Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Mä olen paastoillut reilun viikon. Syön iltapäivällä 13-14 alkaen ja viimeisen kerran iltapalaa 20 maissa. Kroppa tottuu suht nopeasti. Parasta tässä on se että odotus palkitaan ja saan syödä riittävästi. Aamulla juon mustaa kahvia ja iltapäivällä teetä ennen syömäikkunaa. Mukavan kevyt ja jäntevä olo ja jaksan tehdä töitä. Vatsa voi välillä kurista mutta nälkäheikotusta ei enää alun jälkeen tule.
Vau mitä kokemuksia muilla! Ihanaa, että tämä tuntuu sopivan niin monelle, joilla on ollut pitkään syömisen tai painon kanssa ongelmia.
Omia kokemuksia: BMI 26-27. Aloitin 16:8-mallilla yli 4v sitten. Ongelmani oli aikaisemmin iltanapostelu, jolloin säädin syömäikkunan siten, että en syönyt enää klo 18 jälkeen illalla. Toimi erittäin hyvin ja tuntui niin luontaiselta, että ei tarvinnut edes ajatella asiaa. Koin, että sain enemmän energiaa ja oli myös jotenkin vapauttavaa, kun ei tarvinnut miettiä ruokaa enää illalla ja kokea huonoa omaatuntoa turhasta napostelusta. Paastoaika venyi myös helposti 18 tuntiin, koska en juurikaan koe nälkää aamupäivällä. Mutta tärkein syy miksi aloin tähän ei toteutunut... eli paino ei pudonnut.
1,5v sitten siirryin 23:1-malliin. Aluksi tarkoituksena oli siirtyä 20:4, mutta minulle ei vain kertakaikkiaan ehtinyt tulla uudestaan nälkä 4h syömisikkunan sisällä, joten siirryin suoraan tuohon kerran päivässä syömiseen (=OMAD). Olin samalla vegaanisella ruokavaliolla ja tällöin paino alkoi vihdoin tippua. Täysvegaaninen ruokavalio ei sovi minulle, joten lopetin sen, mutta jatkoin omadia. Paino alkoi hiipiä takaisin aloituspisteeseen. Vegaaniaikana päivittäiset kalorit olivat yleensä reilusti alle 1000 kcal, eli sinänsä ei mikään ihme, että paino putosi. Omadia olen jatkanut näihin päiviin saakka, mutta saatan poiketa siitä 1-3 kertaa kuukaudessa "sosiaalisista syistä".
Veriarvoni ovat hyvät, energiat pysyy tasaisena, selluliittia ei ole, herkkuja ei tee mieli ja muutenkin omad on tosi sopiva rytmi minulle. Mutta olisi kiva saada paino putoamaan, edes sinne normaalipainon puolelle! On jotenkin uskomatonta, että en ole saanut painoa laskemaan. Kuitenkin jo 16:8 lopetti iltanapostelun ja sitten omad vei pois lounaan ja välipalat. En syö herkkuja muuta kuin kyläillessä. Minulla on siis kyllä kilpparin vajaatoiminta sekä anemia (joka tosin nyt hoidossa), mutta tuntuu että kehoni luo energiaa suurin piirtein tyhjästä. En uskaltaisi enää pudottaa kaloreita alemmas, koska pelkään etten saisi tarpeeksi ravintoaineita. Liikunnan suhteen olen ollut viime aikoina hyvin laiska, että siinä olisi kyllä parannettavaa.
Hei kaikki paastoilijat!
Olen noudattanut pätkäpaasto 16:8 nyt viikon verran. Lähtöpaino oli 56 ja nyt paino 54.
Ongelmani oli ennen paaston alkua iltamässäily. Saatoin syödä suklaalevyn vartissa ja siihen päälle sipsiä ja limsaa. Vaikken lihava ollutkaan, oli maksa-arvoni aika korkeat tämän ruokavalioni ansiosta.
Tarkoitus olisi nyt olla mahdollisesti lopun elämää tällä ruokarytmillä. Voin jo nyt paljon paremmin. Kropan lisäksi myös iho kiittää! Herkkujen vähentäminen näkyy jo nyt naamassa ja ihmeelliset pikku epäpuhtaudet loistavat poissaolollaan.
Minulla ei ylipainoa ole, joten saa nähdä jääkö painoni nyt tähän.
Edellinen kirjoittaja täällä vielä.
Eniten minua huolestuttaa ravintoaineiden saanti. En oikein osaa syödä terveellisesti. Helposti syön syömisikkunan aikana jotain täyttävää ja hyvää. Kasviksia ja muuta terveellistä syön minimaalisesti. Tämä on seuraava työmaani.
Olen ollut 16/8 paastolla nyt n. vuoden. Hyvin on sujunut! Elimistö tottunut saamaan ravintoa n. klo 8-16 ja uusi rytmi muuttunut elämäntavaksi.
Laihtumista ei juurikaan ole ollut, mutta turha iltaan painottunut herkuttelu on onneksi jäänyt tavoistani pois.
Voin hyvin suositella, itselle sopiva ruoka-aikataulu löytyy kokeilemalla.
Olen nyt ollut 16-8 paastolla kuukauden ja 22 pv. Paino tippunut 2 kg, mutta olen syönyt 8 t aikana mitä tahdon, myös suklaata, keksejä, jäätelöä. Olo on hyvä ja minulle aivan hyvä jos painon pudotus jatkuu 1kg/kk, oikeastaan järkevintä hidas pudotus siinä toivossa että näin pudotus jäisi pysyväksi. Mutta kuitenkin tänään aloitin lisäksi viikon kaalikeitto dietin, ja myös sitä noudatan 8 t. Saa nähdä miten paino lähtee nyt viikossa kun kaksi menetelmää on yhdistettynä. Onko kuka muu kokeillut samaa?
Mitä se paasto-osuus tekee kropalle että paino tippuu, mikä siinä on se juttu? Syödä kuitenkin tuon 8 tunnin aikana saa mitä vain?
Ennen söin 16 t aikana, nyt vain 8 t, eli automaattisesti en syö enää niitä toisen 8 t kaloreja. Elimistö sulattaa ruokaa 16 t ja sulattaa myös rasvoja koska ei ole jatkuvasti ruokaa sulatettavana. Mielenkiintoista on myös parempi aineenvaihto ja säännölliset vessa ajat jolloin tyhjentyy kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Mitä se paasto-osuus tekee kropalle että paino tippuu, mikä siinä on se juttu? Syödä kuitenkin tuon 8 tunnin aikana saa mitä vain?
12 tunnin paaston jälkeen elimistö alkaa käyttään pelkkää rasvaa ylläpitämiseen, eli on ketoosissa. Suositus paastoaika olis rasvanpoltolle 16-18 tuntia.
Keski-iän laihdutus on kyllä niin toivotonta. Oon ollut jo pitempään lievemmällä pätkäpaastolla niin että syön viimeisen kerran kuudelta ja seuraavan kerran noin 9-10 aamulla. En mässäile. Olen näköjään lihonut 100 g.
Vierailija kirjoitti:
Keski-iän laihdutus on kyllä niin toivotonta. Oon ollut jo pitempään lievemmällä pätkäpaastolla niin että syön viimeisen kerran kuudelta ja seuraavan kerran noin 9-10 aamulla. En mässäile. Olen näköjään lihonut 100 g.
Tai siis kuuteen mennessä. Päivällinen viiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut 16-8 paastolla kuukauden ja 22 pv. Paino tippunut 2 kg, mutta olen syönyt 8 t aikana mitä tahdon, myös suklaata, keksejä, jäätelöä. Olo on hyvä ja minulle aivan hyvä jos painon pudotus jatkuu 1kg/kk, oikeastaan järkevintä hidas pudotus siinä toivossa että näin pudotus jäisi pysyväksi. Mutta kuitenkin tänään aloitin lisäksi viikon kaalikeitto dietin, ja myös sitä noudatan 8 t. Saa nähdä miten paino lähtee nyt viikossa kun kaksi menetelmää on yhdistettynä. Onko kuka muu kokeillut samaa?
Yhdistän paaston ja hiilareiden rajoittamisen. Syön kylläkin vihanneksia, jotenka en ole täysin ilman. Leipää, pastaa, riisiä, perunaa, sokeria mahdollisimman vähän. Hyvin menee, painoa tippunut 5 kg viidessä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 tunnin paaston jälkeen elimistö alkaa käyttään pelkkää rasvaa ylläpitämiseen, eli on ketoosissa. Suositus paastoaika olis rasvanpoltolle 16-18 tuntia.
Vähintään n. 12-14 tunnin paasto käynnistää myös elimistön puhdistusjärjestelmän (autofagian), jolloin keho puhdistaa itse viallisesti toimivat ja kuolleet solut elimistöstä.
Kenellä on kokemuksia , jos pituus on 164 ja painaa 62kg. Miten pätkäpaastolla putoaa 4 kg , kun muutenkaan ei mitään mässäile.
Mistä johtuu palelu paaston aikana? Paleleeko muut?
Ei aamukahvia tarvitse jättää, kunhan juot sen mustana.
Minä olen se hullu joka aiemmin mainitsi pätkäpaaston ja kaalikeitto dietin yhdistelmää. Oli aivan kauheaa. Lopetin 2 pv jälkeen kun tuli hirveä heikkous ja palelin jatkuvasti. En suosittele! Oli huono idea. Jatkan vain pätkäpaastolla ja toivon saavani painoa pois vauhtiin kilon kuussa , ei sen nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksia on puolesta ja vastaan. Nykykäsitys on se että pienemmällä syömäikkunalla vaan syödään vähemmän energiaa. Jotain hormonaalisia ja elimistöä puhdistavia hyötyjä paastosta myös on mutta ei siinä paastossa mitään rasvanpolttotaikaa ole. Insuliinien ollessa koholla ei rasva pala ja insuliiniahan erittyy aina kun syödään. Kyllä se on kuitenkin enimmäkseen vaan se että katsotaan tarkemmin mitä syödään ja kun ei mässäillä koko ajan niin saadaan energiaa ruoasta vähemmän. Siinä se.
Itse syön pätkäpaastolla lähes joka päivä suklaata, keksejä jne. ja paino putoaa.
Pitää opetella laskemaan kalorit eikä mässätä niitä hillittömiä määriä. Itse syön aterian jälkeen 100g jossa on 550kcal.