Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Onko teillä ollut päänsärkyä (tavallista enemmän) paaston aikana?
Aluksi oli päänsärkyä tai sitä fiilistä, että ois alkamassa päänsärky, aamuisin ennen ensimmäistä ruokailua. Ei ole enää. Olisiko ollut kropan paastojaksoon sopeutumisen aiheuttamaa?
Jos teillä jotenkin venyy se syömisikkuna, niin lasketteko vaan 16 tuntia eteen päin seuraavaan ruokailuun?
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä jotenkin venyy se syömisikkuna, niin lasketteko vaan 16 tuntia eteen päin seuraavaan ruokailuun?
Jos voit syödä täysin kellon mukaan, niin sitten ehkä. Järkevintä on kuitenkin miettiä heti alkuun, mikä rytmi sopii juuri sinulle. Jos ikkuna tuppaa venymään aina loppupäästä elämäntilanteen vuoksi (esim. muun perheen ruokailu), voisitko aloittaa syömisen myöhemmin? Tai kokeilla jollain muulla rytmillä ensin, esim. 14/10?
Omalla kohdallani yritän pitää kiinni siitä, että klo 18 alkaa paasto. Pysyvä aika on helpompi koko perheen ottaa huomioon, ja syömmekin kaikki yhdessä siihen mennessä. Lounaan syön 10.30-12 välillä, en pysty itse vaikuttamaan lounaan ajankohtaan. Olen ratkaissut lounaan vaihtelun sillä, että mieluummin pidennän paastoa kuin lyhennän. Käytännössä paastoan siis 16/8-18/6 välillä.
Minun paastoilustani ei oikeastaan tiedä kukaan. Syömisikkuna on 14-21 kahdesta syystä, siksi että aamuisin minun on luonnostaan helpointa olla syömättä ja siksi että en halua että lapset tietävät mitään "dieetistäni" tai laihduttamisesta. Olen itse kasvanut äidin kanssa kenen elämä oli pelkkää dieettiä ja ruokavalioita ja jojoilua ja painon kanssa tuskailua, joten haluan kotona näyttää mallia normaalista syömisestä ja aamupäivän syömättömyyden pidän vain omana tietonani.
Ja jos joskus ikkuna venyy kymmeneen niin siirrän seuraavan päivän ikkunaa tunnilla, tai sitten pidän vain tunnin vähemmän paastoa. En ole niin minuutilleen tarkka tästä, vaan menen vähän tilanteen mukaan, ja siksi ruokaikkunani onkin vain 7h että toisinaan voin sitä pidentää tunnilla jos siltä tuntuu.
Huom! Te joilla tää ei ole toiminut. Itse yritin kuukauden ajan tätä tuloksetta, taustalla tuolloin erilaisia dieettivirityksiä, myöskin tuloksettomia. Päätin luovuttaa ja söin n, 1,5 kk:tta ihan normaalisti, mm. herkkuja kaihtamatta, ilman mittailuja ja nälän mukaan. Paino pysyi ennallaan. Päätin antaa pätkikselle uuden yrityksen ja nyt tulosta on tullut, n. 500-800 g/vkossa. Uusi aloitus normalisoitumisen jälkeen.
Mulla ongelmana, että syön ikkunan loppupäässä ikäänkuin varmistellakseni liikaa, että jaksan taatusti seuraavaan iltaan...
Onko kukaan ajoittanut paastoa alkamaan alkuillasta/iltapäivästä? Eli aloittaisi paaston vaikka klo 16 iltapäivästä? Itse koen että tämä aika olisi helpoin aloittaa ja sitten saisi syödä heti aamulla kun herää. Kun kuitenkin tarvitsen kahvia aamusta heti niin muuten paasto katkeaisi (käytän maitoa kahvissa).
Vuorotyössä tosin paasto on muutenkin aika haasteellista, kun ei yövuoroja voi syömättä olla (tai minä en ainakaan voi).
Mulla ongelma viikonloput.. vesittääkö koko ruokavalion, jos viikonloput söis normaalisti... Eli kulutuksensa mukaan, mutta pitkin päivää.
Kiinnostaisi kokeilla viikon vesipaastoa kasvaimen takia, sillä 36-48h paaston jälkeen käynnistyy toden teolla autofagosytoosi, jolloin elimistö puhdistaa soluja ja tuhoaa epäterveitä soluita. Ilmiöstä ymmärretään tosin vielä melko vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ongelma viikonloput.. vesittääkö koko ruokavalion, jos viikonloput söis normaalisti... Eli kulutuksensa mukaan, mutta pitkin päivää.
Pitkin päivää syömisessä ei kyllä ole mitään normaalia.
Pari viikkoa takana.
Outoa se, että puntarilla ei näy mitään muutosta, mutta housut ihan selvästi väljemmät🤔 Liikuntaa en ole lisännyt.
Onko kukaan muu kärsinyt ripulista tämän dieetin aikana? Mistähän mahtaa johtua.
Jos vuorotyön takia joskus ei ihan onnistu toi 16h paasto, niin onhan nyt vähän pienempikin aika (12-13h) tyhjää parempi?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu kärsinyt ripulista tämän dieetin aikana? Mistähän mahtaa johtua.
Mulla on ollut. Veikkaan muutosta tai sit vaan joku sopimaton ruoka. Mulla on ärtyvä suoli, joten toisaalta ihan tuttu ilmiö 😬
Vierailija kirjoitti:
Jos vuorotyön takia joskus ei ihan onnistu toi 16h paasto, niin onhan nyt vähän pienempikin aika (12-13h) tyhjää parempi?
Miksi alapeukku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Koska paaston terveyshyödyt alkavat oikeastaan vasta 14h kohdalla. Näin siis ainakin mikäli on tavoitteena laihtuminen. On siitä lyhyemmästäkin paastosta tietysti se hyöty että syöty ruokamäärä saattaa jäädä pienemmäksi kun on hieman "normaalia" pidempi tauko syömisestä. Paaston rasvaapolttavan vaikutuksen aikaansaamiseksi kuitenkin tarvittaisiin se vähintään 14 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Koska paaston terveyshyödyt alkavat oikeastaan vasta 14h kohdalla. Näin siis ainakin mikäli on tavoitteena laihtuminen. On siitä lyhyemmästäkin paastosta tietysti se hyöty että syöty ruokamäärä saattaa jäädä pienemmäksi kun on hieman "normaalia" pidempi tauko syömisestä. Paaston rasvaapolttavan vaikutuksen aikaansaamiseksi kuitenkin tarvittaisiin se vähintään 14 tuntia.
No mutta tätä hainkin. Kiitos! Joskus kaksikin tuntia on jo paljon jossain tilanteessa. Esim. kun menee ekaan yövuoroon, jolloin herreilläoloa voi tulla vuorokausikin. Miten te muut paastoatte 3-vuorotöissä?
Testasin tätä, syömisikkuna klo 12-20 ja kivuttomasti meni... valitettavasti paino ei tippunut grammaakaan. Aamukahvia join 2 kupillista maitotilkalla (kulutusmaito). Voiko se nyt olla tämä alle 0,5dl maitoa mihin se tyssäs?!
Täytyy suunnitella päivät hyvin.