Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
921/2812 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

16/8 pätkäpaastoon siirtyneillä on joillakkin ilmennyt huoli siitä ettei ole esim. kolmeenn viikkoon saanut yhtään painoa pois.  Olisi ollut mukava jakaa kokemuksia, mikäli olisin osannut auttaa ja olla tukena.  Ihmisten kokemukset ovat kuitenkin niin yksilöllisiä, että olisi vain arvailuja asian tiimoilta.  Kärsivällisempi saa olla mikäli takana on monen kokeilun painon pudotus historia.   Unirytmi, (itselläni 7-8- tai 9h).  Huonot yöunet/valvominen kuulema lihottaa.                                               

Pohdintani johtuu siitä, että joskus aineenvaihdunta on niin jumissa, ettei tuloksia meinaa millään saada.  Jumit ovat hidasteita, muttei ylittämättömiä.  On myös aineenvaihduntaan liittyviä sairauksia. 2-tyypin diabetes, tai sen esiaste.  Myös muut matala-asteiset tulehdukset, joista potevilla ei ole välttämättä mitään oireita jotka hälyttäisivät tutkimuksiin.                                                                                                              

Säästöliekiksi kutsuttu ilmiö syntyy, kun ihminen syö pitkiä aikoja liian vähän.  Tällöin elimistö alkaa sopeuttaa kulutusta vastaamaan vähäistä energiansaantia.  Meganismi on historian saatossa auttanut ihmisiä selviämään nälänhädästä.

Vierailija
922/2812 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa laihtua tehokkaasti niin sitten kannattaa myös katsoa tarkkaan mitä syö. Pätkäpaasto ei ole dieetti ja periaatteessa voit syödä vaikka pitsaa joka päivä. Kuitenkin jos kastaa puolet ruoistasi vihreistä kasviksista niin energiamäärä jäi aika paljon pienemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/2812 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaiseeko lääkkeet paaston? 

Vierailija
924/2812 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans pari viikkoa pätkäillyt, mutta yhtään ei oo painosta lähtenyt. Syön 2-3 kertaa päivässä, aamulla runsaasti, päivällä riippuen aikataulusta kaksi kertaa normaalisti tai kerran isommin ja ehkä illalla jotain ihan vähän. Kai tässä pitää vaan jatkaa. Ainakaan en oo lihonu XD

Vierailija
925/2812 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä mitä paastolla tarkoitetaan. Ruoansulatuselimistö kyllä katkoo paastonsa mutta ei se varmaan rasvapolttoa katkaise tai insuliinia ala puskemaan.

Pidäthän huolen itsestäsi ja otat lääkkeet kuten sinun pitää!

Vierailija
926/2812 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkis33 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä mitä paastolla tarkoitetaan. Ruoansulatuselimistö kyllä katkoo paastonsa mutta ei se varmaan rasvapolttoa katkaise tai insuliinia ala puskemaan.

Pidäthän huolen itsestäsi ja otat lääkkeet kuten sinun pitää!

Kiitos vastauksesta :)

Vierailija
927/2812 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä makeutusaine teessä? Katkaiseeko se paaston?

Vierailija
928/2812 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stevia on useimpien mielestä ok, eli se ei katkaise paastoa. Muita makeutusaineita, kuten ksylitolia ja aspartaamia, ei sen sijaan suositella. En ole täysin varma, miksi näin, koska juon kahvin ja teen makeuttamattomina enkä juuri enää juo keinomakeutettuja limuja yms. juomia.

Vierailija
929/2812 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stevia on useimpien mielestä ok, eli se ei katkaise paastoa. Muita makeutusaineita, kuten ksylitolia ja aspartaamia, ei sen sijaan suositella. En ole täysin varma, miksi näin, koska juon kahvin ja teen makeuttamattomina enkä juuri enää juo keinomakeutettuja limuja yms. juomia.

Mulla on jotain lidlin makeutusainetta, pitää muistaa ostaa kaupasta steviaa

Vierailija
930/2812 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 2 kk pätkäpaastolla, mahan kohdalta kadonnut 6 cm ja vyötäröltä 3 cm, ei järin paljon. Kasvot ovat kaventuneet mielestäni selvästi, reidet jonkin verran (housut lököttää). Kukaan ei ole kuitenkaan puhunut mitään, joko laihtumista ei huomaa, tai eivät muuten puhu. Aika harva toisen painoa kommentoikaan.

Noudatin kuukauden 16:8 ihan orjallisesti, mutta tuntui ettei se riitä. Siirryin pitämään kerran viikossa 24h vesipaaston, arkipäivinä 18:6 tai ihannetapauksessa warrior 20:4. Tuo peruspätkäpaasto tuntuu itselleni liian "raskaalta" ja tulee syötyä liikaa. Nyt syö kahdesti päivässä, toinen kasvisvoittoinen kunnon ruoka, toisella keralla leipää ja proteiinia. Kahviin suon itselleni nykyään tilkan mantelimaitoa myös paaston aikana (14 kcal per 100 g). Ei tunnu vaikuttavan negatiivisesti, mutta itsellä mukavampaa.

Aivosumu iskee 20 tunnin paaston jälkeen nykyään, silloin "pakko" syödä jos olen esim. töissä tai pitäisi ajaa autoa. Tämän tekstin kirjoitushetkellä takana 17 h paastoa, ja pystyn kirjoittamaan ihan ymmärrettävästi, eikä ole nälkä. :D Laihtuminen tuntuu saaneen uutta puhtia. Ainakin tuntuu, että maha on litistymään päin suvannevaiheen jälkeen. Mulla oli aloitus-BMI 32, ja kun vyötärö ylitti 90 cm eli vyötärölihavuuden, päätin ettei näin voi jatkaa. Olen ollut lapsesta asti lihava, lihoin sillä perus lautasmallilla ja syömällä viisi kertaa päivässä. Nyt vy 89 cm ja maha 93 cm, tosi tiukassa on läski siinä kohdassa. Olen yllättynyt siitä miten vähän ihminen voi syödä laihtuakseen, ei paljon mitään, jos tykkää energiatiheistä tuotteista. Karkit sallin itselleni kyllä, mutta enintään kahdesti viikossa 5 kpl irtokarkkeja. Pullaa, leivonnaisia en syö enää ollenkaan, niiden kalorimäärä on aivan järkyttävä, eikä kuitenkaan täytä.

Vierailija
931/2812 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-iän laihdutus on kyllä niin toivotonta. Oon ollut jo pitempään lievemmällä pätkäpaastolla niin että syön viimeisen kerran kuudelta ja seuraavan kerran noin 9-10 aamulla. En mässäile. Olen näköjään lihonut 100 g.

Niin no. Mä syön 2-3 kertaa päivässä, silloin kun on Oikeasti nälkä, maha murisee ja pakko saada ruokaa. En silloin kun tekee vaan mieli tai on pikkusen nälkä. En katso kelloa ja maitokahvia juon ihan surutta.

Annoskoot on hyvin maltillisia. Nähtävästi tota paastoa tulee kun se nälkä ei enää vaan tule niin helposti.

Esim. eilen illalla söin ruisleivän juustolla, kurkulla ja tomaatilla aika tarkalleen klo. 22. Tänään en ole syönyt vielä mitään eikä edes nälätä.

Mulla toimii myös se, että pidän itseni liikkeessä niin en ehdi edes ajatella ruokaa. Tänään olen vienyt koiran puistoon, pessyt kyseisen eläimen, tiskannut, imuroinut, käynyt lenkillä ja suihkussa, leiponut, viikannut vaatteita, meikannut. Kohta lähden kirjastoon, huomenna taas työpäivä.

Paino on tippunut kuukaudessa 4,5kg.

Olen keski-ikäinen enkä koe tätä ollenkaan toivottomaksi, päinvastoin. Yllättävän helppoa.

Vierailija
932/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoilun lopettamisapua kaipaisin.

Olen nyt pätkäillyt huhtikuusta ja paino on tippunut reilut 20kg. Enää ei olisi tarvetta yhtään pudottaa. Paino silti vaan laskee, just kävin vaa,alla ja tammikuun alusta paino oli pudonnut 4kg. 

Miten tästä olis järkevä muuttaa ruokailua, kun tämä paastoaminen sopii mulle jostain syystä tosi hyvin? On energinen ja hyvä olo, saan syödä ihan mitä mieli tekee ja syön siis myös herkkuja joka päivä, vaikea siis lisätä kaloreita tähän aikaikkunaan, kun nyt jo syön paljon ja vaikka mitä.

Vierailija
933/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoilun lopettamisapua kaipaisin.

Olen nyt pätkäillyt huhtikuusta ja paino on tippunut reilut 20kg. Enää ei olisi tarvetta yhtään pudottaa. Paino silti vaan laskee, just kävin vaa,alla ja tammikuun alusta paino oli pudonnut 4kg. 

Miten tästä olis järkevä muuttaa ruokailua, kun tämä paastoaminen sopii mulle jostain syystä tosi hyvin? On energinen ja hyvä olo, saan syödä ihan mitä mieli tekee ja syön siis myös herkkuja joka päivä, vaikea siis lisätä kaloreita tähän aikaikkunaan, kun nyt jo syön paljon ja vaikka mitä.

Siirry 2-3 ateriaan per päivä. Syö silloin kun on nälkä ja kunnon annoksia et nälkä lähtee.

Vierailija
934/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto yhdistettynä järkevään vähähiilariseen ruokavalioon on ollut tosi hyvä. Minulle se järkevä tarkoittaa, että ei sokeria, viljoja, perunaa, valkoista riisiä mutta vähän juureksia ja esim. mustariisi, muutama hedelmä silloin tällöin on ok.

Dieetti toimii yllättävän hyvin ja viikon jälkeen tähän tottui nopeasti. Syön päivässä kolme ateriaa, kulutuksesta riippuen n. 2000-2500 kcl. Vyötärö kapeni kolmessa viikossa 6 cm. En omista vaakaa mutta ennen joulua painoin 60kg ja olen 170cm pitkä. Turvotus on lähtenyt, ei pieretä ja iho on todella hyvässä kunnossa.

Käyn kaupassa kaksi kertaa viikossa ja meal preppaan aina sunnuntaisin kaikki arkipäivien ateriat. Lauantaisin on herkkupäivä ja syön mitä huvittaa mutta pysyn aina 6:18 raameissa. Meal preppaus on kivaa mutta usein torstaisin rupeaa sama ruoka tökkimään. Toisaalta arki on helppoa ja aikaa riittää kun ei tarvitse tuskailla kaupassakäynnin kanssa ja ei tule sorruttua mielitekoihin. Meal preppaus säästää myös rahaa ja sitten on kiva viikonloppuisin ostaa vähän kalliimpia ruoka-aineita.

