Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Syöttekö sen 8 tunnin aikana kolme ateriaa ja enemmän proteiini -vai hiilaripitoisesti?
16/8 paastossa voi ruokaikkunassa syödä mitä haluaa. Luonnollisesti menee terveellisempään suuntaan eli siihen mitä juuri sinun keho tarvitsee.
Aloitin pitkästä aikaa taas 16:8 paaston. Viikossa paino tippunut 2kg, ei nesteitä juurikaan, koska ne häädin muilla konsteilla ennen pätkistä. Muuten yleensä syön rasvaläträäjä karpisti, mutta näin syksyllä kun puutarha tarjoilee parastaan, on hiilarimäärät vähän karanneet. Karppia hiilaria kuitenkin, niin ei paha. Nyt vaan tuntui siltä, että kurinpalautuksen aika.
Ryhtiliikettä, tietyt ateriat vakioiden, niin helpompi pysyä kartalla mitä syö. Ateria/paastorytmi on nyt laadittu siten, että se noudattelee työrytmiä, myös vapaapäivinä.
Päivän eka ateria klo 12; rasvainen maitokahvi (kahvi, voi, mct öljy, täysmaito sauvasekoittimella sekaisin), pari muna-mozzarellavohvelia päällysteenään voita, palvikinkkua, jotain rehua. Jugurttia ja marjoja.
Klo 15 toinen rasvakahvi, rivi tummaa suklaata, pähkinöitä.
Klo 19-20 päivän pääateria. Eilen kaalimuusi-jauheliha vuokaa, salaattia, myrttisen kurkku, punajuuriviipaleita. Myöhemmin rooibosta kupillinen.
Tänään muuten samat, mutta pääruokana maksalaatikkoa voilla ja puolukoilla.
Huomenna pääruoka on porsaan etuselkää juureksilla ja hapankaalilla.
Ylihuomenna broileria ja wokkivihannesta, sunnuntaina hernekeittoa.
Maanantaina tutkailen mikä oli kokeilun lopputulos.
Aloitin elokuun lopussa 16:8 dieetin ja olen laihtunut jo 3 kiloa. Vielä olisi 7 kiloa liikaa, joten jatkan ainakin vuoden loppuun saakka ja sitten kun tavoitepaino on saavutettu voi dieettiä jatkaa esim. 3 päivää viikossa. Toimii!
Hitto. Mä oon ollut suurimman osan kesää ja syksyn pätkäpaastolla keskimäärin 5 päivää viikossa, ja oon laihtunut hyvässä lykyssä 2 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Hitto. Mä oon ollut suurimman osan kesää ja syksyn pätkäpaastolla keskimäärin 5 päivää viikossa, ja oon laihtunut hyvässä lykyssä 2 kiloa.
Oletko ylipainoinen vai normaalipainon sisällä/rajalla?
Tämä on yksilöllistä. Itse olen huomannut että jos koko ajan mässyttää jotain vaikka terveellistäkin niin mulla on koko ajan joku mieliteko ja sokerinhimo. Sitten otin käyttöön ruoka-ajat. Aamulla jotain pientä, ei ole aamuisin nälkä. Lounas ja päivällinen iltapainotteisesti. Välipalana kahviaikaan syön vain jotain vähäkalorista. Olen jättänyt huonot hiilarit ja sokerit minimiin. Muuten syön kaikkea mutta annoskoot pienensin. Tämä näyttää toimivan. Olen laihtunut n 1kg viikossa. Näläntunnekin katosi muutaman päivän jälkeen. Aion pudottaa n 10kg. Tietysti laihtumisen jälkeenkin pitää noudattaa ruoka-aikoja.
Jippiiii!! 10 kg pudonnut 2,5kk aikana, vaikka olen sallinut herkutteluakin.
68kg-> 58kg Nyt ei housunnapit paina. Ihana tunne! Aion jatkaa näin, sillä voin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin pitkästä aikaa taas 16:8 paaston. Viikossa paino tippunut 2kg, ei nesteitä juurikaan, koska ne häädin muilla konsteilla ennen pätkistä.
Ei ole fysikaalisesti mahdollista että lähtee rasvaa 2 kg viikossa, kyllä ne on suureksi osaksi nesteitä.
Nesteitä on luonnollisesti kehon kudoksissa koko ajan, niitä kerääntyy jatkuvasti kehon aineenvaihdunnan seurauksena enemmän tai vähemmän. Ei niitä voi kerralla poistaa, se on harhaluulo. Nesteet siis kuuluvat normaaliin kehon toimintaan ja naisilla nesteen määrä voi vaihdella useankin kilon verran kuukaudessa.
Monilla menee siten sekaisin käsitys laihtumisesta ja painon vaihtelusta.
Toisaalta mitään "puhdasta laihtumista" ei ole olemassa, eli jossa voisi laihduttaa vain sitä ylimääräistä rasvaa, sekin on virheellinen käsitys. Jokaisessa kilossa jonka "laihtuu" on vain osa rasvaa, koska rasvasolut sisältävät nestettä.
Toinen asia joka viikossa voi vaikuttaa painoon, on suolen sisältö. Eli paastossa syödään vähemmän, joten suoli tyhjenee nopeammin mikä näkyy osittain painossakin.
Laihtumisen fysiologiaa 101: olet pissannut ja kakannut pois 2 kiloa. Rasvaa on mennyt alle 500 grammaa, jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin pitkästä aikaa taas 16:8 paaston. Viikossa paino tippunut 2kg, ei nesteitä juurikaan, koska ne häädin muilla konsteilla ennen pätkistä.
Ei ole fysikaalisesti mahdollista että lähtee rasvaa 2 kg viikossa, kyllä ne on suureksi osaksi nesteitä.
Nesteitä on luonnollisesti kehon kudoksissa koko ajan, niitä kerääntyy jatkuvasti kehon aineenvaihdunnan seurauksena enemmän tai vähemmän. Ei niitä voi kerralla poistaa, se on harhaluulo. Nesteet siis kuuluvat normaaliin kehon toimintaan ja naisilla nesteen määrä voi vaihdella useankin kilon verran kuukaudessa.
Monilla menee siten sekaisin käsitys laihtumisesta ja painon vaihtelusta.
Toisaalta mitään "puhdasta laihtumista" ei ole olemassa, eli jossa voisi laihduttaa vain sitä ylimääräistä rasvaa, sekin on virheellinen käsitys. Jokaisessa kilossa jonka "laihtuu" on vain osa rasvaa, koska rasvasolut sisältävät nestettä.
Toinen asia joka viikossa voi vaikuttaa painoon, on suolen sisältö. Eli paastossa syödään vähemmän, joten suoli tyhjenee nopeammin mikä näkyy osittain painossakin.
Laihtumisen fysiologiaa 101: olet pissannut ja kakannut pois 2 kiloa. Rasvaa on mennyt alle 500 grammaa, jos sitäkään.
Ymmärrätkö termin "ei juurikaan"? Eli en väittänyt että siitä kahdesta kilosta ei olisi yhtään ollut nestettä. Ihme saivartelija olet.
Kun punnitsen itseni "virallisesti", teen sen aina aamulla kun olen käynyt vessassa, en ole vielä juonut mitään ja ihan vaan alusvaatteet päällä. Vaaka aina samassa kohdassa. Viikossa painoa oli lähtenyt 2kg, oli mitä sitten olikin se mikä lähtenyt oli.
Hiilarit turvottaa. Jos niitä on syönyt reippaammin, kuten minä viimeaikoina, on painoa ja pöhöä ja mitä kaikkea vielä enemmän. Kun karppaan hyvin rasvapainotteisesti, ei ole pöhöä, ei turvotusta, ei vatsapömppöä, ihan vaan hyvä olo. Tästä vähemmän pöhöttyneestä olotilasta olin 2kg keventynyt viikossa. Sitä en tiedä paljonko painoin ennen sitä, silloin hiilaripöhötyksessä.
Siitä kahdesta kilosta varmasti osa oli vielä nestettä, mutta sitä olis ollut varmasti enemmänkin, jos pätkistelyä ennen en olisi niitä jo osittain häätänyt.
Niin ja se vielä, että tähän sattui myös menkkojen alku ja sehän myös vaikuttaa painoon. Mulla menkkoja ennen paino nousee aina.
Maanantaina näen mikä on kehitys silloin. Olo ainakin on nyt tosi hyvä.
Onko se tarkkaa että pitäytyy rytmissä, vai riittääkö että paastoväli on edes sinnepäin? Meillä töissä käydään syömässä kun ehditään, etenkin iltavuorossa. Joskus voi olla että pitäisi 7-15 vuorossa pitää käydä jopa ennen kymmentä syömässä, tai että 14-22 vuorossa ehtii vasta klo 19-20. Aina ei siis onnistuisi tuo 8-16 rytmi ja olen miettinyt kannattaako sitten yrittääkään.
Keväästä (maalis-huhtikuun vaihde) on painoa lähtenyt 12,5 kg ko. menetelmällä. Olen 50+v mies.
Vierailija kirjoitti:
Onko se tarkkaa että pitäytyy rytmissä, vai riittääkö että paastoväli on edes sinnepäin? Meillä töissä käydään syömässä kun ehditään, etenkin iltavuorossa. Joskus voi olla että pitäisi 7-15 vuorossa pitää käydä jopa ennen kymmentä syömässä, tai että 14-22 vuorossa ehtii vasta klo 19-20. Aina ei siis onnistuisi tuo 8-16 rytmi ja olen miettinyt kannattaako sitten yrittääkään.
Paastoväli ei ole tarkka, mutta hyvä olisi pitää ainakin 10 tuntia paastoa niinä päivinä, jolloin ei pysty 16 tuntia olemaan syömättä.
Laihtumisen puolesta en tiedä: en omista vaakaa, enkä ole kovin näkyvästi melkein ylipainoinen.
Harrastin masentuneena 16 tuntia roimasti pidempiäkin paastoja.
Paasto tuntuu itselle tämän takia helpolta. Vähän aikaa maha murisee, mutta kun juo kunnolla vettä, murina loppuu kyllä.
Tietyn ajan (n. 7-10h itsellä) tuntuu, että jos ei olisi paastoaikataulua, en söisi. Ei tunnu nälkäiseltä.
Kun siihen tottuu, siitä voi tulla tapa.
Puolessa vuodessa kropasta on lähtenyt yli 12 kiloa 16:8-paastoenetelmällä. Ja paasto jatkuu edelleen. Juon mustaa kahvia ja vettä paaston aikana ja en juurikaan tunne enää voimakkaita nälän tunteita.
Kiinnostuin pätkäpaastosta vuodenvaihteessa ja vähän testailinkin. Varsinaisesti aloitin pätkäpaastoilun huhtikuussa. Eka 16:8 menetelmällä, joka onnistui leikiten mm. siksi, että olin jo valmiiksi tottunut syömään epäsäännöllisesti. N. viikon kuluttua vaihdoin 18:6 malliin, jota harjoitin 3 viikkoa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti 4 kiloa (107-103). 3 kg kiloa lähti kuitenkin ensimmäisen parin viikon aikana, joten vauhti oli hidastumaan päin ja muutenkin halusin nopeuttaa tahtia. Aloitin sitten 20:4 pätkäpaaston. Aika kivuttomasti tuohonkin totuin. Kuitenkin n. viikon sisään alkoi vatsavaivat(lähinnä mahakipu ja ripuli syönnin jälkeen). Nautin kuitenkin pätkäpaaston vapaudesta ja siitä, että ilman nälkää laihduin. N. 3 kuukautta siedin vatsavaivojani kunnes sain selvitettyä, että oireet aiheutti laktoosi. Jätin laktoosin pois ja oireet katosivat. Erikoista oli, että ennen paastoilua pystyin juomaan vaikka litran maitoa ilman mitään oireita. Ja olen jo pitkälle aikuisikään ehtinyt ja tavallisestihan laktoosi-intoleranssi ilmaantuu n. 9-16 vuotiaana. Luin, että laktoosin välttäminen voisi laukaista laktoosi-intoleranssin jollain ihmisillä, niin lienee samanlainen ilmiö, kun kehon ei tarvitse pitkiä aikoja tuottaa laktoosia. En tosin tiedä tarkemmin. No n. 5 kuukautta jatkoin 20:4 mallilla ja paino tippui 11 kg (103kg->92 kg). Hyvä olo, nälättömyys ja vapaus syömisestä ja ruoanlaitosta saivat minut päättämään, että enää en palaa vanhaan. Nyt sitten olen vielä parin viikon ajan ollut OMAD rytmissä, että syön vain yhden aterian n. klo 16 aikaan. Ja edelleen kivuttomasti mennyt. Ja näillä näkymin syön näin lopun elämääni. Paino vielä putoaa reippaasti, mutta uskon sen tasaantuvan jonnekin, kun esim 20:4 rytmissä painopudotustahti hidastui ja tunsin pärjääväni vähemmällä ruoalla.
Onko kenelläkään muulla paastoilijalla tullut tunnetta, että ruoka tuntuu pahalle vatsassa?
Minä kiinnostuin pätkäpaastosta suoliston ja muunkin elimistön hyvinvointia edistävien vaikutusten vuoksi. Eipä se nyt kauheasti haittaisi, jos pari kiloa tipahtaisi, mutta minkäänlaista laihtumista en tällä hae kun olen normaalipainoinen. Minulla diagnosoitiin hiljattain endometrioosi ja olen kokeillut helpottaa oireita ruokavaliolla (mahdollisimman gluteeniton, maidoton ja sokeriton) ja olen ollut tyytyväinen vatsan hyvinvointiin ja kipujen vähenemiseen.
Olen syönyt 16:8 rytmillä nyt suunnilleen kuukauden päivät. Nälän tunteen katoaminen hämmästytti. Helpotti todellakin fiksujen ruokavalintojen tekemistä, sillä minun ei tee yhtään mieli esim. sokeria. Voin myös kävellä kaupan leipäosaston läpi ja fiilistellä tuoreen leivän tuoksua, mutta minun ei tee mieli ostaa ja syödä sitä. Voihan se olla, että kun on nyt todella oivaltanut miten paljon kipuja sokeri ja vehnä aiheuttivat, niin nyt luonnostaan vierastan niitä. Who knows. Nautin nyt kuitenkin tästä järkevästä ruokavaliostani.
Mutta näin naisena mietityttää, että mitä ne pätkäpaaston (tai muidenkin paastojen) haitat tai vaarat naisille ovat? Aina jossain sivulauseessa vilahtaa hormonit, mutta tarkempaa tietoa on vaikea saada. Tai sitten en vaan osaa googlettaa. En haluaisi mitenkään rikkoa itseäni tällä systeemillä kuitenkaan. Olen käsittänyt, että pätkäpaaston terveyshyödyt voi saavuttaa jo parilla paastopäivällä viikossa, jos ruokavalio on muuten kunnossa. Onko kenelläkään antaa mitään dataa tähän liittyen?
Minuakin muuten on vaivannut ripuli pätkäpaaston aikana. Semmoiseen tietoon törmäsin, että suoliston kyky imeä ravintoaineita heikkenisi paaston vaikutuksesta ja siitä johtuisi ripuli. Päteeköhän tämä myös pätkäpaastoon? Koska en todellakaan haluaisi syökseä kallisarvoisia (ja myös sananmukaisesti kalliita) ravinteitani suoraan vessanpönttöön, vaan tietysti haluan niistä joka murusen kehoni käytettäväksi.
Kiitos jos jollain on tietoa tai linkkejä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään muulla paastoilijalla tullut tunnetta, että ruoka tuntuu pahalle vatsassa?
Mulla on ollut tätä viime aikoina. Eikä pitäisi olla kyse liikasyömisestäkään, sitten kun syön, otan aika pienen annoksen ja yritän syödä hitaasti ettei tulisi liian täyteen. Mutta eilenkin ihan yrjötti illallisen jälkeen, ja muutaman kerran olen voinutkin pahoin. Painoa on lähtenyt 1.5 vuodessa 7 kg, mihin olen tyytyväinen, mutta koska nautin ruoasta, en haluaisi pahaa oloa syönnin jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tätä viime aikoina. Eikä pitäisi olla kyse liikasyömisestäkään, sitten kun syön, otan aika pienen annoksen ja yritän syödä hitaasti ettei tulisi liian täyteen. Mutta eilenkin ihan yrjötti illallisen jälkeen, ja muutaman kerran olen voinutkin pahoin. Painoa on lähtenyt 1.5 vuodessa 7 kg, mihin olen tyytyväinen, mutta koska nautin ruoasta, en haluaisi pahaa oloa syönnin jälkeen...
On mahdollista että kun et pitkään aikaan syö jotain tiettyä ruoka-ainetta, se vaikuttaa siihen miten kehossa erittyy tuota ruokaa pilkkovia entsyymejä yms.. Ruoansulatus siis heikkenee, siksi pahoinvointi.
Kannattaisi siis lyhentää paastoaikaa ja huolehtia että syö monipuolisesti kaikkia ruoka-aineita joka viikko. Huolehdi myös että saat tarpeeksi nesteitä.
Jos pahoinvointi jatkuu, silloin tietää ettei paasto sovi sulle ja pitää käydä lääkärissä.
Kokemuksia?