Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
41/2812 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuukauden ollut 5:2 systeemillä. Paastoan ma ja to, en syö mitään, mutta veden lisäksi juon paastopäivinä teetä ja kahvia mustana. Paino on pudonnut noin kilon viikossa. Olen syönyt muuten normaalisti, viikonloppuna myös herkkuja.

Toimin niin, että syön esim. ke iltana ysiltä iltapalan ja seuraavan kerran pe aamuna aamupalaa tai vasta lounasta klo 11. Nytkin paastopäivä menossa, kestän hyvin syömättömyyttä. Tänäänkin olen pyöräillyt n. 15 km, enkä nytkään ruokaa mieti. Iso kuppi teetä vie nälän pois. Tää on niin helppoa ja olo loistava, että miksi en aloittanut jo vuosia sitten :)

Vierailija
42/2812 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 vielä jatkaa, että tiedän, ettei tälläinen ylivuorokauden täyspaasto sovi kaikille, mutta itse koen, että voin paremmin, kun olen nämä pari paastoa viikossa pitänyt, liikuntaa harrastan 5 kertaa viikossa ja liikun myös paastopäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/2812 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä vanhemman ihmisen kokemus: Eläkkeelle jäätyäni lihoin muutamassa kuukaudessa 3 kg. Ajattelin, että eihän tästä tule mitään ja aloitin 5:2-dieetin. Siinähän saa syödä kahtena päivänä 500 kilokalorin verran eikä tarvitse olla kokonaan syömättä (syömättömyyttä en olisi kestänyt). Muina päivinä ei syömisiään tarvitse laskea. Tämä sopi minulle erittäin hyvin ja painoni putosi hiljalleen 5-6 kg. Sen jälkeen lopetin dieetin noudattamisen ja paino on vielä laskenut 2-3 kg. Suklaata ja makeisia sekä muita herkkuja olen syönyt välillä aika paljonkin, mutta ne eivät ole vaikuttaneet painoa nostavasti.

Taustatietona: alkupaino 62-63 kg, korkein paino 66 kg, alin 57 kg. Pituus 162 cm.

N vm51

Vierailija
44/2812 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kokeilin kun en meinannut tulla raskaaksi. Yhdistin 16:8 lchf-ruokavalioon. Ilmeisen hyvin tasapainoitti ainakin hormonitoiminnan koska vähän yli kuukauden päästä olin raskaana.

Vierailija
45/2812 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin eilen viimeisen kerran klo 21.30 vähän pähkinöitä ja lasin viiniä. ( joo, en jaksa elää liian nipottaen ) Äsken vasta söin päivän ekan ruuan... ei tehnyt yhtään tiukkaa vaikka aamupala jäi välistä. Tämä tosiaan sopii mulle 😃 Ap

Vierailija
46/2812 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paastoatte 16 tuntia ja sen jälkeen 8 tuntia aikaa syödä? Mitä te sen 8 tunnin aikana syötte ja miten estätte ettette syö liikaa?

Mä syön kerran päivässä vähän ja nälkä koko ajan läsnä ja treeneissä huomaa, et lihakset väsyy aika äkkiä. Mä en saa kiloja alas muuten kuin tälläisellä hullutuksella. Veikkaan kilpirauhasen vajaatoiminnalla (lääkitys kunnossa) olevan jotain tekemistä sen kanssa etten laihdu normaalidieeteillä tai usein ja terveellisesti. Lääkitys ei ole auttanut asiaan.

Vierailija
47/2812 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. 16 tuntia paastoa ja 8 tuntia aikaa syödä. Mulle sopii tämä tyyli, näin olen elänyt aiemminkin vuosikaudet etten syönyt aamupalaa. Parisuhteessa ja sittemmin vielä ladten myötä ruokailut on säännöllistyneet. Toisille sopii monta pientä ateriaa päivässä, minulle pitkät ruokailuvälit. Ei tuu huono olo tms vaikka syö harvoin. Yritän syödä normaalia kotiruokaa ja pienempiä annoksia nämä kolme ateriaa. Luulisi että paino lähtisi putoamaan edes tuolla että 2 ateriaa päivässä jää pois....

Vierailija
48/2812 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisimpa itsekin kokeilla kun imetys loppuu.

Vierailija
49/2812 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paastoatte 16 tuntia ja sen jälkeen 8 tuntia aikaa syödä? Mitä te sen 8 tunnin aikana syötte ja miten estätte ettette syö liikaa?

Mä syön kerran päivässä vähän ja nälkä koko ajan läsnä ja treeneissä huomaa, et lihakset väsyy aika äkkiä. Mä en saa kiloja alas muuten kuin tälläisellä hullutuksella. Veikkaan kilpirauhasen vajaatoiminnalla (lääkitys kunnossa) olevan jotain tekemistä sen kanssa etten laihdu normaalidieeteillä tai usein ja terveellisesti. Lääkitys ei ole auttanut asiaan.

Veikkaan, että olet päästänyt elimistön ns säästöliekille. Ei ole hyvä tuo sinun dieetti ja varsinkin, jos harrastat liikuntaa. Kokeile edes muutama viikko tuota, että syöt normaalisti muuten, mutta pidät pari vähäkalorista päivää viikoittain.

Vierailija
50/2812 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän syömistä + paljon liikuntaa EI toimi. Voi joko syödä vähän ja olla liikkumatta, tai jos haluaa liikkua, pitää syödä kunnolla. Pahimmassa tapauksessa ihmiset vaurioittavat jopa sydäntään, joka myös on lihas, ja tarvitsee ravintoa niin kuin kaikki kropassasi. Jos treenaat, on pakko syödä, jos haluaa pysyä terveenä. Etenkin jos taustalla on perussairaus!

Vierailija
51/2812 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No säästöliekki -ilmiötä ei olekaan. Se on monta kertaa kumottu. Miettikää Afrikan nälkäisiä lapsia tai keskitysleirien asukkaita. Jos ihminen ei laihdu, hän syö liikaa kulutukseen nähden. Joskus toki syynä on joku harvinainen aineenvaihduntasairaus tai kilpirauhasen paha vajaatoiminta tms. Mutta säästöliekki-ilmiötä ei ole. Googlettakaa.

Vierailija
52/2812 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että olet päästänyt elimistön ns säästöliekille. Ei ole hyvä tuo sinun dieetti ja varsinkin, jos harrastat liikuntaa. Kokeile edes muutama viikko tuota, että syöt normaalisti muuten, mutta pidät pari vähäkalorista päivää viikoittain.

Kahden viimeisen vuoden aikana vain lihonut. Olen syönyt tuolla tavalla vasta parisen viikkoa, kun kyllästyin lopullisesti valasmaiseen ulkonäkööni, nyt paino putoaa. Ei auta terveellinen ruokavalio eikä se, että lopetan laihdutuksen kokonaan. Kiloja tulee koko ajan lisää. Etenkin vyötärölle kertyy. Lihaksiakin mulla selkeästi on, ne vain eivät näy. Ajattelin kokeilla tätä 16:8 systeemiä, kun kyllästyn tähän nykyiseen.

Vierailija
53/2812 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotin kokeilemaan tätä, nyt 3. päivä menossa. Illat on hankalia, sillä nälkä ehtii tulla sillävälin kun pyörin sängyssä ja nälkäsenä on vaikea nukahtaa. Jospa se kroppa tottus pian siihen, että iltasin ei enää napostella.

Vierailija
54/2812 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena hihhulina minulla oli tapana pitää lauantaisin rukouspaasto. Se oli enemmän siihen uskoon liittyvä juttu, että oli sen yhden päivän syömättä ja keskittyi enemmän raamatunlukuun ja rukoiluun. Se oli vähän niin kuin Jeesukselle pyhitetty päivä ja tuntui kivalta. Vettä join, mutta en muuta. (Uskovaisilla on tästä myös sellainen hard-core-versio, jossa ei juoda edes vettä, jos rukoillaan tosissaan jonkun asian puolesta.) Hengellisessä mielessä en laske paastoksi mitään sellaista, missä juodaan jotain muutakin kuin vettä. En muista oliko tuolla painoon mitään sen kummempaa vaikutusta, mutta auttoihan se keskittymään olennaiseen ja hellittämään vatsanpalvonnasta.

Joskus 10 vuotta sitten kokeilin myös warrior-tyyppistä syömistä. Siinä oli ideana syödä vain illalla, kahden tunnin aikaikkunassa. Eli 22 tuntia syömättä ja sitten kaksi tuntia aikaa syödä. Tuokin toimi yllättävän hyvin, joskus minulla saattoi tosin töissä olla jonkin verran pähkinöitä tai juustoa, jos alkoi kovasti heikottaa. Ja join myös aamukahvin, jossa maitoa ja kermaa, joten ihan täyspaasto tuo 22 tuntia ei ollut. Tuo oli kuitenkin sillä tavalla toimiva, että päivän aikana ja aamulla ei tuhraantunut aikaa ruokailuun. Ja illalla oli kiva syödä sitten kunnolla. Söin yleensä ensimmäiseksi "aamiaisen" - eli munakasta ja pekonia, koska tykkään siitä kovasti. Tuon päälle tuli sitten vielä joku toinen ruoka, mutta ihan kolmen aterian verran siinä ei kyllä pystynyt syömään joten ehkä ne kalotkitkin jäi vähemmälle. Luovuin tuosta kuitenkin kun se ei mennyt ihan niin kivuttomasti kuin olisin halunnut. Mutta oli tuossa oma puolensa silti, muistan miten mahtavaa oli kun kello tuli sen verran että oli iltasyöminkien aika. 

