Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2819)

Vierailija
1061/2819 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkistä vierailija 1053  👍🏻.  Oli mukava lukea niitä artikkeleita koskien pätkäpaastoa.  Luin myös  -Vältä nämä virheet kun aloitat pätkäpaaston- .  Vaikken ihan aloittelija enää olekaan, niin hyvistä ohjeista saa aina jotain uutta irti ja vahvistuu se asia, miksi itsekin olen valinnut ja kokenut hyväksi juuri 16:8 paastoilijan elämäntavan.  Olin aiemmin olettanut, ettei kivennäisvesi olisi hyvä juttu, mutta nyt luin asiasta toisen näkökulman.  Kivennäisvesi kuulema sopii mm. mikäli joku kokee nälän tunteita ja paastoaikaa on vielä jäljellä.  

Vierailija
1062/2819 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän toisinaan useamman päivän paaston, en selviäisi ilman kivennäisvettä silloin. Alle vuorokauden paastoissa en välttämättä juo kuin vettä ja aamukahvin mustana. Mutta kivennäisvesi tuskin koskaan on pahaksi paastotessa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/2819 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä omin eka pätkäpaastolla, mutta huomasin syöväni kerralla liikaa. Nyt syön 3 päivässä pienempiä annoksia.

Vierailija
1064/2819 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään pätkäpaastoaminen vaikuttanut unensaantiin? Oon nyt paastoillut muutaman viikon, syöminen yleensä aikaikkunalla 13-21. Menen aika myöhään nukkumaan mut en meinaa saada millään unta sitten kun menen. En muista onko tämä ongelma alkanut samaan aikaan kuin paaston aloittaminen, mut vähän alkaa ottaa koville kun työssäkäyvänä nukahtaa yöllä 2-3:n aikaan. Aiemmin oon puputtanut pitkin iltaa kaikkea, varsinkin makeaa niin voihan olla että olen silloin aina nukahtanut sokerihumalaani

Olen muutaman kerran kokeillut pätkäpaastoa ja jokainen kerta on päättynyt siihen, kun on tullut niin pahoja univaikeuksia. Muuten kyllä toimi ja paino lähti putoamaan jokaisella kokeilulla.

Vierailija
1065/2819 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin vasta tänään ekan kerran tästä pätkäpaastosta :D hyvin mielenkiintoista, olisi joku noin 5kg pudotettavana. Haluaisin testata tätä koska "unohdan" muutenkin syödä aamupäivästä kun taas iltasella tulee puputettua herkkuja yms. Selvä kellonaika milloin iltasyöminen pitää loppua kuulostaa hyvältä. 

Mutta tämä kuulostaa vaan niin helpolta että voiko oikeasti saada tuloksia pelkästään 8h päivä syömisellä? Kuulostaa niin ristiriitaiselta kun nimenomaan opetettu että kun syö säännöllisesti niin ei tulisi herkuteltua yms paino pysyisi kurissa. (sori kun tulin teidän ketjuun kyselee tyhmiä:D)

1066/2819 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34543 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin pätkäpaaston kaksi viikkoa sitten. Ekalla viikolla lähti 2,4 kg (68,9-->66,5), tokalla viikolla lähti 0,2kg. Eli nyt painan 66,3 kiloa ja aion jatkaa tällä linjalla. En ole ollut liian ankara itselleni ja molemmilla viikoilla yksi ilta meni "pilalle", kun piti kaverin kanssa ottaa vähän viiniä. Pyrin kyllä saamaan nämä poikkeusillat loppumaan tai ainakin vähennettyä minimiin!! Mulla syömisikkuna on 11-19. Tsemppiä kaikille pätkäpaastoajille!

Minä tässä taas, jos jotakuta kiinnostaa kuulla kokemuksia vielä! Kolmannella viikolla en ikäväkseni laihtunut yhtään, paino pysyi täysin samana. Toivottavasti tämä on vain pieni hidastuminen ja laihtuminen jatkuisi... tsemppaa kyllä muiden kertomukset, näitä on kiva lukea välillä. Mun tavoitepaino olisi 56 kiloa, eli 10,3 kiloa pitäisi vielä saada pois. Huh. Toivottavasti neljäs viikko on taas menestyksekäs!

Neljäs viikko oli kuin olikin melko hyvä, painoa lähti taas 0,4 kiloa! Katsotaan mitä pätkäpaaston toinen kuukausi tuo tullessaan!

