Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Sain joskus 20:4 paastolla painoa putoamaan tosi nopeasti. Aamulla join kupin kahvia, samoin lounasaikaan ja sitten klo 17 välipala ja klo 21 päivällinen (sis. lasi viiniä ja jälkkäri). Ei ehkä onnistu ihan kylmiltään, itse lähdin juurikin tuosta 18:6 paastosta liikkeelle, mutta en saanut sillä aikaan kovin suurta muutosta niin lähdin sitten pidentämään paastoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään muulla paastoilijalla tullut tunnetta, että ruoka tuntuu pahalle vatsassa?
Mulla on annoskoot pienentyneet koska liian täysi vatsa tuntuu inhottavalta. Käyn ehkä kerran viikossa lounasaikaan pizzalla josta syön puolet ja illalla riittää ihan vaikka kourallinen pähkinöitä ja lasi viiniä kun on niin täysi olo.
Normaalisti syön lounaalla esim. lihapullia, guacamolea ja jotain marjoja ja päivälliseksi vaikkapa 2 hapankorppua salamilla, juustolla ja suolakurkulla. Nälkä ei ole näillä eväillä päässyt vielä tulemaan!
Onko muilla vähentynyt huomattavasti nälän tunne? Mistähän tämä johtuu... onko se ihan terveellistä :D Olen itse noudattanut kyseistä metodia nyt kuukauden. Kiloja on lähtenyt 2 ja olo on hyvä! Maha toimii paljon paremmin ja on muutenkin energisempi olo. Mieliteot myös kurissa. Nälän puuttuminen vain mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla vähentynyt huomattavasti nälän tunne? Mistähän tämä johtuu... onko se ihan terveellistä :D Olen itse noudattanut kyseistä metodia nyt kuukauden. Kiloja on lähtenyt 2 ja olo on hyvä! Maha toimii paljon paremmin ja on muutenkin energisempi olo. Mieliteot myös kurissa. Nälän puuttuminen vain mietityttää.
Nälänpuute on seurausta niistä mekanismeista mitä pätkäpaastolla tavoitellaan. Nälkää ei tule, sillä keho oppii ottamaan energiaa rasvakudoksesta. Pupeltamalla jatkuvasti pieniä annoksia saadaan vain insuliini nousemaan, ja insuliini siis hormoni, joka pyrkii siirtämään energiaa verestä rasvakudokseen. Juuri päinvastoin kuin laihdutettaessa haluttaisiin.
Aloitin 16:8 -pätkäpaaston tänään. Mitat on 160/94 eli pudotettavaa todellakin riittää. Lähtöpainoni on 104 kg eli olen karistanut 10 kg. Ajattelin vauhdittaa painonpudotusta pätkäpaastolla. Olen aiemmin kokeillut 5:2-paastoa, mutta se oli liian raskasta minulle. Teen pitkähköjä (10-12 km) kävelylenkkejä, osa reitistä menee metsässä jossa on muutama iso nousu. 5:2:lla ollessa nuo lenkit oli tosi raskaita, hengästyin tosi paljon ja olin ihan poikki. Ajattelin siis vaihtaa paastoilun tähän 16:8:sta ja katsoa, josko se sopisi paremmin. Koitin myös Mosleyn 800 kcal/päivä-dieettiä, ja se kaatui myös siihen, ettei liikunta sujunut toivotunlaisesti. Jos tämä sitten toimisi minulla.
En jaksa kahlata koko keskustelua läpi, joten kysyn, että onko täällä muita, joilla on paljon painoa pudotettavana? Kuinka teillä on mennyt? Millaista tahtia paino on alkanut lähteä?
16:8 -paastolla on lähtenyt 12 kiloa puolessa vuodessa. Nyt on menossa painon tasaatumisvaihe eli paino ei laske, vaikka jatkan paastoa. Tällaisia tasaantumisvaiheita tulee aika ajoin, mutta ne menevät ennen pitkää ohi ja paino alkaa taas laskea. Katsokaa Matthew McConaugheyn haastattelu liittyen elokuvaan Dallas Byers Club, niin tiedätte, mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Näläntunteen vähentyminen on normaalia. Kokeile joku päivä olla 18-20 tuntia syömättä tai syödä parina päivänä syönti-ikkunan aikaan vähemmän, niin huomaat taas näläntunteen palanneen.
Aloitin taas pitkästä aikaa tämän tänä iltana, eli paastovaihe on menossa. Olin vuosi sitten pätkäpaastolla ja pudotin n. 10kg. Osa on hiipinyt takaisin erityisesti nyt syksyn mittaan, mutta ei onneksi vielä kaikki.
Aamupala on taas jäänyt pois aivan luonnostaan jo jonkin aikaa, mutta nyt jätän myös iltapalan syömättä, jotta paaston aika kasvaa. Viimeksikin näläntunne jäi pois, niin ennakoin nytkin. Painoakin lähtee taas varmasti, mutta odotan erityisesti sitä hyvää ja energistä oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälänpuute on seurausta niistä mekanismeista mitä pätkäpaastolla tavoitellaan. Nälkää ei tule, sillä keho oppii ottamaan energiaa rasvakudoksesta. Pupeltamalla jatkuvasti pieniä annoksia saadaan vain insuliini nousemaan, ja insuliini siis hormoni, joka pyrkii siirtämään energiaa verestä rasvakudokseen. Juuri päinvastoin kuin laihdutettaessa haluttaisiin.
Nälkä ei tule, koska nälkähormonin eritys häiriintyy/muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä ei tule, koska nälkähormonin eritys häiriintyy/muuttuu.
Ei suinkaan häiriinny, vaan muuttuu normaaliksi.
Kuinka monta kertaa syötte 8 tunnin aikana?
Minä aloitin juuri tämän systeemin, ja olen syönyt 3 kertaa/syönti-ikkunan aikana: lounas, välipala, päivällinen. Hiukan on vielä hakemista syömisrytmin kanssa, ja välillä tuntuu, että tuo välipala on liikaa. Toisaalta en halua paastota liikaa syömisikkunan sisällä, kun muun ajan paastoan. (Syön lounaan klo 12 pintaan ja päivällistä alan yleensä syödä klo 19.30 aikaan).
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa syötte 8 tunnin aikana?
Minä aloitin juuri tämän systeemin, ja olen syönyt 3 kertaa/syönti-ikkunan aikana: lounas, välipala, päivällinen. Hiukan on vielä hakemista syömisrytmin kanssa, ja välillä tuntuu, että tuo välipala on liikaa. Toisaalta en halua paastota liikaa syömisikkunan sisällä, kun muun ajan paastoan. (Syön lounaan klo 12 pintaan ja päivällistä alan yleensä syödä klo 19.30 aikaan).
En syö mitään välipaloja, vaan oikeaa ruokaa, kaksi tai kolme ateriaa.
Miten toimii kolmivuorotyön kanssa? Meneekö elimistö sekaisin jos tänään syödään 10-18 ja loppuviikosta 22-06?
Vierailija kirjoitti:
Miten toimii kolmivuorotyön kanssa? Meneekö elimistö sekaisin jos tänään syödään 10-18 ja loppuviikosta 22-06?
Ei mene sekaisin, voi syödä niinä aikoina kuin itselle sopii.
Googletin paljon tästä asiasta ennen kuin aloitin, ja jollakin sivustolla oli, että ei tarvitse syödä 16:8 mukaan koko aikaa jos ei halua/se ei sovi elämäntyyliin. Esim. voi viikolla syödä sen mukaan, ja viikonloppuna vapaasti ilman syömisikkunoita. Samassa jutussa oli myös, että jos haluaa pätkäpaaston hyödyt itselleen, pitäisi pätkäpaastoilla 3 päivää viikossa.
Saako aamulla juoda kahvia? Minulle on ihan normaalia syödä klo 21 esim leipä ja sen jälkeen seuraavan kerran klo 14 lounas. Ruokailuni eivät edes tarvitse 8 tuntia, 6-7 riittää.
Mutta kahvia tarvitsen aamuisin, maidolla.
Mä olen usein syömättä ilta 18-19 jälkeen johonkin aamu 9-10 asti. En tiennytkään, että sekin on joku paasto. Pidin sitä ihan normaalina olotilana. Mut joo, olen tosiaan hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Saako aamulla juoda kahvia? Minulle on ihan normaalia syödä klo 21 esim leipä ja sen jälkeen seuraavan kerran klo 14 lounas. Ruokailuni eivät edes tarvitse 8 tuntia, 6-7 riittää.
Kahvi pitäisi käsittääkseni juoda mustana. Maidon lisääminen voi aiheuttaa sen, että elimistön "paastomoodi" katkeaa. Itse juon kahvini aina mustana joten aivan satavarma en tästä ole.
Vuosien (20v) myötä paino hiipinyt +10kg. Olin nuorena hoikka, nyt periaatteessa normipainoinen mutta olo väsähtänyt ja varsinkin alakroppa kerännyt osuutensa.
Päätin siis minäkin testata tätä pätkäilyä. Olen tottunut syömään aamuisin hyvin, siksi en ole varma, onko minun juttuni, mutta mitään ei tiedä kokeilematta.
Eilen illalla söin viimeksi n. klo 20.30, niinpä skippasin kaiken paitsi mustan kahvin tänään n. klo 12.30 asti. Olo? Hivertävä. N. 12.30 nappasin pienen kourallisen cashew-pähkinöitä ja varttia vaille yksi pääsin lounaalle:
Lohikiusausta, frisee-salaattia, mozzarellaa, pari pientä lusikallista majoneesikastiketta, pari omega7-kapselia. Olo? Paha: Vatsa tukossa, päänsärky vaanii nurkalla... Eka päivä vasta, ehkä tämä on vain kropan alkujärkytys?
Tavoite myös rukata aikataulua niin, että saisin syödä aamulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi pitäisi käsittääkseni juoda mustana. Maidon lisääminen voi aiheuttaa sen, että elimistön "paastomoodi" katkeaa. Itse juon kahvini aina mustana joten aivan satavarma en tästä ole.
Jep, näin minäkin olen lukenut. Kahvi/tee mustana ja kalorittomat juomat on ok.
Hyvin alkoi, mutta viikonloppu meni ihan munilleen ylitöiden takia. Ruokaikkuna ja paastoikkuna meni ihan sekaisin. Syömiset oli ok, pieniä muutoksia jouduin ruokiin tekemään aikapulan vuoksi, mutta ruoka-ajat ei toimineet 16:8 rytmissä. Lisäksi unohdin tänä aamuna käydä vaa'alla. Olo oli kuitenkin koko ajan hyvä, ja sehän on pääasia.
Olen lopettanut jo vuosia sitten laihduttamisen. Pyrkimys on vain hyvä olo, lihomisen estäminen, kremppojen pitäminen remissiossa jne. Tämän pätkistelynkin idea oli/on pyrkimys autofagiaan. Jos kiloja lähtee, hyvä niin. Matka jatkuu.