Vierailija
55/2812 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alotin kokeilemaan tätä, nyt 3. päivä menossa. Illat on hankalia, sillä nälkä ehtii tulla sillävälin kun pyörin sängyssä ja nälkäsenä on vaikea nukahtaa. Jospa se kroppa tottus pian siihen, että iltasin ei enää napostella.

Oletko miettinyt, sopisiko sulle paremmin syömispainotteisempi "syömisikkuna"? Itselläni oli aina ollut ilman pätkäpaastojakin ongelma iltanälkä- ja napostelu, mutta kun siirsin pääaterian klo 21 niin eipä enää tehnyt mieli napostaa. Ei sen syömisikkunan tarvi olla aamusta alkuiltaan, sen voi pitää vaikka klo 13-21 kuten minä teen.

Vierailija
56/2812 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön kolme kertaa tuossa välissä. En laske kaloreita. Aika tavanomainen päivä esim. eilen:

- lounas klo 13: töissä leivitettyä kampelaa, perunamuusia, salaatteja, jälkkäri mustikkarahka

- välipala klo 17: appelsiini, manteleita

- päivällinen: pasta-juustosalaattia, leipäviipale, omena

Vierailija
57/2812 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No säästöliekki -ilmiötä ei olekaan. Se on monta kertaa kumottu. Miettikää Afrikan nälkäisiä lapsia tai keskitysleirien asukkaita. Jos ihminen ei laihdu, hän syö liikaa kulutukseen nähden. Joskus toki syynä on joku harvinainen aineenvaihduntasairaus tai kilpirauhasen paha vajaatoiminta tms. Mutta säästöliekki-ilmiötä ei ole. Googlettakaa.

Olet kyllä ihan väärässä. Kaikki alan tutkijat myöntävät, että on olemassa sellainen säästöliekki, joka vähentää laihtumisen hyötysuhdetta kun kaloreita lasketaan alaspäin. Eli että keho pystyy tiettyyn rajaan asti sopeuttamaan kulutustaan alaspäin kun on "nälänhätä", jollainen laihdutuskin kropan mielestä on.

Mutta toisin kuin jotkut fitness- tms ihmiset väittää, sen säästöliekin mahdollisuudet ei ole rajattomat. Ei kukaan pysty elämään laihtumatta vaikka 800 kcal / päivä pitkään. Peruselintoimintoja kun ei voi oikein säätää alaspäin ilman että käy huonosti. Eli joo, jokainen laihtuu nälänhädässä, mutta jos olet ennen syönyt 2000 kcal per päivä ja lasket laihdutuksen takia 1200 kcal / päivä, ei laihtuminen ole niin suurta kuin laskennallisesti voisi olettaa kalorinpudotuksen perusteella, koska kulutus laskee säästöliekin takia.

Vierailija
58/2812 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pienessä pätkässä koko ajan.

Vierailija
59/2812 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta pitää myös vatsan bakteerikanta kunnossa. Sekin vaikuttaa lihavuuteen tutkimusten mukaan.

Mistään pro ja prebiooteista ym sunwicista ei ollut mitään hyötyä. Juomalla kefiiriä sain vatsan kuntoon. Kannatta tilata ulkomailta siemenet ja tehdä se itse. Valion Kefiiri kun on ihan huijausta ja sakottaa pitäisi valheesta. Myöskin ruohonjuuren kefiirijauhe vaikuttaa olevan potaskaa.

Vierailija
60/2812 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko nukuttua öisin?

Kun mulla on pidemmän aikaa ollut nälkä mulle tulee omituinen olo. Ja nimenomaan öisin. Aivan kuin kävisin ylikierroksilla koko ajan ja samalla olen ahdistunut ja happi kulkee huonommin. Se jopa tavallaan sattuu, mutta ei kuitenkaan. Se kuitenkin vie multa unet totaallisesti. Ja tuo tunne tulee aina, kun olen pidemmän aikaa dieetillä missä syön vähemmän kuin normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän