Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2819)
Itsellä pätkäpaastoa, 16/8 ja välillä venyy jopa 18/6 takana jo monta vuotta. Rytminä toimii itsellä älyttömän hyvin, en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä.
Mutta mikään ihmekeino ei pätkäpaastokaan ole, vaan kyllä siinä syömisikkunassakin pitää miettiä kuinka paljon syö ja mitä. Napostelunhimo vähenee paaston myötä, mutta itsensä saa kyllä lihotettua paastoillessakin.
Itse syön normaalisti tukevahkon lounaan 12-13 välillä, ja illalla 18-19 välillä kevyen iltaruuan. Jos tähän lisäilee vaikkapa välipaloja, paino kyllä nousee. Syön kasvispainotteista ruokaa, kalaa kerran-pari viikossa.
Joskus juhlissa jne syön makeita herkkuja, mutta pääosin pyrin välttämään makeaa, siihen on niin helppo repsahtaa. Suolaista mättöä, tyyliin pizzaa, ehkä kerran kuussa.
Pätkäpaasto auttaa naposteluun. Jos tarkoitus on ensisijaisesti laihduttaa, niin syömisikkunan, 8 tunnin aikana on
-syötävä kalorit täyteen, huomio liikunnan määrä. (500kcal vaje)
-joka aterialla vihanneksia ja juureksia sekä proteiineja ja vältettävä huonoja hiilareita.
Maito aamukahvissa ei vaikuta laihtumiseen.
Sitten kun haluaa paaston terveyshyödyt niin paastoikkunan aikana ei kannata rikkoa sitä esim sillä maidolla.
Laske kaloritarve esim calculator net, kalorilaskimella.
Itse käytän paljon pakastevihanneksia, nykyään on paljon eri aterioita, siihen vaihdellen munia, tomaattimurskaa, kanaa, kalaa, jauhelihaa, kinkkua, pekonia, lihaa ja juustoa
Komppaan edellisiä. Aikaisemmin syödessäni "normaalisti" minulla oli vaikeuksia napostelun kanssa eli päivällä syöminen oli säännöllistä, mutta iltaruuan jälkeen alkoi jääkaapilla ramppaaminen ja hain tunnin välein sieltä jotain pientä.
Pätkäpaastolla tämä käytös on jäänyt itsestään pois ilman, että olen sitä edes ajatellut. Syön ruokaikkunan aikana lounaan n klo 12, pienen välipalan klo 14-15 välillä, illallisen klo 17 ja treenin jälkeen iltapalan klo 21.
Hei, mitä olette kokeneemmat mieltä, onko ns. bullet proof -kahvi (voita ja mct-öljyä kahvin sekaan) ok pätkäpaastolla? Itseni tekisi mieli aloittaa 18:6 -tyyppinen syöminen, mutta tuo kahvi on ollut aamupalani vuosia, enkä haluaisi millään luopua siitä.
Itse olen syönyt jo vuosia 20:4 tyylillä, sillä pysyy hoikkana. Olo on myös energisempi, kun ei jatkuvasti ole sulattamassa ruokaa. Syömisikkunan aika vaihtelee suurestikin, esim. eilen söin viimeksi kasin aikoihin ja tänään eka ruoka varmaan neljän jälkeen. Tämä 20:4 on sillä tavoin kyllä iso muutos siihen mitä ihmiset ovat tottuneet syömään, että monella vaatii ehkä vähän harjoittelua ensin, vaikka tuon 16:8 tai 18:6 kautta. Varsinainen rasvan poltto alkaa vasta kun paasto on kestänyt 16 tuntia, siksikin katson parhaaksi jatkaa paastoa vielä joitakin tunteja. Vasta tuolloinhan on oikeasti päästy vauhtiin, ja terveyshyödyt korostuu.
Viikonloppuisin en noudata tätä syömistapaa, vaan syön ihan mitä lystää. Pizzaa, hampurilaisia, karkkia... silti ei paino nouse bmi 20-21 yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mitä olette kokeneemmat mieltä, onko ns. bullet proof -kahvi (voita ja mct-öljyä kahvin sekaan) ok pätkäpaastolla? Itseni tekisi mieli aloittaa 18:6 -tyyppinen syöminen, mutta tuo kahvi on ollut aamupalani vuosia, enkä haluaisi millään luopua siitä.
Riippuu mitä tavoittelet. Rasva ei katkaise paastoa, mutta eri asia onko tarpeellista niitä kaloreita syödä.
Jossain ohjeessa sanottiin, että kaksi ruokalusikallista rasvaa yhteensä, siitähän tulee tolkuttomasti kaloreita. Sit ihmiset noudattaa näitä sokeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä tavoittelet. Rasva ei katkaise paastoa, mutta eri asia onko tarpeellista niitä kaloreita syödä.
Jossain ohjeessa sanottiin, että kaksi ruokalusikallista rasvaa yhteensä, siitähän tulee tolkuttomasti kaloreita. Sit ihmiset noudattaa näitä sokeesti.
Kyllä se katkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellisiä. Aikaisemmin syödessäni "normaalisti" minulla oli vaikeuksia napostelun kanssa eli päivällä syöminen oli säännöllistä, mutta iltaruuan jälkeen alkoi jääkaapilla ramppaaminen ja hain tunnin välein sieltä jotain pientä.
Pätkäpaastolla tämä käytös on jäänyt itsestään pois ilman, että olen sitä edes ajatellut. Syön ruokaikkunan aikana lounaan n klo 12, pienen välipalan klo 14-15 välillä, illallisen klo 17 ja treenin jälkeen iltapalan klo 21.
Kuinka paljon olet laihtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain ohjeessa sanottiin, että kaksi ruokalusikallista rasvaa yhteensä, siitähän tulee tolkuttomasti kaloreita. Sit ihmiset noudattaa näitä sokeesti.Kyllä se katkaisee.
Saanko lähteen tähän?
Rasva ei katkaise ketoosia (jota tällä osa-aikapaastolla tavoitellaan) toisinkuin proteiinit ja hiilihydraatit. Se ei myöskään vaikuta insuliiniin eikä kasvuhormoniin tai katkaise rasvanpolttoa, kuten proteiini ja hiilari.
Selvästi ei ole yksiselitteinen asia onko rasvakahvi ok ja katkaiseeko paaston. Sitä en kyllä ihan ymmärrä miksi sanotaan, että parista lusikallisesta rasvaa tulee "tolkuttomasti kaloreita". Ei se minua ainakaan ole lihottanut, vaikka olen vetänyt rasvakahvin monta vuotta. Rasva pitää kylläisenä ja tulee syötyä muuten vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi ei ole yksiselitteinen asia onko rasvakahvi ok ja katkaiseeko paaston. Sitä en kyllä ihan ymmärrä miksi sanotaan, että parista lusikallisesta rasvaa tulee "tolkuttomasti kaloreita". Ei se minua ainakaan ole lihottanut, vaikka olen vetänyt rasvakahvin monta vuotta. Rasva pitää kylläisenä ja tulee syötyä muuten vähemmän.
Kyllä se rasvakahvi katkaisee sen paaston. Rasva tosiaan pitää kylläisenä ja pitää ruokamäärän kohtuullisena, joten sitä kannattaakin syödä ruoka-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon olet laihtunut?
6 kg on lähtenyt yhteensä, 2 kg/ kuukausi. Varsinkin vatsanseutu on tiivistynyt.
Itse en kyllä viitsisi rasvakahveja juoda vaan mieluummin polttaisin senkin määrän rasvaa omista varastoista.
Nyt reilun kuukauden tätä kokeilleena, olen saanut jonkinlaisen ruokarytmin. Oma ongelmani on, että tulee syötyä koko ajan kun on kaikenlaista hyvää, mitä voisi napostella. Tällä systeemillä olen saanut iltanapostelun kuriin. En ole ruuan koostumusta vielä rajoittanut ruokaikkunan aikana, vaan paremminkin jo illalla haaveilen, mitä herkkua syön huomenna, kun saan syödä.. eli kun aiemmin en rajoittanut syöpöttelyä mitenkään, olen tällä systeemillä saanut vähän vähennettyä syömisen määrää. Ruokaikkunassa saatan syödä kunnon ruokaa mutta voi myös käydä niin että korvaan aterian sipsipussilla. Ei ole terveellistä, mutta aiemmin söin kunnon ruuan plus herkut. Syksyllä on tarkoitus alkaa panostaa tuohon ruuan terveellisyyteen ja rajoittaa herkkuja esim. Viikonloppuun .
Olen kokeillut muutaman viikon noin 16: 8 paastoa ja se tuntuu sopivan itselle hyvin. Painoa kerryttävä iltanapostelu on jäänyt. Aikaisemmin osittain myös tankkasin yötä varten, koska on vaikea saada nukuttua nälkäisenä. Nyt olen yrittänyt hinata iltasyömistä vähitelle klo 20:sta lähemmäs klo 18:a. Tuntuu, että iltanälkä alkaisi pikku hiljaa heikentyä, mutta olen vielä niin alkuvaiheessa, etten osaa arvioida. Kuinka teille on käynyt? Onko armoton iltanälkä alkanut vähentyä? Haluaisin päättää ruokaikkunan vasta noin klo 18.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut muutaman viikon noin 16: 8 paastoa ja se tuntuu sopivan itselle hyvin. Painoa kerryttävä iltanapostelu on jäänyt. Aikaisemmin osittain myös tankkasin yötä varten, koska on vaikea saada nukuttua nälkäisenä. Nyt olen yrittänyt hinata iltasyömistä vähitelle klo 20:sta lähemmäs klo 18:a. Tuntuu, että iltanälkä alkaisi pikku hiljaa heikentyä, mutta olen vielä niin alkuvaiheessa, etten osaa arvioida. Kuinka teille on käynyt? Onko armoton iltanälkä alkanut vähentyä? Haluaisin päättää ruokaikkunan vasta noin klo 18.
Olen siirtynyt n. 8-16 syömiseen aamupalan skippaamisesta eli myöhäisemmästä aikasempaan. Toimii ihan hyvin, totuin nopeasti, eikä ole iltaisin nälkä, paitsi parina päivänä kuussa ja silloin syön. Olen siis nainen, miehillä tuskin on samaa ongelmaa. Toisaalta pidän myös pidempiäkin paastoja muutaman kuukauden välein, se ehkä tasaa nuo pari syöpöttelypäivää.
Yllättäen tämäkään ei onnistu mulla. Herään 3.30 töihin ja on pakko juoda kahvi (kauramaidolla) herättyäni. Töissä tiukat taukoajat ja taukojen pituus 10min jolloin ei aterioita lämmitellä. Kotona olen noin 13 aikaan joka olisi sit se ainoa ja viimeinen ateria ennen herätyskahvia :(. En pystynyt tuohon rytmiin. Olisko kellään lyhyemmästä paastoajasta kokemusta?
Aihe kiinnostaa ja luin tuon kuntoplussan jutun. Siinä sanottiin että 16+8-systeemi on hyvä keino tiputtaa pari kiloa. Eikö siis toimi pidempiaikaisena painonpudotuskeinona?
Moni syö iltapainotteisesti varmaan senkin takia, että mahdolliset urheiluharrastukset ovat illalla ja treenien jälkeen pitää syödä. Treenien jälkeen paastoaminen voisi olla liian rankkaa.