Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva ripuli rukiista ja kaurasta

Vierailija
08.03.2024 |

Suunnilleen elin ennen ruisleivällä ja kaurapuuroll, ja olen kärsinyt ehkä parikymmentä vuotta jatkuvasta ripulista. Nyt jätin ensin kauran ja sitten rukiin ruokavaliostani, ja vatsa on ollut näin rauhallinen viimeksi joskus teininä. Syön kuitenkin paljon kasviksia ja kokojyvävehnää edelleen. Muilla vastaavia kokemuksia? Ovatko nuo ruoka-aineet vatsalle huonoja sittenkin? Jatkuva ripuli on aiheuttanut myös jatkuvan nälän ja tasaisen painonnousun. Huom en aio alkaa ketoilemaan tai karppaamaan.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suuri salaisuus, että ruis ei sovi kaikille. Kauralla sama juttu, vaikka sillä on maine vatsaystävällisenä ruokana. 

Mulla sama, että vehnä käy, kaura ei.

Hienoa, että olet löytänyt avun vaivoihisi. Mulla auttoi myös hapanmaitotuotteiden poisjättäminen jatkuviin vatsavaivoihin. Niitäkin mainostetaan niin kovin terveellisinä.

Vierailija
2/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergiatestit tehty? Noin yleisesti ottaen on aina parasta noudattaa sellaista ruokavaliota millä voi hyvin. Eli jos sinulle ei sovi ruis ja kaura, älä syö niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ruis ei sovi vatsalle, kaura taas sopii.

Vierailija
4/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisintä on että pelkkä ruis on se pahis. Ja missä muodossa söit ruista, oliko seassa vehnää/-gluteenia? Se aiheuttaa monille oireita. 

kaurasta oireilevat kokevat usein limaisuutta kurkussa ja pahanhajuista liimakakkaa. 

Toki nämä on yksilöllisiä juttuja. 

Vierailija
5/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen kauran suurkuluttaja ja vehnä ja ruis ei käy. Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Olet todennäköisesti allerginen kauralle. Etkä varmaan ainoa. Ja silloin ei sitä kannata syödä. Ja se kauraluuro kannattaa korvata vehnä- tai ruishiutale puurolla, jos tykkää puuroista. 

Vierailija
6/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko allergiatestit tehty? Noin yleisesti ottaen on aina parasta noudattaa sellaista ruokavaliota millä voi hyvin. Eli jos sinulle ei sovi ruis ja kaura, älä syö niitä.

Ei ole tehty, lääkärit eivät ole ottaneet vatsavaivojani todesta. Yksi nauroi kun ehdotin jotakin testiä, luovutin ajat sitten. Olen nainen, ärtyneen suolen diagnoosi annettiin.

7/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä ja hernekeitto laittaa pörisemään.

Vierailija
8/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile viljoja yksi kerrallaan park viikkoa jokaista. Katso tarkkaan ettei ole muuta viljaa mukana. Kyllä ne sopimattomat ja sopivat löytyy. Testejä huonosti saa, mutta itsekkin niitä voi testailla ja rajoittaa syömistään ilman virallista diagnoosia.

Vierailija
9/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiini juomat  ja  vatsa  huutaa.   Ruis  monille  paha.  Sehän on  hyvä  jos  tiedät  syyt, nyt  hyvä  olla.

Vierailija
10/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile viljoja yksi kerrallaan park viikkoa jokaista. Katso tarkkaan ettei ole muuta viljaa mukana. Kyllä ne sopimattomat ja sopivat löytyy. Testejä huonosti saa, mutta itsekkin niitä voi testailla ja rajoittaa syömistään ilman virallista diagnoosia.

T. Moniallerginen. Pahimmillaan oli 6 ruoka ainetta jota pystyin syömään oireetta. Ihan kamalaa. 

Vierailija
11/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on monesti myös IBS oireista

Vierailija
12/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testejä saa apteekeistakin. 

Vierailija
13/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joillakin allergia tai keliakia? Koska kaikille muille ei tule oireita. Joillekin voi tulla vehnästä epätasainen verensokeri, jos se on höttömäistä ja se määrää ei rajoita. Ihmiset ovat erilaisia!

Vierailija
14/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne ole huonoja vatsalle, päinvastoin. Luultavasti kuvittelet koko jutun tai syöt jotain muuta ärsyttävää. Kannattaa ehdottomasti ottaa viljat takaisin ruokavalioon, ei ihminen pärjää ilman runsasta kuidunsaantia. Suolistosyöpä on todellinen uhka. 

Vierailija
15/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, että olet löytänyt syyn vaivoihisi.

(viljoista luopuminen ei tarkoita karppausta)

Vierailija
16/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen kuidun saanti voi aiheuttaa ripulia. Sopiva kuidun määrä on n. 25-35 g/vrk.

Vierailija
17/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen hallitus ei tunnu sopivan vatsalleni. 

Vierailija
18/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne ole huonoja vatsalle, päinvastoin. Luultavasti kuvittelet koko jutun tai syöt jotain muuta ärsyttävää. Kannattaa ehdottomasti ottaa viljat takaisin ruokavalioon, ei ihminen pärjää ilman runsasta kuidunsaantia. Suolistosyöpä on todellinen uhka. 

Viljat on melkeimpä pahinta ravintoa suolistolle.

Vierailija
19/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan vaivoitta kauraleipää, mutta kaurapuurosta tule ylävatsaan pahaa oloa. Voi olla että sitä pitäisi keittää pitempään.  Outo juttu.

Vierailija
20/51 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruis vaatii totuttelua ja kaikille se ei kai totuttelullakaa toimi. Aina ulkomaisille vieraille sanon, että tässä suomalaista ruisleipää, mutta sen kanssa kannattaa hieman olla varovainen juuri sen takia, että vatsa voi mennä sekaisin, jos ei ole tottunut ruisviljaan.

Muistan, että minulla meni aikoinaan nuorena vatsa sekaisin myslistä. Nykyisin ei ole mitään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän