Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
841/2812 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa paastoilua takana, nyt huomaa kuinka ei jaksa syödä enää samoja määriä kuin ennen. Tarkoitus paastoilla 3-5 päivää viikossa. Paastopäivät menevät kyllä yllättävän helposti, lähinnä "vapaapäivien" jälkeen tulee kiljuva nälkä jo aikaisin aamulla. Pyrin juomaan vihreää teetä aamuisin, syömisikkunani on vaihtelevasti joko 12-20 tai 13-21. Kahvia juon kauramaitotilkalla joskus, en ota stressiä. Tarkoitus olisi päästä kahvista joskus kokonaan eroon, joten otan vähän kevyemmin sen rajoittamisen suhteen. Kahvinhimo on kyllä vähentynyt jo huomattavasti.

Samaan syssyyn aloitin taas juoksemisen ja kotitreenien tekemisen, ja motivaatio on kyllä ihan huipussaan! Paastoilu on yllättävän mukavaa dieetteihin verrattuna. Paino tosin ei ole tippunut, olen 166cm/66kg. Syön kasvispainotteisesti, mutta kaipa noita herkkuja voisi vielä vähentää ruokavaliosta.. :D

Vierailija
842/2812 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoa takana nyt tasan kaksi viikkoa, ja 16 tunnin syömättömyys on helppoa kuin heinänteko. En tiedä tarkkaa lähtöpainoani joten painon putoamisesta en tiedä. Vaatekoko ainakaan ei näin lyhyessä ajassa ole muuttunut. Aamu- ja iltapalan pois jättäminen kuitenkin helpottaa elämää niin paljon, että saatan hyvinkin jatkaa tätä vaikka painonpudotustuloksia ei tulisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/2812 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin juuri pätkäpaaston ja helposti menee, ainoa ärsyttävä asia on maidon puuttuminen kahvista.

Meneekö paasto tosiaan plörinäksi, jos lisään tilkan maitoa aamukahviin :/?

Vierailija
844/2812 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri pätkäpaaston ja helposti menee, ainoa ärsyttävä asia on maidon puuttuminen kahvista.

Jostain luin että alle 50 kcal määrät ei vielä riko paastoamisen vaikutuksia, että kunhan tilkka ei sitä ylitä niin pitäisi olla ihan ok.

Vierailija
845/2812 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keinotekoiset makeutusaineet on paaston aikana kielletty, eihän niissä ole kaloreita lainkaan?

Juon paljon vihreää teetä, mutta ilman pientä makeutusta se ei kyllä mene kurkusta alas.

h t tps://www.youtube.com/watch?v=7zCbTqDuNMQ   

Tässä videossa on selitetty sitä. Eli mahas alkaa tuottaa insuliinia makean maun takia, vaikka ei kaloreita olekaan. -> paasto katkeaa

Voisiko joku avata mulle tata insuliinijuttua - eli siis jos makeutusaine lisaa insuliinintuotantoa, niin mita tapahtuu kun verensokeri ei oikeasti olekkaan noussut? Alkaako maksa paastaa sokeria vereen ettei verensokeri paase tassa tilanteessa liian alas? Laihtumisen kannalta talla ei pitaisi kai olla mitaan merkitysta kun kroppa ottaa sen energian kehosta joka tapauksessa? 

Lueskelin tassa aikani kuluksi tutkimuksia paastosta enka loytanyt oikein mitaan kunnon tutkimuksia terveysvaitteiden tueksi. Patkapaastoilen itsekin mutta paaston hyodyt kuulostaa liian hyvalta. 5:2 paastoa oli tutkittu ja paidonpudotus perustui vain kaloreiden vahyyteen, ei paaston metabolisiin sivuvaikutuksiin.

Sairastan itse autoimmuunisairautta ja mietin auttaisiko paasto oireisiin jos se oikeasti vahentaa elimiston tulehdustilaa. 

Mukava ketju joka tapauksessa, kannattaa tutustua myos Redditin IF-ryhmaan, siella on tolkuttomasto inspiroivia tarinoita (ja kuvia). 

Vierailija
846/2812 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin vajaa viikko sitten kyseisen pätkäpaaston, syömisikkunani on klo:11-19. Jonain päivinä ruokailun ja urheilun järjestäminen on ollut hieman haastavaa ko.aikavälille, koska teen välillä aika pitkää päivää.

Syömisten suhteen ongelmana on ollut vähän se, että syön monesti huvikseni jotain vaikka varsinaista nälkää ei olisi, niin ajattelin pätkäpaaston ratkaisevan ongelman. 16h paasto ei kyllä ole tuottanut juurikaan vaikeuksia, eikä edes ihan kiljuvaa nälkää ole päässyt tulemaan. Pienet näläntunteet on menneet aika nopeasti ohi. Tosin olen aamuisin juonut ison kupin kahvia ja laittanut sinne tilkan kauramaitoa. Eli ihan täyttä hyötyä paastosta ei tällä hetkellä taida saada. Ehkä jossain vaiheessa kahvin saa jätettyä pois.

Katsotaan miten homma viikkojen kuluessa lähtee sujuun. Tarkoitus tehdä tästä pääsääntöinen elämäntapa.

Varsinaista tarvetta lahduttamiselle ei ole. Olen 31v, 167cm/63kg ja suht.urheilullinen. Mutta jos ohessa nyt jokunen kilo lähtee, niin se olisi harrastusten kannalta vain ihan positiivinen asia.

Vierailija
847/2812 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätkäpaastonnut nyt kolme kuukautta pääsääntöisesti mallilla 23:1. Minulla on jonkin verran ylipainoa ja tämän myötä painoa on pudonnut vaatekoon verran. Päivällä olo on hyvä ja energinen, eikä lounaskoomasta ole tietoakaan! Päivän ateria on suhteellisen vähänhiilihydraattinen ja sisältää erilaisia kasviksia, munia, lihaa tai kalaa, joskus juustoa ja jälkiruuaksi marjoja. Aamulla ja päivän mittaan juon hieman mustaa kahvia. Missään vaiheessa ei tule enää tapponälkää, vatsaa ei turvota ja rahaakin säästyy, kun en osta välipaloja. Toistaiseksi pätkäpaasto tuntuu hyvältä ja ajattelin jatkaa ainakin jouluun. Minulla nälkää on helpompi säädellä kun ei tarvitse syödä pieniä aterioita pitkin päivää.

Vierailija
848/2812 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keinotekoiset makeutusaineet on paaston aikana kielletty, eihän niissä ole kaloreita lainkaan?

Juon paljon vihreää teetä, mutta ilman pientä makeutusta se ei kyllä mene kurkusta alas.

h t tps://www.youtube.com/watch?v=7zCbTqDuNMQ   

Tässä videossa on selitetty sitä. Eli mahas alkaa tuottaa insuliinia makean maun takia, vaikka ei kaloreita olekaan. -> paasto katkeaa

Voisiko joku avata mulle tata insuliinijuttua - eli siis jos makeutusaine lisaa insuliinintuotantoa, niin mita tapahtuu kun verensokeri ei oikeasti olekkaan noussut? Alkaako maksa paastaa sokeria vereen ettei verensokeri paase tassa tilanteessa liian alas? Laihtumisen kannalta talla ei pitaisi kai olla mitaan merkitysta kun kroppa ottaa sen energian kehosta joka tapauksessa? 

Lueskelin tassa aikani kuluksi tutkimuksia paastosta enka loytanyt oikein mitaan kunnon tutkimuksia terveysvaitteiden tueksi. Patkapaastoilen itsekin mutta paaston hyodyt kuulostaa liian hyvalta. 5:2 paastoa oli tutkittu ja paidonpudotus perustui vain kaloreiden vahyyteen, ei paaston metabolisiin sivuvaikutuksiin.

Sairastan itse autoimmuunisairautta ja mietin auttaisiko paasto oireisiin jos se oikeasti vahentaa elimiston tulehdustilaa. 

Mukava ketju joka tapauksessa, kannattaa tutustua myos Redditin IF-ryhmaan, siella on tolkuttomasto inspiroivia tarinoita (ja kuvia). 

Googlaa Jason Fung.

Lääkäri, joka on erikoistunut erityisesti diabetekseen ja siitä sitten myös paastoamiseen. Hänellä on omat sivutkin netissä, mutta myös Youtubessa löytyy hyviä videoita joissa puhuu. Hänen kirjansa ovat myös lukemisen arvoisia. 

Vierailija
849/2812 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto toimii kuin unelma. Paino on pudonnut syyskuun alusta nyt 4,7 kg, vaikken tosiaan joka päivä paastoa, lähinnä arkisin. Viikonloppuisin syön aika vapaasti ja juon myös alkoholia, jos huvittaa, tämä "repsahdus" (itse sanon sitä elämäksi) näkyy toki alkuviikon painossa, mutta kaiken kaikkiaan suunta on kuitenkin alaspäin. 1.9. painoin 77 kg, nyt 13.11. vaaka näytti 72,3 kg. 

Itse syön tuhdin aamupuuron maapähkinävoineen klo 6 ja todella tukevan lounaan klo 12, sen jälkeen en syö. Iltaisin saattaa hiukan nälkä kaihertaa, mutta vesilasillinen auttaa, ja nälän tunne menee aina nukkumaan mennessä pois.

Vierailija
850/2812 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene! Ei tätäkään tarvitse niin ryppuotsaisesti tehdä. Itse syön illalla myöhään 22-23 viimeisen kerran ja ensimmäisen kerran seur päivänä 19 aikaan. Tilkka maitoa aamulla ei ole lisännyt nälkääni lainkaan, eikä iltapäivälläkään.

Vierailija
851/2812 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen iltavirkku ja napostelisin ja ahmisin nimenomaan iltaisin. Nyt kun olen siirtänyt syömisikkunani aamuun (7-15), en edes kaipaa iltaherkutteluja. Olo on energinen ja saan iltaisin kuitenkin unta, mikä ennen oli iso ongelma. Painoa on pudonnut 12kg

Vierailija
852/2812 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kovasti kokeille 16:8- paastoa. Minulla on niin paljon ylipainoa, että pääsisin lihavuusleikkaukseen jos haluaisin (en halua, se on minulle ihan viimeinen vaihtoehto). Olen neljän vuoden vaikean masennuksen jälkeen saanut elämänhaluani takaisin ja laitan just elämääni kuntoon - osa-aikaiset työt on aloitettu ja tällä hetkellä hoidan kuntoon hampaitani, joiden hoitoa laiminlöin masennuksen aikana. Seuraavaksi haluaisin eroon ylipainosta tai ainakin löytää järkevän ja terveellisen tavan syödä - eiköhän paino putoa siinä samalla hiljalleen. 

Minulla ongelmana on se, että syön iltaisin liikaa ja yleensä kaikkea epäterveellistä. Aamupalani ja usein sekä lounas että päivällinen ovat yleensä ihan normi kotiruokaa ja terveellistä, mutta iltaisin vedän kaikkea mättöä naamaan. Annoskoot ovat myös liian isoja. Masennuskauden aikana olen usein myös turvautunut helppoihin ja nopeisiin valmisruokiin tai noutoruokaan, mikä on harmi koska ennen tykkäsin kokata ja kokeilla uusia reseptejä. Jospa nyt saisi siihenkin taas intoa. Itselle sopivin aikaikkuna olisi varmaan se että syön klo 12-20 välisenä aikana. Olisi ihan mahtavaa saada tätä jättimäistä oloa pois ja ostaa ehkä jotain kivoja vaatteita taas. :) 

Vierailija
853/2812 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin paastota 2 päivää per viikko noin 6kk ajan. Laihtui sillä tehokkaasti ja liian suurien annosten syöminen loppui.

Jep itsekin paastoan niin pysyn hoikkana.

Paastoa 16h päivässä tai jopa 20h eli päivän eka ateria 16 jälkeen ja saa syödä 16-20.

16h paastolla pysyn mitoissa 171/62kg mutta nyt tuolla 20h paastolla oon laihtunut jo 4 kg ja tavoite on 55kg jouluksi!

Kun syö vähemmän, laihtuu.. paastolla syö väkisin vähemmän vaikka mitä söis ton 4h aikana illalla, ei mitenkään jaksa syödä niin paljon että lihoo. Lisäksi vatsalaukku pienenee. Sosiaalisen paineen vuoksi töissä en aina kehtaa paastota vaan syön kevyen salaattilounaan klo 13-14. Salaatti vain tuoreita kasviksia ei mitään rasvaa tai proteiinia.

854/2812 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollut paastolla parisen viikkoa, kolmatta kertaa elämässäni. Paino ei ole pudonnut, ei ole tarvetta pudottaakaan, mutta olo on aina parempi, sitten palaan jälleen kurittomampaan elämään. Ruutineihin kuuluu tuolloin myös esim. ruohonjuuren tai vastaavan liikkeen puhdistustuotteet kuten chlorella. Käytän myös nykyään vedenpuhdistinta www.vedenpuhdistaminen.com, koska paastossa keho haluaa myrkyt ulos ja se onnistuu puhtaan veden (ei klooratun vesijohtoveden) ja chlorellan ja savimaan avulla mielestäni parhaiten. 

Vierailija
855/2812 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin vajaa viikko sitten kyseisen pätkäpaaston, syömisikkunani on klo:11-19. Jonain päivinä ruokailun ja urheilun järjestäminen on ollut hieman haastavaa ko.aikavälille, koska teen välillä aika pitkää päivää.

Syömisten suhteen ongelmana on ollut vähän se, että syön monesti huvikseni jotain vaikka varsinaista nälkää ei olisi, niin ajattelin pätkäpaaston ratkaisevan ongelman. 16h paasto ei kyllä ole tuottanut juurikaan vaikeuksia, eikä edes ihan kiljuvaa nälkää ole päässyt tulemaan. Pienet näläntunteet on menneet aika nopeasti ohi. Tosin olen aamuisin juonut ison kupin kahvia ja laittanut sinne tilkan kauramaitoa. Eli ihan täyttä hyötyä paastosta ei tällä hetkellä taida saada. Ehkä jossain vaiheessa kahvin saa jätettyä pois.

Katsotaan miten homma viikkojen kuluessa lähtee sujuun. Tarkoitus tehdä tästä pääsääntöinen elämäntapa.

Varsinaista tarvetta lahduttamiselle ei ole. Olen 31v, 167cm/63kg ja suht.urheilullinen. Mutta jos ohessa nyt jokunen kilo lähtee, niin se olisi harrastusten kannalta vain ihan positiivinen asia.

Laitetaan vähän kokemuksia nyt reilu 2 viikon pätkäpaastoamisen jälkeen:

Itselle tämä on sopinut loistavasti. Olo on parempi, ei epämääräisiä vatsakipuja, turvotusta tms. ja suoli on alkanut toimimaan 1-2krt/päivässä kun ennen se toimi kerran tai kaksi viikossa. Juostessa vatsa myös meni monesti kipeäksi, mutta nyt sekin ongelma on ollut pois.

Painoa en ole nyt seurannut, mutta ainakin vatsan seutu tuntuu litteämmältä.

Vierailija
856/2812 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk takana ja paino pudonnut 68kg -> 56kg !!! Olen 165cm pitkä ja nykyään hoikka tämän ansiosta.

Ihan hurjan helppoa on ollut ja olen aika surutta myös herkutellut välillä. Nyt herkutteluunkin riittää vaan pienempi määrä ja ajatuskin jostain karkkipussillisesta kuvottaa. Syön klo 16-22 välillä yhden ruuan (kasviksia tai salaattia ja proteiinia), hedelmän tai pari ja ison kulhon maustamatonta jugurttia marjoilla ja sokerittomalla myslillä tai parinsiivua ruisleipää. Aamulla ja päivällä juon teetä ja kahvia maidolla ihan surutta. Ei ole maito vaikuttanut itselläni negatiivisesti mihinkään vaan kuin itsestään tippunut tää paino.

Olo on hyvä ja olen sorja kuin nuori vitsa. Ikää 43v.

Vierailija
857/2812 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tällä viikolla, nyt 5 päivää pätkä paastoa takana.  Syön 10.00-18.00 välillä. Mennyt aivan hyvin ja olo on kevyempi ja energisempi. Punnitsen itseni vasta kun on viikko takana. 

Ainoa asia joka ihmetyttää on se että kun syön aamiaisen klo 10.00 niin sen jälkeen minua heikottaa ja 

väsyttää aivan valtavasti. Ennen aamiaista minulla on vielä energiaa ja olo ihan ok, mutta kun

syön niin tuntuu etten pysy pystyssä sen jälkeen. Olen vaihdellut aamiaista, välillä kaurapuuroa jossa tuorejuustoa ja hedelmiä, tai sitten paistettua kananmunaa ja salaattia, oliiveja ja raejuustoja. Tai ruisleipää juustoilla ja tomaatilla ja kurkulla. Aina sama tavattoman väsynyt olo aamiaisen jälkeen. Mistä johtuu? Iltapäivä ja ilta menee ihan ok eikä ole oireita aterioiden jälkeen.

Herään aamuisin n. klo 5.00 ja silloin juon vain teetä sitruunalla, ilman sokeria. 

Vierailija
858/2812 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut nyt.. kolmisen viikkoa 16:8 pätkäpaastolla ja ylipainoa on reilusti. Tuona aikana painoa on lähtenyt ~6kg, olen syönyt ihan normaalisti, mutta annoskoot ovat tässä jotenkin vain pienentyneet (johtunee varmaan siitäkin, kun oikeasti tulee kunnon nälkä ja näin jopa se vähempikin määrä täyttää ja ruoka maistuu paremmalta kun on nälkä) ja vettä + teetä juon.

Paastotunneilla teestä jää hunaja, yms pois. Herkkuja olen itselleni sallinut myös, mutta tietenkin kaikkea kohtuudella.

Olo on virkeämpi, liikuntaa en ole lisännyt (treenejä, pidempiä kävelylenkkejä, yms), hyötyliikuntaa kyllä tulee kauppareissuista ja viikottaisista menoista. 

Mielenkiinnolla jatkan tällä mallilla elelyä, ja sitten kun painoa on vielä jonkin verran lähtenyt, lisään enemmän liikuntaa/jumppaa kaveriksi.

Vierailija
859/2812 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin tuolla aikaisemmin että kiinnostaisi kokeilla tätä (se jolla taustalla masennusta ja ylipainoa runsaasti). Aloitin maanantaina ja on mennyt hyvin! Eilen söin vapaammin, tai muuten ihan normaalisti mutta illalla söin sipsejä ja pari palaa suklaata. Ei tosin olisi kannattanut, ihan hirveä olo tuli siitä :D

Mulla paastoväli ollut 20-12, mutta viikonlopuksi venytin 21-13 kun valvon myöhempään. En ole kokenut varsinaisesti nälkää paastolla, mutta mua pyörryttää jonkun verran ja nopeat liikkeet aiheuttaa huippaamista. Onkohan tämä ihan normaalia alussa? Vai pitäisikö lisätä kaloreita tai lisätä veden juontia? Tätä on siis erityisesti silloin kun syön eli ei vaan paastolla. Inhottavaa, kun äsken esim. kaupoilla kierrellessä pari kertaa "heilahti" päässä ihan kunnolla. Syön ihan normaalia ruokaa, en siis vedä pelkällä salaatilla tai riisikakuilla. Toki kalorit tulleet varmaan aika paljonkin siitä mikä oli ennen normaali mulle, kun syömisikkuna on pienempi ja on tullut kiinnitettyä enemmän huomiota siihen mitä suuhunsa laittaa.

Vierailija
860/2812 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin tuolla aikaisemmin että kiinnostaisi kokeilla tätä (se jolla taustalla masennusta ja ylipainoa runsaasti). Aloitin maanantaina ja on mennyt hyvin! Eilen söin vapaammin, tai muuten ihan normaalisti mutta illalla söin sipsejä ja pari palaa suklaata. Ei tosin olisi kannattanut, ihan hirveä olo tuli siitä :D

Mulla paastoväli ollut 20-12, mutta viikonlopuksi venytin 21-13 kun valvon myöhempään. En ole kokenut varsinaisesti nälkää paastolla, mutta mua pyörryttää jonkun verran ja nopeat liikkeet aiheuttaa huippaamista. Onkohan tämä ihan normaalia alussa? Vai pitäisikö lisätä kaloreita tai lisätä veden juontia? Tätä on siis erityisesti silloin kun syön eli ei vaan paastolla. Inhottavaa, kun äsken esim. kaupoilla kierrellessä pari kertaa "heilahti" päässä ihan kunnolla. Syön ihan normaalia ruokaa, en siis vedä pelkällä salaatilla tai riisikakuilla. Toki kalorit tulleet varmaan aika paljonkin siitä mikä oli ennen normaali mulle, kun syömisikkuna on pienempi ja on tullut kiinnitettyä enemmän huomiota siihen mitä suuhunsa laittaa.

Syöthän tarpeeksi suolaa? Todennäköisesti johtuu kuitenkin vielä toistaiseksi alhaisesta verensokerista, kun vielä ei tarpeeksi korvaavia ketoaineita muodostunut.