Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
361/2812 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee niin surullinen fiilis niistä viesteistä joissa 16.8 paastoa noudattava henkilö kärsii nälästä.  Olisi mukava auttaa ja antaa vinkkejä, mutta kirjoituksissa on niin vähän taustatietoa jotta voisi mitenkään käsittää minkälainen tilanne paastoojan kohdalla on.  Koen olevani onnekas kun vatsani on voinut hyvin ja 16h paasto on hurahtanut sen ihmeempiä tuntemuksia.  Noin 10 min ennen 8h ruokailuajan loppumista pyrin syömään banaanin.     

Aamupala oli ongelma jo lapsena.  Olin sairaalassa ja hoitaja-täti moitti kun olin tunkenut lavuaariin aamupalani.   Putkimies paljasti mitä sieltä löytyi.  Kiltti hoitaja-täti teki päätöksen ja tuli varmistamaan, että aamupala  menee sinne minne se on tarkoitettu.  Viimeisen lusikallisen jälkeen kehui miten hienosti söin, ja sitten lensi puurot suoraan sänkyyn myös hoitaja-tädin päälle ja muutenkin ympäriinsä.  Tietenkin sain siitä moitteita, koska en varoittanut etukäteen. Muistan, että mua hävetti, mutta ehkä myös jokin trauma jäi, en aikuisenakaan syö jos olen sairaana, annan elimistön levätä.

Mennään sillä, mikä tuntuu itselle parhaalta, se voi olla vaikka lyhyempi kun 16h paastoaika.😍

Vierailija
362/2812 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/2812 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni nyt 16:8 mallilla 4 kk, tykkään elämäntavasta, mutta en ole laihtunut yhtään. Nyt alan kokeilla yhdistää tähän 21 days fit dieettiä eli rasioiden mukaan syötyjen määrien rajoittamista. Minä vaan ilman rajoitusta onnistun näköjään vetämään ihan liikaa kaloreita 8 tunnin syömisikkunassakin.

Jaa miinuspeukkuja... Onko tämä sama juttu kun silloin kun karppausvillitys oli kovimmillaan, niin ihmiset hermostuivat siitä että osa ei laihtunut yhtään pelkällä hiilarirajotiuksella, vaan piti lisäksi laskea kaloreita. Jotkut ei vaan uskoneet sitä mitenkään mahdolliseksi ja sanoi "karppaat väärin". Mutta tässä 16:8:ssa on vaikea väärin toimia kun asia on niin yksinkertainen että syö 8 tunnin syömisikkunan aikana. Ja itse en tosiaan tuolla muutoksella pelkästään alkanut ollenkaan laihtua, ja laihtumistarve on todellinen (painoa naisella yli 100 kg) joten alan rajoittaa kaloreita myös.

Vierailija
364/2812 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa olin. Eilen lopetin. Painossa ei juuri mitään muutosta (67.6kg--67.7kg). Olen 172cm pitkä. 

Ehkä vyötärö hiukan kapeampi ja aamuisin kevyempi olo. Välillä karmiva nälkä ja välillä en ehtinyt millään syödä tarpeeksi siinä 8 tunnissa. Voimatonta oloa usein. 

Vierailija
365/2812 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N48 kirjoitti:

Kolme viikkoa olin. Eilen lopetin. Painossa ei juuri mitään muutosta (67.6kg--67.7kg). Olen 172cm pitkä. 

Ehkä vyötärö hiukan kapeampi ja aamuisin kevyempi olo. Välillä karmiva nälkä ja välillä en ehtinyt millään syödä tarpeeksi siinä 8 tunnissa. Voimatonta oloa usein. 

Niin, sullahan ei laihdutustarvetta ole. Väkisin ei pidä syödä jonkun "säännön" mukaan. Syöminenhän on oman kehon ravinnon tyydyttämistä ja se pitää hoitaa oman kehon mukaan.

Vierailija
366/2812 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N48 kirjoitti:

Niin, sullahan ei laihdutustarvetta ole. Väkisin ei pidä syödä jonkun "säännön" mukaan. Syöminenhän on oman kehon ravinnon tyydyttämistä ja se pitää hoitaa oman kehon mukaan.

Hyvin sanottu kyllä, ja täysin totta. Mulla on aina ollut ongelmaa syömisen ja kehonkuvan kanssa, joten tämä pätkäpaasto ei tainnut olla se mun juttuni. 

Vierailija
367/2812 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N48 kirjoitti:

Olet jo hoikka, joten mitä järkeä laihduttaa.

Vierailija
368/2812 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä voisi olla syynä siihen, että osa 16:8 paastoa noudattavat kokevat, että juttu ei anna heille samaa hyvää, mitä joillekin toisille.  Miksi he kokevat olevansa nälässä ja yrittävät sitä sinnikkäästi kestää.  Olen miettinyt, onko mulla hidas ruuansulatus, vai miksi olen niin pitkään ihan "täynnä" vailla mitään nälän tunnetta.  Yöni nukun iltapalan jälkeen todella hyvin, eikä nälkä vaivaa muutamaan tuntiin heräämisen jälkeenkään. 

Syömiseen liittyvä tuntemus herää ajatuksen kautta pikkuhiljaa kun ruokailun alkuun on noin 1/2h.   

Miten te muut olette jaksaneet tätä paastoa, onko palstalla muita, joilla asiat hyvin eikä nälkä tai vatsan kurina häiritse yöunia.                                                                                   

Uskoisin, että, janon/nälän/herkkuihin liittyvän mieliteon pystyn erottamaan toisistaan. Mikäli haluan kääretorttua/kakkua tai jotain vastaavaa, se ei ole nälkää vaan mieliteko johonkin makeaan herkkuun 🍰.  Herkuttelu ei ole kielletty.  Elämään kuuluu myös nautiskelu, vai mitä mieltä olette?

Vierailija
369/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä voisi olla syynä siihen, että osa 16:8 paastoa noudattavat kokevat, että juttu ei anna heille samaa hyvää, mitä joillekin toisille.  Miksi he kokevat olevansa nälässä ja yrittävät sitä sinnikkäästi kestää.  Olen miettinyt, onko mulla hidas ruuansulatus, vai miksi olen niin pitkään ihan "täynnä" vailla mitään nälän tunnetta.  Yöni nukun iltapalan jälkeen todella hyvin, eikä nälkä vaivaa muutamaan tuntiin heräämisen jälkeenkään. 

Syömiseen liittyvä tuntemus herää ajatuksen kautta pikkuhiljaa kun ruokailun alkuun on noin 1/2h.   

Miten te muut olette jaksaneet tätä paastoa, onko palstalla muita, joilla asiat hyvin eikä nälkä tai vatsan kurina häiritse yöunia.                                                                                   

Uskoisin, että, janon/nälän/herkkuihin liittyvän mieliteon pystyn erottamaan toisistaan. Mikäli haluan kääretorttua/kakkua tai jotain vastaavaa, se ei ole nälkää vaan mieliteko johonkin makeaan herkkuun 🍰.  Herkuttelu ei ole kielletty.  Elämään kuuluu myös nautiskelu, vai mitä mieltä olette?

Mulla oli ekat 5 viikkoa aivan hirvittävä nälkä ja alhaisen verensokerin oireita: päänsärkyä, vilutusta, ärtymystä jne. Sitten yhtäkkiä se meni ohi. Ilmeisesti kropan, joka oli totutettu siihen että ruokaa tulee mahaan muutaman tunnin välein kun on valveilla, kesti hetken aikaa tottua "paastomoodiin". Yöllä mulla ei ollut nälkä, olen niin hyväuninen että nukuin vaan, mutta päivisin oli ihan kamalaa alkuun.

Eli mun kroppa oli totutettavissa tähän harvaan syömiseen, mutta uskon senkin hyvin kun jotkut ravitsemusterapeutit sanovat että osalla varsinkaan naisista tottuminen ei vaan onnistu, kun biologisesti kroppa vapauttaa energiaa varastoistaan niin laiskasti paaston aikana, että ehtii aina tulla nälkä ja huono olo.

Itse en tunne tosin nälkää enää mutta en ole toisaalta huomannut mitään erityisiä hyötyjäkään, paitsi sen että ei tarvitse koko ajan miettiä tai laittaa jotain syötävää. 

Vierailija
370/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin noudattamaan vhh-ruokavaliota samaan aikaan, kun paastoan.

Mun ongelma on se, että mikään ruokavalio ja liikuntamäärä ei ole tehokas painonhallinnassa. 

Syytän mun nuoruudessa kärsimääni anoreksiaa tästä tilasta.

Mulla yleensä käy niin, että kun aloitan kokeilemaan jotain uutta systeemiä, paino putoaakin pari kiloa, jonka jälkeen painon putoaminen jumahtaa ja pahimmassa tapauksessa kilot alkavat vähitellen hiipiä takaisin.

Olen aktiivinen, liikun siis tosi paljon, eli se puoli pitäisi olla ok.

Olen 173cm pitkä ja painan n. 80kg eli ylipainoa on hivenen verran. Mun oma ihanne olisi 65kg mutta se lukema taitaa olla saavuttamattomissa. Silloin kun aloitin 2015 vhh-ruokavalion, painoni putosi vajaassa 2 vuodessa 71 kiloon. Jotain tapahtui ja masennuin, vaikka noudatin ruokavaliota, paino lähti hiipimään takaisin ylös ja nousi tuonne 84kg asti. Oon tässä välissä ollut munapaastolla, jolla sain vaivaiset 3kg pois. Sen jälkeen kun huomasin, että paino on taas jässähtänyt, tutustuin pätkäpaastoon. Sain 2 viikossa nipistettyä painosta sen verran, että vaaka näytti yhtenä aamuna 79,5kg. Siihen se sitten taas jämähti. :( 

Inhottaa olla näin pyöreä, vaikka tilanteeni ei mikään katastrofaalinen olekaan, mutta viskeraalirasvaa löytyy ruokavalion noudattamisesta huolimatta. Mun kroppa on rikki.

Vierailija
371/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaihtelua päivästä riippuen. Välillä paastojakso menee helposti, välillä nälkä vaivaa jo aamulla. En oo vielä saanut kiinni, mistä voisi johtua. Ehkä mun kroppa vaan toimii niin? Uskon kuitenkin syöväni melko samalla tavalla, en ole vielä alkanut laittamaan mitään syömisiä ylös tai miettimään kaloreita tai jotain hiilari-/protskusuhteita, oon kuitenkin vasta niin alussa, onkos tää nyt kolmas viikko (vasta). Vaaka junnaa nyt paikallaan, mutta en ota murhetta siitä, varsinkin kun joudun käyttämään kuuriluontoisesti hormonaalista lääkitystä muutaman kuukauden ajan ja uskon sen sekoittavan pakkaa ihan kunnolla. Eteenpäin vaan, hyvältä tuntuu, ei ahdista eikä heikota tai harmita :)

Vierailija
372/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin noudattamaan vhh-ruokavaliota samaan aikaan, kun paastoan.

Mun ongelma on se, että mikään ruokavalio ja liikuntamäärä ei ole tehokas painonhallinnassa. 

Syytän mun nuoruudessa kärsimääni anoreksiaa tästä tilasta.

Mulla yleensä käy niin, että kun aloitan kokeilemaan jotain uutta systeemiä, paino putoaakin pari kiloa, jonka jälkeen painon putoaminen jumahtaa ja pahimmassa tapauksessa kilot alkavat vähitellen hiipiä takaisin.

Olen aktiivinen, liikun siis tosi paljon, eli se puoli pitäisi olla ok.

Olen 173cm pitkä ja painan n. 80kg eli ylipainoa on hivenen verran. Mun oma ihanne olisi 65kg mutta se lukema taitaa olla saavuttamattomissa. Silloin kun aloitin 2015 vhh-ruokavalion, painoni putosi vajaassa 2 vuodessa 71 kiloon. Jotain tapahtui ja masennuin, vaikka noudatin ruokavaliota, paino lähti hiipimään takaisin ylös ja nousi tuonne 84kg asti. Oon tässä välissä ollut munapaastolla, jolla sain vaivaiset 3kg pois. Sen jälkeen kun huomasin, että paino on taas jässähtänyt, tutustuin pätkäpaastoon. Sain 2 viikossa nipistettyä painosta sen verran, että vaaka näytti yhtenä aamuna 79,5kg. Siihen se sitten taas jämähti. :( 

Inhottaa olla näin pyöreä, vaikka tilanteeni ei mikään katastrofaalinen olekaan, mutta viskeraalirasvaa löytyy ruokavalion noudattamisesta huolimatta. Mun kroppa on rikki.

Tästä tuli mieleen perjantaina tullut Hyvä terveys lehti jossa oli asiaa painonhallinnasta. Kyseessähän on lääkäriseura Duodecimin julkaisu eli ei pitäisi sisältää hömppää, mutta siellä sanottiin että suurimmat mitatut "säästöliekit" on jopa 1500 kcal päivässä verrattuna entiseen kulutukseen. Ihan uskomaton luku, ja varmaankin olleet superlihavia ne joilla tuollainen säästö on mahdollista...

Vierailija
373/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo useamman kuukauden ajan noudattanut vähähiilihydraattista pätkäpaastoilua, ja minulla tämä toimii hitaasti mutta varmasti. Olen 72 kg / 168 cm, ja tavoitteenani on laihtua 65 kiloon syksyn aikana. Olen tähän mennessä laihtunut noin 2 kg kuukaudessa, joten vielä tässä menee muutama kuukausi. Syön vain kolme kertaa päivässä ja paastoan sen jälkeen 12-14 tuntia, mikä tuntuu juuri sopivalta rytmiltä. Lomalla jouduin poikkeamaan tästä rutiinista ja syömään epäsäännöllisemmin, mutta paino nousi neljän viikon aikana vain yhden kilon, ja paluu normaaliin rytmiin oli helppoa. Suurimpia herkkujani ovat erilaiset marjat ja tumma suklaa, joita nautin hillitysti, enkä himoitse muuta makeaa. Minusta säännöllinen ja harva ruokarytmi rauhoittaa ja tasapainottaa kummasti koko kroppaa ja mieltä. Ruokailu on hallinnassa, se on nautinnollista ja energiaa riittää mukavasti muuhunkin elämiseen.  

Vierailija
374/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomaan syöneeni oikeastaan aina noin. Aamulla ruoka oksettaa joten olen aina aikuisena juonut vain mustan kahvin. Klo 12.30-13 aikoihin syön lounaan, töistä tullessa välipalan ja illalla 21 aikoihin päivällisen. En napostele muuta välissä. Tästä poikkeuksen tekee oikeastaan vain satunnaiset juhlimiset jolloin tietysti voi mennä ruokaa ja juomaa pitkä ilta ja yöhönkin.

Ja silti olen merkittävästi ylipainoinen (165 cm, 90 kg nainen). Onnistun vaan vetämään niillä aterioilla liikaa ruokaa vähäiseen kulutukseen nähden. Olen jopa harkinnut että pitäisikö, vaikka tympii, opetella se "närppimistapa" eli syödä muutaman tunnin välein, jso sitten söisi kokonaisuudessaan vähemmän kaloreita. Mutta jännä nähdä että tämä minulla luonnollinen mutta ylipainossa pitänyt syömistapa jollain ihmisillä laihduttaa :)

Vierailija
375/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä huomaan syöneeni oikeastaan aina noin. Aamulla ruoka oksettaa joten olen aina aikuisena juonut vain mustan kahvin. Klo 12.30-13 aikoihin syön lounaan, töistä tullessa välipalan ja illalla 21 aikoihin päivällisen. En napostele muuta välissä. Tästä poikkeuksen tekee oikeastaan vain satunnaiset juhlimiset jolloin tietysti voi mennä ruokaa ja juomaa pitkä ilta ja yöhönkin.

Ja silti olen merkittävästi ylipainoinen (165 cm, 90 kg nainen). Onnistun vaan vetämään niillä aterioilla liikaa ruokaa vähäiseen kulutukseen nähden. Olen jopa harkinnut että pitäisikö, vaikka tympii, opetella se "närppimistapa" eli syödä muutaman tunnin välein, jso sitten söisi kokonaisuudessaan vähemmän kaloreita. Mutta jännä nähdä että tämä minulla luonnollinen mutta ylipainossa pitänyt syömistapa jollain ihmisillä laihduttaa :)

Toki pätkäpaastossakin on tärkeää mitä syö ja kuinka paljon...

Vierailija
376/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten antaa vapaasti toteuttaa ruokarytmiä, niin KUINKA MONI SÖISI AAMUPALAA HETI HERÄTTYÄÄN????

4 lasta ja 7 lapsenlasta on sen osoittanut, ettei yksikään!

Olen taas kesän pitänyt lapsenlapsia luonani maalla. Poikani entinen vaimo pyörtyisi, jos kuulisi minkälaisella ruokavaliolla hänen lapsensa ovat kuukauden elelleet.

Raparperikiisseliä, marjoja suoraan puskista, tuorepuuroja idätetysä tattarista, nokkoskeittoa (josta 10 vuotias unelmoi jo ennen landelle tuloa) ja järvikalaa itse savustettuna villivihannes salaatin kanssa. Muutaman kerran hirveä, villisikaa, metsäjänistä yms. riistaa, kun ukko on vaatinu tuhdimpaa murkinaa.

Mutta ei perunaa, viljapuuroja, maitoa, kevytmargista yms. jonka varaan ent. sairaanhoitaja-miniä ruokavalionsa perustaa.

Ja muksut saa ensimmäisen ateriansa VASTA kun tulevat nälkäisiksi. Ja se on yleensä vasta iltapäivällä. Yrttiteetä ja marjamehuja nautitaan aamusta asti ihan nesteytyksen vuoksi.

Ex-miniä ihailee, kun lastensa atooppiset ihot on niin loistokunnossa. Johtuu kuulemma meidän pehmeästä järvivedestämme...

Olen joskus hänelle yrittänyt puhua ruokavalioista, aivosumun välttämisestä, hortoilusta jne. Mutta hän on niin puolustuskannalla, ettei ota mitään informaatiota vastaan.

10-vuotias itki ja suri jo etukäteen, kun joutuu menemään takaisin kotiin. Hän kyseli meiltä, että minkä ikäisenä saisi muuttaa kotoa pois.

Äitinsä soitteli harva se päivä, vaikka lapsi sanoi, että ei pidä kännykkää mukana, kun on pelkissä uikkareissa aamusta iltaan.

Mutta siis 16/8 paasto pelasti mieheni uniapnealta, diabetekseltä, kolesterolivaivalta yms.

Tämän paaston myötä hänen vyötärölihavuutensa hävisi ja arvot normalisoitui terveen miehen tasolle. Hurraa!

Vierailija
377/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasten antaa vapaasti toteuttaa ruokarytmiä, niin KUINKA MONI SÖISI AAMUPALAA HETI HERÄTTYÄÄN????

Olen taas kesän pitänyt lapsenlapsia luonani maalla. Poikani entinen vaimo pyörtyisi, jos kuulisi minkälaisella ruokavaliolla hänen lapsensa ovat kuukauden elelleet.

Raparperikiisseliä, marjoja suoraan puskista, tuorepuuroja idätetysä tattarista, nokkoskeittoa (josta 10 vuotias unelmoi jo ennen landelle tuloa) ja järvikalaa itse savustettuna villivihannes salaatin kanssa. Muutaman kerran hirveä, villisikaa, metsäjänistä yms. riistaa, kun ukko on vaatinu tuhdimpaa murkinaa.

Mutta ei perunaa, viljapuuroja, maitoa, kevytmargista yms. jonka varaan ent. sairaanhoitaja-miniä ruokavalionsa perustaa.

Ja muksut saa ensimmäisen ateriansa VASTA kun tulevat nälkäisiksi. Ja se on yleensä vasta iltapäivällä. Yrttiteetä ja marjamehuja nautitaan aamusta asti ihan nesteytyksen vuoksi.

Ex-miniä ihailee, kun lastensa atooppiset ihot on niin loistokunnossa. Johtuu kuulemma meidän pehmeästä järvivedestämme...

Olen joskus hänelle yrittänyt puhua ruokavalioista, aivosumun välttämisestä, hortoilusta jne. Mutta hän on niin puolustuskannalla, ettei ota mitään informaatiota vastaan.

10-vuotias itki ja suri jo etukäteen, kun joutuu menemään takaisin kotiin. Hän kyseli meiltä, että minkä ikäisenä saisi muuttaa kotoa pois.

Äitinsä soitteli harva se päivä, vaikka lapsi sanoi, että ei pidä kännykkää mukana, kun on pelkissä uikkareissa aamusta iltaan.

Mutta siis 16/8 paasto pelasti mieheni uniapnealta, diabetekseltä, kolesterolivaivalta yms.

Tämän paaston myötä hänen vyötärölihavuutensa hävisi ja arvot normalisoitui terveen miehen tasolle. Hurraa!

Toi on niin totta ja todella surullista, että ruokavalion merkitystä vähätellään ja jopa kielletään sen merkitys terveyteen ja hyvinvointiin. Tarkoitan siis aidon ruuan merkitystä.  Suositusruokahan on paljolti keinotekoista moskaa.  Sun lapsenlapsillasi on ihanat isovanhemmat!

Vierailija
378/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä seikat ei liity pätkäpaastoiluun mitenkään, vaan kertoo vain siitä että löydät arvosteltavaa kaikesta mitä miniäsi tekee, joten ymmärrän miksi teidän on vaikea löytää yhteistä säveltä. Eikä liity mitenkään ruokavalioon sekään että kaikki lapset rakastaa vapaata kesälomaa mummolassa enemmän kuin arkea velvollisuuksineen kotona.

Ja vaikka itse pätkäpaastoilen mielelläni, lapseni on aina ollut nälkäinen heti herättyään, joten ihmiset on erilaisia ja meillä kaikilla on omanlaisemme ruokarytmit.

Vierailija
379/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pätkäpaastoon siirtyminen alkoi kesäkuussa, kun tajusin että syön lähes koko mun valveillaoloajan. Tästä kiitos tälle ketjulle ja ap:lle =) Erityisenä ongelmana oli iltasyöminen, eli jos menin nukkumaan 23 aikoihin, niin 22:30 piti saada vielä välipalaa, kun oli nälkä. Aamusta herättyäni ei ollut kova nälkä, mutta kun sain syötyäni kaurapuuron pakastemarjoilla (8-9 aikoihin) nälkä kasvoi ihan älyttömästi! Lähtöpaino 77kg ja rasva% 28,5, pituus 162cm, ikä 33v.

Pikkuhiljaa aloin lyhentämään syömisikkunaa, tunti kerrallaan. Heinäkuun alussa aloitin 16:8 pätkäpaaston ja nyt viikon ajan ollut 18:6 pätkäpaastolla. Paaston aikana juon vettä, kivennäisvettä ja mustaa maustamatonta lehtiteetä. Alkuun söin ikkunan sisällä totuttuja ruokia, peruskotiruokaa (liha, kala vihannekset, marjat) ja tavan mukaan paljon hedelmää, suklaata ja jäätelöä. Ainoa, mitä muutin ruokasisällössä heinäkuussa oli kaurapuuron poisjättäminen ja sen korvaaminen päivän ensimmäiseksi ateriaksi munakkaalla (3-4 munaa riippuen niiden koosta) + avokadolla. Samalla kyllä väheni herkkujen syönti. 18:6 pätkäpaaston myötä siirryin tällä viikolla ketogeeniselle ruokavaliolle (paljon rasvaa, "normaali"määrä proteiineja, vähän hiilareita). En voisi olla tyytyväisempi olotilaani ja siihen ettei ruoka ole koko ajan ajatuksissa! Tällä hetkellä paino 69,2kg ja rasva% 26,8. Tavoitepainoni olisi 60-62 kg luokkaa. 

Mitään raskasta liikuntaa en harrasta, teen kävelylenkkejä pari kertaa viikossa ja pilatesta on kaksi kertaa viikossa. Ja syyskuussa alan kerran viikossa käymään balettitunneilla, saa nähdä mitä siitä tulee =) 

Suunnittelen siirtyväni vähitellen 2 ateriaa parin tunnin välein ja loput paastoa rytmiin. Tämä idea ja moni muu miten lähdin toteuttamaan muutosta sain youtubesta. Erityisesti kanavat Dr. Eric Berg DC, Low carb down under ja Jason Fung ovat mielestäni mielenkiintoisia.

mm. insuliinista laihdutuksen aikana: https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk

miksi ketoosi: https://www.youtube.com/watch?v=bFLM55uvL9U&pbjreload=10

pätkäpaasto rasvanpolttoon: https://www.youtube.com/watch?v=li9aTbsZ9io&t=2s

Vierailija
380/2812 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, meillä kyllä haluaat syödä aamupalan eikä millään menisi iltapäivään pelkillä nesteillä. Toki jos herätys on niin aikainen että on uninen vielä, niin ihan heti ei maistu mutta puolen tunnin-tunnin päästä kyllä jo. Ja aamupäivästä kaivataan silti välipalaakin, aamupalan ja lounaan väliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi