Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Parasta on tosiaan kuunnella sitä omaa kroppaa ja sitä, mikä itsestä tuntuu parhaalle. Itsellä ainakin suositusten mukainen ateriarytmi tuhoaa sen oikean näläntunteen ja tuntuman oman kropan toimintaan. Nälkä onkin sitten sellaista mielitekoa vaan, koska oikeaa näläntunnetta ei ehdi syntyä ja tulee syötyä kaikkea sellaista, mikä ei ole hyväksi. Itsellä on myös aina ollut niin, että jos syön aamupalan (kun joka paikassa kerrotaan miten se on niin ehdottoman tärkeä syödä), niin tulee päivän aikana syötyä aina paljon enemmän aterioilla, kuin jos jätän aamupalan väliin. Tietenkään kaikilla ei varmaankaan ole näin, mutta pointtini onkin se, että kannattaa toimia siten mikä tekee itselle hyvän olon (=virkeän, energisen ja hyvinvoivan), eikä sokeasti yrittää epätoivon vimmalla noudattaa ohjeita, jotka ei omalla kohdalla toimi. Joillekinhan tuo pätkäpaasto taas ei toimi ollenkaan, vaan laukaisee ahmimisen.
Itse tätä toteutin pari vuotta sitten siten, että söin töissä lounaan klo 11, kotiin tullessa toisen ruoan klo 17 maissa, ja jos oli nälkä niin iltapalaa vielä ennen klo 19. Normaalia sekaravintoa söin, pyrin kyllä siihen, että 500 g kasviksia päivässä täyttyisi. Tällä kyllä paino putosi, ja muutenkin olo oli hyvä. Jostain syystä tämä jäi, ja aloin syömään aamupalaa ja napostelemaan illalla -> paino nousi taas.
Nyt olen jälleen viikko sitten aloittanut tuolla aiemmin hyväksi havaitsemallani klo 11-19 ruokarytmillä, toivottavasti taas tehoaa toivotulla tavalla!
jos yhtään on lihaksia ja haluat niitä säilyttää niin en suosittele :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen kahviini tilkan maitoa.... meneekö paasto siitä pilalle?
Jos lähdet toteuttamaan paastoasi noin jäykästi ja tarkasti, se menee pilalle sillä, eikä suinkaan sillä maitotilkkasella.
No ei se 8 tunnin aikaikkuna tee yhtään tiukkaa syömisten suhteen mutta aamukahvin haluaisin juoda ettei päätä ala särkeä. Mietin vaan että jos maitotilkka sotkee insuliinintuotannon ( tms ) niin meneekö se paastovaikutus pilalle... Ap
Vierailija kirjoitti:
Sain tästä idean kokeilla itsekin. Tänään olen syönyt aamulla 7.15 eli kolmen jälkeen saisi syödä viimeistä kertaa. Aika rankalta kuulostaa mutta katsotaan.
Jos tuntuu rankalta, voi aluksi hivuttaa aikoja lähemmäs ideaalia. Esim aloittamalla 12 tunnin paastosta, joka sekin on terveyden kannalta hyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...
Tarkoittaako se paasto sitä että edes kalorittomia nesteitä ei saa juoda? Olin ajatellut kokeilla, mutta iltatee ja aamukahvi ovat kyllä vaikeita luopua. Lämmintä vettä sitten?
Joo, tämä olisi kiva tietää. Ap
Teetä nyt ainakin saa juoda, mutta mä en ole halunnut rikkoa paastoa kahvilla koska se saattaa vaikuttaa verensokereihin (kortisolin lisäys). Kaikki eivät ole yhtä herkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri päinvastoin eli lihaksista ei tarvitse olla päätkäpaastolla huolissaan.
Googlasin tuota kahvimaito-juttua enkuksi ja leangains.com-sivulla luki että kahvimaitotilkka on ihan Ok. Kalorimäärä kun jää alle 50kcal eli alle desi maitoa. Itse juon ehkä puoli desiä ( max ) kahvin kanssa.
Tästä siis lähtee. 😊 Tämä laihdutusmuoto sopii mulle, aikanaan olen näin elänyt luonnostaan ja silloin tätä kauhisteltiin ( mikset syö aamiaista jne ), mutta oma kroppano tykkää pienestä nälästä ja pitkistä ruokailuväleistä. Pitää kuunnella omaa kehoaan... mulle tää on suht helppo elämäntapa. Joskus ehkä iltaisin tekisi mieli napostella telkun ääressä, mutta siitä tavasta nyt olisi muutenkin hyvä päästä eroon. Ap
Onko täällä vielä muita joilla olisi kokemusta pätkäpaastosta? Ap
Itselleni ei hyvin toiminut. Kun paastoamisen jälkeen söin ekan aterian niin alkoi väsyttämään. Ehkä jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin dieetti ja liikunta niin tuollaista voisi sietää.
Paino ei juuri pudonnut. Ehkä jotain 0.5kg kk mikä on liian hidasta minulle. Jopa täysi paastopäivä viikossa (eli 32h paastoa) ei pudottanut painoa.
Vlcd keto dieetti on ainoa mikä on jotenkuten toiminut. Painoa lähti 2kg vko mutta lihaksetkin samalla. Siitä kuitenkin paino on tullut takaisin.
Nyt sitten olen tyytynyt siihen että syön paljon ja käyn punttiksella 4-5 krt vko. Painoa on mutta niin on lihaksiakin. Rasvaprosentti on kuitenkin jotain 20.
Siitä vaan kertomaan miten saan tuon alas ilman jatkuvaa nälän tunnetta ja ilman että lihakset lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Hauska kommenti sikseen, että tämä ns. Warrior- tai Leangains-dieetti joilla nimellä myös 16:8 paastodieetti tunnettaan on nimenomaan lihasmassan tavoittelijoiden suosiossa. Täällä niitä lihaksensa menettäneitä:
https://www.muscleandfitness.com/nutrition/gain-mass/become-modern-day-…
Tuntuu että 5:2 paastosta on paljon keskusteluja ja esim. facessa ryhmä/ryhmiä, mutta ei tästä paastomuodosta. Olen lukenut vain "hifistelyjuttuja" makroista yms mistä en ymmärrä mitään. Haluaisin vain laihtua -10kg ja voida paremmin... silloin muinoin tuo 16:8 oli elämäntapa eikä laihduttanut ( no ei kyllä ollut tarvettakaan, olin ihan hyvässä kunnossa ) ap
Täällä oli kuukausi sitten aloitettu pätkäpaastoilijoiden ketju, johon ilmoittautui moni, mutta jäin lopulta viime viikolla yksinäni pätkäpaastoilemaan. Oletko ap jo toteuttamassa vai vasta suunnittelet? Minulla on viikon toinen paastopäivä menossa, menetelmänä 5/2.
Mä aloitin tänään 16/8 Haluisin n. 10kg pois. T.sallapulla
Minä ja sen jälkeen innostunut mieheni ollaan kesästä asti syöty tähän malliin. Välillä esimerkiksi viikonloppuisin saattaa tulla poikkeavia päiviä, mutta niistä ei stressata. Tuntuu että vatsa toimii tällä ruokavaliolla hyvin ja tasaisesti verrattuna usean aterian rytmiin. Yksi syy itselleni aloittaa 16:8 oli se, että lajitreenit ajoittuvat 3 kertaa viikossa välille 20-22 illalla, jolloin ruokailujen oli pakko olla iltapainotteista. Jos tuli heti aamusta asti syötyä tasaiseen tahtiin paukkuivat kalorit helposti. Lisäksi tykkään syödä kerralla paljon enkä mitään muutaman sadan kalorin aterioita kuutta kertaa päivässä. Painoa lähtenyt noin neljä kiloa koko aikana, mutta rasvaprosentti ja painoindeksi mulla on muutenkin ollut noin 22 koko tämän ajan. Herkkuja on myös tullut syötyä välillä todella paljonkin.
Minua kiinnostaisi juurikin 16/8 -malli. Yritin aloittaa sitä alkusyksystä ja johonkin se tyssäsi.
Minkä verran syötte kaloreita tuossa 8 tunnin aikana vai lasketteko lainkaan?
Mä olen 8 vuotta karpannut ja tuo 16:8 paasto on aika tuttua huttua. Syön illalla kahdeksalta lasten kanssa iltapalaa ja sitten seuraavan kerran vasta seuraavana aamupäivänä lounasaikaan (n klo 10-12). Tarkkaan en kelloa kyttää, vaan nuo ruokailut menee enempi siten, että sitten kun ehtii, ennemmin tai myöhemmin. Kuitenkin sitä väliä tulee 14h-17h. Sitten syönkin ruokaa ja juon kahvia, rasvavoittoisesti ja niukasti hiilaria. Toisen kerran syön n klo 15 ja se on kahvia ja ehkä joku pieni rasvapala. Illalla töiden jälkeen sitten kolmas ateria ja se on sitä päivällisruokaa, mitä perheelle päivällä tein mutten itse vielä syönyt; jälleen rasvalisällä. Kcal tulee päivälle n. 1800g +/- 300g. Tuon paaston aikana juon vettä, teetä ja jos jossain tarjotaan, niin kahvia. Hiilareilla tai proteiinilla tämä paasto ei olisi mahdollista, koska koko ajan olis pikkunälkä, eikä proteiinista saa energiaa nimeksikään. Rasvaa sen olla pitää, proteiinia sopivasti ja hiilaria 20-50g/vrk. Näitä 16:8 paastoja tulee peräkkäin mulla 3-12 päivää, riippuen siitä, miten pitkä työputki on.
Pidemmät vapaat sotkee tämän rytmin ja silloin siirryn syömään rytmillä aamiainen (lounas) päivällinen, ja ehkä yhdet tai kahdet välikahvit (tai teet).
Pitkillä vapailla tulee sitten tehtyä sellaista, että joku päivä on käytännössä jonkinlainen paastopäivä, jolloin syön vain päivällisen ja sitä ennen vain kahvia tai teetä ja vettä. Tällöin kaloritkin jäävät yleensä noin tuhannen kieppeille.
Yleensä tuossa suositellaan, että miettii missä kohtaa on sellainen pitkä aika vuorokaudessa, missä tuollainen on mahdollista oman aikataulun mukaan toteuttaa. Mulla se on iltapalasta lounaaseen, koska en ole koskaan oikein oppinut syömään aamiaista ja töissä ensimmäisellä puolikkaalla pärjää hyvin ilman ruokaa, kun vaan vettä on tarjolla.
Mä kiinnostuin myös kokeilemaan. Painoa tuli suuren surun myötä n. 8kg ja nyt se on saatava pois. Olo on hirveä. En uskalla edes mennö vaa'alle.
Luulen että tämä voisi sopia mulle koska en muutenkaan syö aamupalaa. Ateriavälit ovat muutenkin pitkiä, nyt on 5h lounaasta enkä ole syönyt mitään. En pidä 2-3h välein puputtamista itselleni järkevänä.
Täytyy myös panostaa lounaan laatuun koska nykyään se on leipää tai ravintola-annos. Lähden siis salaatti-proteiini-rasva-linjalle siinä.
Tsemppiä kaikille!
Itse en ainakaan laske kaloreita, mutta pyrin syömään terveellisesti = paljon kasviksia, sopivasti lihaa, kalaa, täysjyvää ja maitotuotteita, välttelen sokeria.
Jos lähdet toteuttamaan paastoasi noin jäykästi ja tarkasti, se menee pilalle sillä, eikä suinkaan sillä maitotilkkasella.