Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
861/2812 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kovasti kokeille 16:8- paastoa. Minulla on niin paljon ylipainoa, että pääsisin lihavuusleikkaukseen jos haluaisin (en halua, se on minulle ihan viimeinen vaihtoehto). Olen neljän vuoden vaikean masennuksen jälkeen saanut elämänhaluani takaisin ja laitan just elämääni kuntoon - osa-aikaiset työt on aloitettu ja tällä hetkellä hoidan kuntoon hampaitani, joiden hoitoa laiminlöin masennuksen aikana. Seuraavaksi haluaisin eroon ylipainosta tai ainakin löytää järkevän ja terveellisen tavan syödä - eiköhän paino putoa siinä samalla hiljalleen. 

Minulla ongelmana on se, että syön iltaisin liikaa ja yleensä kaikkea epäterveellistä. Aamupalani ja usein sekä lounas että päivällinen ovat yleensä ihan normi kotiruokaa ja terveellistä, mutta iltaisin vedän kaikkea mättöä naamaan. Annoskoot ovat myös liian isoja. Masennuskauden aikana olen usein myös turvautunut helppoihin ja nopeisiin valmisruokiin tai noutoruokaan, mikä on harmi koska ennen tykkäsin kokata ja kokeilla uusia reseptejä. Jospa nyt saisi siihenkin taas intoa. Itselle sopivin aikaikkuna olisi varmaan se että syön klo 12-20 välisenä aikana. Olisi ihan mahtavaa saada tätä jättimäistä oloa pois ja ostaa ehkä jotain kivoja vaatteita taas. :) 

Niin paljon toivon sinulle onnistumista pyrkimyksissäsi! Ihanaa kun olet päässyt jo alkuun. En pysty antamaan apua sinulle mutta olisi kiva kuulla sinusta myöhemmin.Oli tilanteesi mikä tahansa.

Vierailija
862/2812 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä fyysistä työtä tekeviä pätkäilijöitä, ehkä samalla vähähiilarista ruokavaliota noudattavia? Miten jaksatte töissä (itse aloitan väliaikaiset kerroshoitajan työt), mihin aikaan päivästä ruokaikkuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/2812 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri pätkäpaaston ja helposti menee, ainoa ärsyttävä asia on maidon puuttuminen kahvista.

Meneekö paasto tosiaan plörinäksi, jos lisään tilkan maitoa aamukahviin :/?

Kyllä se nostaa verensokeria ja rikkoo paaston. Kerma olisi vähän parempi, koska sillä on alhaisempi glykeeminen indeksi mutta saman sekin tekee.

Minulle sama asia oli vaikeinta. Tottuminen vei kuukauden pari. Nyt olen jo ihan tyytyväinen stevianapilla makeutettuun teehen ja on helppo siirtää kahvi myöhemmäksi.

Vierailija
864/2812 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin yllättävän helppoa. Syön 10.00-18.00 välillä. Viikko takana, 1kg painoa tippunut, farkut vyötäröltä väljät, energinen olo ja paljon vähemmän syön makeeta, ei ole nälkä jatkuvasti. Jatkan ainakin seuraavat 6 kk tai aina. Tarkoituksena saada pois 15 kg, mikä on tullut viimeisenä 5 vuotena.

N 58/181/87 (Nyt kun 1 kg lähti)

Vierailija
865/2812 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kovasti kokeille 16:8- paastoa. Minulla on niin paljon ylipainoa, että pääsisin lihavuusleikkaukseen jos haluaisin (en halua, se on minulle ihan viimeinen vaihtoehto). Olen neljän vuoden vaikean masennuksen jälkeen saanut elämänhaluani takaisin ja laitan just elämääni kuntoon - osa-aikaiset työt on aloitettu ja tällä hetkellä hoidan kuntoon hampaitani, joiden hoitoa laiminlöin masennuksen aikana. Seuraavaksi haluaisin eroon ylipainosta tai ainakin löytää järkevän ja terveellisen tavan syödä - eiköhän paino putoa siinä samalla hiljalleen. 

Minulla ongelmana on se, että syön iltaisin liikaa ja yleensä kaikkea epäterveellistä. Aamupalani ja usein sekä lounas että päivällinen ovat yleensä ihan normi kotiruokaa ja terveellistä, mutta iltaisin vedän kaikkea mättöä naamaan. Annoskoot ovat myös liian isoja. Masennuskauden aikana olen usein myös turvautunut helppoihin ja nopeisiin valmisruokiin tai noutoruokaan, mikä on harmi koska ennen tykkäsin kokata ja kokeilla uusia reseptejä. Jospa nyt saisi siihenkin taas intoa. Itselle sopivin aikaikkuna olisi varmaan se että syön klo 12-20 välisenä aikana. Olisi ihan mahtavaa saada tätä jättimäistä oloa pois ja ostaa ehkä jotain kivoja vaatteita taas. :) 

Niin paljon toivon sinulle onnistumista pyrkimyksissäsi! Ihanaa kun olet päässyt jo alkuun. En pysty antamaan apua sinulle mutta olisi kiva kuulla sinusta myöhemmin.Oli tilanteesi mikä tahansa.

Voi kiitos <3 Olipa kivasti sanottu!

Paasto on sujunut hyvin, mutta nyt viikonloppuna meni vähän pieleen kun oli kahdet eri juhlat joissa kävin ja syömisajat paukkui (kuten myös kalorit). Haluan kuitenkin palata ruotuun heti tänään ja kasilta illalla alkaa taas paasto. Vajaan kahden viikon jälkeen huomasin jo eron olossa, en käy vaa'alla mutta muutama vaate on selkeästi löysempi päällä joten jotain on tapahtunut. Vaikka nyt menikin pieleen tänä viikonloppuna, niin koen että arkena mun on tosi helppo noudattaa paastoa ja oikeastaan paasto on ollut jopa helppoa. Aino miinus on se edelleen jatkuva huippaus, josta haluaisin eroon.

Vierailija
866/2812 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan naisille suositeltua 14 tunnin paastoa. En ole koskaan ollut nälkäinen iltaisin tai öisin, en ole aktiivinen silloin enkä tarvitse energiaa mihinkään. Nukun hyvin tyhjällä vatsalla. Sen sijaan pienten lasten kanssa joutuu touhuamaan heti aikaisesta aamusta alkaen, joten pieni aamupala kyllä maistuu. Ruokaikkunani on siis tässä elämäntilanteessa klo 7-17.

Vierailija
867/2812 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet jättää aamupalan pois, mutta mä teen toisinpäin, koska mulle aamupala työpäivänä tärkeä. Eli aamupala klo.7 , lounas töissä klo.11.30 ja kotona vielä klo.16-17 ruokaa, tai leipää ja jugurttia jne. Sitten en syö enää mitään ennenkuin aamulla. Jos sitten vlo:na tekee mieli syödä illalla , niin vaihdan vaan rytmin vlo:ksi, eli syön illalla ja aamupalan vaikka klo.11. Helppoa kun nukkuukin pitempään vlo:n/a.

Vierailija
868/2812 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla syömiset täällä. Voi samalla relata ja katsella teeveetä.

Vierailija
869/2812 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä noudatan tätä osittain. Eli syön kahdesti päivässä, silloin kun on oikeasti nälkä, enkä katso kelloa _paitsi_ illan viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen ruoan väliin jää aina vähintään 15h.

Esim. Eilen söin klo. 17 ja klo. 23. Tänään en ole syönyt vielä mitään. Juon ihan surutta kahvia maidolla ja teetä hunajalla, paino on tippunut kahdessa viikossa 2,5kg. Ja ruoan tarve pienenee koko ajan, menee vaikka 20h ilman nälkää ja pienemmästä tulee täyteen. Kesäkuntoon pääsee tätä menoa jo helmikuussa :D

Vierailija
870/2812 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikka ja vasta hiljakkoin olen huomannut, että se johtuu paljolti tästä pätkäpaastoamisesta mitä olen tietämättäni harrastanut varmaan koko ikäni. Syön herkkuja, pizzaa huoletta silloin kun tekee mieli, mutta aamupalan olen aina jättänyt väliin ja syömiset painottuu iltaan.

Muistan kun lapsuudessakin aamupala oli aivan järjetöntä pakkopullaa ja se ruokahalu sitten ilmestyi vasta myöhemmin.

Se mikä minulle sopii ei välttämättä toiselle sovi ollenkaan, minä pärjään näin ihan hyvin ja olo on energinen. Äitini syö säännöllisesti pienempiä aterioita ja on aamuisin aina nälkäinen. :D

Tsemppiä laihduttajille, myös siihen itselle sopivan painonpudotuskeinon löytämiseen.

Vierailija
871/2812 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16:8 on hyvä tyyli mutta meneekö joku 20:4 paastolla?

Vierailija
872/2812 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16:8 on hyvä tyyli mutta meneekö joku 20:4 paastolla?

Mä menen 23:1, käykö se?

Vierailija
873/2812 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, enkä tiedä lukeeko näitä enää kukaan, mutta kysymykseni:

Onko kukaan vuorotyöläinen saanut toteutettua tätä 16:8 dieettiä ja miten? Vapaalla olisi todella helppo ajoittaa syömiset esim 12-20, ja aamu-unisuuden johdosta iltapainotteinen syöminen olisikin paras itselle. Töissä hankalampi toteuttaa. Aamuvuoro on esim 6-14, ja tuntuu hurjalta, että ei saisi syödä mitään ennen kuin päivän lopuksi. Yövuoro taas alkaa klo 19, eli saisin syödä vuoron aluksi, ja seuraavan kerran vasta pitkään vuoron jälkeen...

Vierailija
874/2812 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, enkä tiedä lukeeko näitä enää kukaan, mutta kysymykseni:

Onko kukaan vuorotyöläinen saanut toteutettua tätä 16:8 dieettiä ja miten? Vapaalla olisi todella helppo ajoittaa syömiset esim 12-20, ja aamu-unisuuden johdosta iltapainotteinen syöminen olisikin paras itselle. Töissä hankalampi toteuttaa. Aamuvuoro on esim 6-14, ja tuntuu hurjalta, että ei saisi syödä mitään ennen kuin päivän lopuksi. Yövuoro taas alkaa klo 19, eli saisin syödä vuoron aluksi, ja seuraavan kerran vasta pitkään vuoron jälkeen...

Teen pääsääntöisesti 2-vuoroa, mutta joskus myös öitä. Paastoan 20:4 tai 18:6 systeemillä joka päivä samaan aikaan eli syön iltapäivällä ekan kerran 14-16. Vuorotyö ei ole tätä estänyt. Miksi pitäisi töissä syödä jotain? On helpottava asia kun ei tarvitse viedä evästä ollenkaan aamuvuoroon. Se energia millä liikut Ja teet työsi tulee lihaksiesi ja maksan glykogeeneistä jotka olet tankannut jo edellisenä päivänä ja osa energiasta tulee rasvakudoksesta. Itse teen kuntosaliharjoituksetkin paastossa. Pakkotoiston foorumilla on pitkä ketju pätkäpaastosta ja treeniporukan keskuudessa tämä on ilmeisen yleistä ainakin foorumin juttujen mukaan.

Vierailija
875/2812 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö kirjoitti:

Jaa, olen vuorotyöläinen.

Aamu 7-15

Ilta 13:30-21

Yö 20:30-07:15

Mietin ja säädän pari päivää ennen ruokailuikkunat ja paaston suunnilleen kohdilleen. Ei ole ollut ongelmia.

Huomioimisen arvoista on se, että mitä pidempään olet pätkäpaastoa harjoittanut, sen paremmin ja nopeammin kehosi pystyy vaihtamaan sokerien käytöstä rasvanpolttoon. Tämä on hieno juttu.

Keho voi olla vuosia ja vuosia käyttänyt ainoastaan sokereita toimiakseen, miten muuten rasvakudos olisi kerääntynyt?

Vierailija
876/2812 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden pätkäpaastoilun tulos -12 kg. Olen syönyt 2 ateriaa päivässä klo 12-20 välisenä aikana. Tavoitteeseen enää 3 kg matkaa joten vuosi 2020 starttaa samalla tyylillä!

Vierailija
877/2812 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna alkaa pitkä aamuvuorojen jakso.

Saa nähdä, pystynkö tekemään hankalahkoa työtä ilman aamupalaa, vai onko ruokaikkuna muutettava aamupainotteiseksi.

En ole laihtunut kuukaudessa kiloakaan, mutta sainpa sentään stopattua kilojen kertymisen, ja jopa joulunseutuvilla. Pidän tästä dieettityylistä.

Vierailija
878/2812 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi pätkäpaastoilija täällä, hei. Muutama päivä paastoa takana, nälkää tuntunut lähinnä yöllä, kun nukahtaminen on venynyt tai olen herännyt keskellä yötä (ei siis johdu paastosta). Noudatamme miehen kanssa 16:8-mallia, syömisikkuna tällä hetkellä 10-18, joka on hyvä lapsiperhearjessa - minulle on tärkeää syödä lasten kanssa yhdessä.

Olen alle 30-v nainen, 172cm ja tänään aamulla 91,5kg. Pari kiloa nesteitä jo häipynyt. Tavoitepaino ainakin aluksi 80. Jäljellä oleva 11,5 kilon pudotus ei tunnu yhtään mahdottomalta, mikäli paasto jatkuu yhtä helposti kuin tähänkin saakka. Toki en ole nyt esim. pyrkinyt vähähiilarisuuteen, vaan syönyt aivan normaalisti (ja varsinaisia mättöherkutteluja välttäen). Kahvia juon vain syömisikkunan sisällä, edelleen kermalla ja sokerilla nautiskellen. :) Saa nähdä miten lähtee toimimaan.

Niin, ja minulla myös todettu lievää asentoriippuvaista uniapneaa, johon toivon painonpudotuksesta helpotusta. Kuorsaan kuin korsteeni, tosin sama oli jo nuorena normaalipainoisena ollessani. Myös huonosta unenlaadusta ja hengityskatkoksista johtuva aamupäänsärky saisi loppua.

Vierailija
879/2812 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri pätkäpaaston ja helposti menee, ainoa ärsyttävä asia on maidon puuttuminen kahvista.

Meneekö paasto tosiaan plörinäksi, jos lisään tilkan maitoa aamukahviin :/?

Jostain luin että alle 50 kcal määrät ei vielä riko paastoamisen vaikutuksia, että kunhan tilkka ei sitä ylitä niin pitäisi olla ihan ok.

Pilaako lääkkeiden (tyroksiini ja kortisoni) otto veden kanssa paaston? Pystyn olemaan ihan hyvin 15 tuntia ilman ruokaa, olen ollut koko ikäni näin ja nyt on pikkuisen yli normaalipainon. Lääkkeet on kuitenkin otettava tiettynä aikana, pilaako paaston?

Vierailija
880/2812 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käytän tyroksiinia en usko että vaikuttaa mitään kun ottaa veden kanssa aamuisin. Itsellä rytmi 08.00-16.00, ei ole ollut erityisen vaikeaa vaikka keittiö menee kiinni jo neljältä iltapäivällä. Tämä rytmi sopii mulle kun olen yksineläjä enkä käy töissä tällä hetkellä.