Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2819)
Miten kauan teillä paastoilijoilla on mennyt, että paastoilu on alkanut näkyä vaa'alla?
Olen pätkäpaastonnut nyt 10 päivää ilman mitään muutosta painoon. Vyötärö tuntuu solakammalta kyllä. Harrastan päivittäin liikuntaa (kuntosali ja kävely) näin loma-aikaan ja syön 3 kertaa ruokaikkunassa. Olen 46 v, 170 cm ja 75 kg, tavoite on päästä 70 kiloon nyt aluksi.
Paastoaikaan aamiaisen tilalla olen juonut vain kahvin kauramaidolla ja monivitamiinijuoman (berocca-tyylinen halpisvitamiini). Rytmi oli ensimmäisen viikon 14:10 ja nyt muutaman päivän 16:8, kun nälkä hävisi.
Tuloksia on tullut, mutta olenkin jo pätkäpaastoillut 2 kk. En omista puntaria, mutta mahdun 16 vuotta sitten ostamiini farkkuihin. Jatkan edelleen, niin kohta olen hääpukuni mitoissa. Sen jälkeen tavoitteena on mahtua ylioppilasvuoden mekkooni. Suosittelen tätä ihmekuuria ihan kaikille ja pysyväksi syömistavaksi. En kaipaa enää yhtään aamu- ja iltapaloja. Tässä säästää myös rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Anorektikot kyllä tuntee nälkää.
Riittävän kauan kun on syönyt todella niukasti, nälän tunne kyllä lähes katoaa. Sen takia uudelleen syömisen aloittaminen myös tuntuu haastavalta ja ruokaa ei vaan tee mieli. Sitten kun aineenvaihdunta lähtee paremmin käyntiin palautuu myös ruokahalu. Yksilöllistä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittävän kauan kun on syönyt todella niukasti, nälän tunne kyllä lähes katoaa. Sen takia uudelleen syömisen aloittaminen myös tuntuu haastavalta ja ruokaa ei vaan tee mieli. Sitten kun aineenvaihdunta lähtee paremmin käyntiin palautuu myös ruokahalu. Yksilöllistä siis.
Minä ihmeen syömisen uudelleen aloittaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmeen syömisen uudelleen aloittaminen?
Kirjoittaja kai tarkoitti normaalia syömistä...Sitäpaitsi anorektikko voi myös olla pitkiä aikoja ihan
syömttäkin juomalla vain vettä!
En ole anorektikko, mutta saattaisin olla. Sen takia allekirjoitan tuon syömättömyyden helppouden...
Siihen olisi helppo jäädä koukkuun!
Mulle riitti viikon verran tätä. Siinä ajassa parantui jo moni laadullinen asia syömisessä. Sen jälkeen tuntui aika samantekevältä, skippaako aamiaisen vai ei.
Mulla ei mikään muu tee vaikeaa kuin sokerin vähentäminen ja yritänkin nyt pitää totaali sokeripaastoa, että saan sen syömisen kuriin. Muuten pysyn hyvin 16/8 ikkunassa ja painokin tippuu, lähinnä tuo jatkuva karkin mässyttäminen ärsyttää ja vähän kakkostyypin diabetes pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan teillä paastoilijoilla on mennyt, että paastoilu on alkanut näkyä vaa'alla?
Olen pätkäpaastonnut nyt 10 päivää ilman mitään muutosta painoon. Vyötärö tuntuu solakammalta kyllä. Harrastan päivittäin liikuntaa (kuntosali ja kävely) näin loma-aikaan ja syön 3 kertaa ruokaikkunassa. Olen 46 v, 170 cm ja 75 kg, tavoite on päästä 70 kiloon nyt aluksi.
Paastoaikaan aamiaisen tilalla olen juonut vain kahvin kauramaidolla ja monivitamiinijuoman (berocca-tyylinen halpisvitamiini). Rytmi oli ensimmäisen viikon 14:10 ja nyt muutaman päivän 16:8, kun nälkä hävisi.
Kannattaa jättää kauramaito ja berocca pois sillä katkaisevat paaston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää kauramaito ja berocca pois sillä katkaisevat paaston.
Kiitti vinkistä! Olen ajatellut, että ne eivät haittaisi, koska kauramaitoa on aika vähän ja vitamiinijuomassa ei ole sokeria. Pitääpä kokeilla pelkkää kahvia.
Onko siis väliä mihin kellonaikoihin ruokailee? Esim. Jos syö viimeisen kerran klo 18.00 niin seuraavan kerran voi syödä aamulla klo 9.00?
En ole kovin syvällisesti perehtynyt tähän menetelmään, mutta mietin, auttaako jos ei pidä ihan noin pitkää paastoa, vaan esim. 12 tuntia 16 sijasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko siis väliä mihin kellonaikoihin ruokailee? Esim. Jos syö viimeisen kerran klo 18.00 niin seuraavan kerran voi syödä aamulla klo 9.00?
Ei ole mitään määrättyä kellonaikaa, syö silloin kuin itselle parhaiten sopii.
Vierailija kirjoitti:
En ole kovin syvällisesti perehtynyt tähän menetelmään, mutta mietin, auttaako jos ei pidä ihan noin pitkää paastoa, vaan esim. 12 tuntia 16 sijasta?
Mä olen ollut syömättä 14 tuntia ja ruokaikkuna ollut 10 tuntia. Ruokaikkunassa olen syönyt 3-4 kertaa: lounas, välipala, illallinen ja treenin jälkeen iltapala. Ihan hyvin on toiminut. Kannattaa aloittaa 12:12, ja siitä pikkuhiljaa kasvattaa paaston pituutta.
1. viestin kirjoittaja palaa ketjuun.
Lapsiperhearki toi tullessaan 6,5kg ylimääräistä, samalla annoskoot ja herkuttelu vaivihkaa lisääntyivät. Nyt on 2kk takana 2:5 tyylistä paastoamista, ylimääräiset kilot ovat poissa ja annoskoot ovat taas järkevämmät.
Tsemppiä kaikille paastoilijoille, tyylistä riippumatta!
Olen ollut nyt tasan neljä viikkoa 16:8-paastolla ja tämä ruokarytmi sopii minulle todella hyvin! Teininä pätkäpaastoilin luonnostani, kun en syönyt ikinä aamupalaa, koulussa närpin vähän kouluruokaa ja vasta iltapäivällä ja illalla söin kunnolla. Olin silloin todella solakassa kunnossa. Nyt kolmekymppisenä kiloja on ilmaantunut ja olen normaalipainon ylärajoilla. Neljässä viikossa on lähtenyt 1,6 kiloa ja vyötärönympärys on pienentynyt 2 senttiä. Odotin ehkä nopeampaa muutosta, mutta hyvä näinkin.
Mulla 18:6 pätkäpaastoa nyt takana 2 kuukautta. Paino on tippunut 6kg. Muutamina päivinä olen pidentänyt ruokaikkunaa, mutta enimmäkseen pysynyt siinä. Myös viinin kanssa ruokailut olen laittanut minimiin entiseen verrattuna. Vain muutama lasillinen tän kahden kuukauden aikana. Ehkä sekin on edesauttanut painon tippumista.
Tuosta kauramaidosta haluaisin vielä kysyä. Täällä on puhuttu aiemmin että maitotilkka kahvissa ei haittaa, mutta joku kommentoi että kauramaito kuitenkin käynnistäisi insuliinin tuotannon ja katkaisisi paaston. Onko näin? Toinen kysymykseni koskee purkkaa. Luin jostakin että sekin katkaisee paaston. Toivottavasti ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 18:6 pätkäpaastoa nyt takana 2 kuukautta. Paino on tippunut 6kg. Muutamina päivinä olen pidentänyt ruokaikkunaa, mutta enimmäkseen pysynyt siinä. Myös viinin kanssa ruokailut olen laittanut minimiin entiseen verrattuna. Vain muutama lasillinen tän kahden kuukauden aikana. Ehkä sekin on edesauttanut painon tippumista.
Tuosta kauramaidosta haluaisin vielä kysyä. Täällä on puhuttu aiemmin että maitotilkka kahvissa ei haittaa, mutta joku kommentoi että kauramaito kuitenkin käynnistäisi insuliinin tuotannon ja katkaisisi paaston. Onko näin? Toinen kysymykseni koskee purkkaa. Luin jostakin että sekin katkaisee paaston. Toivottavasti ei pidä paikkaansa.
Kyllä maitotilkka ja kaurajuomakin katkaisee paaston. Myös purkka tekee sen. Kysymys ei ole kaloreista, vaan insuliinin tuotannosta.
Suuri osa näyttää syövän iltapainotteisesti. Itse taas olen lukenut, että nimenomaan iltasyömisen välttämisellä olisi parhaat terveysvaikutukset, koska esim. sokeriaineenvaihdunta on heikoimmillaan iltaisin. Oletteko tällaisesta tietoisia?
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa näyttää syövän iltapainotteisesti. Itse taas olen lukenut, että nimenomaan iltasyömisen välttämisellä olisi parhaat terveysvaikutukset, koska esim. sokeriaineenvaihdunta on heikoimmillaan iltaisin. Oletteko tällaisesta tietoisia?
Saattaa olla pikemminkin päinvastoin. Aktiivisena aikana kannattaa antaa ruuansulatuksen levätä. Yöaikana kroppa sulattelee ja käsittelee ruuan, joka on sitten aamusta käytettävissä.
Olen tuo ensimmäinen kirjoittaja. Hahaa, panen paremmaksi: minä olen jo vanhus, 63 vuotta! Eli tämä laihduttaa kyllä, vaikka olisi mitä vaivoja ja ikääkin. Nyt Olen 60,5 kg /164 cm.