Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2819)

Vierailija
1201/2819 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ensin etätöissä ja nyt lomalla syönyt silloin kun on nälkä. Herään 9 pintaan, runsas brunssi 11 jälkeen, tarvittaessa pien välipala, päivällinen 16 (normaalia itsekokattua kotiruokaa), iltapala 20 ja uni tulee 24-01.. Aikani kun mietin, niin näinhän mä söin ennen lapsia parikymmentä vuotta ja parikymmentä kiloa sitten. Viimeiset 8 vuotta olen syönyt melko hiilaritietoisesti, mutta määrällisesti liikaa.

Millähän tämän saisi rytmin saisi ylläpidettyä loman jälkeen, kun toimistolla pitäisi olla esim 7-15 ja siihen perään harrastuskuskauksia ennen päivällistä? Toimistolla pitäis pupeltaa kolmesti...

Olen aina ollut ilta/yösyöpöttelijä, mutta silti ajatus herätys 06 ja lounas 5h myöhemmin tuntuu aika pitkälle välille.

Mies taas tarvitsee ruokaa 3-4h välein tai alkaa heikottaa ja minä hullu aikani yritin pystyä samaan.

160/84

Paastoa lounasaikaan asti, runsas lounas, välipala tarpeen mukaan, päivällinen perheen kanssa ja järkevä iltapala ennen nukkumaan menoa. Tämä olisi aika tyypillinen rytmi pätkäpaastoilevalle ihmiselle, joka haluaa syödä useamman kerran päivässä.

Jos ruoan odottelu lounasaikaan asti menee sinnettelyksi, tai päivällisen jälkeen tulee vielä nälkä ennen nukkumaanmenoa, paasto ei todennäköisesti sovi sinulle. Useimmilla naisilla tulee vaikeuksia tällä syömisrytmillä, ja se on ihan normaalia. Parhaiten tämä toimii fyysisesti aktiivisilla miehillä, ja salijanttereiden käyttöönhän Leangains alunperin kehitettiinkin.

Vierailija
1202/2819 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se ketoosi... vaikuttaako hengityksenhajuun? Muistelen jostain lukeneeni. Tunnen oman hengityksen hajun, asun yksin ei ole kaveria keltä kysyä haiseeko... !!!

Miksi olisit ketoosissa? Ei 16 tunnin ateriaväli sellaista tee. Vaatii todennäköisesti useamman päivän paaston.

Kyllä minä ainakin olen "nutritional ketosis" -tilassa 16 tunnin jälkeen. Se onnistuu kun on ketoillut ja pätkäpaastoillut pidempään. Asian voi todeta mittaamalla verensokerin ja veren ketoaineet. Näiden välinen suhdeluku kertoo, oletko ketoosissa.

t. Aiemmin ketjuun kirjoittanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se ketoosi... vaikuttaako hengityksenhajuun? Muistelen jostain lukeneeni. Tunnen oman hengityksen hajun, asun yksin ei ole kaveria keltä kysyä haiseeko... !!!

Miksi olisit ketoosissa? Ei 16 tunnin ateriaväli sellaista tee. Vaatii todennäköisesti useamman päivän paaston.

Kyllä minä ainakin olen "nutritional ketosis" -tilassa 16 tunnin jälkeen. Se onnistuu kun on ketoillut ja pätkäpaastoillut pidempään. Asian voi todeta mittaamalla verensokerin ja veren ketoaineet. Näiden välinen suhdeluku kertoo, oletko ketoosissa.

Ja minulla tulee paaston ajaksi 18 tuntia joka päivä. 6 tunnin aikana syön joten eipä sit ihme jos jotain ketoosin tapaista ilmenee. Muutenkin hiilareita vähän, yksi ruisleipäpala aamukahvin kanssa, salaattia ja tonnikalaa tms ysin maissa ja 12 jotain normi kotiruokaa: kasviksia ja lihaa, kanaa, kalaa. Paasto 12-06:een aamuun

Vierailija
1204/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinulla on käytössä erityinen ketoosidieetti. Mutta tämän ketjun aiheena on pätkäpaasto. Normaalilla ruokavaliolla 16 tuntia ei todellakaan johda ketoosiin, ellet ole jotenkin sairas.

Vierailija
1205/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätkäpaastoillut jonkin aikaa, ensin 16:8 -linjalla, sitten tällä viikolla olen mennyt fiiliksen mukaan ja syönyt nyt muutamana päivänä vain 1 kerran päivässä (illalla). Tämä ei varmaankaan ole järkevää,sillä olen normaalipainoinen. En mitenkään saa tarpeeksi kaloreita yhdellä syömällä :/

ruokahaluni on jotenkin olematon ja selvästi pienentynyt. Pitäisiköhän väkisin syödä kuitenkin useammin? Oloni on muuten hyvä.

Vierailija
1206/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata syödä, jos ei ole nälkä.

Vierailija
1207/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tuhlatko aikaanne enempää näiden juttujen lukemisiin ja paastoihin. Vain pysyvä ruokailu- ja liikuntatapojen muutokset auttavat painon hallintaan. Ei mitään rakettitiedettä.

Vierailija
1208/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dietit vessasta alas kirjoitti:

Älkää tuhlatko aikaanne enempää näiden juttujen lukemisiin ja paastoihin. Vain pysyvä ruokailu- ja liikuntatapojen muutokset auttavat painon hallintaan. Ei mitään rakettitiedettä.

Pätkäpaastoilu ei ole mikään hetkellinen dieetti vaan elämäntapa.

Vierailija
1209/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinulla on käytössä erityinen ketoosidieetti. Mutta tämän ketjun aiheena on pätkäpaasto. Normaalilla ruokavaliolla 16 tuntia ei todellakaan johda ketoosiin, ellet ole jotenkin sairas.

Hups, en ajatellutkaan että jotkut pätkäpaastoilevat ilman ketodieettiä. Itse en kyllä pystyisi, hiilareiden syömisestä tulee niin kova nälkä myöhemmin, että itsekurini ei takuulla riittäisi paastoamiseen! Onnitteluni heille, joilla riittää.

t. Sama

Vierailija
1210/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pätkäpaastoillut jonkin aikaa, ensin 16:8 -linjalla, sitten tällä viikolla olen mennyt fiiliksen mukaan ja syönyt nyt muutamana päivänä vain 1 kerran päivässä (illalla). Tämä ei varmaankaan ole järkevää,sillä olen normaalipainoinen. En mitenkään saa tarpeeksi kaloreita yhdellä syömällä :/

ruokahaluni on jotenkin olematon ja selvästi pienentynyt. Pitäisiköhän väkisin syödä kuitenkin useammin? Oloni on muuten hyvä.

Kannattaa syödä ruokahalun mukaisesti. Jos syöt määrällisesti vähemmän eikä tee mieli enempää, kokeile syödä aiempaa kaloripitoisemmin (erityisesti ruuan rasvapitoisuutta ylös). Muista lisäksi huolehtia ravintoaineiden saannista, jos pidempään olet vähillä ruuilla. Suola, kalium, magnesium ja omega 3 nyt ainakin, vaikka sitten purkista.

Vierailija
1211/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dietit vessasta alas kirjoitti:

Älä nyt viitsi. Ruokavalion muutos voi olla mikä tahansa. Ja pysyvä.

Vierailija
1212/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ensin etätöissä ja nyt lomalla syönyt silloin kun on nälkä. Herään 9 pintaan, runsas brunssi 11 jälkeen, tarvittaessa pien välipala, päivällinen 16 (normaalia itsekokattua kotiruokaa), iltapala 20 ja uni tulee 24-01.. Aikani kun mietin, niin näinhän mä söin ennen lapsia parikymmentä vuotta ja parikymmentä kiloa sitten. Viimeiset 8 vuotta olen syönyt melko hiilaritietoisesti, mutta määrällisesti liikaa.

Millähän tämän saisi rytmin saisi ylläpidettyä loman jälkeen, kun toimistolla pitäisi olla esim 7-15 ja siihen perään harrastuskuskauksia ennen päivällistä? Toimistolla pitäis pupeltaa kolmesti...

Olen aina ollut ilta/yösyöpöttelijä, mutta silti ajatus herätys 06 ja lounas 5h myöhemmin tuntuu aika pitkälle välille.

Mies taas tarvitsee ruokaa 3-4h välein tai alkaa heikottaa ja minä hullu aikani yritin pystyä samaan.

160/84

Paastoa lounasaikaan asti, runsas lounas, välipala tarpeen mukaan, päivällinen perheen kanssa ja järkevä iltapala ennen nukkumaan menoa. Tämä olisi aika tyypillinen rytmi pätkäpaastoilevalle ihmiselle, joka haluaa syödä useamman kerran päivässä.

Jos ruoan odottelu lounasaikaan asti menee sinnettelyksi, tai päivällisen jälkeen tulee vielä nälkä ennen nukkumaanmenoa, paasto ei todennäköisesti sovi sinulle. Useimmilla naisilla tulee vaikeuksia tällä syömisrytmillä, ja se on ihan normaalia. Parhaiten tämä toimii fyysisesti aktiivisilla miehillä, ja salijanttereiden käyttöönhän Leangains alunperin kehi]

Niin se varmaan menee, että täytyy syksyllä alkaa ottaa töihin lounas ja välipala. 🤔

60

Vierailija
1213/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuusta lähtien olen paastonnut klo 18- aamu10:een  ja painoa pudonnut 7,5 kg. Olen normaalipainoinen ollut aina. Valvon myöhään, yli puolen yön aina, mutta illalla ei tule nälkä. Ja minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ei näköjään sekään estä laihtumista. Tämä on hyvä systeemi.

Vierailija
1214/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups, en ajatellutkaan että jotkut pätkäpaastoilevat ilman ketodieettiä. Itse en kyllä pystyisi, hiilareiden syömisestä tulee niin kova nälkä myöhemmin, että itsekurini ei takuulla riittäisi paastoamiseen! Onnitteluni heille, joilla riittää.

t. Sama

Ei se mitään itsekuria tai ihmedieettejä vaadi, kun vain syö tarpeeksi ihan tavallista ruokaa.

Vierailija
1215/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata syödä, jos ei ole nälkä.

Jos joku syö vain 500 kaloria päivässä, vaikka "ei ole nälkä", niin silloin nimenomaan pitää syödä siitä nälän puutteesta huolimatta. Ihmiskeho tottuu syömättömyyteen (kts. anoreksia), eikä nälkää tunne enää normaalisti.

Vierailija
1216/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorektikot kyllä tuntee nälkää.

Vierailija
1217/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhtikuusta lähtien olen paastonnut klo 18- aamu10:een  ja painoa pudonnut 7,5 kg. Olen normaalipainoinen ollut aina. Valvon myöhään, yli puolen yön aina, mutta illalla ei tule nälkä. Ja minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ei näköjään sekään estä laihtumista. Tämä on hyvä systeemi.

Kuin minun kirjoittamani, tänään 10 viikkoa 16:8. Ikkuna klo 12-20. -7,5 kg, vaikka riesana on kilpirauhasen lisäksi myös keski-ikä. Olen ylipainoinen.

Vierailija
1218/2819 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin tämän mielenkiinnosta pari kuukautta sitten, vähähiilihydraattisesti olen syönyt jo vuosia. Syön 8-16 välisenä aikana kolme, joskus neljä, kertaa. Ajattelin, että olisin tosi nälkäinen iltaisin, mutta yllätyksekseni en ole ollut ollenkaan. Paino ei ole pudonnut, mutta mulla ei oikeastaan ole pudotettavaakaan (171/56), eikä se ollut mikään motivaattori tai tavoite. Lähinnä mahdolliset terveyshyödyt kiinnostaa ja lähestyvät vaihdevuodet laittoi miettimään myös painonhallintaa jatkossa. Kyllä tämä taitaa vaikuttaa sellaiselta tavalta, jota voin noudattaa lopun elämääni - kuitenkin joustavasti ja rennosti tarvittaessa.

Kommentoin tuota omaa kommenttiani, kun tässä on paljon painon putoamisesta keskusteltu. Itselläni ei tosiaan oikeastaan ole pudotettavaa mutta niin vaan minunkin paino humpsahti yhtäkkiä puolitoista kiloa alaspäin. Ensin ajattelin että nesteet heittelee mutta pari viikkoa jo uusissa lukemissa niin kai se on uskottava. Pätkäpaastoaminen on edelleen mulle yhtä helppoa ja luontevaa kuin on koko ajan ollutkin.

Vierailija
1219/2819 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani 40v urheiluhieroja, jotain tietääkin ihmisen anatomiasta, hän väitti että jos viikonloppuna otan alkoholia niin saan viikoksi heittää hyvästit rasvanpoltolle!  Olisko jollain faktatietoa asiasta, en kaipaa tähän mutu-vastauksia... kiitos!

Vierailija
1220/2819 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani 40v urheiluhieroja, jotain tietääkin ihmisen anatomiasta, hän väitti että jos viikonloppuna otan alkoholia niin saan viikoksi heittää hyvästit rasvanpoltolle!  Olisko jollain faktatietoa asiasta, en kaipaa tähän mutu-vastauksia... kiitos!

Ei nyt ihan viikkoa kestä alkoholin vaikutus rasvanpolttoon mutta muutama päivä kylläkin. Jos nauttii alkoholia, niin mieluummin ruokailuikkunan aikana sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan