Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jotka syö joka toinen päivä ja vesipaastoaa joka toinen päivä?
Juu, täällä yksi. Tosin ihan vesipaastolla en mene, juon myös kahvia pienellä maitotilkalla.
Vierailija kirjoitti:
Uusi ketjussa!
Olen aina ollut hoikka luonnostaan. Nyt kuitenkin ikää se noin 30 ja olen lihonnu muutamassa vuodessa 8kg. Johtui siitä että aloitin ensimmäistä kertaa elämässäni syömään aamupalan ja välipaloja ja herkuttelemaan iltaisin. Menin samassa rytmissä uuden mieheni kanssa ja eihän tämmöinen pieni nainen voi syödä yhtä usein kun raavas mies.
Pari kuukautta sitten jätin aamupalat ja iltaherkuttelut pois ja olen laihtunut 4 kg. (64->60) Nyt olen kuitenkin huomannut että mitä vähemmän syön sitä vähemmän tunnen nälkää. Tänään en ole saanut alas mitään ja paastoa tullut jo 18 tuntia. Tämmöistä minulla oli nuorenakin ja silloin olinkin hoikassa kunnossa, paino 52kg-55kg (165cm) Mistähän tuo johtuu?
Sinulle voi luonnostaan sopia 18:6 tai 20:4 paasto. Pääasia että ruokaikkunan aikana syöt tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, täällä yksi. Tosin ihan vesipaastolla en mene, juon myös kahvia pienellä maitotilkalla.
Haaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe kiinnostaa ja luin tuon kuntoplussan jutun. Siinä sanottiin että 16+8-systeemi on hyvä keino tiputtaa pari kiloa. Eikö siis toimi pidempiaikaisena painonpudotuskeinona?
Osaako joku kommentoida tätä
Painon putoamiseen tarvitaan aina kalorivaje täysin riippumatta siitä mitä tai milloin syö. Näillä pätkäpaastoilla jää yleensä napostelu pois, kun syödään vain tietyn aikaikkkunan aikana, ja sitä kautta syödään vähemmän eli kyllä tuo hyvin toimii vaikka ihan pysyvänä tapana.
https://yle.fi/uutiset/3-10585879
---kun on napostelusta puhe;-)
Netta1212 kirjoitti:
Olen nyt viikon kokeillut tätä 16:8. Olin miettinyt vastaavaa, koska aamupala ei tunnu luontaiselta ja kun tuli täällä vastaan, päätin aloittaa.
Olen hieman kokeillut erilaisia syömisikkunoita ja noin 11-19 tai 12-20 alkaa tuntua sopivalta. Yhtenä aamuna söin aamupalan, kun oli niin kova nälkä, eli täysin tiukka en ole tässä asiassa.
BMI 40 aloittaessa eli pudotettavaa on paljon! Asiaa vaikeuttaa se, että en pysty tekemään mitään liikuntaa jaloillani.
Olen aiemmin laihduttanut kaloreita laskemalla ja se onkin onnistunut, mutta minulla on ollut jatkuva nälkä. On tuntunut tyhmältä ”kuluttaa” päivän sallittuja kaloreita aamiaiseen, jota ei ole tehnyt mieli ja sitten joutunut syömään pienenpieniä annoksia lounaalla ja päivällisellä. Sitten illalla kamala nälkä ja herkkua poskeen. 🙄
Nyt viikon aikana ajoittain on ollut välillä nälän tunnetta ja kalorit ovat tosiaan olleet noin 1500 hujakoilla. Olen seurannut ihan sillä, että tiedän miten tämä vaikuttaa koko päivän kalorimäärän. Mutta pääasiassa olo on ollut kylläinen ja tosiaan iltahoukutuksia ei ole ollut. Mieskin osti karkkipussin yksi päivä ja pystyin helposti kieltäytymään ja sanoin, että huomenna voin ottaa siitä.
Minulla ainakin ongelmana on se, että kun on neuvottu syömään viisi kertaa päivässä ja pituutta on alle 160 niin se kalorimäärä mitä saisi syödä, on niin pieni ettei siitä kunnolla täyttynyt.
Nyt on voinut syödä runsaat ateriat ja hiilari/rasva/proteiini suhde pysynyt hyvänä, kun ei ole iltapalaa ja aamupalaa tarvinnut väkisin syödä (mulla usein hiilaria).
Jatkan tätä ja tosiaan pudotettavaa on paljon ja tavoitteena terveellisempi elämä. Alkuun haluaisin päästä suht nopeasti eroon noin 10 kilosta, mutta sen jälkeen ei ole kiire pudotuksen kanssa vaan elää vain näin ja pudottaa rauhassa.
Niin ja ekan viikon tulos oli -2,3kg, josta suurin osa varmasti nesteitä. Kaulanalus”läski” on kadonnut puoleen. :)
Tulen myöhemmin kertomaan kuulumisia :)
Netta[/Toinen viikko takana. Työt alkoivat eikä ollut ongelmia (toimistotyö) muuta kuin yhden illan aikana kun menikin vähän pitkään nukahtaminen. Pääsin nukkumaan vasta yhden aikaan. Huomaan myös että unet ovat parantuneet. En ole kertaakaan nukkunut päiväunia kun ennen piti melkein joka päivä ottaa.
Tällä viikolla -1,3kg yhteensä siis -3,6kg kahdessa viikossa.
En voi mutta sanoa kuin että olen tosi iloinen, että aloitin. Tämä tuntuu sopivan mulle ja juurikin ei dieettinä vaan jatkuvana ruokailumuotona. Ei tarvitse itseltään mitään kieltää mutta kuitenkin tulee syötyä hyvää ruokaa kun on riittävä nälkä ruokaillessa.
Palailen taas! :)
Netta
Olen pätkäpaastoillut n kuukauden 14:10 tunneilla enkä ole laihtunut yhtään. Arkena ruokailut onnistuvat hyvin ilman vaikeuksia ja painokin tippuu kilon verran. Viikonloppuna kun syön rennommin eli sen aamupalan ja jonkin verran alkoholia niin kerään kilon painoa takaisin. Maanantaina aloitan sitten alusta uudestaan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko ainoa keino pysyä arkirytmissä myös viikonloppuisin? En siis ahmi mitään hirveitä annoksia vaan syön terveellisesti, mutta viiniä saattaa kulua pullokin.
Minulla on tiputettavaa vain 5 kiloa, jotta pääsen normaalipainoon ja toivottomuus valtaa mielen, kun edes tuo määrä ei onnistu. Monet laihtuvat kymmeniä kiloja ja minä en onnistu edes parin kilon tiputuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pätkäpaastoillut n kuukauden 14:10 tunneilla enkä ole laihtunut yhtään. Arkena ruokailut onnistuvat hyvin ilman vaikeuksia ja painokin tippuu kilon verran. Viikonloppuna kun syön rennommin eli sen aamupalan ja jonkin verran alkoholia niin kerään kilon painoa takaisin. Maanantaina aloitan sitten alusta uudestaan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko ainoa keino pysyä arkirytmissä myös viikonloppuisin? En siis ahmi mitään hirveitä annoksia vaan syön terveellisesti, mutta viiniä saattaa kulua pullokin.
Minulla on tiputettavaa vain 5 kiloa, jotta pääsen normaalipainoon ja toivottomuus valtaa mielen, kun edes tuo määrä ei onnistu. Monet laihtuvat kymmeniä kiloja ja minä en onnistu edes parin kilon tiputuksessa.
Kuulostaa aika olemattomalta ”paastolta”. Itse noudatan 20/4 paastoa ja pidän hiilarit matalalla. En pidä lomia, mutta vaihtelen välillä 16/8 ja 18/6 sekä 20/4. Lisäksi kerran kuussa pidän 48-72 tunnin paaston.
Paino tippuu tasasesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe kiinnostaa ja luin tuon kuntoplussan jutun. Siinä sanottiin että 16+8-systeemi on hyvä keino tiputtaa pari kiloa. Eikö siis toimi pidempiaikaisena painonpudotuskeinona?
Voin kertoa oman kokemukseni. Paino on pudonnut viidessä kuukaudessa 17 kiloa, tosin 18:6 -paaston lisäksi olen vähentänyt jonkin verran hiilihydraatteja. Paino putoaa hiljalleen, mutta sivuvaikutuksena makeanhimo on kadonnut ja uni parantunut. Ruokaikkuna sopii minulle, ja aion jatkaa tätä ihan normaalina syömistapana edelleen. Luulisin painonpudotuksen hidastuvan ja loppuvan, kun lähestyn normaalipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu! Olis n. 15 kiloa tiputettavaa. Viikonloppuina maistuu viini tai olut joten aina maanantaiaamuna on noussut sen kilo tai kaks mitä on saanut edellisellä viikolla pois. Alkuun tippui 2kk aikana 4 kiloa mutta sen jälkeen ei ole edistystä tapahtunut. Menee turhan totiseks jos viiniäkään ei saisi enää nauttia kun syömisestäkin pihistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa oman kokemukseni. Paino on pudonnut viidessä kuukaudessa 17 kiloa, tosin 18:6 -paaston lisäksi olen vähentänyt jonkin verran hiilihydraatteja. Paino putoaa hiljalleen, mutta sivuvaikutuksena makeanhimo on kadonnut ja uni parantunut. Ruokaikkuna sopii minulle, ja aion jatkaa tätä ihan normaalina syömistapana edelleen. Luulisin painonpudotuksen hidastuvan ja loppuvan, kun lähestyn normaalipainoa.
Sitä olen miettinyt, he joilla on noinkin paljon toistakymmentä kiloa tippunut noin puolessa vuodessa esim. niin heillä taitaa olla enemmän pudotettavaakin??? Tohtori Now`´n ohjelmassakin putoaa kuukaudessa kymmeniä kiloja kun on noin 300 kiloa mistä pudottaa...
Se alkoholi pilaa kaiken. ! Pullo viiniä on paljon. Sotkee rasva- aineenvaihdunnan ja onhan siinä kaloreitakin. Kokeile edes olla parikaan vkoa ilman, saatat yllättyä.
No esim. mä olen laihtunut nyt 20-25 kg, en tarkkaan tiedä alkupainoa, mut 20kg on ainakin lähtenyt viime kesästä. Ja BMI on nyt 22, eli en ollut mikään superlihava 20kg painavempavakaan. Pituutta 175cm. Vieläkin tippuisi, jos en syö riittävästi tuon 8 tunnin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Se alkoholi pilaa kaiken. ! Pullo viiniä on paljon. Sotkee rasva- aineenvaihdunnan ja onhan siinä kaloreitakin. Kokeile edes olla parikaan vkoa ilman, saatat yllättyä.
Kiitos tästä neuvosta! Lähinnä juon viiniä seurassa sen takia kun muutkin juo. Otan nyt tipattoman elokuun kokeeksi ja pidennän paastoa 16:8 tunteihin. Joku tuossa aikaisemmin kommentoi, että 14:10 on liian lyhyt paastoaika. Jos muistan niin tulen elokuun lopulla kertomaan miten kävi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen miettinyt, he joilla on noinkin paljon toistakymmentä kiloa tippunut noin puolessa vuodessa esim. niin heillä taitaa olla enemmän pudotettavaakin??? Tohtori Now`´n ohjelmassakin putoaa kuukaudessa kymmeniä kiloja kun on noin 300 kiloa mistä pudottaa...
Joo, tämä on totta. Mitä reilummin on ylipainoa, sitä nopeammin se ainakin aluksi lähtee. Mulla paino pudonnut 85 --> 68, normaalipaino olisi 62 kg.
(em. lainatun teksin kirjoittaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on totta. Mitä reilummin on ylipainoa, sitä nopeammin se ainakin aluksi lähtee. Mulla paino pudonnut 85 --> 68, normaalipaino olisi 62 kg.
(em. lainatun teksin kirjoittaja)
Mulla tuo 85 ja tavoite nyt ensin 70. Onnee sulle, hieno saavutus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut pätkäpaastolla ja vhh-ruokavaliolla nyt 3kk. Olen aina ollut normaalipainon rajoissa. Aloittaessani painoin 67, josta kahdessa kuukaudessa lähti 7 kiloa. Katsoin että paino putoaa turhan nopeasti, joten kolmannessa kuussa olen keskittynyt mässäilemään kaikenlaisia rasvaisia jälkiruokia normaalien ruoka-annosten lisäksi. Lopetin kaloreiden laskemisen kokonaan, syön vain päivittäin niin paljon kuin suinkin pystyn. Paino putosi tämän kolmannen kuukauden aikana kilon.
Sekoitatko nyt tv-ruudun kuvasuhteen ja paaston ?
Eli syötte 18h ja ilman ruokaa 6h.
Aika hyvä paasto.
Toki.
.......
Mitä haaskausta se on, jos paastoaja laittaa kahviinsa tilkan maitoa?
Tällaiselle laiskalle laihduttajalle joka toinen päivä syöminen on kyllä maailman helpoin tapa. Ei tarvitse laskea mitään, eikä katsoa kelloa. Ruokapäivinä ei jaksa enää ahmia kuten ennen ja paino tippuu vakaasti. Ei varmasti sovi kaikille, erityisesti jos verensokeri heittelehtii. Minulle sopii.