Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
561/2812 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin menee täälläkin, kiitos vain kysymästä! Olen ollut 16/8 rytmissä 3-4 viikkoa ja paino on pudonnut 6,5kg. Pudotettavaa on vielä, mutta jo nyt eron entiseen jo huomaa. Ihana tunne!

Itselläni 16/8 "taika" tuntuu olevan siinä, että paasto vie nälän ja hillitsee mielitekoja. Syömisikkunan (yleensä 11-18) aikanakaan ei tee mieli syödä mitä sattuu, vaan koko suhde ruokaan on muuttunut. Kaikki on kuitenkin periaatteessa täysin sallittua. Olenkin syönyt tämän aikana hampurilaisen, pitsaa, karkkia ja pari pullaa. Pääsääntöisesti syön kuitenkin kasvis- ja proteiinipainotteisesti.

Välillä paastot venyy pidemmäksi, kun ei vain tee mieli syödä aiemmin. Vain kerran koko jakson aikana olen keskeyttänyt paaston aamupalalla suunniteltua aiemmin, sillä olin kipeä ja koin tarvitsevani ruokaa. Mutta siitä ei tullut morkkista tai epätoivoisen epäonnistujan oloa, kuten yleensä dieettien mennessä pilalle. Sillä tämäpä ei ole dieetti, vaan tapa syödä! Aion jatkaa näin hamaan tulevaisuuteen.

Vierailija
562/2812 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tämä toimii juuri siksi, että mikään ei ole kiellettyä. Eli voin syödä juustovoikkareita, suklaata tai juoda olutta. Aiemmat dieetit ovat kaatuneet siihen ehdottomuuteen - on tullut fiilis, että ”kaikki” on mennyt ns. vituralleen kun olet ”sortunut” syömään vaikkapa muutaman voileivän.

Ja vaikka kaikki onkin sallittua, niin ainakin itselläni juju on ollut nyt siinä, ettei vaan tee enää mieli. En tiedä johtuuko verensokerin tasoittunisesta vai mistä, mutta ei tule enää hinkua mättää mitään ”ylimääräistä” ja tosi harvoin on enää sellaista julmettua nälkää - päin vastoin tuntuu siltä, että voisi olla syömättä pidempäänkin. Tätä myötä koko ruokavalio on selvästi parantunut ja annoskoot pienentyneet.

Paino on tippunut kolmessa kuukaudessa kahdeksan kiloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko takana, puntarilla en ole käynyt, mutta tuntuu että housunnappi menee helpommin kiinni!

Päänsärky vaivaa edelleen aamupäivisin, muuten aivan hyvä olo.

Tässä on yllättänyt se, että "syömisikkunan" ollessa auki, syöminen ei ole mennyt ahmimisen puolelle! Normaali määrää ruokaa riittää.

Syön klo:15 päivällisen ja klo:20-21 reilun iltapalan. Muu aika mennään vedellä ja mustalla kahvilla.

Vierailija
564/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon lomamatkalla syömiset oli aivan mitä sattuu, ja paino olikin noussut taas kilon verran. Pidin kyllä lomallakin kiinni n.15 paastoajasta, mutta nyt taas arkirytmiin kiinni, pidempi paastoaika, enemmän liikuntaa ja terveellisempi ruokavalio.

Vierailija
565/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon nyt ollut noin 4 viikkoa tällä dietillä. Painoa tippunut tasaisesti 3kiloa yhteensä. Kokoajan hieman. Nyt kyllä olen niin epätoivoinen että vähän repsahdan ja alan laskemaan kaloreita tämän paaston ohessa. Lisäksi nyt oon tän viikon liikkunut enemmän. Halun nyt vähän ns kärsiä ja saada painoa hiukan nopeempaa tahtia pois. Mutta yleisesti ottaen tää ruokarytmi on mulle just hyvä eli jatkuu varmasti elämäntapana. Ainoo vaan että välillä vois illalla kaivata viinilasillista joskus. Se on ainoo ärsytys koko paastossa. Itse pidän "ruoka-aikaa" klo 12-20.

Vierailija
566/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen satunnaisesti kokeillut ja nyt elämäntilanteen salliessa enemmän tietoisesti pätkäpaastoa. Yllättävää ollut se, että ei ole oikeastaan enää ikinä nälkä, ehkä johtuu siitä että syö enemmän proteiinia ja pyrkii syömään terveellisemmin kaikin puolin? Eli sen ajan minkä saa syödä, haluaa käyttää "järkevien" ruoka-aineiden syömiseen, joiden tajuaa olevan itselle/kropalle hyödyllisiä. Laatu parantunut, annoskoot järkevöityneet jne. jne. Vielä on paljon opettelemista ja parantamista, lipsahduksia on tapahtunut/tapahtuu, mutta niiden jälkeen on joka krt helppo jatkaa. Tämä on aika armollinen dieetti, jonka soisi toimivan ja esi-diabetekseen auttavan. Itseä auttanut myös esim. youtuben videoista Jason Fung -nimisen kanadalaislääkärin tietoiskut. Muitakin pätkädieettien "guruja" lienee, mutta minä olen tutustunut hänen luentoihin.

Vierailija
567/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon nyt ollut noin 4 viikkoa tällä dietillä. Painoa tippunut tasaisesti 3kiloa yhteensä. Kokoajan hieman. Nyt kyllä olen niin epätoivoinen että vähän repsahdan ja alan laskemaan kaloreita tämän paaston ohessa. Lisäksi nyt oon tän viikon liikkunut enemmän. Halun nyt vähän ns kärsiä ja saada painoa hiukan nopeempaa tahtia pois. Mutta yleisesti ottaen tää ruokarytmi on mulle just hyvä eli jatkuu varmasti elämäntapana. Ainoo vaan että välillä vois illalla kaivata viinilasillista joskus. Se on ainoo ärsytys koko paastossa. Itse pidän "ruoka-aikaa" klo 12-20.

No mutta sinullahan on juuri oikea painon pudotus tahti!

Vierailija
568/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 7 kg painoa kesällä pätkäpaastoillen. Olen jo siirtynyt takaisin 4-5 ateriaan ilman paastoa ja säilyttänyt painoni ainakin toistaiseksi. 5 viikkoa sitten lopetin pätkäpaaston ihan muuten vaan. Ehkä palaan pätkäpaastoilemaan taas jossain vaiheessa. Oli ihan hyvä tapa pudottaa painoa ja hoitaa terveyttä. Toki sitä voisi tehdä jatkuvasti mutta välillä näinkin.

Vierailija
569/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikon lomamatkalla syömiset oli aivan mitä sattuu, ja paino olikin noussut taas kilon verran. Pidin kyllä lomallakin kiinni n.15 paastoajasta, mutta nyt taas arkirytmiin kiinni, pidempi paastoaika, enemmän liikuntaa ja terveellisempi ruokavalio.

Saattaa olla, että yllätyt ja huomaatkin ettet ole lihonnut.  Liittyikö lomaan esim. lentomatka joka usein vaikuttaa nestetasapainoon ja aiheuttaa jonkinverran turvotusta.  

Kävin yhtenä aamuna vaa´alla ja jatkoin aamu-tv:n katsomista.  Mulla ei ollut vielä ruoka-aika alkanut ja päätin käydä vielä uudelleen vaa´alla.  Yllätyin kun paino olikin 700g isompi kuin aikaisempi tulos.  En ollut vielä ehtinyt juoda edes vettä tai kahvia.  Tein siitä päätöksen, että turha vaa´alla hyppiminen saa jäädä.  Ei mitään järkeä punnita jatkuvasti.  Vaakani ei ole rikki 😜

Vierailija
570/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla, että yllätyt ja huomaatkin ettet ole lihonnut.  Liittyikö lomaan esim. lentomatka joka usein vaikuttaa nestetasapainoon ja aiheuttaa jonkinverran turvotusta.  

Kävin yhtenä aamuna vaa´alla ja jatkoin aamu-tv:n katsomista.  Mulla ei ollut vielä ruoka-aika alkanut ja päätin käydä vielä uudelleen vaa´alla.  Yllätyin kun paino olikin 700g isompi kuin aikaisempi tulos.  En ollut vielä ehtinyt juoda edes vettä tai kahvia.  Tein siitä päätöksen, että turha vaa´alla hyppiminen saa jäädä.  Ei mitään järkeä punnita jatkuvasti.  Vaakani ei ole rikki 😜

Ei ollut lentomatkaa mutta paljon istumista matkustaessa kyllä joten olet ihan oikeassa että kilon painonnousu voi olla ihan nestettäkin.

Ja olet oikeassa myös tuossa vaa'alla pomppimisessa, koska itsekin olen joskus käynyt aamulla ja innostunut että paino on 65,5 ja joku tunti myöhemmin se onkin 66,2 vaikka en ole syönyt mitään.

Olenkin ottanu tavaksi punnita painon kerran päivässä heti aamulla ja siitä sitten pidemmällä aikavälillä viikottain ja kuukausittain laskee paljonko paino on todellisuudessa pudonnut.

Vierailija
571/2812 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen kahviini tilkan maitoa.... meneekö paasto siitä pilalle?

Jos lähdet toteuttamaan paastoasi noin jäykästi ja tarkasti, se menee pilalle sillä, eikä suinkaan sillä maitotilkkasella.

Jos haluaa pätkäpaaston edut nimenomaan paastovaikutusten osalta eikä vain kalorien niin silloin maito pitää jättää väliin. Paastoaminen on jäykkää puuhaa. Muussa tapauksessa se on vain syömisen tarkkailua.

Vierailija
572/2812 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta olen ollut 16:8 paastolla. Painoon ei ole vaikuttanut yhtään, on täsmälleen sama paino kuin aloittaessa. Muuten sujunut kohtuu hyvin, melko luontainen rytmi itselle tämä. Paasto oli käytännössä se , että jätin aamiaisen pois.

Vierailija
573/2812 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy ja pätkäpaasto etenevät ihan mukavasti. Paino tuntuu pysyttelevän samassa, vaikka pudotusvaraa onkin, en ota paineita vaan itse asiassa oon vähentänyt punnitsemisia, ihan tarkoituksella. Mittanauhakin on saanut olla laatikossa, viimeisin mittaus on varmaan reilun 3 viikon takaa. Homma tuntuu nyt menevän niin rutiinilla, että ei oo suurta halua katsella vaakaa tai mittanauhaa. Varmaankin jossain vaiheessa otan kovemmat aseet käyttöön = vähennän herkuttelua ja panostan ruokailuihin muutenkin, mutta nyt on rento moodi päällä :) Positiivista sinänsä, että paino ei nouse, se on vaihdevuosi-ikäiselle naiselle ihan iloinen asia.

Vierailija
574/2812 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli kiloa viikossa on suositeltava tahti - itse aloitin 15.4. ja paino on pudonnut 6,5 kg.

Pahinta mitä voit tehdä itsellesi on liikkua enemmän ja syödä vähemmän!

Vierailija
575/2812 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikut enemmän ja syöt vähemmän , pidä huolta että saat kaikki ravinto-aineet. ei mitään ylimääräistä höttöä.

Kroppa laihtuu ja kiinteytyy lihakset.

Pahinta mitä voit tehdä itsellesi on syödä huonoa ruokaa ja enemmän kuin kulutat, vaikka se olisikin pätkäpaastoa.

Vierailija
576/2812 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen paastorupeama takana. Saan kohta syödä 16 tunnin jälkeen. Yllättävän hyvin meni 🙂

Vierailija
577/2812 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen paastorupeama takana. Saan kohta syödä 16 tunnin jälkeen. Yllättävän hyvin meni 🙂

Nälkä oli illalla ja nytkin, mutta jotenkin hallittavissa oleva nälkä.

Vierailija
578/2812 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kiva dieetti.

Vierailija
579/2812 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. "repsahdin" tuossa pariksi viikoksi, enkä tullut noudattaneeksi paastoaikoja ja tuli syötyä epäterveellisesti ja isompia määriä. Ilmeisesti söin vähän liian vähän paastotessani ja keho halusi kompensoida. Olen normaalipainoinen, eikä laihdutettavaa ole kuin omassa päässäni niin en ota stressiä, enkä ole viitsinyt käydä vaa'alla katsomassa lihoinko mutta ainakin samat vaatteet menee vielä päälle. :D Nyt taas päätin jatkaa 16/8 rytmillä vähän silleen varovaisemmin, etten pidennä tuota paastoaikaa kun se ei tee hyvää mulle. (Syön liian vähän ja sitten tulee ahmittua) Jos nyt viikon teen noudattaen aikoja nii sit käyn katsomassa vaa'alla tuliko mitään erityistä painonnousua tuona aikana kun tuli syötyä... :) 

Vierailija
580/2812 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen vuorotyötä, mietin, kuinka paljon vaikka yövuorot sotkee systeemiä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan