Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2814)

Vierailija
1041/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis yksi surkea kilo neljässä viikossa? Mikä sekin menee normaalin nestevaihtelun piikkiin kun kerran viikossa vain käyn vaa’alla. Eli todellista painonpudotusta ei ole välttämättä lainkaan tapahtunut, melko lannistavaa

Minullakaan ei toisella paastoviikolla paino ole tippunut yhtään, tosin olen normaalipainon sisällä, ettei sinänsä ole tarvettakaan. Mutta housut on selvästi löystyneet, ja mittanauhalla mitaten tuo maharasva on selvästi vähentynyt, mikä oli mun paastoilun idea. Eli ei kannata lannistua, vaikka vaa'assa muutosta ei näkyisikään, vaatteiden kutistuminen palkitsevampaa. Kilpparivajis on muutenkin hankala kumppani, eli tuloksia tulee hitaammin.

Vierailija
1042/2814 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syön noin 16:8 periaattella luonnostani. Söin roskaa muutaman vuoden joten paino nousi.

Tiputin pahimmat ylimääräiset kilot liikkumalla enemmän kuin ennen ja syömällä 3 ateriaa päivässä, mutta ne kolme ateriaa olivatkin superterveellisiä. Nyt olen jo joku aika sitten palannut omaan normaaliini kaksi ateriaa päivässä, mutta pitänyt ruokavalion terveellisenä. Se palautui luonnostaan, kolmas ateria alkoi tuntua turhalta.

Ajattelin pari kertaa kuussa pitää pari pidempää paastoa, 24-40h, 24h olen jo pitänytkin ja nyt kun olen tottunut syömään vain terveellistä ruokaa, se olikin helppoa. Juon vain kalorittomia nesteitä silloin. Ei heikottanut, ei tullut nälkä, ei pääkipua.

Silloin kun söin mitä sattuu, en olisi pystynyt olemaan niin pitkään ilman ruokaa kärsimättä. Verensokerin heittelyn takia? Onko muut harrastaneet pidempiä paastoja yhdistettynä 16:8 elämäntapaan? Tuleeko teillekin siitä fyysisesti hyvä olo?

Minä olen pätkäpaastolla usein pitänyt 24 h paastoja ja nyt olen siirtynyt vuoropäiviin, eli paastoan 35-36 h ja välipäivinä syön ihan normaalisti 3-4 kertaa päivässä. Olo on tosi hyvä näiden pitkien paastojen jälkeen. Ajattelin mennä 3-4 viikkoa näin ja sitten vaihtaa kerran päivässä syömiseen hetkeksi. Tykkään aina vaihdella ”ohjelmaa” tietyin väliajoin.

Muistan lukeneeni jostain että olisi hyväkin vaihdella vähän paasto- ja syömisvälejä ja niiden pituuksia, kuten liikuntaakin vaihdellaan, ettei elimistö totu ja jumahda johonkin rutiiniin. Itsekin aion vähän vaihdella. Ja llenkin vaihdellut jonkun verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/2814 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, aloitin 16:8 pätkäpaaston pari päivää sitten. Tavoitteena syödä klo11-19, joskin nyt ekalla viikolla lähden vähän maltillisemmin eli saattaa jäädä esim. 1h uupumaan.

Huomioita toistaiseksi:

- Uni ei meinaa tulla. Illalla on jotenkin ylikierroksilla.

- Aamuisin ei ole nälkä. On kirkas olo. Aamupäivän paasto on helppo.

- Nälkä koskee nimenomaan iltoja, vaikka on juuri saanut syödä 8h mielensä mukaan.

- Syödessä vatsa täyttyy nopeasti. 

Pidän tästä olosta tosi paljon! Pudotettavaa on 20(!) kiloa. En jaksa laihdutuskuureja enkä usko niiden tuovan pysyviä tuloksia. Toivon että tästä löytyisi pysyvä ratkaisu. Kaipaan painonhallintaan nimenomaan yksinkertaisuutta (=säännöt) mutta tiedostan että ehdottomuus (=kiellot) hankaloittaa. Ajatuksena tämä on siis tosi helppo, koska voit aina ajatella kieltäytyessäsi, että voit syödä ko. ruoan sitten oikeassa aikaikkunassa! Eli on yksinkertaiset ja ehdottomat säännöt - ilman että on kuitenkaan kieltoja. Mikä mahtava keksintö! Nyt vaan toivottava, että toimii itselle tämä. Voisi ajatella laihduttavan siksikin. että iltoihin ajoittuva syöpöttely jää väkisin pois jos paastoa noudattaa.

Vierailija
1044/2814 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pätkäpaastoilun tammikuussa 2019 ja nyt on lähtenyt 18 kiloa. Syömisikkunani on 12-20 ja tuon 8 tunnin aikana syön 2 ateriaa, lounaan ja päivällisen, näiden lisäksi saatan ottaa kourallisen pähkinöitä iltapäivällä.

En käytä maitotuotteita pl. voi ja juusto ja viljoja hyvin vähän (hampurilainen kerran viikossa, pizza kerran kuussa), sokeria vältän kaikessa. En laske kaloreita enkä harrasta liikuntaa ja viiniä menee max 2 lasillista päivässä. Helppoa on ollut ja nälkä ei vaivaa!

Nyt normaalipainoisena tämä on varmasti vaivattomin tapaa ylläpitää saavutettu psino.

Vierailija
1045/2814 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi pätkäpaastoilijat! Nyt takana on 2 viikkoa pidennettyjä paastoja, viime viikolla paastosin 2x34 tuntia ja 1x18 tuntia. Viikolla pyrin syömään vhh, viikonloppuna söin kaikkea mitä huvitti, myös hiilareita. Paino on sahannut edestakaisin, aloituspaino oli 74,4 ja tänä aamuna 34 h paastottuani 71,9 kg. Oli tarkoitus syödä aamupalaa mutta koska en ollut nälkäinen niin ajattelin että menen paastolla lounaaseen asti ja nyt paastokello näyttää 38 tuntia eli tämä on pisin paastoni ikinä. Olo on hyvä ja energinen, alkaa tehdä mieli terveellistä ruokaa, ei todellakaan mitään herkkuja. Kohta haen ison annoksen salaattia, marjoja ja turkkilaista jogurttia.

Vessassa katsoin äsken peiliin ja säikähdin, kun huomasin mahaläskieni muuttuneen muhkuraisiksi. Kai tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat lähdössä? 😃 Mukavaa päivää kaikille!

Vierailija
1046/2814 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi pätkäpaastoilijat! Nyt takana on 2 viikkoa pidennettyjä paastoja, viime viikolla paastosin 2x34 tuntia ja 1x18 tuntia. Viikolla pyrin syömään vhh, viikonloppuna söin kaikkea mitä huvitti, myös hiilareita. Paino on sahannut edestakaisin, aloituspaino oli 74,4 ja tänä aamuna 34 h paastottuani 71,9 kg. Oli tarkoitus syödä aamupalaa mutta koska en ollut nälkäinen niin ajattelin että menen paastolla lounaaseen asti ja nyt paastokello näyttää 38 tuntia eli tämä on pisin paastoni ikinä. Olo on hyvä ja energinen, alkaa tehdä mieli terveellistä ruokaa, ei todellakaan mitään herkkuja. Kohta haen ison annoksen salaattia, marjoja ja turkkilaista jogurttia.

Vessassa katsoin äsken peiliin ja säikähdin, kun huomasin mahaläskieni muuttuneen muhkuraisiksi. Kai tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat lähdössä? 😃 Mukavaa päivää kaikille!

Älä säiky, läskit muuttuukin tuollaiseksi ennen häviämistä :) Hyvä merkki!

Vierailija
1047/2814 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syön noin 16:8 periaattella luonnostani. Söin roskaa muutaman vuoden joten paino nousi.

Tiputin pahimmat ylimääräiset kilot liikkumalla enemmän kuin ennen ja syömällä 3 ateriaa päivässä, mutta ne kolme ateriaa olivatkin superterveellisiä. Nyt olen jo joku aika sitten palannut omaan normaaliini kaksi ateriaa päivässä, mutta pitänyt ruokavalion terveellisenä. Se palautui luonnostaan, kolmas ateria alkoi tuntua turhalta.

Ajattelin pari kertaa kuussa pitää pari pidempää paastoa, 24-40h, 24h olen jo pitänytkin ja nyt kun olen tottunut syömään vain terveellistä ruokaa, se olikin helppoa. Juon vain kalorittomia nesteitä silloin. Ei heikottanut, ei tullut nälkä, ei pääkipua.

Silloin kun söin mitä sattuu, en olisi pystynyt olemaan niin pitkään ilman ruokaa kärsimättä. Verensokerin heittelyn takia? Onko muut harrastaneet pidempiä paastoja yhdistettynä 16:8 elämäntapaan? Tuleeko teillekin siitä fyysisesti hyvä olo?

Minä olen pätkäpaastolla usein pitänyt 24 h paastoja ja nyt olen siirtynyt vuoropäiviin, eli paastoan 35-36 h ja välipäivinä syön ihan normaalisti 3-4 kertaa päivässä. Olo on tosi hyvä näiden pitkien paastojen jälkeen. Ajattelin mennä 3-4 viikkoa näin ja sitten vaihtaa kerran päivässä syömiseen hetkeksi. Tykkään aina vaihdella ”ohjelmaa” tietyin väliajoin.

Muistan lukeneeni jostain että olisi hyväkin vaihdella vähän paasto- ja syömisvälejä ja niiden pituuksia, kuten liikuntaakin vaihdellaan, ettei elimistö totu ja jumahda johonkin rutiiniin. Itsekin aion vähän vaihdella. Ja llenkin vaihdellut jonkun verran.

Minä en taas vaihtele ja pidän syömisajankin tarkkana, kun muuten olisi nälkä. Nyt kun ole tottunut samaan rytmiin, niin nälkä tulee vain ruoka-aikaan(mikä sen mukavampaa).

Vierailija
1048/2814 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa testattua alkoholi pätkäpaastossa. Kuukauden paastoillut, parissa viikossa kilo suunnilleen lähti mutta heti kun 2 viikon jälkeen otin vähän kirkasta ja muutaman oluen terassilla, niin paino nousi seuraavana aamuna sen kilon korkojen kanssa takaisin! Toisen kerran vielä sama testi, kävi samoin eli lopputulos on se että lähtöpisteessä ollaan. Kesä kuivin suin, vesilinjalla??

Vierailija
1049/2814 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi minulla pätkäpaasto. Olen nyt ollut n. 3viikkoa, eikä mitään ole tapahtunut. Puuroa ja lounas ainoastaan päivän ateriat.

Vierailija
1050/2814 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi minulla pätkäpaasto. Olen nyt ollut n. 3viikkoa, eikä mitään ole tapahtunut. Puuroa ja lounas ainoastaan päivän ateriat.

Ei pätkäpaasto ole mikään kituutteludieetti, syö tarpeeksi.

1051/2814 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin pätkäpaaston kaksi viikkoa sitten. Ekalla viikolla lähti 2,4 kg (68,9-->66,5), tokalla viikolla lähti 0,2kg. Eli nyt painan 66,3 kiloa ja aion jatkaa tällä linjalla. En ole ollut liian ankara itselleni ja molemmilla viikoilla yksi ilta meni "pilalle", kun piti kaverin kanssa ottaa vähän viiniä. Pyrin kyllä saamaan nämä poikkeusillat loppumaan tai ainakin vähennettyä minimiin!! Mulla syömisikkuna on 11-19. Tsemppiä kaikille pätkäpaastoajille!

Minä tässä taas, jos jotakuta kiinnostaa kuulla kokemuksia vielä! Kolmannella viikolla en ikäväkseni laihtunut yhtään, paino pysyi täysin samana. Toivottavasti tämä on vain pieni hidastuminen ja laihtuminen jatkuisi... tsemppaa kyllä muiden kertomukset, näitä on kiva lukea välillä. Mun tavoitepaino olisi 56 kiloa, eli 10,3 kiloa pitäisi vielä saada pois. Huh. Toivottavasti neljäs viikko on taas menestyksekäs!

Vierailija
1052/2814 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pätkäpaasto ole mikään kituutteludieetti, syö tarpeeksi.

Eikö tähänkään dieettiin päde, että "syö vähemmän mitä kulutat"? Turhauttavaa.

Vierailija
1053/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoa nyt n 6 viikkoa takana ja vajaat 10 kg lähtenyt. Kannattaa ottaa kamera tai mittanauha käyttöön, pieneneminen tuo parhaan palkinnon. kilot heittelevät kuukautisten, lihasten, nesteiden vaikutuksesta.

Syön 11-19 välissä, mutta en ole liian ankara Itselleni vaan välillä paastoikkuna on 13-15 tuntia. Ruoka on pääsääntöisesti vihannes- ja salaattipainotteinen ja aina proteiinia mukana, sokerit minimissä ja hiilareita vain puurossa ja ruisleivässä yms ravintorikkaassa ruuassa. Tosin en ole kieltäytynyt juhlatäytekakusta, ja hillosta juuston kanssa. Kävelen lenkkejä nykyisin.

Tsemppiä kaikille, kyllä ne kilot lähtee vaikka hitaasti. Pätkäpaastolla on muitakin terveydellisiä hyötyjä:

https://patkapaasto.com/7-patkapaaston-hyotya/

Vierailija
1054/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa naiset teidän rauta-arvot. Joka päivä pitää ravinnosta saada tarpeeksi rautaa, tai sitten on hommattava rautalisä.

Tätä ketjua kun olen lukenut olen huolissani asiasta.

Nykyään voi ferritiinin ja hemoglobiinin käydä ihan yksityisessä labrassa tarkistuttamassa ilman lähetettä, sen kun varaat ajan. Kävin ferritiinin mittauttamassa ja makso vain 21,90e!

