Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Noin kuukauden 16:8 paastoa. Painoa on lähtenyt vain 1-1.5 kiloa. Odottaisi enemmän. Ehkä kaksi lipsumista tänä aikana. Virkeämpi olo on kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pätkäpaastoillut n kuukauden 14:10 tunneilla enkä ole laihtunut yhtään. Arkena ruokailut onnistuvat hyvin ilman vaikeuksia ja painokin tippuu kilon verran. Viikonloppuna kun syön rennommin eli sen aamupalan ja jonkin verran alkoholia niin kerään kilon painoa takaisin. Maanantaina aloitan sitten alusta uudestaan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko ainoa keino pysyä arkirytmissä myös viikonloppuisin? En siis ahmi mitään hirveitä annoksia vaan syön terveellisesti, mutta viiniä saattaa kulua pullokin.
Minulla on tiputettavaa vain 5 kiloa, jotta pääsen normaalipainoon ja toivottomuus valtaa mielen, kun edes tuo määrä ei onnistu. Monet laihtuvat kymmeniä kiloja ja minä en onnistu edes parin kilon tiputuksessa.
Mulla sama juttu! Olis n. 15 kiloa tiputettavaa. Viikonloppuina maistuu viini tai olut joten aina maanantaiaamuna on noussut sen kilo tai kaks mitä on saanut edellisellä viikolla pois. Alkuun tippui 2kk aikana 4 kiloa mutta sen jälkeen ei ole edistystä tapahtunut. Menee turhan totiseks jos viiniäkään ei saisi enää nauttia kun syömisestäkin pihistää.
Pullollisessa viiniä on 600 kaloria.
Ihan omaa mutuilua, mutta voiko olla että kroppaan jää jälki aiemmasta kehosta? Oma kokemukseni siis on, että kymmenessä vuodessa oli tullut ylimääräistä noin 20 kg. Ensimmäiset 5 kg lähti pätkäpaastolla suht helposti noin 7-8 viikossa. Sen jälkeen olen ollut kuukauden samassa painossa, jossa olin viisi vuotta.
Eli painoni oli kertynyt niin , että nuoruuden painosta lihoin reilut 10 kg, jossa olin viisi vuotta ja sen jälkeen tuli vielä tasaisesti 2-4kg/ vuosi. Ja nyt tuo paino, johon aluksi lihoin (nuoruuden paino + 10 kg), on se johon olen jämähtänyt. Ne kilot, jossa en pysynyt pitkään, lähtivät helposti mutta tuo Pitkän ajan statusquo on se, josta on vaikea lähteä taas alas päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pätkäpaastoillut n kuukauden 14:10 tunneilla enkä ole laihtunut yhtään. Arkena ruokailut onnistuvat hyvin ilman vaikeuksia ja painokin tippuu kilon verran. Viikonloppuna kun syön rennommin eli sen aamupalan ja jonkin verran alkoholia niin kerään kilon painoa takaisin. Maanantaina aloitan sitten alusta uudestaan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko ainoa keino pysyä arkirytmissä myös viikonloppuisin? En siis ahmi mitään hirveitä annoksia vaan syön terveellisesti, mutta viiniä saattaa kulua pullokin.
Minulla on tiputettavaa vain 5 kiloa, jotta pääsen normaalipainoon ja toivottomuus valtaa mielen, kun edes tuo määrä ei onnistu. Monet laihtuvat kymmeniä kiloja ja minä en onnistu edes parin kilon tiputuksessa.
Mulla sama juttu! Olis n. 15 kiloa tiputettavaa. Viikonloppuina maistuu viini tai olut joten aina maanantaiaamuna on noussut sen kilo tai kaks mitä on saanut edellisellä viikolla pois. Alkuun tippui 2kk aikana 4 kiloa mutta sen jälkeen ei ole edistystä tapahtunut. Menee turhan totiseks jos viiniäkään ei saisi enää nauttia kun syömisestäkin pihistää.
Pullollisessa viiniä on 600 kaloria.
Totta, nyt 2 viikkoa juomatta, jopa nytkähti paino alaspäin oltuaan jumissa monta viikkoa! Tämä rohkaisee myös raittiuteen!
Kirjoitin jo useampi viikko sitten, kun alotin pätkäpaaston. Toivoin että pääsen jokailtaisesta
punaviinilasillisesta ja tumman suklaapalan "koukusta". Olen hyvin päässyt ja siinä se on
puoltanut paikkansa. Ei ole varaa pudottaa painoa yhtään, koska painan 41-42kg ja pituutta
156 cm ja koska ikääkin on jo 68v ja pelkäsin että kaikki lihakset häviää. Ei ole hävinnyt, vaan
päinvastoin! Silti painoa ei ole lähtenyt yhtään. Ei tosin tullutkaan. Mielipiteenäni on kyllä että
on varmaan laihtumistarkoituksessa vähän kyseenalaista tämä paastoilu, etenkin jos syö ruokaikkunan
aikana mitä vaan! Eli iltanapostelijalle todella paikallaan, mutta kyllä ihan laihtumiseen tarvitaan
myös kieltäytymistä muustakin kuin ruoka-ajoista. Varmaan aluksi paino putoaa, jos sitä on paljon.
Se kuitenkin "tyssää", kun jonkinaikaa menee. Oikotietä onneen kun ei ole! Ratkaisevaa on kulutus
suhteessa enegiamäärään/-laatuun!
Mitä tehdä kun paaston loppuvaiheessa alkaa huipata päästä? Töissä pitäisi olla ennen kuin pääsee ruokatauolle ja ennen taukoa alkaa välillä olla ”kevyt olo”.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin jo useampi viikko sitten, kun alotin pätkäpaaston. Toivoin että pääsen jokailtaisesta
punaviinilasillisesta ja tumman suklaapalan "koukusta". Olen hyvin päässyt ja siinä se on
puoltanut paikkansa. Ei ole varaa pudottaa painoa yhtään, koska painan 41-42kg ja pituutta
156 cm ja koska ikääkin on jo 68v ja pelkäsin että kaikki lihakset häviää. Ei ole hävinnyt, vaan
päinvastoin! Silti painoa ei ole lähtenyt yhtään. Ei tosin tullutkaan. Mielipiteenäni on kyllä että
on varmaan laihtumistarkoituksessa vähän kyseenalaista tämä paastoilu, etenkin jos syö ruokaikkunan
aikana mitä vaan! Eli iltanapostelijalle todella paikallaan, mutta kyllä ihan laihtumiseen tarvitaan
myös kieltäytymistä muustakin kuin ruoka-ajoista. Varmaan aluksi paino putoaa, jos sitä on paljon.
Se kuitenkin "tyssää", kun jonkinaikaa menee. Oikotietä onneen kun ei ole! Ratkaisevaa on kulutus
suhteessa enegiamäärään/-laatuun!
Paastolla on tutkitusti terveyttä edistävä vaikutus, ei pelkästään painonhallinnassa mutta autofagian ylläpidossa ja buustaamisessa ja insuliiniresistenssin kompensoinnissa. Eli vaikka ei pyrkisikään rajoittamaan kaloreita, paastota kannattaa sen terveyshyötyjen vuoksi.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.1153833
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.02093…
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä kun paaston loppuvaiheessa alkaa huipata päästä? Töissä pitäisi olla ennen kuin pääsee ruokatauolle ja ennen taukoa alkaa välillä olla ”kevyt olo”.
Kuinka pitkään olet pätkäpaastoillut? Minulla oli tuota ihan alkuvaiheessa, mutta lieveni ja hävisi kyllä muutaman viikon jälkeen. Jos jatkuu vaan, ei ehkä kannata leikkiä asialla vaan lyhentää paastoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuota nyt ketodieetin alussa. Kivennäisvesi ja merisuola on auttanut. Mutta kyllä sitä saa syödäkin saa, jos on oikeasti huono olo. Jos haluat minimoida vaikutuksen insuliiniin, syö rasvaa, esimerkiksi voikahvi.
Olen kyllä niin iloinen, että olen löytänyt tämän pätkäpaastoilun. Olen reippaasti ylipainoinen ja ongelmana ollut etenkin iltasyöminen. Nyt kun seurailee esim. sovelluksien avulla paastoa ja sen vaikutuksia, niin on ollut todella helppo jättää iltamässäily pois. Päivällä kun saa syödä, niin on tullut tehtyä paljon terveellisempiä valintoja jotenkin ihan luonnostaan. Olen kyllä herkutellutkin ja joskus viikonloppuisin pitänyt yhden välipäivän paastosta. Silti paino putoaa ja olo on hyvä.
Ainoa ongelma on silloin, kun on kuukautiset. Tuntuu, että voisin syödä mitä vain ja koko ajan on nälkä. Yritän silti paastota, mutta nälkä on jäätävä ja kaloreja tulee varmasti enemmän kuin muulloin. Onkohan kenelläkään muulla samaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä niin iloinen, että olen löytänyt tämän pätkäpaastoilun. Olen reippaasti ylipainoinen ja ongelmana ollut etenkin iltasyöminen. Nyt kun seurailee esim. sovelluksien avulla paastoa ja sen vaikutuksia, niin on ollut todella helppo jättää iltamässäily pois. Päivällä kun saa syödä, niin on tullut tehtyä paljon terveellisempiä valintoja jotenkin ihan luonnostaan. Olen kyllä herkutellutkin ja joskus viikonloppuisin pitänyt yhden välipäivän paastosta. Silti paino putoaa ja olo on hyvä.
Ainoa ongelma on silloin, kun on kuukautiset. Tuntuu, että voisin syödä mitä vain ja koko ajan on nälkä. Yritän silti paastota, mutta nälkä on jäätävä ja kaloreja tulee varmasti enemmän kuin muulloin. Onkohan kenelläkään muulla samaa?
Mun kroppani pms-aikaan luulee nääntyvänsä ja mikään määrä ruokaa ei riittäis. Samoin paino ei laske vaikka mitä tekis. Jotenkin auttaa se ajatus, että tämä nälkä ei syömällä lähde joten en juuri normaalista ruokavaliosta silloinkaan poikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kroppani pms-aikaan luulee nääntyvänsä ja mikään määrä ruokaa ei riittäis. Samoin paino ei laske vaikka mitä tekis. Jotenkin auttaa se ajatus, että tämä nälkä ei syömällä lähde joten en juuri normaalista ruokavaliosta silloinkaan poikkea.
Toisaalta jos nyt pms-aikaan tulee joskus annettua vähän periksi, niin ei se pitemmällä aikavälillä niitä paaston vaikutuksia kokonaan tuhoa. :) Kyse on elämäntavasta, jossa yksittäisillä päivillä ei voi pilata kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ottavat lusikallisen hunajaa, toiset ruokalusikallisen - desin piimää. Osa juo veteen sekoitettuna suolaa, että nestetasapaino on kunnossa. Oma ratkaisuni on ottaa yksi xylitol-pastilli tai salmiakki.
Olen ollut alternate day fastilla (joka toinen päivä paasto) nyt reilut 2 kuukautta. En ole punninnut itseäni, mutta kokeilin vaatteita jotka kesän alussa eivät menneet päälle (hihat kireät), eivät menneet kiinni (paita edestä, mekko vyötäröltä, housujen vetskari) eivätkä nousseet edes polvista ylös (housut). Kaikki nämä sopivat :o
Uskomattomin on nuo housut, jotka jäivät tosiaan polvista kiinni ja nyt saan ne vedettyä ylös ja vetskarin kiinni. Samoin paitamekko, jonka voin napittaa edestä kiinni ja hihoissa on väljää.
Laihdutettavaa on vielä ja aion jatkaa tällä linjalla. Yritän lisätä mukaan aerobista treeniä ja voimaharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö jotain rasvaista hiilareiden sijaan, vaikka iso rasvainen pihvi ja kasviksia, ei viljaa tai perunaa ym.
Tuleekos teillä takapakkia jos / kun pidätte vapaapäivän eli syötte paastoamatta vaikkapa vuorokauden ajan? Ja meneekö monta päivää päästä takaisin samoihin lukemiin?
Vierailija kirjoitti:
Tuleekos teillä takapakkia jos / kun pidätte vapaapäivän eli syötte paastoamatta vaikkapa vuorokauden ajan? Ja meneekö monta päivää päästä takaisin samoihin lukemiin?
En pysty sanoa, koska ei ole tarvetta pitää jotain "vapaapäivää"
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen vapaapäivää? Tämä on jokapäiväinen homma ilman tarvetta johonkin poikkeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen vapaapäivää? Tämä on jokapäiväinen homma ilman tarvetta johonkin poikkeuksiin.
On täällä ollut useitakin kommentteja että kertovat välillä ottavan vapaapäiviäkin paastosta! Kiinnostaisi tietää kunka ne vapaapäivät vaikuttaa heillä. Itse olen myös paastonnut joka päivä enkä halua ottaa riskiä viettämällä mässypäiviä.
Minulla lähti kolmessa kuukaudessa 15 kiloa, olin lievästi ylipainoinen ja nyt normaalipainon keskellä. Pätkäpaastoilin, paljon kasviksia ja hyviä rasvoja ja kalaa. Ja liikuntaa. Se paino tipahti itekseen siinä. En ollut nälässä.