Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2814)

Vierailija
1021/2814 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaan kirkasta??? Eiks kaikki alkoholi ole viljasta, kalja pahiten... ?

Vierailija
1022/2814 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...

Tarkoittaako se paasto sitä että edes kalorittomia nesteitä ei saa juoda? Olin ajatellut kokeilla, mutta iltatee ja aamukahvi ovat kyllä vaikeita luopua. Lämmintä vettä sitten?

Joo, tämä olisi kiva tietää. Ap

Saa juoda kahvia. Se paaston raja on ettet saa juoda/syödä 25 kcal enempää?? Kannattaa tarkistaa. Että voi kyllä juoda ihan normikahvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/2814 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko muutkin pätkäpaastolaiset ruvenneet raitttiiksi??? ;)

No sanotaanko, että läheltä liippaa. ;) En ole noin 10 vuoteen juonut oikeastaan kuin pari kertaa vuodessa, joten tämä "ongelma" ei ole syntynyt tässä viikon kestäneessää paastonaloituksessa.

Kuivat viinat, kuiva valkoviini ja kuohari, täyteläinen punaviini ja kuiva siideri on ne, mitä käytän, kun käytän. Siis mahdollisimman vähän sokeria. Ja kyllä alkoholi palaa aina ensin, on se maksalle sellainen koitos, että siitä pitää päästä eroon. Rasva hidastaa alkoholin palamista, joten hyvää ruokaa kannattaa olla mahan pohjalla, ennen kuin sokka irtoaa.

Paastoillessa saattaa kihahtaa sitten hattuun vähän tymäkämmin kuin on tottunut, että kannattaa vähän tarkkailla, jos lähtee terassille. :)

Vierailija
1024/2814 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä syön noin 16:8 periaattella luonnostani. Söin roskaa muutaman vuoden joten paino nousi.

Tiputin pahimmat ylimääräiset kilot liikkumalla enemmän kuin ennen ja syömällä 3 ateriaa päivässä, mutta ne kolme ateriaa olivatkin superterveellisiä. Nyt olen jo joku aika sitten palannut omaan normaaliini kaksi ateriaa päivässä, mutta pitänyt ruokavalion terveellisenä. Se palautui luonnostaan, kolmas ateria alkoi tuntua turhalta.

Ajattelin pari kertaa kuussa pitää pari pidempää paastoa, 24-40h, 24h olen jo pitänytkin ja nyt kun olen tottunut syömään vain terveellistä ruokaa, se olikin helppoa. Juon vain kalorittomia nesteitä silloin. Ei heikottanut, ei tullut nälkä, ei pääkipua.

Silloin kun söin mitä sattuu, en olisi pystynyt olemaan niin pitkään ilman ruokaa kärsimättä. Verensokerin heittelyn takia? Onko muut harrastaneet pidempiä paastoja yhdistettynä 16:8 elämäntapaan? Tuleeko teillekin siitä fyysisesti hyvä olo?

Vierailija
1025/2814 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vhh:lla niin kauan ennen tätä naparasvansulatus-paastoa, ettei se ole oikeastaan olotilaan vaikuttanut mitenkään. Aamulenkki kulkee kyllä nyt paremmin, kun pohjalla on vain pari kuppia kahvia eikä mitään muuta. Rasva on hyvä polttoaine.

Vierailija
1026/2814 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi katkaisee paaston, mutta ei se vaikuta kuin sen ajan, mitä se palaa (siis paaston kannalta). Itse olen ottanut syömisikkunan sisällä.

Mulla pyörähti käyntiin toinen viikko alternate day fasting -menetelmällä, onko täällä muita tällä tavalla paastoavia? Tarkoitus olisi pitää 2-3 pidempää, 36 h paastoa viikossa ja viikonloppuna ottaa rennommin.

Kyllä lisäyksenä alkon pitää olla hiilaritonta, muuten menee paastot pilalle

Kirkkaita viinoja voi käyttää ja jotakin valkkaria, muuten kaikissa hiilareita että vain noita, siis jos haluaa pysyä ketoosissa.

Vierailija
1027/2814 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vaan kirkasta??? Eiks kaikki alkoholi ole viljasta, kalja pahiten... ?

Hiilareista on kaikki kiinni, mutta kirkkaissa ei usein ole ja joku karlensin light greippi lonkero on kanssa sopivaa.

Vierailija
1028/2814 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syön noin 16:8 periaattella luonnostani. Söin roskaa muutaman vuoden joten paino nousi.

Tiputin pahimmat ylimääräiset kilot liikkumalla enemmän kuin ennen ja syömällä 3 ateriaa päivässä, mutta ne kolme ateriaa olivatkin superterveellisiä. Nyt olen jo joku aika sitten palannut omaan normaaliini kaksi ateriaa päivässä, mutta pitänyt ruokavalion terveellisenä. Se palautui luonnostaan, kolmas ateria alkoi tuntua turhalta.

Ajattelin pari kertaa kuussa pitää pari pidempää paastoa, 24-40h, 24h olen jo pitänytkin ja nyt kun olen tottunut syömään vain terveellistä ruokaa, se olikin helppoa. Juon vain kalorittomia nesteitä silloin. Ei heikottanut, ei tullut nälkä, ei pääkipua.

Silloin kun söin mitä sattuu, en olisi pystynyt olemaan niin pitkään ilman ruokaa kärsimättä. Verensokerin heittelyn takia? Onko muut harrastaneet pidempiä paastoja yhdistettynä 16:8 elämäntapaan? Tuleeko teillekin siitä fyysisesti hyvä olo?

Minä olen pätkäpaastolla usein pitänyt 24 h paastoja ja nyt olen siirtynyt vuoropäiviin, eli paastoan 35-36 h ja välipäivinä syön ihan normaalisti 3-4 kertaa päivässä. Olo on tosi hyvä näiden pitkien paastojen jälkeen. Ajattelin mennä 3-4 viikkoa näin ja sitten vaihtaa kerran päivässä syömiseen hetkeksi. Tykkään aina vaihdella ”ohjelmaa” tietyin väliajoin.

Vierailija
1029/2814 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei paastoamiseen liity vhh-diettiä, muuten kuin että pasta on usein täysjyvää ja leipä ruista. Tosin syön myös karkkia, että se varmaan kumoaa tän. Paino on pudonnut silti jo 25kg, joten kuulun niille, joille tämä sopii. Myös terveys on parantunut ja olo muutenkin. Parasta on kuitenkin se, että joka päivä saa syödä kunnolla ja mitä tykkää. Elämäntapa, ei laihdutuskuuri.

Vierailija
1030/2814 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tämän mielenkiinnosta pari kuukautta sitten, vähähiilihydraattisesti olen syönyt jo vuosia. Syön 8-16 välisenä aikana kolme, joskus neljä, kertaa. Ajattelin, että olisin tosi nälkäinen iltaisin, mutta yllätyksekseni en ole ollut ollenkaan. Paino ei ole pudonnut, mutta mulla ei oikeastaan ole pudotettavaakaan (171/56), eikä se ollut mikään motivaattori tai tavoite. Lähinnä mahdolliset terveyshyödyt kiinnostaa ja lähestyvät vaihdevuodet laittoi miettimään myös painonhallintaa jatkossa. Kyllä tämä taitaa vaikuttaa sellaiselta tavalta, jota voin noudattaa lopun elämääni - kuitenkin joustavasti ja rennosti tarvittaessa.

Vierailija
1031/2814 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kuukauden aikana tehnyt muutoksia ruokailuun ja liikkumiseen (kävelyä ja pyöräilyä) ja aloittanut 16/8 paaston. Lähinnä laihduttaakseni ja sitä myöten terveyden takia. Ruokaremontissa jäi (päivittäiset) herkut ja iltanapostelu. Olen lisännyt salaatin määrää lautasella, vaikka syön töissä normaalia lämmintä ruokaa ja leipääkin, jos sitä on. Illalla syön reilun kokoisen vihannespohjaisen lämpimän aterian ja siihen perheen ruuasta lisään kalaa/kanaa/lihaa. Joskus syön kaurapuuroa marjoilla ja mehukeitolla ja usein popsin pähkinöitä. Paistettua kananmunaa menee useampana päivänä viikossa. Tarkoitus on saada kaikki tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit, proteiinit ja hiilarit (minimit) syömisikkunan aikana mitä tarvitaan vuorokauden aikana. Paastoajan kahviin lorautan maitotilan. Nälkää en ole tuntenut ja kiloja tippunut n. 8kg!

Näillä jatketaan ja jään odottamaan energisyyttä ja voimaa, sillä niitä ei ole vielä näkynyt, mahakin on latkuvasti löysänä? Miten muilla on elimistö reagoinut ja kuinka nopeasti pätkäpaastoon?

Vierailija
1032/2814 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen pätkäpaastoa ongelmana ummetusta, joka selvästi on loppunut! Vatsa toimii hyvin ja

ei kyllä mitään pahaa sanottavaa löydy.  Huomasin pähkinöiden aiheuttavan ummetusta ennen paastoilua.

Lähes jokailtainen tummasuklaa/viinilasillinen on jäänyt. Paino on onneksi pysynyt lähes ennallaan (painan

41-42kg ja pituus 156cm) ja koska ikää on jo 68v painoa ei ole varaa menettää... Koin vain ongelmaksi tuon

viini- ja suklaa-koukun ja paasto on saavuttanut tarkoituksensa sitä silmälläpitäen. Aloitin aikoinaan tuon

viinilasillisen iltaisin, koska oli vaikeuksia unen saamisessa, mutta sekin n nyt korjaantunut hiukan paremmaksi.Näläntunnetta en yleensäkään juurikaan koe, joten se ei minulla ole ongelmana ollut

lähes koko ikäni kun olen jonkinlaisia paastoamisia noudattanut. 

Vierailija
1033/2814 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ennen pätkäpaastoa ongelmana ummetusta, joka selvästi on loppunut! Vatsa toimii hyvin ja

ei kyllä mitään pahaa sanottavaa löydy.  Huomasin pähkinöiden aiheuttavan ummetusta ennen paastoilua.

Lähes jokailtainen tummasuklaa/viinilasillinen on jäänyt. Paino on onneksi pysynyt lähes ennallaan (painan

41-42kg ja pituus 156cm) ja koska ikää on jo 68v painoa ei ole varaa menettää... Koin vain ongelmaksi tuon

viini- ja suklaa-koukun ja paasto on saavuttanut tarkoituksensa sitä silmälläpitäen. Aloitin aikoinaan tuon

viinilasillisen iltaisin, koska oli vaikeuksia unen saamisessa, mutta sekin n nyt korjaantunut hiukan paremmaksi.Näläntunnetta en yleensäkään juurikaan koe, joten se ei minulla ole ongelmana ollut

Syötkö jatkuvasti hyvin vähän vai harrastatko paastojaksoja? Muistuttaako elämäntapasi mielestäni Okinawalaistyyppistä niukkaenergistä ruokavaliota?

Vierailija
1034/2814 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö jatkuvasti hyvin vähän vai harrastatko paastojaksoja? Muistuttaako elämäntapasi mielestäni Okinawalaistyyppistä niukkaenergistä ruokavaliota?

Noudatan pääosin DASH-ruokavaliota. Ei lisättyä sokeria eikä eläinrasvoja.Ja olen melko pieniruokainen

vuosikymmenien harjoituksen tuloksena. Olen joskus kauan sitten painanut jopa 75 kg! Olin nuori äiti ja

verenpainelääkitys uhkasi. Silloin alkoi minun uusi elämä. Tunnen syvää myötätuntoa kaikkia ylipainoisia

kohtaan, koska tiedän miten paljon töitä joutuu kilojen pois saamiseksi tekemään.. Minulla se on kestänyt

50 vuotta.

Vierailija
1035/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pätkäpaaston kaksi viikkoa sitten. Ekalla viikolla lähti 2,4 kg (68,9-->66,5), tokalla viikolla lähti 0,2kg. Eli nyt painan 66,3 kiloa ja aion jatkaa tällä linjalla. En ole ollut liian ankara itselleni ja molemmilla viikoilla yksi ilta meni "pilalle", kun piti kaverin kanssa ottaa vähän viiniä. Pyrin kyllä saamaan nämä poikkeusillat loppumaan tai ainakin vähennettyä minimiin!! Mulla syömisikkuna on 11-19. Tsemppiä kaikille pätkäpaastoajille!

Vierailija
1036/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metabolisesti olisi periaatteessa kaikista parasta olis se, että tuo syömisikkuna olisi aamulla esim 6-14, keho käyttää tutkitusti kalorit tehokkaammin aamulla.

Vierailija
1037/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä viikkoa olen ollut pätkäpaastolla 8:16-tyyliin ja vain reilu kilo tippunut painoa. Olen kieltämättä pettynyt, koska ylipainoa on 22 kg ja paria poikkeuspäivää lukuun ottamatta olen noudattanut ohjeita hyvin. Taustalla minulla on kilpirauhasen poisto, jonka myötä krooninen lääkitystä edellyttävä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ikää 45. Lääkityksen pitäisi olla tasapainossa, mutta ehkäpä pyydän kuitenkin taas lähetteen labraan. Tuntuu uskomattomalta, että paino ei ole pudonnut enempää, vaikka käytännössä jo pelkän kalorivajeen on oltava merkittävä. Olen ennen tykännnyt erityisesti pitkästä ja runsaasta aamupalasta. Sen skippaaminen kokonaan on jotain mitä en ole ikinä ennen tehnyt, ja olen kyllä siitä todella myönteisesti yllättynyt, miten helposti se on käynyt.

Mutta siis yksi surkea kilo neljässä viikossa? Mikä sekin menee normaalin nestevaihtelun piikkiin kun kerran viikossa vain käyn vaa’alla. Eli todellista painonpudotusta ei ole välttämättä lainkaan tapahtunut, melko lannistavaa.

Aion kuitenkin vielä jatkaa tätä kokeilua kesän yli ja katsoa, olisiko muutoksilla kuitenkin pidemmällä aikavälillä laihduttavia vaikutuksia. Kokeiluna tämä on ihan mielenkiintoista.

Vierailija
1038/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kexintö on pätkäpaasto!

Tosijaan vois kyllÄ paastoo ihan oikeen paaston.

Vierailija
1039/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vahingossa nyt pätkäpaastoillut viimeiset pari viikkoa, kun aamupala on jäänyt välistä kiireen takia (yleensä olen herännyt aina aikaisin syömään). Syön paleo-ruokavalion tyylisesti, mutta liikun paljon ja paino silti ollut normaalipainon sisällä paikoillaan.

Eilen kävin aamupäivällä 2,5h lenkillä, ja sitten söin kaksi kertaa salaattia ja kanaa. Olo oli silti tosi hyvä! Jännä seurailla, lähteekö paino tästä yhtään putoamaan.

Saatan jatkaa niin, että paastoan aamupäivät vain niinä päivinä, kun en aamulla käy treenaamassa. Tuntuu, että tunnin lenkin jälkeen on pakko syödä jotain ennen työpäivää :/

Vierailija
1040/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pätkis-tuloksia. Viime vuonna 3.7. 83,7 kg ja nyt 8.6. 64,2 kg. Ihan tosi hyvä olo kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi