Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Minä treenaan mieluiten paaston lopulla, aamupäivällä, mutta jos se ei onnistu niin sitten menen silloin, kun se onnistuu. Esim. illalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ensimmäinen pätkäpaasto 16/8 aloitettu. Tavoitteena pieni painonlasku ja hyvinvoivampi olo. Missä välissä harrastatte liikuntaa? Luin, että paras olisi esim. aamulla, paaston ollessa pidempää jo päällä, mutta tuntuu hirvittävältä ajatuskin herätä tunti sen takia aiemmin aamulla, hyvä kun nyt jaksaa raahautua aamuisin ylös sängystä.
Ei liikuntaa tarvitse erikseen "harrastaa" Jokapäiväinen aktiivisuus on hyväksi. Jos sitten haluaa liikkua erikseen, niin se kannattaa ajoittaa sopivaan väliin omassa aikataulussa.
Olen täysin hurahtanut tähän. Aloitan aamuni kunnon aamiaisella, hedelmä ja kasvikset kuuluvat siihen myös. Lounaalla maltillinen annos kotiruokaa, usein kylkeen vielä raejuustoa. Ja sen jälkeen alkaa paastojakso, joka kestää aamuun. Sen aikana juon yrttiteetä ja vettä. Paino putoaa tasaisen rauhallisesti ja olo on loistava.
Kun saavutan tavoitepainoni, otan mukaan iltapäivään pienen välipalan. Aion tehdä tästä elämäntavan. Poikkean paastosta juhlissa ja kutsuilla, joita on loppujen lopuksi aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Miten te, jotka pätkäpaastoatte ja kerrotte syövänne kaksi ateriaa päivässä, jaksatte niitä isoja annoksia? Jos tavoite on esim. 1500-1800 kcal/vrk, niin yksi ateria on 750-900kcal. Hurjia annoksia.
Unohda kalorit, ne ei vaan toimi.
Myös pätkäpaasto mainittu tutkimusten valossa
PP on helpoin tapa pudottaa painoa
Neljä vuotta jo pätkäpaastonnut ja jatkan lopun elämääni. Hyvä olo, paino pysyy ihannepainossa, eikä ole nälkä enää iltapäivän jälkeen. En kyllä ymmärrä, miksi vanhukset ei saisi syödä näin! Minä ainakin aioin jatkaa. N68 (eli vanhus) 57kg/164cm
Vierailija kirjoitti:
Miten te, jotka pätkäpaastoatte ja kerrotte syövänne kaksi ateriaa päivässä, jaksatte niitä isoja annoksia? Jos tavoite on esim. 1500-1800 kcal/vrk, niin yksi ateria on 750-900kcal. Hurjia annoksia.
Miksi pitäisi syödä väkisin suuria annoksia. Kun paastoaa, mahalaukku pienee ja täyttyy nopeammin elikkä pienemmät annokset riittää. Tämä on yksi syy miksi pätkis toimii painonpudotuksessa.
Minä rupesin pätkäpaastoamaan vajaat neljä vuotta sitten. Syön aamulla ensimmäisen kerran klo 8-10 ja illan viimeisen aterian yleensä neljän jälkeen, joskus menee lähelle iltakuutta. Ensimmäisen vuoden aikana paino putosi jonkun verran, sen jälkeen ei mitään. Nyt painan muutaman kilon enemmän kuin vuosi sitten. Painoa minulla on paljon eli pudotettavaa olisi kymmeniä kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Minä rupesin pätkäpaastoamaan vajaat neljä vuotta sitten. Syön aamulla ensimmäisen kerran klo 8-10 ja illan viimeisen aterian yleensä neljän jälkeen, joskus menee lähelle iltakuutta. Ensimmäisen vuoden aikana paino putosi jonkun verran, sen jälkeen ei mitään. Nyt painan muutaman kilon enemmän kuin vuosi sitten. Painoa minulla on paljon eli pudotettavaa olisi kymmeniä kiloja.
Onhan sillä toki väliä, mitä syö. Sulla on aikaikkuna myös suht iso. Jos syöt aamupalan klo 8 ja illallisen klo 18, varsinaisesta pätkäpaastosta ei ole edes kysymys.
Koeta pysytellä parin kuukauden ajan ekan kerran klo 10, vikan kerran klo 16 syömisessä. Paras pätkäpaasto kun on 18:6. Näin itse teen ja paino putoaa kyllä, varsinkin, jun ne ateriat on maltillisia. Katso kahden kk kuluttua, mitä painolle on tapahtunut.
Uusi 16:8 aloittaja täällä. Aloitin 9 päivää sitten ja samalla hiljalleen lukenut koko ketjun täällä läpi.
Päätös paastosta tuli kun mässäilyviikonlopun jälkeen paino oli BMI:n mukaan ylipainon puolella ekaa kertaa elämässä (olen 35-vuotias nainen, lähtö: 165cm 69,1kg). Parin päivän paaston jälkeen nesteet humpsahti, lukema 68 kg. 8 paastopäivän aamulla paino 67,5 kg.
Eli noin viikon tulos nesteet huomioiden - 1,6 kg tai ilman 0,5 kg.
Olen tosi tyytyväinen!
Syönti-ikkuna vaihtelee, joko 11-19 tai 9-17. Kuitenkin niin että paastoa vähintään 16h.
Laskin että kaloreita syön arviolta 1500-1600 päivässä. Sekasyöjä, mutta syön terveellisemmin kuin aiemmin, koska sipsien iltanapostelu jäänyt pois.
Käyn 20-60 min. kävelylenkillä 2-3 kertaa viikossa ja salilla kävin 2 kertaa tällä viikolla.
Herään aamulla virkeämpänä. Kun illalla ei syö, niin tekee mieli lähteä lenkille/salille, että on jotain tekemistä aiemman syömisen sijaan ja energiaa riittää.
Tavoite olisi 58-62 kg välillä. Jos tuonne pääsen niin alan vähän himmaamaan jos siltä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä toki väliä, mitä syö. Sulla on aikaikkuna myös suht iso. Jos syöt aamupalan klo 8 ja illallisen klo 18, varsinaisesta pätkäpaastosta ei ole edes kysymys.
Koeta pysytellä parin kuukauden ajan ekan kerran klo 10, vikan kerran klo 16 syömisessä. Paras pätkäpaasto kun on 18:6. Näin itse teen ja paino putoaa kyllä, varsinkin, jun ne ateriat on maltillisia. Katso kahden kk kuluttua, mitä painolle on tapahtunut.
Kyllä minulla lähes poikkeuksetta tulee 16 tunnin paasto. Jos syön illalla lähempänä kuutta, syön seuraavan kerran aamulla kymmeneltä. Tuo kuuden tunnin syömisikkuna tuntuu nyt hankalalta toteuttaa, kun siinä pitää ottaa muidenkin aikataulut huomioon.
Mikä on vikana kun en vain laihdu 16-17 tunnin paastolla??? Kolmessa viikossa on lähtenyt 400 grammaa. Ei oikein motivoi kyllä! Painan 84kg. Syön vain kaksi kertaa päivässä. Kaloreita tulee ihan korkeintaan 1200. Olen punninnut ruuat ja laskenut kalorit. Miksi paino ei putoa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vikana kun en vain laihdu 16-17 tunnin paastolla??? Kolmessa viikossa on lähtenyt 400 grammaa. Ei oikein motivoi kyllä! Painan 84kg. Syön vain kaksi kertaa päivässä. Kaloreita tulee ihan korkeintaan 1200. Olen punninnut ruuat ja laskenut kalorit. Miksi paino ei putoa?
Mikä on lähtöpaino, onko tarvetta laihduttamiselle? Ehkä kehosi on säästöliekillä kun saa liian vähän kaloreita ja pitää kiinni kaikista vararavinnoista kynsin hampain. Säästöliekin selättää vain syömällä enemmän ja säännöllisemmin. Ei paasto sovi kaikille.
Löysin vasta tämän ketjun ja ajattelin jakaa omia kokemuksia. Olen 45v nainen ja kiloja on tullut viimeisen 5 vuoden aikana lähes 15 lisää ja tuntui että mitkään aiemmin toimineet laihdutuskeinot (lähinnä kalorien laskenta) ei enää toimineet ja paino junnasi paikallaan, välillä sain kilon pois ja kohta se oli takaisin. Kokeilin pätkäpaastoa ensimmäisen kerran viime kesänä, mutta koin sen liian vaikeaksi silloin. Nyt olen ollut 2 kk 14/10 paastolla, välillä 15/9, 16 tuntiin en kykene. Syömisikkunani on klo 11-21, tiedän että monet suosivat aamupainotteista syömistä, mutta minulle sopii paremmin tämä. Paino on kuitenkin tippunut jo 3,5 kiloa ja vaikka aika hitaasti niin kuitenkin koko ajan ja en ole erityisemmin edes vältellyt hiilareita tai herkkuja. Makeaa kuitenkin tekee mieli huomattavasti vähemmän mitä aiemmin, joten uskon että monena päivänä kalorimäärä on ollut vähemmän mitä ennen pätkäpaastoa. Muutamana päivänä laskin kalorit ja ne oli 1600-1800 välillä. Joinain päivinä on varmasti tullut kuitenkin enemmän.
Lähinnä halusin tällä kertoa että vaikka 16/8 pätkäily tuntuisi liian haastavalta niin kannattaa kokeilla lyhyempääkin paastopätkää, Se voi olla varsinkin naisille helpompi ja hyödyt saattaa kuitenkin olla merkittäviä ja painokin tippua. Tuntuu että viime viikon aikana paino tippui enemmän kuin aiemmin että ehkä kroppa on alkanut polttaa rasvaa paremmin nyt parin kuukauden jälkeen. Parasta tässä on että ei ole tarvinnut kieltäytyä mistään muusta kun aamupäivän syömisistä ja ei ole tullut mitään hirveitä ahmimiskohtauksia kun ei ole kieltänyt itseltä niitä herkkujakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kovasti kokeille 16:8- paastoa. Minulla on niin paljon ylipainoa, että pääsisin lihavuusleikkaukseen jos haluaisin (en halua, se on minulle ihan viimeinen vaihtoehto). Olen neljän vuoden vaikean masennuksen jälkeen saanut elämänhaluani takaisin ja laitan just elämääni kuntoon - osa-aikaiset työt on aloitettu ja tällä hetkellä hoidan kuntoon hampaitani, joiden hoitoa laiminlöin masennuksen aikana. Seuraavaksi haluaisin eroon ylipainosta tai ainakin löytää järkevän ja terveellisen tavan syödä - eiköhän paino putoa siinä samalla hiljalleen.
Minulla ongelmana on se, että syön iltaisin liikaa ja yleensä kaikkea epäterveellistä. Aamupalani ja usein sekä lounas että päivällinen ovat yleensä ihan normi kotiruokaa ja terveellistä, mutta iltaisin vedän kaikkea mättöä naamaan. Annoskoot ovat myös liian isoja. Masennuskauden aikana olen usein myös turvautunut helppoihin ja nopeisiin valmisruokiin tai noutoruokaan, mikä on har
Mitä sinulle nyt kuuluu? Kannustusta sinulle.
Oon pätkäillyt säännöllisen epäsäännöllisesti,nyt taas pitää ryhdistäytyä ja alkaa pätkäileen kunnolla että saa pöhöt pois. Paino on yleensä tippunut n. Kilon per viikko ja olen kyllä kahviin lorauttanut maitoa tai kermaakin, ei kyllä oo tuohon painon tippumiseen vaikuttanut ainakaan itselläni :) paastoan 14-16 h fiiliksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paastoatte 16 tuntia ja sen jälkeen 8 tuntia aikaa syödä? Mitä te sen 8 tunnin aikana syötte ja miten estätte ettette syö liikaa?
Mä syön kerran päivässä vähän ja nälkä koko ajan läsnä ja treeneissä huomaa, et lihakset väsyy aika äkkiä. Mä en saa kiloja alas muuten kuin tälläisellä hullutuksella. Veikkaan kilpirauhasen vajaatoiminnalla (lääkitys kunnossa) olevan jotain tekemistä sen kanssa etten laihdu normaalidieeteillä tai usein ja terveellisesti. Lääkitys ei ole auttanut asiaan.
Mitä syön. No rasvaa, proteiinia ja hiilihydraattia. Määrät tuossa järjestyksessä siten, että rasvaa tulee sen kahdeksan tunnin aikana noin 150-200g, proteiinia 60-100g ja korkeintaan 50g hh. Siten estetään ettei syö liikaa, että suositaan rasvaa, se tekee kylläiseksi ja pitää kylläisen olon pitempään kuin mikään muu. En treenaa, liikuntana hyötyliikunt
Hei! Mikä on tuo rasava-pala, jonka syöt?
Täällä ensimmäinen pätkäpaasto 16/8 aloitettu. Tavoitteena pieni painonlasku ja hyvinvoivampi olo. Missä välissä harrastatte liikuntaa? Luin, että paras olisi esim. aamulla, paaston ollessa pidempää jo päällä, mutta tuntuu hirvittävältä ajatuskin herätä tunti sen takia aiemmin aamulla, hyvä kun nyt jaksaa raahautua aamuisin ylös sängystä.