Vierailija
1055/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa naiset teidän rauta-arvot. Joka päivä pitää ravinnosta saada tarpeeksi rautaa, tai sitten on hommattava rautalisä.

Tätä ketjua kun olen lukenut olen huolissani asiasta.

Nykyään voi ferritiinin ja hemoglobiinin käydä ihan yksityisessä labrassa tarkistuttamassa ilman lähetettä, sen kun varaat ajan. Kävin ferritiinin mittauttamassa ja makso vain 21,90e!

Pätkäpaastossa syödään ravinteikasta ruokaa, älä turhaan huolehdi :)

Vierailija
1056/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätkäpaastonnut hyvällä mielellä helmikuusta. Painoa on tippunut viitisen kiloa, mikä näkyy vyötäröllä - se oli tarkoituskin. Ylipainoa ei ole kovin paljoa, mutta ihan mieluusti vielä toisestakin vitosesta luopuisin näin vaihdevuotisena. En ole juuri tarkkaillut mitä syön, mutta on ollut helppoa kun on edes aikarajat. Väkisin sitä tulee ruokaa sitten vähemmän vuorokauden aikana nautittua. 

Tiedän kyllä että jos katsoisin tarkemmin mitä söisin, kilojakin tippuisi enemmän, mutta tällä mennään kun helposti sujuu. Alkoholia en ole näinä kuukausina nauttinut, saa nähdä miten vaikuttaa nyt kesällä kun varmasti tulee sellaisiakin tilaisuuksia, että valkkarista en aio kieltäytyä. 

Vierailija
1057/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta paastoaminen on jotenkin todella virkistävää ja olo on raikkaampi ja yllättävän virkeä, mutta en kertakaikkisesti pysty silloin intensiiviseen aivotyöskentelyyn. Yritän laihduttaa ja parantaa elämäntapoja, mutta tuntuu, että pää lakkaa toimimasta heti kun alan järkeistää syömisiä, mutta ei se voi mennä niinkään, että on pakko natustaa vähintäänkin pähkinöitä (pahimmillaan karkkia) samalla kun yrittää saada jotain aikaseksi. Pahinta ehkä on, että tuo karkki toimii parhaiten ja saan silloin kaikista eniten aikaan :(

Vierailija
1058/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuuko aamupäivän paaston heikotukseen ajan kanssa? Haluaisin lepopäivinä pitää syömisikkunan klo 12-20, mutta heikotus ja pska olo on läsnä voimakkaasti.

Toinen ongelma on aamutreenit, joiden jälkeen on melkeinpä pakko syödä jotain eikä voi paastota tuntikausia (olo on liian huono). Pitänee kokeilla syömisikkunaa jotenkin klo 8-17 tms?

Vierailija
1059/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottuuko aamupäivän paaston heikotukseen ajan kanssa? Haluaisin lepopäivinä pitää syömisikkunan klo 12-20, mutta heikotus ja pska olo on läsnä voimakkaasti.

Toinen ongelma on aamutreenit, joiden jälkeen on melkeinpä pakko syödä jotain eikä voi paastota tuntikausia (olo on liian huono). Pitänee kokeilla syömisikkunaa jotenkin klo 8-17 tms?

Kuullut, että aamusyöminen ja paasto iltapäivästä alkaen olisi paras aineenvaihdunnalle. Itse en vain halua syödä aamulla (maistu, ehdi), joten syön ensimmäisen kerran töissä lounasta ja töistä päästyä liikun/treenaan ja syön sen jälkeen viimeisen ruuan. Näin jaksan liikkua ja nukun hyvin.

Vierailija
1060/2814 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt ollut tällä pätkäpaastolla tammikuun alusta. Noudatan sitä vähän vapaasti, perjantaisin ja lauantaisin syön melko vapaasti. Arkipäivisin en syö makeita herkkuja ollenkaan. Viikonloppuisin sitten kyllä karkit maistuu. Alkoholia käytän hyvin harvoin, en edes kertaa kuussa. Nyt pudonnut noin 7kg. Harrastan juoksua, juoksen 5-6 kertaa viikossa 5km-20km lenkkejä. Tätä olen tehnyt siis jo ennen paastoilua. Hyvin pystyy juoksemaan aamulla ennen aamupalaa, jonka syön yleensä vasta 10 aikaan. Jos juoksen illalla, niin sen jälkeen en syö mitään. Ruokailussa panostan hyviin hiilareihin ja proteiiniin, ettei lihakset surkastu ja jaksaa treenata. Olo on tosi hyvin, vaatteet alkaa löystymään. Eikä siis mitään ylipainoa pahemmin ole ollut, vähän iän tuomaan vatsareppua vaan haluan pienemmäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä