikossa. En ole kuitenkaan stressannut koska olen syönyt mitä olen halunnut ja välillä herkutellut. Eli jos haluaisin nopeita tuloksia, joutuisin vetämään paaston diettimeiningillä eli nääntymään ja siinä ei olisi mitään järkeä. Olen nauttinut tästä että olen löytänyt syömistavan joka sopii minulle ja pieni painonpudotus toteutuu samalla.

Vierailija
1338/2821 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

00800 kirjoitti:

Minä en ole opiskellut aiheesta muuta kuin pari lehtijuttua ja noudatan vain ruokaikkunaideaa. Eli syön 2-3 ateriaa päivässä, 4-8 tunnin sisällä. Välillä siis riittää kaksi ateriaa neljän tunnin sisään mutta tarkoittaa sitten sitä että parin päivän päästä pitää syödä reippaammin kahdeksan tunnin sisällä. En välttele hiilareita muuten kuin jätän syömättä perunat, riisin ja pastan työpaikkaruokailussa. Kuitujen takia yritän syödä leipää ja puuroa päivittäin. Kolmessa paastokuukaudessa tippunut viisi kiloa. Tässä ketjussa on muutamia HC-pätkäpaastoajia, joille asia on elämäntapa eikä poikkeuksia sallita. Itse olen löytänyt tästä hyvän tavan kontrolloida mässäilyäni mutten halua kieltää itseltäni kaikkia ruuan mukanaan tuomia iloja, joten olen välillä lipsunut. Helposti olen kuitenkin seuraavana päivänä päässyt taas paastorytmiin. Muilla ”elämäntapamuutoksilla” eli diettikokeiluilla olisin jo kyllästynyt niukkuuteen, luovuttanut ja palannut iltaherkkujen pariin.

Eli koen tämän itselleni sopivaksi ruuankontrollointitavaksi, jossa voin sallia myös lipsumista eikä kaikki ole hirveän tarkkaa.

Vierailija
1339/2821 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoilin viimeksi keväällä ennen kuin korona sekoitti päivärytmin. Nyt olen jälleen pätkäpaastoillut parin viikon ajan ja ilmeisesti kesän aikana hankittu turvotus, eli nesteet on lähteneet liikkeelle. Reidet on kaventuneet, mistä olen hieman yllättynyt, koska viimeksi ensimmäiseksi litistyi vatsa. Ehkä keräsin rasvaa vyötärölle kesällä juomalla liikaa alkoholia, yäk... No nyt on ryhtiliikkeen aika. Pätkäpaasto sopii mulle hyvin. Tulee syötyä niin paljon terveellisemmin! Painon putoamisesta en osaa vielä sanoa, koska en uskaltanut katsoa lähtöpainoa, mutta kuukauden paaston jälkeen luulisi näkyvän jo vaa'allakin muutos. Olen lähtökohtaisesti normaalipainoinen.

Vierailija
1340/2821 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna alkaa pätkäpaasto olosuhteiden pakosta, eli rahatilanne tiukka ainakin seuraavat pari viikkoa. Ei nyt ihan niin tiukalla kuitenkaan, että joutuisin nälkää näkemään, mutta haluan ruoan olevan laadukasta, terveellistä ja monipuolista, joten mieluummin tingin aterioiden määrästä nyt kun on tiukkaa.

Olen paljon lueskellut tästä pätkäpaastoilusta ja pitkään on jo pitänyt aloittaa. Toivon että tässä parissa viikossa innostuisin ja paastoilu jatkuisi vielä parin viikon jälkeenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän