Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Voiko paaston aikana juoda sitruunavettä? Siis ihan tuoreista sitruunoista puristettu se mehu veteen?
Vierailija kirjoitti:
Voiko paaston aikana juoda sitruunavettä? Siis ihan tuoreista sitruunoista puristettu se mehu veteen?
paaston aikana ei pidä nauttia kaloreita. sitruunassakin kaloreita on, vaikka vähän, mutta silti. lisäksi sitruunavesi on myrkkyä hammaskiiltelle, joten en henk.koht.ymmärrä, miksi sitä pitäisi juoda, kun vettäkin olisi saatavilla...
No mulla se piristää, on auttanut mahakipuun ja suolisto-ongelmiin, iho on paremmassa kunnossa ja jne. Joten en sitä meinaa lopettaa, niin paljon on siitä hyötyä ollut. Hammaskiilteet ei paljoa paina vatsakipujen rinnalla. Siirrän sen vain sitten ''ruokien'' joukkoon. :)
T. Sitruunavesikysyjä
Kokeilin 5:2 - dieettiä alkuvuodesta, mutta se ei sopinut ollenkaan. Dieettipäivät meni ok, mutta muina päivinä ruokahalu kasvoi ja söin myös herkkuja liikaa. Enkä tykännyt kaloreiden laskemisesta. Paino ei pudonnut yhtään kuukauden aikana.
Laihduin pari vuotta sitten muutaman kilon yrittämättä jättämällä iltasyömisen pois. Paino kuitenkin nousi taas ja ylimääräistä on viitisen kiloa. Ja suurin osa siitä mahamakkarana ja jenkkakahvoina. Nyt olen elokuun alusta ollut tällä pätkäpaastolla ja paino on pudonnut 1,5 kg. Syömisikkunani on 10-18, syön kunnon aamiaisen vasta töissä, hedelmän iltapäivällä ja leivän tms. kotona kolmen maissa. Lämmin ruoka ennen kuutta. Viikonloppuna herkuttelen pe- ja la-iltaisin.
Makeanhimoa ei juurikaan ole viikolla, ja on ollut helppo skipata aamiainen ja kahvi ennen töihin lähtöä. Nälkä ei ole vaivannut kuin parina iltana ennen nukkumaanmenoa, aamuisin ei yhtään.
Tämä dieetti tuntuu sopivalta, paino ei ainakaan ole noussut ja olo on hyvä. Tekee mieli syödä kunnon ruokaa eikä pizzoja. Viikonlopun herkuttelukin pysyy aisoissa ja on vähäisempää kuin ennen.
Olen ollut pari kuukautta 16:8 paastolla, ja nyt pari päivää kokeilin 20:4 ja se meni tosi helposti ja hyvällä ololla. Vaikka ajankohta oli vielä ennen menkkoja milloin yleensä tekee mieli mässätä, niin tämä aika meni ihan ilman mielitekoja.
Ei uskoisi että vielä kolme kuukautta sitten söin 14h päivässä muutaman tunnin välein ja lisäksi napostelin koko ajan jotain kun näläntunnetta piti yrittää pitää pois. Ajattelutapa on nyt täysin muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Varoittava esimerkki, söin parin kuukauden ajan puoliskan verigreippiä joka päivä ja sain sen seurauksena vihlovat hampaat. Tai en ymmärrä mikä muu olisi ollut syynä, kun kaikki muut elintavat säilyi samoina. Nyt sensodynella pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoittava esimerkki, söin parin kuukauden ajan puoliskan verigreippiä joka päivä ja sain sen seurauksena vihlovat hampaat. Tai en ymmärrä mikä muu olisi ollut syynä, kun kaikki muut elintavat säilyi samoina. Nyt sensodynella pärjään.
Ja siis vihlovat hampaat ei ole mikään pikkuvaiva vaan aika ahdistavaa. Onneksi on noi hammastahnat jotka auttaa.
Olen ollut nyt heinäkuusta lähtien 16:8:lla ja jalat ja nilkat on selvästi kaventuneet, persaus pienentynyt ja samoin vatsan alue on timmimpi ja naaman luusto näkyy paremmin. Pidän tätä pienenä ihmeenä, koska olen herkutellut koko ajan todella sokeripitoisesti ja tästä olisi tarkoitus päästä eroon nyt syksyn tullessa. Liikuntaa en ole harrastanut.
En punnitse itseäni, koska koen sen stressaavana. Välillä käytän mittanauhaa ja muutama sentti on lähtenyt joka paikasta. Sellainen "normaali" huutava näläntunne on kadonnut kokonaan. Aamuisin siis söin ennen aamupalaa ennen töihin lähtöä ja töissä noin kymmenen aikaan. Nyt syön joskus 11.00 aikoihin ensimmäisen kerran joitakin poikkeuspäiviä lukuunottamatta. Nälän tunne tulee esiin työpäivinä ihan ajatustyön seuraksena, mutta ei ole sellaista repivää ja huutavaa nälkää. Paastotilassa vatsassa on poltteleva tunne kuin tekisi vatsalihaksia. Heikotusta ei ole esiintynyt.
IBS-vaivasta kärsivänä ripulointi on kadonnut kokonaan, mikä on myös outoa, koska ruokavaliota en ole juurikaan muuttanut ja sokeri sai aiemmin vatsan herkemmin sekaisin.
Juon joka aamu bulletproof-kahvin, jossa 3 kupillista luomukahvia, 4 ruokalusikallista kookosöljyä ja 2 ruokalusikallista luomuvoita. Voin sanoa että tämä on kenties eniten elämääni muuttanut tapa. Tätä voi verrata Adderaliin.
Karppaan ja samalla toteutan tätä pätkäpaastoa eli syön vain tuon kahdeksan tunnin aikana. Erittäin helppoa, koska minulle ei yleensäkään maistu mikään aamulla. Syön klo 10 ja 18 välillä runsasrasvaista, vähähiilarista ruokaa niin paljon kuin mieli tekee. Kahvia, teetä, vettä saa tietenkin juoda milloin vain, kunhan ei paastotunteina lisää niihin mitään ravinnoksi laskettavaa, ei edes maitoa kahviin.
Vierailija kirjoitti:
Karppaan ja samalla toteutan tätä pätkäpaastoa eli syön vain tuon kahdeksan tunnin aikana. Erittäin helppoa, koska minulle ei yleensäkään maistu mikään aamulla. Syön klo 10 ja 18 välillä runsasrasvaista, vähähiilarista ruokaa niin paljon kuin mieli tekee. Kahvia, teetä, vettä saa tietenkin juoda milloin vain, kunhan ei paastotunteina lisää niihin mitään ravinnoksi laskettavaa, ei edes maitoa kahviin.
Minäkin karppaan ja noudatan pätkäpaastoa, mutta arkisin syön kolme ateriaa, jolloin paastojaksot jäävät lyhyemmiksi, ja viikonloppuisin vain kaksi ateriaa, jolloin pääsen tuohon 16 tuntiin. Aluksi ruokarytmin vaihtaminen lauantaina ja maanantaina tuntui oudolta, mutta nyt olen oppinut syömään niin, ettei mitään outoja tuntemuksia tule. Olen jo päässyt normaalipainoon useamman kilon ylipainosta, mutta haluan laihduttaa vielä muutaman kilon. Senkin jälkeen aion jatkaa tällä tavalla, koska tunnen, että se pitää minut pirteänä. Ei ole oikein mitään syytä palata entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.
Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.
Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.
Nyt kolmas viikko paastoa takana, ja paino edelleen 66,7, mutta vyötäröltä on selvästi lähtenyt ylimääräistä ja se ikuinen pömppövatsa pienentynyt. Viime viikonloppu meni herkutellessa, vaikka paastoajoista pidinkin kiinni, mutta ehkä se pizza ja ben&jerrys ei auttanut painonpudotuksessa. :D Joten nyt taas arki sujunut vähän terveellisemmin, tavoite voisi olla vaikka se 65kg.
Raportoin tähän itselleni väliaikatietoja, kun nyt kuukauden verran paastoilua takana ja paino oli tänään 66,2kg eli mitään radikaalia painonpudotusta ei tapahdu(enkä sitä tavoittelekaan), mutta hitaasti alaspäin kuitenkin. Eilen työkaveri kysyi että olenko laihtunut kun kasvot näyttää kapeammilta, joten kai se sitten jossain näkyy. :D
Ja mikä parasta, tämä on tapahtunut ihan vaivatta ja helposti. Saa syödä vatsan täyteen ja herkkujakin, ja paastoaikakin tuntuu hyvältä.
Nyt n.6 viikkoa paastoilua ja paino tänä aamuna 65,6!! Eli -4kg, ja nyt olen oikeastaan tavoitepainossa, mutta aion jatkaa pätkäpaastoilua ihan olonkin takia. :)
"Kuten mainitsin, söin kirjaimellisesti yhden 150g jogurtin päivässä n. 2 vk ajan"- Sen 2 vk jälkeen täytekakkua pitsaa yms, toki lohtusyömistä kun kaikki tapahtuu. Ei ihme jos paino räjähtää käsiin heti . Ei sanaakaan siitä mitään syöty sen pienen jukurttidieetin jälkeen,tyypillistä laihduttajan selityksiä
Pätkäpaasto oli helppoa ja laihduin hyvin sen avulla. Alkoi kuitenkin kyllästyttää ja lopetin sen tässä hiljalleen normaalirytmiin valuen. Viikon verran ollut tavallisessa rytmissä. Muuten ihan ok, mutta ihottumoireet ja roskaruoan syöminen ovat lisääntyneet lopettamisen jälkeen.
Jos haluaa kaiken irti paastoamisen hyödyistä, kannattaa aloittaa ketogeeninen dieetti. Tähän on niin paljon perusteluja etten jaksa alkaa tässä niitä erittelemään kun on kiire.
Vierailija kirjoitti:
"Kuten mainitsin, söin kirjaimellisesti yhden 150g jogurtin päivässä n. 2 vk ajan"- Sen 2 vk jälkeen täytekakkua pitsaa yms, toki lohtusyömistä kun kaikki tapahtuu. Ei ihme jos paino räjähtää käsiin heti . Ei sanaakaan siitä mitään syöty sen pienen jukurttidieetin jälkeen,tyypillistä laihduttajan selityksiä
Hei, jos lukisit ajatuksella alkuperäisen viestini, tietäisit että puhuin ajasta jolloin koin vakavan fyysisen trauman. Ei ole kyse laihduttajan selittelyistä, kun en kerta laihduttanut. Tuon jogurtti-ajanjakson jälkeen toki söin enemmän enkä kauhean terveellisesti, kuten jo mainitsin.
Se 8kg painonnousu kuitenkin tapahtui ensimmäisen 2vk aikana kun en syönyt juurikaan ruokaa, sen sijaan kortikosteroideja sitäkin enemmän. En myöskään syö täytekakkua enkä pizzaa - vielä tänäkään päivänä. Herkkuni ovat olleet ihan muita.
Pointtinani on se että kroppa voi mennä todella sekaisin tällaisissa tilanteissa ja vasta nyt 2 vuotta myöhemmin tilanne alkaa normalisoitua. Jos joku on samassa tilanteessa, ei pidä vaipua epätoivoon vaan yrittää ottaa rennosti ja tervehtyä.
Olen ollut jonkun aikaa 16:8 ja kyllä tää aika paljon takkuaa. Olen saattanut laihtua, tai en ehkä turpoa enää yhtä paljon kuin ennen, tilanne ei ole ihan selvä koska ylipäänsä laihdun aina ihan järkyttävän hitaasti verrattuna kärsimyksen määrään. Hankalinta on aamu jolloin herätys on 6.45. Syödä saisi vasta klo 9. Toi väli, yhtä tuskaa. Tänä aamuna join mustaa kahvia puolitoista desiä nälkään ja herätäkseni, ja se auttoi jonkun verran, mutta epäilen että tänään vaivannut närästys voi johtua tuosta. Muuten rytmi 9-17 olisi perheen syömisten kannalta hyvä, niin että saisin päivän viimeisen aterian nassuun viiden maissa yhdessä muun perheen päivällisen kanssa. Illan mittaan on sitten ongelma se, ettei lenkin jälkeen voi syödä mitään ja on nälkä jo aika aikaisessa vaiheessa. Toisaalta pakko on tehdä jotain. Näin kesällä kuvan pari vuotta vanhemmasta keski-ikäisestä sukulaisesta ja melkein lähetin sen salaa itselleni muistutukseksi että EN HALUA olla tolla mallilla parin vuoden päästä. Tuokin nainen aikanaan sirpsakka. Pakko on tehdä JOTAIN. Kalorien laskemiset on niin nähty. Tämä on ideana paljon parempi, kun vaan ton aamun kestäisi paremmin.
Kuten mainitsin, söin kirjaimellisesti yhden 150g jogurtin päivässä n. 2 vk ajan. Painoni nousi heti tuon tapahtuman jälkeen arviolta 8kg. Siinä alussa yhdistyi kaikki pahimmat: trauma, kipu, stressi, unettomuus, syvä järkytys, itku koko valveillaoloajan, kortikosteroidilääkitys...
Nyt selviän jo jotenkin vammani kanssa ja tuntuu että kroppa on normalisoitunut. Mutta kaksi vuotta siihen meni.