Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
501/2812 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvana tätä olisi tosiaan helpompi noudattaa kuin pikkulapsiperheessä, jossa näyttää tavallaan myös huonoa esimerkkiä kun ei itse istu päivällispöytään muiden kanssa.

Vierailija
502/2812 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt 4,5 viikkoa takana pätkäpaastoa. Syön kerran päivässä ja noudatan ketogeenistä ruokavaliota. Painoa tippunut 9,5 kg. Nälän tunne ei juuri vaivaa. Joskus iltapäivällä saattoi olla hiukan heikko olo (syön yleensä viiden kuuden maissa), mutta sain siihen ratkaisun Bullet proof -kahvista (kahvia, voita, mct-öljyä ja kermaa) joka antaa ihmeellisesti energiaa, eikä riko paastoa koska ei nosta verensokeria vaan saattaa jopa laskea sitä. Syön vaihtelevasti jonkin verran alle kulutuksen, energiavaje on välillä 0 - 1100 kcal, useimmiten varmaan noin 500. Makeanhimoa tai muuta ruuanhimoa ei ole, sen tilalle on tullut lupa nauttia sallitusta runsaasta ja ravitsevasta ateriasta. Vuosikausien ahmimishäiriön jälkeen tuntuu ihanalta olla ainakin hetkellisesti siitä vapaa. Jossain vaiheessa paino tuntui jumittavan ja oli vatsan kanssa ongelmia, mutta siihen auttoi MAGNESIUM. 

Sitruunanveden juomisesta sen verran, että käsittääkseni ainakin pullomehuissa on niin vähän hiilihydraatteja, ettei se vaikuta paastoon. Itse juon silloin tällöin maun vuoksi vaikka mietityttää sen vaikutus hampaisiin. Jos epäilee katkaiseeko joku juoma tai vaikka purkka paaston, kannattaa lainata joltain tutulta verensokerimittaria ellei itsellä ole, ja mitata nostaako sokeriarvoja. Näitä testejä on joitakin myös youtubessa esim. 2 Fit Docs (ainakin kahvi + kerma, öljy, tms.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/2812 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeeiii. Hyvä mieli koska tänään onnistuin dokumentoimaan painon "laskun". Pari päivää sitten punnitsin 69,3 ja tänään 69,2. Se on alin mitä olen punninnut vähään aikaan. Joka gramman kanssa on kärsitty kovaa nälkää. Tällä lailla hivuttaen tavoitteena että jouluna painaisin 65. Lopullinen tavoite 60 joka on about bmi 23. Ensi kesäksi.

Vierailija
504/2812 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeeiii. Hyvä mieli koska tänään onnistuin dokumentoimaan painon "laskun". Pari päivää sitten punnitsin 69,3 ja tänään 69,2. Se on alin mitä olen punninnut vähään aikaan. Joka gramman kanssa on kärsitty kovaa nälkää. Tällä lailla hivuttaen tavoitteena että jouluna painaisin 65. Lopullinen tavoite 60 joka on about bmi 23. Ensi kesäksi.

Moi alapeukku :). Koskaan vielä en ole laihtunut grammaakaan ilman raakaa nälän näkemistä. Syömällä viisi terveellistä ateriaa päivässä kärsin koko päivän. Pätkäpaastossa vain aamulla ja illalla pari tuntia. Ei työlästä ruokien syöttämistä laskuriin.

Vierailija
505/2812 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi alapeukku :). Koskaan vielä en ole laihtunut grammaakaan ilman raakaa nälän näkemistä. Syömällä viisi terveellistä ateriaa päivässä kärsin koko päivän. Pätkäpaastossa vain aamulla ja illalla pari tuntia. Ei työlästä ruokien syöttämistä laskuriin.

Jatkan vielä kun on tää niin brutaalia. Jos onnistun painamaan jouluna 65, en ole vielä edes normaalipainon sisällä :D. Pakko vaihtaa tavoitteeksi 64 joka on. En tiedä onko tavoite realistinen. Aiemmin olen onnistunut laihduttamaan viiden aterian rytmillä ja päivittäisellä nälän näkemisellä noin 5kg puolessa vuodessa.

Vierailija
506/2812 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Onko se nälän näkeminen sitten niin kamala juttu? Tarkoitan että senhän voisi yrittää kääntää positiiviseksi, että tietää kropan silloin polttavan rasvaa ja suoliston kiittävän pienestä lepohetkestä.

Luulin ensin että viestisi oli sarkastinen ja muita paastoajia ivaava, että olit pudottanut 100g. :D Kun itselläni saattaa paino heitellä helposti kilon tai kaksikin suuntaan tai toiseen, joten tuloksia voi nähdä vasta pidemmällä aikavälillä.

Vierailija
507/2812 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian helppoa oli 16:8 ja kuten aavistelin, en sillä juuri laihtunutkaan 2 viikossa. Lisäsin paastoajan 20 tuntiin. Johan alkoi aamuisin silmissä musteta ja olikin hirvittävä nälkä ja huonovointisuus. Kolmen viikon tulos 600g. Yhtenä aamuna horjahdin syömättömyydestä niin, että löin pääni. Päätin, että nyt tämä pelleily saa riittää. Tuo 600g tuli takaisin heti.

Vierailija
508/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian helppoa oli 16:8 ja kuten aavistelin, en sillä juuri laihtunutkaan 2 viikossa. Lisäsin paastoajan 20 tuntiin. Johan alkoi aamuisin silmissä musteta ja olikin hirvittävä nälkä ja huonovointisuus. Kolmen viikon tulos 600g. Yhtenä aamuna horjahdin syömättömyydestä niin, että löin pääni. Päätin, että nyt tämä pelleily saa riittää. Tuo 600g tuli takaisin heti.

3 viikkoa? Kuules nyt, 600g on parin vessareissun paino - se ei ole laihtumista eikä lihomista. Paino voi sahata yhden päivän aikana parikin kiloa riippuen siitä mitä on syönyt, paljonko se ruoka painoi, onko turvotusta, hormonitoiminta, naisilla kuukautiskierto jne.

Et selvästikään ole paastonnut itsellesi sopivalla tavalla, jos olet melkein pyörtyillyt! Ei tämä ole mikään kitukuuri. Jos syöt 4, 6 tai 8 tunnin aikana, sinun täytyy noina tunteina syödä RIITTÄVÄSTI. Esim 1500, 1800, 2000 kcal riippuen tilanteestasi tai tavoitteestasi. Pätkäpaastoilu ei tarkoita 20 tunnin paastoa ja sitten syödään 500kcal ja taas paastotaan.

Ei 16:8:ia tarvitse noudattaa jos se ei itselle sovi, mutta ei sitä pidä mollatakaan jos ei ole kunnolla ja pitkäaikaisesti perehtynyt. Sama kuin karppauksen kanssa - ihmiset vetävät kaksin käsin proteiinia ja valittavat kun tuli ummetusta ja huono olo, eli karppaus on paholaisesta. Niin paitsi että se mitä he tekivät ei ollut karppausta nähnytkään...

Oma tulokseni nyt 5kk ja -7 kg. Mutta painoni voi olla jonain aamuna 65 ja jonain aamuna 66. Ei se tarkoita että olen lihonut tai laihtunut kilon päivässä. Pitkän ajan keskiarvo kuitenkin menee pikkuhiljaa alaspäin.

Vierailija
509/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätkäpaastonnut koko aikuisikäni.

Vain hyviä kokemuksia. En ole koskaan ollut ylipainoinen (kolmen raskauden jälkeen yleensä kuuluisi olla ja ainakin jos on kr vajaatoiminta ja ikää 40) ja veriarvot, esim. kolesteroli- ja sokeriarvot erinomaiset, vaikka en mitenkään yltiöterveellisesti elä.

Paino putoaa kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Pätkäpaastolla laihtuu jos jättää pois jäävät ateriat kokonaan syömättä, pelkkä paastoaika ei laihduta.

Vierailija
510/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa ymmärtää että nää ihmedieetit ei toimi! Ne ei toimi! Ne on epäterveellisiä ja niiden jälkeen lihoo nopeasti vähintäänkin entisiin mittoihin. Ihminen laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa. 5-6 krt päivässä viljapainotteisesti, kasviksia, vähärasvaisia maitotuotteita, rypsi öljyä, salaatteja. Mikään muu ruokavalio ei tuo pysyviä muutoksia. Oikotietä onneen ei ole!

Vierailija
511/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pätkäpaastohan ei ole ihmedieetti (pätkä tarkoittaa paastonajan, ei dieetin kestoa) vaan elämäntapa josta on ennen kaikkea terveydelle hyötyä, se on todistettu Nobelin lääketieteen palkinnon arvoisesti eli kyse ei nyt ole vain mielipiteestä.

Laihduttaminen on sitten oma lukunsa, kun syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu, paastosta riippumatta.

Vierailija
512/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa ymmärtää että nää ihmedieetit ei toimi! Ne ei toimi! Ne on epäterveellisiä ja niiden jälkeen lihoo nopeasti vähintäänkin entisiin mittoihin. Ihminen laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa. 5-6 krt päivässä viljapainotteisesti, kasviksia, vähärasvaisia maitotuotteita, rypsi öljyä, salaatteja. Mikään muu ruokavalio ei tuo pysyviä muutoksia. Oikotietä onneen ei ole!

Mitä sä keuhkoot?  Eihän tässä ketjussa puhuta jostain "ihmedietistä"  Tuo sinun mainitsema ruokavalio ei ole "se ainoa oikea"  Eikä edes paras mahdollinen, monet sairastuvat syödessään noin.

Siinä olet oikeassa, että oikotietä ei ole.

Vierailija
513/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikkea kannattaa kokeilla ja löytää se mikä itselleen sopii. Esimerkiksi itse yritin aikanani tuota aamupala ja säännölliset 3-4h ateriavälit, koska "aamupala on päivän tärkein ateria", "pidä verensokeri tasaisena" jne. En lihonnut oikeastaan ollenkaan (mitä nyt alussa oli turvotusta, koska kroppa meni sekaisin uusista tavoista) mutta olo oli kaamea. Lopulta päädyin takaisin omiin tapoihini eli kevyt lounas (salaatti, keitto,puuro jne) joku välipala ja illalla isompi ateria. Paino edelleen sama, mutta olo parempi (minun ei siis tarvitse laihtua).

Ystäväni taas joka on tismalleen saman kokoinen ja painoinen kun minä syö n. 2h välein pieniä terveellisiä annoksia, koska muuten itse voi huonosti eikä siksi ymmärrä miten voin olla niin pitkiä aikoja syömättä. Eli kukin syö miten itestään tuntuu, mutta ainoaksi voisin sanoa, että paljon kasviksia ruokavalioon.

Vierailija
514/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...

Ei selviä. :D Onneksi ei tarvitse, kahvi on sallittu ja jopa edistää paastossa tapahtuvaa solujen uusiutumista. Mustana, ei sokeria, maitoa tms.

Vierailija
515/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tää on tosi hyvä painonhallintatapa. Olen pirteämpi, ennen väsytti koko ajan eikä mikään nukkuminen riittänyt. Rytmi oli ihan sekaisin ja nukuin päiväunia yöunen kustannuksella. Nyt olen tasaisen energinen koko päivän, normaaliväsy tulee illalla klo 22-23. Syönti-ikkunani on siis arkisin klo 10-18.

Viidessä viikossa on lähtenyt n. 2 kg. On hyvä, että voi syödä ilman kalorilaskentaa, nälkää ei tarvi kärsiä eikä pahoja mielitekoja. Päin vastoin, voi panostaa hyvään ja terveelliseen syömiseen. Olen lisännyt pähkinöitä ja kananmunia ruokavalioon, kasviksia pitäisi vielä käyttää enemmän.

Vierailija
516/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tää on tosi hyvä painonhallintatapa. Olen pirteämpi, ennen väsytti koko ajan eikä mikään nukkuminen riittänyt. Rytmi oli ihan sekaisin ja nukuin päiväunia yöunen kustannuksella. Nyt olen tasaisen energinen koko päivän, normaaliväsy tulee illalla klo 22-23. Syönti-ikkunani on siis arkisin klo 10-18.

Viidessä viikossa on lähtenyt n. 2 kg. On hyvä, että voi syödä ilman kalorilaskentaa, nälkää ei tarvi kärsiä eikä pahoja mielitekoja. Päin vastoin, voi panostaa hyvään ja terveelliseen syömiseen. Olen lisännyt pähkinöitä ja kananmunia ruokavalioon, kasviksia pitäisi vielä käyttää enemmän.

Muuten hyvä mutta ruokaikkunalla ei ole mitään tekemistä jatkuvan väsymyksen kanssa. Taas tällaista läpinäkyvää natsien juonimista.

Vierailija
517/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä mutta ruokaikkunalla ei ole mitään tekemistä jatkuvan väsymyksen kanssa. Taas tällaista läpinäkyvää natsien juonimista.

vai vapaamuurarien konnankoukkuja

Vierailija
518/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkei ruokaikkunalla, mutta ehkä sokeriaineenvaihdunnalla tai jollain muulla. En tiedä, mutta kyllä vaan helpotti oloa, kun tähän ryhtyi. Paino ei enää nouse, vaikka syö kunnolla. Ja oikeasti kunnolla eikä mitään vähäkalorista.

Vierailija
519/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen nyt pätkäpaastonnut pari viikkoa, painoa on siinä ajassa pudonnut yli 4kg. BMI on yli 30, joten ylikiloja on kyllä reilusti.

Syön ensimmäisen aterian töissä 10.45-11.45 välillä (en voi itse vaikuttaa aikaan), joskus harvoin syön välipalaa töiden jälkeen 15-16 maissa mutta yleensä hyppään suoraan päivälliseen 17-18 välissä. Sen jälkeen juon vain vettä tai vishyä. Nälkä on ollut oikeastaan vain muutaman kerran lounaan alla, mutta pääsääntöisesti en ole ollenkaan nälkäinen. Olo on energinen ja hyvä koko päivän! Sairastin flunssankin tässä välissä, eikä sekään kaatanut systeemiä. Herkkuhalut ovat poissa ja ihan kaikki napostelu on jäänyt luonnostaan pois. Syön tavallista ruokaa, lounaan yleensä vähähiilarisesti. En juo light-juomia paastoaikana enkä oikeastaan enää juuri muulloinkaan, koska epäilen kehoni reagoivan niihin sokerin tavoin. Aiemmin olin suurkuluttaja. Myös alkoholi on jäänyt kokonaan pois, sillä 11-18 ikkuna ei oikein sovellu ryypiskelyyn. 😁

Aivan ehdottomasti paras tapa syödä myös minulle! Olen lapsesta asti jättänyt aamupalan luonnostaan pois, mutta jossain vaiheessa pakotin itseni syömään sen, koska "aamupala on päivän tärkein ateria". Aamupalan syöminen aiheutti kuitenkin yhä kovemman nälän lounaalle, arvatenkin insuliinin heittelystä johtuen. Iltanapostelusta luopumisen onnistumista epäröin ennen aloittamista, mutta sekin on sujunut ihan älyttömän helposti, kun ei edes tee mitään mieli. Tätä ruokailutapaa on myös helppo muokata tarpeisiin sopivaksi, sillä jos jonain iltana on menoa, muutan vain paastoikkunaa. Ihan parasta!

Vierailija
520/2812 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole toimineet ruokavaliot, joissa ollaan pitkiä aikoja syömättä. Tulee ahmittua. Ilmeisesti minulla on taipumusta ahmimishäiriöön, koska voin syödä vaikka 3 lautasellista ruokaa, jos on kova nälkä. Eikä nälkä ole talttunut yhtään sillä, että paastoaa välillä. Viimeksi lihoin, kun yritin laihtua. Tai siis ensin laihduin 2,5 kg ja sitten lihoin 0,5 kg joka viikko. Lopputulema oli se, että painoin enemmän 4 kk elämäntaparemontin jälkeen kuin ennen sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi