Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2819)
Oon paastonnut siten, että ollut vedellä 2-7 päivää ja sitten taas pari viikkoa syönyt normaalisti. Toiminut ihan älyttömän hyvin. Välissä pidin myös puolipaastoa
Mulle on jäänyt se käsitys, että paastolla nautitun hiilaria/sokeria sisältävä maito keskkeyttää paaston, koska elimistö ottaa ensisijaisesti hiilarit/sokerit käyttöön ja siten paastossa käynnissä oleva rasvanpoltto keskeytyy ja ruoansulatus käynnistyy. Tänään paaston jälkeen join kahvia johon laitoin Mantelimaitoa ison lorauksen, ehkä 1/2 desiä. Yleensä juon mustana, mutta olen yllyttänyt miestäni kokeilemaan sitä ja halusin myös itse maistaa. Juomassa on 0 /hiilaria 0 /sokeria. Mies käyttää yleensä kokomaitoa kahviinsa ja on usein sanonut, että hänestä tuntuu, että se aiheuttaa limaneritystä kurkkuun ja joutuu sitten sitä aikansa kakomaan ulos. 🤭
En ole ensimmäisenä ketään kieltämässä maidon käyttöä kahvissaan. Mikäli maito on se tärkein asia, niin käyttäkää ihmeessä. Parempi maitotilkka kun paaston lopetus ja menettää siinä muut hyvät asiat joita se elimistössä tuottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin vasta tänään ekan kerran tästä pätkäpaastosta :D hyvin mielenkiintoista, olisi joku noin 5kg pudotettavana. Haluaisin testata tätä koska "unohdan" muutenkin syödä aamupäivästä kun taas iltasella tulee puputettua herkkuja yms. Selvä kellonaika milloin iltasyöminen pitää loppua kuulostaa hyvältä.
Mutta tämä kuulostaa vaan niin helpolta että voiko oikeasti saada tuloksia pelkästään 8h päivä syömisellä? Kuulostaa niin ristiriitaiselta kun nimenomaan opetettu että kun syö säännöllisesti niin ei tulisi herkuteltua yms paino pysyisi kurissa. (sori kun tulin teidän ketjuun kyselee tyhmiä:D)
Tähän on yksinkertainen selitys - se virallinen, vanha ohjeistus on täysin väärä
Vierailija kirjoitti:
Ollaan oltu miehen kanssa nyt muutama viikko pätkällä, häneltä on sulanut vatsarasvaa isosti ja itseltä lähtenyt muutama kilo. Täällä mainittukin, että pätkällä ei tarvitse rajottaa muuten syömistä, mutta kyllä tämä on helpompaa ilman sokeria, eli myös leipää. Itse sallin vähän kasviksia, joissa sokeria/hiilaria, kuten tomaatit (1-2 päivässä) raaka porkkana, herneet ja mansikat. Joskus iltasyöminen menee liian myöhäiseksi esim pitkän urheilusuorituksen vuoksi, niin sitten pidennän seuraavaan päivään ekaa syömistä. Mustan kahvin juon aamupäivällä ja vischyä kuluu nyt kuumalla. Energiaa riittää kaappien siivoamiseen ja kaikkeen ylimääräiseen. Korona-aika ja etäily on tehnyt tästä helpompaa, mutta on minulle erittäin luontainen tapa syödä. Paasto myös uudistaa soluja ja tasaa veriarvoja. Ihmistä ei ole tarkoitettu syömään jatkuvalla syötöllä. Ruoansulatuksen on hyvä välillä levätä. Ranskalaiset ja italialaiset naiset ovat maailman laihimpia ja he nimenomaan juovat vain aamukahvia ja syövät vasta myöhään ruokaa....
Italialaiset syövät keskimäärin näin. Aamulla cappuccino ja kroisantti. Joskus 10.30 aikaan ehkä muutama pikku crackers. Syödään joskus 12-13 aikaan ja monesti se on pastasciutta eli pastaa tomaattikastikeella. Ehkä siihen sitten muutama kinkkuleikkeleen siivu ja hedelmä. Myös risotot, tai kylmät pastasalaatit ovat suosittuja kesällä. Monet siis syövät ihan oikeasti lähes joka päivä pastaa.
Iltapäivällä ns. ” merenda”, joka voi siis olla joku eskimopuikko. Ja illallinen on noin klo. 19-20 ja se on sitten lihaa tai kalaa ja vihanneksia, leipää ja hedelmä. Ei iltapaloja. Tämä on todella tyypillinen tapa syödä Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on jäänyt se käsitys, että paastolla nautitun hiilaria/sokeria sisältävä maito keskkeyttää paaston, koska elimistö ottaa ensisijaisesti hiilarit/sokerit käyttöön ja siten paastossa käynnissä oleva rasvanpoltto keskeytyy ja ruoansulatus käynnistyy. Tänään paaston jälkeen join kahvia johon laitoin Mantelimaitoa ison lorauksen, ehkä 1/2 desiä. Yleensä juon mustana, mutta olen yllyttänyt miestäni kokeilemaan sitä ja halusin myös itse maistaa. Juomassa on 0 /hiilaria 0 /sokeria. Mies käyttää yleensä kokomaitoa kahviinsa ja on usein sanonut, että hänestä tuntuu, että se aiheuttaa limaneritystä kurkkuun ja joutuu sitten sitä aikansa kakomaan ulos. 🤭
En ole ensimmäisenä ketään kieltämässä maidon käyttöä kahvissaan. Mikäli maito on se tärkein asia, niin käyttäkää ihmeessä. Parempi maitotilkka kun paaston lopetus ja menettää siinä muut hyvät asiat joita se elimistössä tuottaa.
Tuo käsitys tulee, että jos insulinit ovat nousseet samanaikaisesti ei voi polttaa rasvaa. Eli jos syöt tai juot mitä tahansa mikä nostaa insuliinitasoa rasvanpoltto loppuu, kunnes insuliini poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea teidän kokemuksia. Onko kukaan käynyt mittauttamassa kolesteroliarvoja ennen paastoa ja paaston aikana? Olisi kiva tietää onko positiivisia muutoksia tuloksissa. Itsellä arvot viitteiden sisällä, mutta toivon että saisin n. 10 kg pois pätkäpaaston avulla ja hieman noita arvojakin alemmaksi.
Itsellä kolesteroliarvot tippuivat jättämällä kananmunat ja juustot syömättä. Ei tarvinnut pätkäpaastoja.
Viikossa tippunut kolme kiloa 16/8-paastolla. Nyt bmi normaalipainon puolella.
tässä neuvoa mitä voi juoda paastolla.Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...
Tarkoittaako se paasto sitä että edes kalorittomia nesteitä ei saa juoda? Olin ajatellut kokeilla, mutta iltatee ja aamukahvi ovat kyllä vaikeita luopua. Lämmintä vettä sitten?
Joo, tämä olisi kiva tietää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nesteitä??? Mullakin tippui heti eka viikolla 3 kiloa mutta sitten jämähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nesteitä??? Mullakin tippui heti eka viikolla 3 kiloa mutta sitten jämähti.
Voi olla että nesteitä, mutta tosi hyvä olo ja tulee pienemmästä ruokamäärästä täysi olo.
Mun kokemuksen mukaan voi hyvin juoda kahvin maidolla aamuisin. Kiloja silti tippunut 25, joten ei se paasto kokonaan siihen oo loppunut. Rasvaton maito käytössä mulla, maun, ei rasvattomuuden takia.
Totta, kylläinen olo tulee pienemmästä määrästä! Ja vaikko paaston aikana on nälkä jossain vaiheessa niin sitten kun saisi syödä niin ei olekaan enää niin nälkä!?!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ekan viikon saldo samoissa, mutta vahva mutu ettei taida samaa tahti tippua. alussa 102kg ja eka tavoite päästä alle 95kg. Ei varsinaista aikataulua, mutta seuraan tilannetta ja kunhan käyrä etenee alaspäin. Lopullinen tavoite alle 90kg. Paino kertnyt 1-2kg vuosivauhtia pikkuhiljaa, kunnesa heräsin että nyt tarttis jotain tehdä.
Minulle on sanottu että terveellinen pudotustahti on n. 0,5 kiloa viikossa. Ei mullakaan ole enää tippunut kolmee kiloo viikossa sen ekan viikon jälkeen. Mutta olen iloinen että on pienessä laskusuunnassa eikä nouse enää!
Olen vähän väsähtänyt tähän maito kahvissa juttuun. Jokainen 16/8 paastoa noudattava tietää, mikä on ok tai mikä ei ole ok. Näihin löytyy niin valtavasti tukea netistäkin, jollei palstan mielipiteet tyydytä. Jos käytät 16h paastoajalla kahveissasi maitoa, et ole silloin 16/8 paastolla. Olet silloin jollain muulla, lyhyemmällä paastolla. Minusta on ihanaa, että olette saaneet painoanne tippumaan. Monella pudotusmetodilla on hyviä vaikutuksia sisäelinten rasvojen sulamiseen, ja siten näkyy/tuntuu sisäisesti/ulkoisestikin, hyvänolontunteena. Elinvuosia tulee lisää ja matala-asteiset tulehdukset paranevat. Minun viestini (maidosta) viimeisen kerran tällä palstalla, käyttäkää ihmeessä maitoa kahvissanne. Sitä ei kukaan teiltä kiellä, aikuinen päättää itse. Kriittinen kannattaa olla myös netistä löytyviin juttuihin, 16:8 paasto kiinnostaa edelleen :)
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän väsähtänyt tähän maito kahvissa juttuun. Jokainen 16/8 paastoa noudattava tietää, mikä on ok tai mikä ei ole ok. Näihin löytyy niin valtavasti tukea netistäkin, jollei palstan mielipiteet tyydytä. Jos käytät 16h paastoajalla kahveissasi maitoa, et ole silloin 16/8 paastolla. Olet silloin jollain muulla, lyhyemmällä paastolla. Minusta on ihanaa, että olette saaneet painoanne tippumaan. Monella pudotusmetodilla on hyviä vaikutuksia sisäelinten rasvojen sulamiseen, ja siten näkyy/tuntuu sisäisesti/ulkoisestikin, hyvänolontunteena. Elinvuosia tulee lisää ja matala-asteiset tulehdukset paranevat. Minun viestini (maidosta) viimeisen kerran tällä palstalla, käyttäkää ihmeessä maitoa kahvissanne. Sitä ei kukaan teiltä kiellä, aikuinen päättää itse. Kriittinen kannattaa olla myös netistä löytyviin juttuihin, 16:8 paasto kiinnostaa edelleen :)
Samaa mieltä, nää on niin yksilöllisiä asioita mikä kenenkin kroppaan ja tilanteeseen sopii. Kokeilemalla selviää erehdysten ja onnistumisten kautta. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle!
Maito kahvissani on hyttysen ininää tuulessa, ei tunnu missään...
Minulla taas maitotuotteiden hylkäämisellä lähti nivelkivut, turvotukset ja mustapäät. Ei ollut hyttysen ininää. Päätkäpaastoilin jo valmiiksi.
Yksilöllistä, se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Tämä on ollut luontainen ruokailurytmini koko ikäni, eikä ole estänyt lihomasta satakiloiseksi ajoittain. Toimii ehkä paremmin jos olet aamuihminen eikä syöminen painotu luonnostaan iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu että terveellinen pudotustahti on n. 0,5 kiloa viikossa. Ei mullakaan ole enää tippunut kolmee kiloo viikossa sen ekan viikon jälkeen. Mutta olen iloinen että on pienessä laskusuunnassa eikä nouse enää!
On myös tutkimuksia joiden mukaan osalle ihmisistä sopii nopea pudotustahti, koska siinä näkee tuloksia aiemmin. Heillä ei vain motivaatio riitä jos tahti on kovin hidas. Tuossa puolen kilon tahdissa pitää laihduttaa useampi kuukausi ennen kuin se alkaa naisihmisellä näkyä kunnolla, kun paino vaihtelee muutenkin useampia kiloja neljän viikon rytmissä.
Mä juon kermalla aamukahvin ja syömisikkuna on 12-20. Hyvin on mennyt tähän asti. En jaksa olla niin nipo tuon kanssa, kun olen normaalipainoinen muutenkin.