Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Saatteko nukuttua öisin?
Kun mulla on pidemmän aikaa ollut nälkä mulle tulee omituinen olo. Ja nimenomaan öisin. Aivan kuin kävisin ylikierroksilla koko ajan ja samalla olen ahdistunut ja happi kulkee huonommin. Se jopa tavallaan sattuu, mutta ei kuitenkaan. Se kuitenkin vie multa unet totaallisesti. Ja tuo tunne tulee aina, kun olen pidemmän aikaa dieetillä missä syön vähemmän kuin normaalisti.
Joo nukun hyvin, mutta mulle tämä ei ole dieetti jolla söisin vähemmän kuin muuten, vaan olen aina luonnostani aikuisella iällä syönyt näin. En siis laihduta vaan syön kulutukseni mukaan.
Laihduttaminen sinänsä on elimistölle stressi- ja hätätila ja osalla ihmisiä siitä aktivoituu sympaattinen hermosto niin että tulee levottomuusoireita.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 10 vuotta sitten kokeilin myös warrior-tyyppistä syömistä. Siinä oli ideana syödä vain illalla, kahden tunnin aikaikkunassa. Eli 22 tuntia syömättä ja sitten kaksi tuntia aikaa syödä. Tuokin toimi yllättävän hyvin, joskus minulla saattoi tosin töissä olla jonkin verran pähkinöitä tai juustoa, jos alkoi kovasti heikottaa. Ja join myös aamukahvin, jossa maitoa ja kermaa, joten ihan täyspaasto tuo 22 tuntia ei ollut.
Sen verran täytyy vetää takaisin, etten nyt ihan varmasti muista oliko se syömisaika 2h vai sittenkin 4h. Kaksi tuntia pitäisi jo aika kiirettä, mutta suurta eroa tuossa ei varmaan ole tulosten kannalta, syökö ne päivän kalorit kahdessa vai neljässä tunnissa.
No onkos paino pudonnut? Mitäs muuta kuuluu pätkäilijöille?
Vierailija kirjoitti:
Saatteko nukuttua öisin?
Kun mulla on pidemmän aikaa ollut nälkä mulle tulee omituinen olo. Ja nimenomaan öisin. Aivan kuin kävisin ylikierroksilla koko ajan ja samalla olen ahdistunut ja happi kulkee huonommin. Se jopa tavallaan sattuu, mutta ei kuitenkaan. Se kuitenkin vie multa unet totaallisesti. Ja tuo tunne tulee aina, kun olen pidemmän aikaa dieetillä missä syön vähemmän kuin normaalisti.
Saan, mutta minä syönkin päivän tukevimman aterian illalla klo 21 joten yöllä ei todellakaan ole nälkä. Mun ns. syömisikkuna on klo 13-21, toimii mulla parhaiten kun olen aamun torkku ja illan virkku.
Vierailija kirjoitti:
No onkos paino pudonnut? Mitäs muuta kuuluu pätkäilijöille?
Täällä valitettavasti ei ole pudonnut yhtään masentavista 96 kilosta. Olo on kyllä parempi kuin ennen: vatsa toimii säännöllisemmin, energiaa on enemmän, väsyttää vähemmän. Mutta paino ei ole pelkällä ruokarytmin muuttamisella 16:8 dieetin mukaiseksi laskenut ollenkaan. Täytyisi ilmeisesti muutenkin terveellistää.
Mulla on pudonnut paino tosi hyvin, mutta toimii mulla vain, jos syömiset on klo 8-16 välillä. Iltasyöppönä oli ensin vaikea tottua uuteen rytmiin, mutta sitten sen tottumisen jälkeen olikin ihan helppoa. Nimenomaan se iltapainotteinen syömisen loppuminen oli se koko juju mulla.
En tiennyt tämän olevan joku dieetti. En koskaan syö aamupalaa, en edes lapsena. Lounas n. klo 13-14, illallinen kahdeksan maissa. Siinä mun päivän safkat. Ihmekkös olen edelleen tosi hoikka, vaikka ikääkin jo lähes 40v. Toki syön esim. juhlissa tarjoiluja, jos sellaiset on tai muuten poikkeusilta.
Pätkäpaastoilu sopii työttömälle todella hyvin, kun nukkuu 12 tuntia niin saa olla syömässä kokoajan ;)
Sille, joka kyseli unesta, se on ihan normaalia, että virtaa on öisin ja iltaisin, koska kehon ei tarvitse käyttää energiaa ruoansulatukseen.
Energia vaan pitää opetella ns. purkamaan johonkin, ettei tule "ahdistus" siitä liiasta energiasta.
Lihaskuntoa voi aivan hyvin tehdä myös ilman "palauttavaa ruokaa". Lihas kasvaa, ja palautuu juurikin tuon levon aikana, jolloin ei syödä. Ja ai että ruoka maistuu hyvältä seuraavan kerran, kun ruokaoukrasti tekee tehtävänsä, ohjaa energiaa ja hilihydraayteja aivoille :)
Puhelin ei näyttänyt tekstikenttää, kirjoitin osittain sokeana tuon edellisen. Pointti taisi tulla kuitenkin selväksi :)
Näin oon syönyt aina, ja edelleen viisvitosena bmi 21. Syön tosin muutenkin ihan ok terveellisesti.
Mitenkäs alkoholi? En itsekään ole koskaan ollut erityisemmin aamupalaa vailla, joten siltä osin tällainen osittaispaastoaminen sopii minulle, mutta viinilasi illalla olisi ajoittain kyllä kiva juttu :). En ole oikein osannut päättää, miten tämän suhteen tekisi. Miten te olette toimineet?
Mulla tuo toimii hyvin, mutta vain ja ainoastaan niin, että aloitan syömisen aamulla eli iltapäivästä sitten alkaa paasto. Jos teen toisinpäin, en laihdu. Mulle ei iltasyöminen vaan sovi. Jos olen valveilla 7 tuntia viimeisen aterian jälkeen, laihdun tosi tehokkaasti. Muuten en. Menen nukkumaan n. klo 23 eli syön viimeisen kerran klo 16.
Aamulla syön ensimmäisen kerran klo 8.
Lämmin lounasruoka klo 12.
Kunnon välipala klo 16.
Ei kaloreiden laskentaa tai mitään ruokapäiväkirjoja. Katson vain, että kasvisten osuus on runsas. Ei mitään herkkuja myöskään.
Minä olen syönyt aina luontaisesti noin. En koskaan ole pystynyt syömään aamulla. Ei vaan tee mieli. Syön ekan kerran lounaan klo11 ja illalla vikan kerran klo18-19. En mieti liikaa, mitä syön. Toki lautasmallia tulee useimpina päivänä noudatettua.
Olen aina ollut hoikka. Nyt 36v, 173/58.
Kannattaa lukea ohjeita voimannostajien sivuilta. Sieltä löysin että kahvi tee ja purkka ei haittaa pätkädiettiä.
Voisin ihan tietoisesti aloittaa. Syön lounaan muutenkin klo 13 enkä aamulla mitään. Pitää vaan karsia iltanapostelu ja herkut.
Siis syökö jotkut muka joka päivä? Ei ihme että suomalaiset lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kokeilin kun en meinannut tulla raskaaksi. Yhdistin 16:8 lchf-ruokavalioon. Ilmeisen hyvin tasapainoitti ainakin hormonitoiminnan koska vähän yli kuukauden päästä olin raskaana.
Itse en saanut töitä, mutta kun aloitin tämän dieetin, pääsin televisioon juontotöihin!
Kyllä on hyvä dieetti, suosittelen!
Minäkin ajattelin kokeilla. Aamiainen jää yleensä luonnostaan väliin ja tällä saisi iltasyömiset pois. Tänään söin 10.30 kanaa ja salaattia eli 18.30 voisi syödä iltaruoan.
Pudotettavaa 8kg, 2 jo lähtenyt.
Minulla tämä toimii todella hyvin. Turha syöminen jää pois illoista. Oma rytmini on lounas 11-12 ja syömisikkuna loppuu 18-20. Naisille kuitenkin hormooneiden vuoksi on hyvä joskus syödä aamupala yms jos on kova nälkä. Siis alottelujakson jälkeen. Jolloin kortisoli ei pääse nousemaan. Itse teen tämän n. 1-3 kerran kuussa yleensä menkkojen aikaan. Painoa on lähtenyt jo 12 kiloa. Ja lisäksi urheilen.
Mitä syön. No rasvaa, proteiinia ja hiilihydraattia. Määrät tuossa järjestyksessä siten, että rasvaa tulee sen kahdeksan tunnin aikana noin 150-200g, proteiinia 60-100g ja korkeintaan 50g hh. Siten estetään ettei syö liikaa, että suositaan rasvaa, se tekee kylläiseksi ja pitää kylläisen olon pitempään kuin mikään muu. En treenaa, liikuntana hyötyliikunta ja sen verran mitä töissä tulee talikointia, kolaamista, lapiointia, kottikärräystä, säkkien ja purupaalien kantamista... Kiloja lähtenyt heinäkuusta tähän päivään 6kg. En kuluta tuota 8h pelkästään syömällä. Syön ruoan, sitten pienen kahvi-rasva -palan ennen töihin menoa ja töiden jälkeen ruokaa.