Vierailija
1067/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin vasta tänään ekan kerran tästä pätkäpaastosta :D hyvin mielenkiintoista, olisi joku noin 5kg pudotettavana. Haluaisin testata tätä koska "unohdan" muutenkin sy8 ödä aamupäivästä kun taas iltasella tulee puputettua herkkuja yms. Selvä kellonaika milloin iltasyöminen pitää loppua kuulostaa hyvältä. 

Mutta tämä kuulostaa vaan niin helpolta että voiko oikeasti saada tuloksia pelkästään 8h päivä syömisellä? Kuulostaa niin ristiriitaiselta kun nimenomaan opetettu että kun syö säännöllisesti niin ei tulisi herkuteltua yms paino pysyisi kurissa. (sori kun tulin teidän ketjuun kyselee tyhmiä:D)

Et kysele tyhmiä. Samoja asioita minäkin olen miettinyt. Olisi todella mukava jos joku haluaisi vastata näihin kysymyksiin.

Vierailija
1068/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin vasta tänään ekan kerran tästä pätkäpaastosta :D hyvin mielenkiintoista, olisi joku noin 5kg pudotettavana. Haluaisin testata tätä koska "unohdan" muutenkin syödä aamupäivästä kun taas iltasella tulee puputettua herkkuja yms. Selvä kellonaika milloin iltasyöminen pitää loppua kuulostaa hyvältä. 

Säännöllisesti syöminen ei tarkoita samaa kuin usein syöminen.

Vierailija
1069/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniongelmasta tulee mieleen, se kun kerrot aikaisemmin napostelleesi iltaisin makeitakin herkkuja.  Sokeririippuvuudesta on todella vaikea päästä eroon.  Kun 16/8 paastossa on herkutkin sallittuja niin sisällytätkö ruokaikkunan sisälle (8h) muun ruoan lisäksi myös Jotain herkkua?  Mulla kesti vuosia, ennenkuin opin juomaan kahvin/teen ilman sokeria.  Alkuun oli pakottava mieliteko ottaa kahvin kanssa joku keksi, pullapala, pala suklaata, jopa munkki tai viineri.  Nyt olen kuitenkin jo päässyt sokerihimosta suht´koht eroon, tai voin sanoa jopa tosi hyvin olen makeasta vierottautunut.  Onhan tuo meidän elimistö melkoinen laitos, ei haluaisi millään luopua saavuttamistaan eduista. 😀

Vierailija
1070/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

David Zinczenkon on dieetin kehittänyt ja kirjankin kirjoittanut.  Olisi mukava lukea tämä alkuperäinen opas, mikäli sellainen löytyisi jo suomennettuna.                 

Dieetin teho perustuu siihen, että ihmisen elimistö kuluttaa kahdeksan tunnin aikana tankatun energian 16 tunnin paaston aikana. Päivittäinen paasto käynnistää kehon mitokondrioiden toiminnan ja tehostaa aineenvaihduntaa.  Ruoan suhteen ei rajoitteita ole, kaikki käy, kun syöminen rajoitetaan 8h tunnin ajanjaksolle.  Tiedot olen lainannut MTV uutiset sivulta.  Googleta esim. 16/8 mtv

Ylläoleva on uutisesta pintaraapaisu, joten kannattaa käydä lukemassa juttu kokonaisuudessaan.                                                                                                                

Vierailija
1071/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin 16/8 laihduttaa niin, että syömisikkunan aikana on pakko keskittää syöminen mahd ravinteikkaisiin aterioihin (syön melkein pelkästään protskua + vihanneksia), jolloin ei mahaan edes mahdu niitä herkkuja. Ei siis tee mieli mitään makeaa. Normaalisyömisillä niitä herkkuja tulee syötyä lähinnä niin, että kaikki normiruokailut ensin pitkin päivää ja sitten illalla, kun dinneri on sulanut ja mahassa taas tilaa, niin tekee mieli jotain pientä hyvää ja sitä sit mussuttaa samalla, kun katsellaan telkkaria tms.

Nyt kun syön klo 12-20 niin ei siinä ison lounaan ja päivällisen välissä tee mieli mitään herkkuja sellaisenaan.

Vierailija
1072/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin vasta tänään ekan kerran tästä pätkäpaastosta :D hyvin mielenkiintoista, olisi joku noin 5kg pudotettavana. Haluaisin testata tätä koska "unohdan" muutenkin sy8 ödä aamupäivästä kun taas iltasella tulee puputettua herkkuja yms. Selvä kellonaika milloin iltasyöminen pitää loppua kuulostaa hyvältä. 

Et kysele tyhmiä. Samoja asioita minäkin olen miettinyt. Olisi todella mukava jos joku haluaisi vastata näihin kysymyksiin.

