Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Mä oon jo vuosia noudattanut tuota 16:8 paastoa tai itsellä paastoaika on useimmiten lähemmäs 20tuntia ja 4h aikana syön sen mitä syön. Syön vähähiilihydraattisesti. Koskaan en ole aamupalaa saanut kurkusta alas ja pakotettuna sen söin monia vuosia ja aina aamupalan syönnin jälkeen tosi huono olo. Paino laski alussa normaalipainon sisällä 10kg, mutta nyt pysynyt samassa, poislukien raskaudet jotka hetkellisesti toi lisäkiloja.
Itse noudatan 20:4 paastoa. Aamiainen klo 7 ja lounas 10.30. Ei sitten muuta enää samana päivänä. Tosin vain 5 päivänä viikossa, viikonloppuisin syön 3 ateriaa päivässä.
Alussa tulee päänsärkyä mutta siihen auttaa burana. Lopuksi kyllä tottuu.
Painoa lähti ekan kuukauden aikana 6,8kg josta suurin osa rasvaa kehonkoostumusmittarin mukaan.
Liikuntaa en harrasta ja istumatyö.
Vierailija kirjoitti:
16:8 on hyvä tyyli mutta meneekö joku 20:4 paastolla?
Jos vielä tätä luet niin mä syön pääasiassa 20:4 paastolla. Kaksi ns. pääruokaa neljän tunnin sisällä. Tämä toimii parhaiten itselleni.
nro 887
Mä oon ollut huhtikuusta 16/8 paastolla, käytännössä 12-20 tai viikonloppuina 14-22.
Sinä aikana syön ihan mitä sattuu ja aamuisin juon reilusti maitokahvia. Painoa on nyt tippunut melkein 20kg ja oikeastti syön sipsejä ja jäätelöä, jos tekee mieli. Melkein tuntuu, että olen huijannut koko laihdutuksen, kun en edes ole laihduttanut ruuan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Monet jättää aamupalan pois, mutta mä teen toisinpäin, koska mulle aamupala työpäivänä tärkeä. Eli aamupala klo.7 , lounas töissä klo.11.30 ja kotona vielä klo.16-17 ruokaa, tai leipää ja jugurttia jne. Sitten en syö enää mitään ennenkuin aamulla. Jos sitten vlo:na tekee mieli syödä illalla , niin vaihdan vaan rytmin vlo:ksi, eli syön illalla ja aamupalan vaikka klo.11. Helppoa kun nukkuukin pitempään vlo:n/a.
Kellon lyhenteen jälkeen ei tule pistettä (klo). Viikonloppu lyhennetään vkl, ei vlo. Ole hyvä.
Aloitin pätkäpaaston uudelleen viikko sitten, ja vaikka aiemmin olen noudattanut sitä vuodenkin ajan ja silloin 16/8 tai jopa 18/6 rytmi on ollut vaivatonta ja helppoa, niin nyt ei tunnu yhtään helpolta.
Minulla on huono ja heikko olo koko ajan, vaikka syön riittävästi ruokaikkunan aikana. Ainoa mikä on muuttunut on ruokaikkunan ajankohta, ennen se oli n.klo 15-22, mutta nyt 13-20. Onko vinkkejä tai ehdotuksia miten tämän saisi toimimaan?
Iästä se ei voi johtua koska aiemmasta paastosta on vain vuosi aikaa. Silloin jaksoin treenatakin paaston aikana mutta nyt en jaksa tehdä mitään.
Joskus vaikuttaa siltä, että 8/16 paastoilijat tuntevat olevansa poikkeavia kun/jos nauttivat aamiaisen tai jonkinlaisen kevyen aamupalan. Tässä ruokavaliossa on mahtavaa juuri se, että me voimme itse aikuisina päättää juuri sellaisen ruoka-ajan josta itse nautimme sekä sellaisen joka parhaiten sopii omaan vuorokausirytmiimme. Ruoka-asiantuntijat painottavat yleensä aamupalan tärkeyttä, mutta itselleni se on ollut jo lapsesta asti ongelma. Kun ruoka ei maisu heräämisen jälkeen muutamaan tuntiin, niin ei maistu. Olen aikuisena yrittänyt opetella nauttimaan aamupalaa ennen töihin lähtöä. Olen keittänyt puuron tai tehnyt voikkareita/tee tai kahvi, mutta luovuin kurkkuun nousseiden oksennusten jälkeen muuttaa itseäni "normaaliksi".
Maito kuului aikaisemmin myös minun aamukahviini, kunnes mieheni innostui ostamaan kahvimaito nimistä juomaa. Kahvimaito maistui kahvissani omituiselta enkä siihen tottunut ja erikseen litran maitotölkistä olisi mennyt turhan paljon hukkaan. Nykyisin kahvi mustana ja joskus laitan mausteeksi kanelia tai kardemummaa. Nälkää en tunne muutamaan tuntiin, joten 8/16 juttu sujuu hyvin ja sisäelinrasvat saa kyytiä ja elimistö ansaitsemansa lepoajan.
Nauttikaa ihmeessä kunnon aamupalasta joille se rytmi sopii. Ei tätä pätkäpaastoa tarvitse noudattaa muiden tahtiin, ota omaksi sellainen jaksotus joka sopii juuri sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Nauttikaa ihmeessä kunnon aamupalasta joille se rytmi sopii. Ei tätä pätkäpaastoa tarvitse noudattaa muiden tahtiin, ota omaksi sellainen jaksotus joka sopii juuri sinulle.
Jep. Minä kokeilin ensiksi syömäikkunaa joka on klo 12-20, mutta totesin, että itselleni parempi ikkuna on klo 10-18. Saan syötyä aamupalan aamuliikunnan jälkeen, ja ilta ei mene syödessä. (Minulla on ollut ongelmana jatkuva iltanapostelu.)
Vierailija kirjoitti:
Aloitin pätkäpaaston uudelleen viikko sitten, ja vaikka aiemmin olen noudattanut sitä vuodenkin ajan ja silloin 16/8 tai jopa 18/6 rytmi on ollut vaivatonta ja helppoa, niin nyt ei tunnu yhtään helpolta.
Minulla on huono ja heikko olo koko ajan, vaikka syön riittävästi ruokaikkunan aikana. Ainoa mikä on muuttunut on ruokaikkunan ajankohta, ennen se oli n.klo 15-22, mutta nyt 13-20. Onko vinkkejä tai ehdotuksia miten tämän saisi toimimaan?
Iästä se ei voi johtua koska aiemmasta paastosta on vain vuosi aikaa. Silloin jaksoin treenatakin paaston aikana mutta nyt en jaksa tehdä mitään.
Vastaan itselleni että siirsin ruokaikkunaa 14-21 ja nyt olo on ihan erilainen, jaksan treenata aamupäivällä eikä ole nälkä tai heikko olo.
Joten jos joku muu miettii ettei pätkäpaasto sovi itselle, niin kannattaa kokeilla vaihtaa paaston aikaa, nimittäin jo pienelläkin muutoksella voi olla iso vaikutus jaksamiseen.
Mä syön kolme kertaa päivässä 9 - 17. Paino putoaa hitaanlaisesti, mutta putoaa kuitenkin, syyskuun alusta tähän päivään seitsemän kiloa. Olo on hyvä enkä ole nälkää nähnyt missään vaiheessa. Luulin ennen, ettei tässä iässä (melkein 60) saisi painoa putoamaan normaalipainon sisällä, mutta tällä tavalla se näköjään onnistuu minultakin. Nyt tarvii enää muutama kilo saada pois, koska laihaksi en halua.
Aloitin pätkäpaaston viikko sitten. 16 tunnin paasto (18-11, herään viideltä) meni hyvin kahvin ja veden kera. Sitten join smoothien ja söin muutamia pähkinöitä. Minulla oli lisäevästäkin mukana mutta ei ole nälkä joten jää iltapalaksi. Smoothiessa oli mm jugurttia ja pähkinävoita, joten proteiinia sekä rasvaa sisälsi. Nyt treenit, jotka varmasti sujuvat samoilla syömisillä. Olen tottunut myös aamupalaan mutta on kyllä totta minun kohdalla että jos sen skippaa, nälkä siirtyy. Katsotaan miten jatkuu, en käy vaalla ja muutenkin on liian aikaista arvioida laihtuuko tässä. Mutta kivan kevyt olo kyllä :)
Vierailija kirjoitti:
Mä syön päivän viimeisen aterian klo 18 ja sitten seuraavan kerran syön aamulla klo 9. Paino tippuu hitaasti mutta tippuu kuitenkin koko ajan tarkoitus olisi alkaa myös olemaan parina päivänä viikossa 24h paastolla eli vika ateria olisi klo 18 ja seuraava ateria olisi seuraavana päivänä klo 18. Itse olen huomannut unen parantuneen kun ei syö klo 18 jälkeen ja se on kanssa outoa kun ei syö iltapalaa niin aamulla ei ole kiljuva nälkä kun taas jos syö iltapalaa niin aamulla on nälkä.
Jos mä söisin jo klo 18 viimeisen kerran, niin kerkeäisi kyllä nälkä tulla, kun nukahdan joskus klo 24. Siksipä teenkin niin että syön ysiltä illalla, mutta seuraavan kerran vasta seuraavana päivänä klo; 12-14. Ei tarvitse jos yöllä herää, niin mennä jääkaapille.
Mulle toimii parhaiten se, että syön ainoana ateriana lounaan klo.(sic) 11- 12. Herään n. klo. 7 ja välittömästi aamulla ei ole nälkä, mutta kyllä nälkä tulee tuohon lounaaseen mennessä. Lounaan jälkeen ei ole enää nälkää koko päivänä ja käyn nukkumaan n. klo. 23 00.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama kun aloitin taas joulun jälkeen.
Elimistö tottuu syömään enemmän niin siinä menee hetki aikaa tottumiseen.
Joskus oon tehnyt kaloritonta smoothieta eli vettä, salaatinlehtiä, puolikas päärynä tms ison pullon mitä juon paaston viimeiset pari tuntia. Itse paastoan siis yleensä 21-13. Joissain paasto-ohjeissa paastossa saa alle 200kcal nestettä nauttia , aineenvaihdunta ei käynnisty siitä.
Tuolla jokuhan kertoi juovansa esim kahvin maidolla paaston aikana ja paasto toimii silti
Muuten teetä, vettä, kahvia.. elimistön on vaan totuttava.
Lisää ruokaan rasvaa sitten kun syöt. Mulla oli myös helmpompaa paasto sillon kun en syönyt maitotuotteita. Nyt taas kun syön, huomaan että paaston pitäminen on vaikeampaa ja nälkä tulee eri tavalla.
Itsekin sitä mieltä että tämä pätkäpaasto on paras laihdutus keino ja painonhallinta muoto!
Salilla en kyllä itse pysty aamulla käymään ainakaan vielä kun paastoan. Juoksulenkillä tai kävelyllä voi mutta salille ei riitä paukut. Heikko olo tulee jälkeenpäin. Käyn sitten työn jälkeen salilla mielummin.
Täällä myös yksi paastoilija, olen ahminut koko tämän ketjun tässä viikkojen ja paaston myötä. Mulla helposti venähtää 16 tunnin paasto 18 tuntiin ja monena päivänä sitten onkin 18:6 mun paastot. Onpa hyvä ja kevyt olo! Aamupala on myös mulle tullut vaan tavaksi ja sitten jää päälle se leivän puputus, paljon energisempi olo näin ja kiva kiinteytyä. Syön yleensä noin 11-12 ja viimeisen kerran noin 18 maissa, aamuisin treenaan kotona (joogaan ja pari kolme kertaa viikossa kunnon hikijumppa erikseen. Jooga vaihtelee, välillä raskasta astangaa ja välillä vähän kevyempää) ja onpa kevyt liikkua aamulla vaikka on paasto takana! Yleensä syön sitten suihkun jälkeen lounaan ja sitten vielä toisen aterian ennen kuin taas alkaa paasto. Kaksi ateriaa on mulle just hyvä. 😊
Mitäs muille paastoilijoille kuuluu? :) olen tuo edellinen kirjoittaja vielä. Mulla vahingossa venyi perjantain paasto 23 tuntiin kun kävin keikalla tanssimassa illalla (veden voimilla) ja sitten tulikin nukuttua vähän pidempään ja jostain syystä kunnon ruuan tekeminen venyi niin join vain odotellessa teetä. :D
Eilen illalla herkuttelin enkä pitänyt nyt paastoa, ajattelin tänään taas korjata rytmin niin että lopetan iltapäivästä syömiset ja sitten paaston jälkeen huomenna vasta aamupäivällä ruokaa. Olipa aika tukkoinen ja tosi täysi olo eilen kun ei paastonnut ja vielä söi vähän paksummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iästä se ei voi johtua koska aiemmasta paastosta on vain vuosi aikaa. Silloin jaksoin treenatakin paaston aikana mutta nyt en jaksa tehdä mitään.Vastaan itselleni että siirsin ruokaikkunaa 14-21 ja nyt olo on ihan erilainen, jaksan treenata aamupäivällä eikä ole nälkä tai heikko olo.
Joten jos joku muu miettii ettei pätkäpaasto sovi itselle, niin kannattaa kokeilla vaihtaa paaston aikaa, nimittäin jo pienelläkin muutoksella voi olla iso vaikutus jaksamiseen.
Kerron vielä jatkokuulumisia että paastoilu on jatkunut hyvin, ilman heikotuksia. Syön yleensä viimeisen kevyen aterian 21.30 ja seuraavan kerran 14.00. Mutta eilenkin jaksoin hyvin kolmeen asti joten söin vasta silloin lounaan. Herkkuja olen vähentänyt paljon, mutta silloin tällöin olen pitänyt herkkupäivän, minkä voimalla jaksaa taas. :D
Painosta on vaikea sanoa vielä mitään kun vasta niin vähän aikaa kulunut, mutta näyttäisi siltä että pari kiloa on tippunut.
Normaali syöminen ei lihota. Keksit, pulla, hampurilaiset, sipsit, karkit, pizza, juusto jatkuvana mättämisenä eikä liikuntaa.
Aj kirjoitti:
Mitäs muille paastoilijoille kuuluu? :) olen tuo edellinen kirjoittaja vielä. Mulla vahingossa venyi perjantain paasto 23 tuntiin kun kävin keikalla tanssimassa illalla (veden voimilla) ja sitten tulikin nukuttua vähän pidempään ja jostain syystä kunnon ruuan tekeminen venyi niin join vain odotellessa teetä. :D
Eilen illalla herkuttelin enkä pitänyt nyt paastoa, ajattelin tänään taas korjata rytmin niin että lopetan iltapäivästä syömiset ja sitten paaston jälkeen huomenna vasta aamupäivällä ruokaa. Olipa aika tukkoinen ja tosi täysi olo eilen kun ei paastonnut ja vielä söi vähän paksummin.
Melkein joka päivä vedän tuon 23-24 tunnin paaston sitten ruokailu. Nytkin ruokailu tunnin päästä, ja sitten syön huomenna taas klo 14.
Parasta on se että voi syödä terveellisesti, herkutella jne. koko 1600-1800 kilokalorin edestä kerralla.
Pistän paremmaksi eli 24:0. Tai no, ehkä 23,5:0,5 on lähempänä totuutta. Syön siis kerran päivässä, hitaasti nautiskellen. En koskaan pyrkinyt tähän tietoisesti eikä mua haittaisi lainkaan, jos söisin toisenkin kerran päivän aikana. Mutta kun ei ole nälkä, enkä tahdo syödä ns. väkisin. Mikäs tässä niin kauan kun vointi on hyvä ja painoa riittää pudotettavaksi asti. Pakotan itseni syömään useammin sitten jos tulee vähänkin oireita tai saavutan normaalipainon ilman että nälkä tulee takaisin.