Pätkäpaastossa hankalaa oli eka viikko, syljen eritys oli jotain aivan älytöntä ja elimistö ihmetteli että miksi ei tule ruokaa. Sen jälkeen ongelmana on ollut suun kuivuminen ja riittävä veden juomisen muistaminen. Kuukaudessa tästä on tullut uusi normaali enkä enää kyttää kellosta ruoka-aikoja. Aikaisemmin arkipäivien ruokailu oli todella epäsäännöllistä, kävin paljon ulkona syömässä, tilasin woltista tai söin valmisruokia. Kahvi ja suklaa oli peruselintarvikkeet joilla pysyin toimintakykyisenä. Ei kovin terveellistä ja se näkyi kyllä ulkoisesti ja tuntui sisäisesti. Toivon kovasti että tästä nykyisestä systeemistä tulisi uusi normaali ja kuukauden perusteella suosittelen muitakin kokeilemaan. Ruoka ja syöminen nykyään on monelle tosi henkilökohtainen asia ja en kavereiden kanssa puhu näistä. On ollut kiva lukea muiden kokemuksia ja saada vertaistukea. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
935/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolme viikkoa harrastanut pätkäpaastoa 16:8. Pituus 164cm ja paino alussa 62kg . Paino on eka viikon jälkeen jämähtänyt 61.1 kiloon ,eikä näytä siitä tippuvan. En harrasta herkuttelua enkä alkoholijuomia, perus kotiruokaa ja pieniruokainen olen aina ollut . Päivittäin lenkkeilen vain 2-5 km ja käyn salilla. Missä vika , kun paino ei laske.

Vierailija
936/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu palelu paaston aikana? Paleleeko muut?

Joko sitä, että olet jo niin laiha, että keholla ei ole mitään mistä ottaa energiaa lämmittämiseeen tai sitten kehosi ei osaa käyttää niitä rasvavarastojasi energialähteenä, vaikka niitä on. Aiheesta on kyllä YouTubesta kerrottu aika hyvin.

Kyseessä voi olla ettei kehosi ole vielä tottunut tai sitten et jostain pääse tuohon rasvanpolttoon, vaikka siksi, että syöt tai juot ihan vähänkin jotain joka nostaa insuliiinitasoa ja kun se on ylhäällä et voi polttaa rasvaa, mutta hiilihydraateista tuleva energia on kuitenkin liian riittämätöntä, jotta sillä voisit lämmittää kehosi. Yllätävän pienetkin jutut voi nostaa sen insuliinin toisilla.

Vierailija
937/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolme viikkoa harrastanut pätkäpaastoa 16:8. Pituus 164cm ja paino alussa 62kg . Paino on eka viikon jälkeen jämähtänyt 61.1 kiloon ,eikä näytä siitä tippuvan. En harrasta herkuttelua enkä alkoholijuomia, perus kotiruokaa ja pieniruokainen olen aina ollut . Päivittäin lenkkeilen vain 2-5 km ja käyn salilla. Missä vika , kun paino ei laske.

Ehkä kehosi on kerännyt nesteitä?

Vierailija
938/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kehosi on kerännyt nesteitä?

Ei ole kyllä koskaan ollut mitään turvotusta, luulisi että nesteiden kerääntyminen näkyisi tai tuntuisi. Olen aina syönyt suht suolatonta ruokaa myös .

Vierailija
939/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kenties tyhmääkin kysymystä heräsi kun ketjua luin eli siis nuo makeutusaineet jotka katkaisee paaston ja siis lähinnä tuo ksylitoli tai siis ksylitolipurkka. Sitähän ei siis varsinaisesti syödä vaan pureskellaan, mutta siis onko siitä nyt kuitenkin haittaa tuon paastoajan aikana?

Toinen on tuo paastoajankesto eli olen noudattanut tuota 16:8 ja sopii sinänsä oikein hyvin kun ei heikota ei mitään, mutta jotenkin tuntuu liki päivittäin olevan hieman aikatauluongelmaa saada nuo syömiset tuon just tasan 8 tunnin sisään. Sen sijaan ilman hirmuista säätöä ja stressaamista onnistuisi, jos olisikin 15:9 paastolla tai vaikka  edes 15,5:8,5 :-) Monella ketjuun kirjoittaneella on siis pidempääkin paastoa, mutta onko tuo 16:8 ihan selkeä minimi ja kroppa vaan tarvitsee just tuon 16h tai enemmän taukoa syömisistä?

Kiitos jo etukäteen.

Vierailija
940/2812 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen kahviini tilkan maitoa.... meneekö paasto siitä pilalle?

Katkaisee paaston