Itse olen vasta äskettäin kuullut tästä "ilmiöstä", olen vaan vaistonvaraisesti elänyt näin aina. Olen hoikka nyt 35-vuotiaana, aina ollut. En ole koskaan syönyt aamupalaa kuin pakon edessä, juon vain kahvin. Lounaan syön sitten 11-14. Iltapalaa en syö kauhean myöhään. Ei ole vaikeaa ja paino pysyy ilmeisen selvästi kurissa. Itselleni vaikempaa ymmärtää jatkuvaa syömistä, ei kiinnosta :) Kun keho on tähän tottunut, ei kauheaa nälkääkään tule koskaan ja ruokavälejä voi venyttää, ei tarvitse elää ruoka-aikatahtisesti. Illallinen päivän pääruoka töiden jälkeen.

Luulisin ideana olevan sen, jos taipumus syödä liikaa kerralla ja sitten myös usein, on vaikea pysyä järkevissä kalorirajoissa.

Vierailija
1073/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaanko edes rasvatonta maitoa ei saa aamukahviin laittaa, keskeyttää paaston? Voi harmi ilman ruokaa pärjää pitkälle päivään mutta ei ilman kahvia (maidolla) :D

Vierailija
1074/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaanko edes rasvatonta maitoa ei saa aamukahviin laittaa, keskeyttää paaston? Voi harmi ilman ruokaa pärjää pitkälle päivään mutta ei ilman kahvia (maidolla) :D

Rasvatonta maitoa ei kannata mihinkään käyttää. Sama vaikka lisäisit vettä kahviisi.

Vierailija
1075/2819 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvatonta maitoa ei kannata mihinkään käyttää. Sama vaikka lisäisit vettä kahviisi.

Juurikin näin, pätkäpaastolla on kuitenkin tarkoituksena syödä ja juoda ravintopitoista ruokaa.

Vierailija
1076/2819 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu miehen kanssa nyt muutama viikko pätkällä, häneltä on sulanut vatsarasvaa isosti ja itseltä lähtenyt muutama kilo. Täällä mainittukin, että pätkällä ei tarvitse rajottaa muuten syömistä, mutta kyllä tämä on helpompaa ilman sokeria, eli myös leipää. Itse sallin vähän kasviksia, joissa sokeria/hiilaria, kuten tomaatit (1-2 päivässä) raaka porkkana, herneet ja mansikat. Joskus iltasyöminen menee liian myöhäiseksi esim pitkän urheilusuorituksen vuoksi, niin sitten pidennän seuraavaan päivään ekaa syömistä. Mustan kahvin juon aamupäivällä ja vischyä kuluu nyt kuumalla. Energiaa riittää kaappien siivoamiseen ja kaikkeen ylimääräiseen. Korona-aika ja etäily on tehnyt tästä helpompaa, mutta on minulle erittäin luontainen tapa syödä. Paasto myös uudistaa soluja ja tasaa veriarvoja. Ihmistä ei ole tarkoitettu syömään jatkuvalla syötöllä. Ruoansulatuksen on hyvä välillä levätä. Ranskalaiset ja italialaiset naiset ovat maailman laihimpia ja he nimenomaan juovat vain aamukahvia ja syövät vasta myöhään ruokaa....

Vierailija
1077/2819 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuksena vedin kaksi päivää mehupaastolla ja nyt kokeilen tätä 16:8 ruokailua. Kotona aamulla helpompi venyttää ruokailua jostain syystä. Toimistolle mennessä aamulla tuntuu nälkä iskevän ihan erilailla.

Vierailija
1078/2819 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin, pätkäpaastolla on kuitenkin tarkoituksena syödä ja juoda ravintopitoista ruokaa.

Voi pieru, ei siis saa yhtäkään kaloria tulla tuon 16h aikana? Muuten ruokarytmi on jo sopiva mutta aamukahvin kermalla otan heti heräämisen jälkeen.

Vierailija
1079/2819 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pieru, ei siis saa yhtäkään kaloria tulla tuon 16h aikana? Muuten ruokarytmi on jo sopiva mutta aamukahvin kermalla otan heti heräämisen jälkeen.

Ei se maito-/kermatilkka vielä paastoa sekoita. Ainakin minun mieheni on laihtunut kahvimaidosta huolimatta.

Vierailija
1080/2819 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea teidän kokemuksia. Onko kukaan käynyt mittauttamassa kolesteroliarvoja ennen paastoa ja paaston aikana? Olisi kiva tietää onko positiivisia muutoksia tuloksissa. Itsellä arvot viitteiden sisällä, mutta toivon että saisin n. 10 kg pois pätkäpaaston avulla ja hieman noita arvojakin alemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi