Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen tämäkään ei onnistu mulla. Herään 3.30 töihin ja on pakko juoda kahvi (kauramaidolla) herättyäni. Töissä tiukat taukoajat ja taukojen pituus 10min jolloin ei aterioita lämmitellä. Kotona olen noin 13 aikaan joka olisi sit se ainoa ja viimeinen ateria ennen herätyskahvia :(. En pystynyt tuohon rytmiin. Olisko kellään lyhyemmästä paastoajasta kokemusta?
Itse yrittäisin olla koko aamun ja työpäivän syömättä ja söisin eteläeurooppalaisesti iltapainotteisesti. Aamukahvista pitäisi opetella pois.
Ei tarvitse, riittää kun kauramaidon jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Aihe kiinnostaa ja luin tuon kuntoplussan jutun. Siinä sanottiin että 16+8-systeemi on hyvä keino tiputtaa pari kiloa. Eikö siis toimi pidempiaikaisena painonpudotuskeinona?
Osaako joku kommentoida tätä
Olen nyt viikon kokeillut tätä 16:8. Olin miettinyt vastaavaa, koska aamupala ei tunnu luontaiselta ja kun tuli täällä vastaan, päätin aloittaa.
Olen hieman kokeillut erilaisia syömisikkunoita ja noin 11-19 tai 12-20 alkaa tuntua sopivalta. Yhtenä aamuna söin aamupalan, kun oli niin kova nälkä, eli täysin tiukka en ole tässä asiassa.
BMI 40 aloittaessa eli pudotettavaa on paljon! Asiaa vaikeuttaa se, että en pysty tekemään mitään liikuntaa jaloillani.
Olen aiemmin laihduttanut kaloreita laskemalla ja se onkin onnistunut, mutta minulla on ollut jatkuva nälkä. On tuntunut tyhmältä ”kuluttaa” päivän sallittuja kaloreita aamiaiseen, jota ei ole tehnyt mieli ja sitten joutunut syömään pienenpieniä annoksia lounaalla ja päivällisellä. Sitten illalla kamala nälkä ja herkkua poskeen. 🙄
Nyt viikon aikana ajoittain on ollut välillä nälän tunnetta ja kalorit ovat tosiaan olleet noin 1500 hujakoilla. Olen seurannut ihan sillä, että tiedän miten tämä vaikuttaa koko päivän kalorimäärän. Mutta pääasiassa olo on ollut kylläinen ja tosiaan iltahoukutuksia ei ole ollut. Mieskin osti karkkipussin yksi päivä ja pystyin helposti kieltäytymään ja sanoin, että huomenna voin ottaa siitä.
Minulla ainakin ongelmana on se, että kun on neuvottu syömään viisi kertaa päivässä ja pituutta on alle 160 niin se kalorimäärä mitä saisi syödä, on niin pieni ettei siitä kunnolla täyttynyt.
Nyt on voinut syödä runsaat ateriat ja hiilari/rasva/proteiini suhde pysynyt hyvänä, kun ei ole iltapalaa ja aamupalaa tarvinnut väkisin syödä (mulla usein hiilaria).
Jatkan tätä ja tosiaan pudotettavaa on paljon ja tavoitteena terveellisempi elämä. Alkuun haluaisin päästä suht nopeasti eroon noin 10 kilosta, mutta sen jälkeen ei ole kiire pudotuksen kanssa vaan elää vain näin ja pudottaa rauhassa.
Niin ja ekan viikon tulos oli -2,3kg, josta suurin osa varmasti nesteitä. Kaulanalus”läski” on kadonnut puoleen. :)
Tulen myöhemmin kertomaan kuulumisia :)
Netta
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen tämäkään ei onnistu mulla. Herään 3.30 töihin ja on pakko juoda kahvi (kauramaidolla) herättyäni. Töissä tiukat taukoajat ja taukojen pituus 10min jolloin ei aterioita lämmitellä. Kotona olen noin 13 aikaan joka olisi sit se ainoa ja viimeinen ateria ennen herätyskahvia :(. En pystynyt tuohon rytmiin. Olisko kellään lyhyemmästä paastoajasta kokemusta?
Menet nukkumaan jo seitsemältä? Jos et halua luopua kahvista aamulla, lisää siihen jotain nälkää pitävää syömistä, jolla jaksat päivän töissä. Sitten töistä tullessasi syöt tarpeeksi runsaan aterian, ettet kaipaa enää ennen aamukahvia mitään loppupäivänä. Näin itse toimisin. Eli puoli 4-4 aamulla aamupala ja heti klo 13 isompi ateria. Paastoa tulisi -4 tuntia. Saattaisin ottaa aamukahvin mukaan termariin ja juoda töissä esim klo 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet nukkumaan jo seitsemältä? Jos et halua luopua kahvista aamulla, lisää siihen jotain nälkää pitävää syömistä, jolla jaksat päivän töissä. Sitten töistä tullessasi syöt tarpeeksi runsaan aterian, ettet kaipaa enää ennen aamukahvia mitään loppupäivänä. Näin itse toimisin. Eli puoli 4-4 aamulla aamupala ja heti klo 13 isompi ateria. Paastoa tulisi -4 tuntia. Saattaisin ottaa aamukahvin mukaan termariin ja juoda töissä esim klo 6.
Siis 14 tuntia, ei -4 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut muutaman viikon noin 16: 8 paastoa ja se tuntuu sopivan itselle hyvin. Painoa kerryttävä iltanapostelu on jäänyt. Aikaisemmin osittain myös tankkasin yötä varten, koska on vaikea saada nukuttua nälkäisenä. Nyt olen yrittänyt hinata iltasyömistä vähitelle klo 20:sta lähemmäs klo 18:a. Tuntuu, että iltanälkä alkaisi pikku hiljaa heikentyä, mutta olen vielä niin alkuvaiheessa, etten osaa arvioida. Kuinka teille on käynyt? Onko armoton iltanälkä alkanut vähentyä? Haluaisin päättää ruokaikkunan vasta noin klo 18.
Välillä on nälkä illalla mutta perustelen itselleni, että on enää pari tuntia nukkumaan menoon, etten halua pilata hyvää paastoani. En myöskään ole turhan tiukka, eli jos on todella heikko olo ja nälättää, en välitä ruokaikkunasta vaan syön ja palaan systeemiin seuraavana päivänä. Itse olen vasta alussa mutta toivon, että tästä tulisi elämäntapa, jonka voin säilyttää eikä dietti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe kiinnostaa ja luin tuon kuntoplussan jutun. Siinä sanottiin että 16+8-systeemi on hyvä keino tiputtaa pari kiloa. Eikö siis toimi pidempiaikaisena painonpudotuskeinona?
Osaako joku kommentoida tätä
Painon putoamiseen tarvitaan aina kalorivaje täysin riippumatta siitä mitä tai milloin syö. Näillä pätkäpaastoilla jää yleensä napostelu pois, kun syödään vain tietyn aikaikkkunan aikana, ja sitä kautta syödään vähemmän eli kyllä tuo hyvin toimii vaikka ihan pysyvänä tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi hörniä termarikahveja töissä :( tauot kellotettu, eka klo 7.00. Silloin olenkin syönyt aamupalan eli leivän, turkkilaista ja kahvin. Päivän ruoka on silloin n klo 13.00 aikaan mutta jumpat ja lasten harrastukset loppuvat illalla vasta seitsämän/kahdeksan aikaan ja silloin on taas kauhea nälkä. Ja jos ei homma liian helpolta kuulosta niin teen myös ilta- ja yövuoroja välillä. Taidan kokeilla tuota 5-2 paastoa kun kellonaikapaasto menee säätämiseksi.
Uusi ketjussa!
Olen aina ollut hoikka luonnostaan. Nyt kuitenkin ikää se noin 30 ja olen lihonnu muutamassa vuodessa 8kg. Johtui siitä että aloitin ensimmäistä kertaa elämässäni syömään aamupalan ja välipaloja ja herkuttelemaan iltaisin. Menin samassa rytmissä uuden mieheni kanssa ja eihän tämmöinen pieni nainen voi syödä yhtä usein kun raavas mies.
Pari kuukautta sitten jätin aamupalat ja iltaherkuttelut pois ja olen laihtunut 4 kg. (64->60) Nyt olen kuitenkin huomannut että mitä vähemmän syön sitä vähemmän tunnen nälkää. Tänään en ole saanut alas mitään ja paastoa tullut jo 18 tuntia. Tämmöistä minulla oli nuorenakin ja silloin olinkin hoikassa kunnossa, paino 52kg-55kg (165cm) Mistähän tuo johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Uusi ketjussa!
Olen aina ollut hoikka luonnostaan. Nyt kuitenkin ikää se noin 30 ja olen lihonnu muutamassa vuodessa 8kg. Johtui siitä että aloitin ensimmäistä kertaa elämässäni syömään aamupalan ja välipaloja ja herkuttelemaan iltaisin. Menin samassa rytmissä uuden mieheni kanssa ja eihän tämmöinen pieni nainen voi syödä yhtä usein kun raavas mies.
Pari kuukautta sitten jätin aamupalat ja iltaherkuttelut pois ja olen laihtunut 4 kg. (64->60) Nyt olen kuitenkin huomannut että mitä vähemmän syön sitä vähemmän tunnen nälkää. Tänään en ole saanut alas mitään ja paastoa tullut jo 18 tuntia. Tämmöistä minulla oli nuorenakin ja silloin olinkin hoikassa kunnossa, paino 52kg-55kg (165cm) Mistähän tuo johtuu?
Miten paljon liikut? Liikunnan lisäys saa näläntunteen heräämään ainakin minulla. Jos oleskelun vain kotosalla, on helppo unohtua vegetatiiviseen tilaan ja elää vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi ketjussa!
Pari kuukautta sitten jätin aamupalat ja iltaherkuttelut pois ja olen laihtunut 4 kg. (64->60) Nyt olen kuitenkin huomannut että mitä vähemmän syön sitä vähemmän tunnen nälkää. Tänään en ole saanut alas mitään ja paastoa tullut jo 18 tuntia. Tämmöistä minulla oli nuorenakin ja silloin olinkin hoikassa kunnossa, paino 52kg-55kg (165cm) Mistähän tuo johtuu?Miten paljon liikut? Liikunnan lisäys saa näläntunteen heräämään ainakin minulla. Jos oleskelun vain kotosalla, on helppo unohtua vegetatiiviseen tilaan ja elää vedellä.
Lasten kanssa tulee oltua koko ajan liikkeessä. Olisiko jollain hormonitoiminnalla vaikutusta? Nuorenakin saattoi mennä päiviä etten syönyt paljon mitään ja joinakin päivinä puputin jatkuvasti jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi ketjussa!
Pari kuukautta sitten jätin aamupalat ja iltaherkuttelut pois ja olen laihtunut 4 kg. (64->60) Nyt olen kuitenkin huomannut että mitä vähemmän syön sitä vähemmän tunnen nälkää. Tänään en ole saanut alas mitään ja paastoa tullut jo 18 tuntia. Tämmöistä minulla oli nuorenakin ja silloin olinkin hoikassa kunnossa, paino 52kg-55kg (165cm) Mistähän tuo johtuu?Miten paljon liikut? Liikunnan lisäys saa näläntunteen heräämään ainakin minulla. Jos oleskelun vain kotosalla, on helppo unohtua vegetatiiviseen tilaan ja elää vedellä.
Lasten kanssa tulee oltua koko ajan liikkeessä. Olisiko jollain hormonitoiminnalla vaikutusta? Nuorenakin saattoi mennä päiviä etten syönyt paljon mitään ja joinakin päivinä puputin jatkuvasti jotain.
Lisäys: vai voisikohan olla jopa semmoinen "paluu normaaliin", että keho pyytää kyllä ravintoa kun tarvitsee 🤔ainakin silloin nuorena söi vain nälkään ja pysyinkin samassa painossa.
Aloitin noin pari viikkoa sitten ja painoa lähtenyt 4,1 kg. Pituus 170 cm, lähtöpaino 100,7 kg. Syön joka päivä klo 10-18 välillä. Hyvä puoli tässä on se, että aion varmaan jatkaa tätä hamaan loppuun saakka. Huomasin, että tälläinen rytmi sopii mulle, on sen verran hyvä olo ollut ainakin toistaiseksi. Hampaatkin säilyy paremmassa kunnossa, kun ei syö koko päivää. Tosin jos haluan vetää kalsarikännit, kuten tänään, niin silloin ei haittaa kellonajat. Elämässä täytyy olla myös joustoa.
Innostuin minäkin kokeilemaan pätkäpaastoa. Pari kuukautta on mennyt 18/6 menetelmällä ja 8 kiloa on tippunut. Minulla on epäsäännölliset kuukautiset ja ne ovat olleet pitkään poissa, muutaman viikon jälkeen ne kuitenkin alkoivat puolen vuoden tauon jälkeen, eli jotain hormonimuutoksia tämä rytmi sai aikaan.
Siirryin muutama päivä sitten toteuttamaan 20/4 rytmiä ja huomaan sen toimivan paremmin nälän hallinnassa. Tällä hetkellä paastoan 48 tuntia, jotta keho saa tilaisuuden puhdistautua, ja palaan sen jälkeen 20/4 rytmiin. Rajoitan hiilihydraatteja, mutta en laske kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mitä olette kokeneemmat mieltä, onko ns. bullet proof -kahvi (voita ja mct-öljyä kahvin sekaan) ok pätkäpaastolla? Itseni tekisi mieli aloittaa 18:6 -tyyppinen syöminen, mutta tuo kahvi on ollut aamupalani vuosia, enkä haluaisi millään luopua siitä.
Juo se lounaaksi
Tietääkö joku meneekö pätkäpaasto piloille lääkkeistä? Minulla on lääkitys, joka pitää ottaa 3 kertaa päivässä, 8 tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku meneekö pätkäpaasto piloille lääkkeistä? Minulla on lääkitys, joka pitää ottaa 3 kertaa päivässä, 8 tunnin välein.
Lääkkeet on otettava, en usko että katkaisee ketoosia tai autofagiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet on otettava, en usko että katkaisee ketoosia tai autofagiaa.
Pääseekö elimistö ketoosiin 16 tunnissa ja joka päivä uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Uusi ketjussa!
Mitä vähemmän insuliinia vuorokaudessa erittyy, sitä parempi metabolinen joustavuus ihmisellä on. Kroppasi siis osaa luultavasti käyttää sekä rasvaa että hiilareita ravinnokseen joustavasti. Tämä on ihmisruumiin normaali tila, joka yleensä pilataan jatkuvalla insuliinipiikkejä aiheuttavalla syömisellä.
Hoikimmallakin meistä on kehossaan sen verran rasvaa että voisi vaikka kävellä Murmanskiin ja takaisin. Mutta jatkuvasti koholla oleva insuliini tekee sen, että varastorasvaa ei saada käyttöön kuten pitäisi. Pätkäpaastolla tulee ihan syömisrytminkin takia pitkiä jaksoja ilman insuliinia, ja paasto ja autofagia sitten vielä korjaa metaboliaa ja keho alkaa toimia kuten pitääkin.
Itse yrittäisin olla koko aamun ja työpäivän syömättä ja söisin eteläeurooppalaisesti iltapainotteisesti. Aamukahvista pitäisi opetella pois.