Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2661/2812 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pätkäpaastottu 5 viikkoa. Itse haen lähinnä suoliston hyvinvointia ja kepeämpää oloa, en niinkään sitä miltä puntari näyttää. Syön välillä 11-18 ja lopun aikaa paastoan. Viikonloppuisin olen joskus lepsunut tästäkin.

Ensimmäiseen 4 viikkoon ei tapahtunut painon suhteen mitään, lähinnä sain juuri sitä mitä hainkin, hyvinvointia. Nyt viidennen viikon kohdalla paina humpsahtanut 59 kilosta 57,5kg. Pituutta 160cm.

Niin ja se kahvi. Juon aamukahvin klo 9:00, ja tujautan siihen tilkan maitoa tai kauramaitoa. Kun ei ole tavoitteena mikään massiivinen painon pudotus, niin haen lähinnä elämäntapaa joka itselle toimii. Ei ryppyotsaista tikistämistä.

Vierailija
2662/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kiloa lähteny painoa pois ku oon pitäny paastoa. Vähä kyl huimaa välillä mut se on sen arvosta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2663/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi täällä. Syön n 10-18 välillä, aamuisin juon vettä ja kahvia. Syön itseasiassa aika paljon myös suklaata sallittuna aikana, mutta kyllä se paino tippuu. 8 kg lähtenyt 4 kk:ssa, toinen mokoma vielä olisi saatava pois. 

Vierailija
2664/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te, jotka pätkäpaastoatte ja kerrotte syövänne kaksi ateriaa päivässä, jaksatte niitä isoja annoksia? Jos tavoite on esim. 1500-1800 kcal/vrk, niin yksi ateria on 750-900kcal. Hurjia annoksia. 

Vierailija
2665/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te, jotka pätkäpaastoatte ja kerrotte syövänne kaksi ateriaa päivässä, jaksatte niitä isoja annoksia? Jos tavoite on esim. 1500-1800 kcal/vrk, niin yksi ateria on 750-900kcal. Hurjia annoksia. 

Hyvin jaksan. Keho saa lepoa paastoikkunan aikana ja siksi ruoansulatus toimii niin kuin pitääkin. Silloin, kun en vielä pätkäpaastonnut ja noudatin virallista viiden aterian mallia, niin koko ajan oli jotenkin tukkoinen, epämotivoitunut ja nuutunut olo. Siitäkin huolimatta, että kaikki ateriat olivat annoskooltaan pieniä ja varsin kevyitä.

Vierailija
2666/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain klo 09 ja 08 välillä. Paino pysyny vakiona 30 vuotta. Samat vaatteet mahtuu edelleen.

Vierailija
2667/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pätkäpaastonnut kolme vuotta ja syön vain kerran päivässä.

Pystyn hyvin syömään tuon kalorimäärän kerralla, koska olen myös ketogeenisella ruokavaliolla, jossa energia tulee enimmäkseen rasvasta. Rasvan viemä tila per saatu kalori on paljon pienempi kuin proteiinin ja hiilarien. Alussa kun keho ei ollut tottunut tilanteeseen, tuli ajoittain närästystä. Se hoitui omenaviinietikkakapseleilla, joita otin ennen ateriaa. Kapselit pystyi jättämään pois muutamassa viikossa, kun keho alkoi tuottaa riittävästi happoja ruuansulatukseen.

Vierailija
2668/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos keho tottuu paastoiluun? Mulla ensin lähti nopeammin painoa, n. 3-4kg/kuukausi. Nyt 3kk jälkeen painonpudotus on hidastunut, juuri ja juuri 2kg lähtenyt viimeisen kuukauden aikana, vaikka paasto on helpottunut ja pidentynyt usein 14 tunnista 16-17 tuntiin. Pitääkö muuttaa jotain? Jokin uusi shokkiherätys keholle?

Ei mitään shokkeja vaan kuuntele kehoasi. Tekeekö tiukkaa syödä entinen määrä ruokaa? Pienennä hieman annoskokoa. Ateriaväliä voi myös pidentää lisää. Itse syön vain kerran päivässä. Kehoani kuuntelemalla löytyi oikeankokoinen annos ja ateriarytmi. Kaikki ylimääräiset kilot lähtivät, minkä jälkeen laihtuminen pysähtyi ja nyt olen ollut kolme vuotta ihannepainossani.

Vierailija
2669/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei paastoilevat naiset! Viikko ennen kuukautisia kannattaa lisätä syömismäärää ja hiilareita. Silloin ei tarvitse paastota. Usein naiset huomaavatkin ennen menkkoja hirveitä syömishimoja maheanhimoa. Ei kannata taistella sitä vastaa, vaan elää sen kanssa. Makeanhimo tulee siitä, että kierron lopulla tarvitaan progesteronihormonia ja sen tuottamiseen tarvitaan korkeampaa verensokeria.

Syökää luonnollisia hiilareita kuten hedelmiä ja hunajaa, ei mitään teollista mättöä.

No ei. Esimerkiksi mulla kuukautiskierto heittelee miten sattuu, en edes seuraa sitä mitenkään enkä tod. saa mitään syömishimoja vaan siksi, että menkat on tulossa. Sitten kun on vielä vatsa kipeä ja turvoksissa, niin sun ohjeidesi mukaan pitäisi syödä ENEMMÄN? Joo ei kiitos. Useimmilla naisilla menkat ei vaikuta elämään mitenkään eikä tietty aika kuukaudesta ole mikään este paastolle/uimiselle/seksille/ työnteolle/talon remontoinnille tai vaikka festareille. "Emmä voi nyt pelata korttia kun ovuloin" hohhoijaa. Ihan kuin naiset olisivat jotain täysin hormoneidensa vietävissä olevia eläimiä.

Vierailija
2670/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pätkäpaastottu 5 viikkoa. Itse haen lähinnä suoliston hyvinvointia ja kepeämpää oloa, en niinkään sitä miltä puntari näyttää. Syön välillä 11-18 ja lopun aikaa paastoan. Viikonloppuisin olen joskus lepsunut tästäkin.

Ensimmäiseen 4 viikkoon ei tapahtunut painon suhteen mitään, lähinnä sain juuri sitä mitä hainkin, hyvinvointia. Nyt viidennen viikon kohdalla paina humpsahtanut 59 kilosta 57,5kg. Pituutta 160cm.

Niin ja se kahvi. Juon aamukahvin klo 9:00, ja tujautan siihen tilkan maitoa tai kauramaitoa. Kun ei ole tavoitteena mikään massiivinen painon pudotus, niin haen lähinnä elämäntapaa joka itselle toimii. Ei ryppyotsaista tikistämistä.

Tilkka kermaa olisi paaston kannalta parempi vaihtoehto. Paras on voinokare.

Vierailija
2671/2812 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä paastoan välillä 1-2 päivää syömättä mitään. Juon kahvia muutaman kupin päivässä kofeiinin takia joka kiihdyttää aineenvaihduntaa ja sitten juon vettä aika paljon. Mieli kirkastuu ja vahvistuu sekä keho huoltaa itseään.

Vierailija
2672/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuuko pätkäpaastolla vaikka syö normaalisti ? 

kestäisin tuon 16h jos tiedän että sen jälkeen saan syödä mitä haluan. 

Vierailija
2673/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ohoh, vau! 

Eli pitää vaan jaksaa jatkaa sitä tarpeeksi pitkään. 

inhoan dieettejä koska pitää syödä ruokia mistä en pidä. Mutta muutama kilo saisi lähteä. Täytyy vaan sinnikkäästi jatkaa siis. 

Vierailija
2674/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastolla paino ei putoa, mutta ei se onneksi nousekaan.

Vierailija
2675/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohoh, vau! 

Eli pitää vaan jaksaa jatkaa sitä tarpeeksi pitkään. 

inhoan dieettejä koska pitää syödä ruokia mistä en pidä. Mutta muutama kilo saisi lähteä. Täyty

Mikä ihme sellainen dieetti on, missä PITÄÄ syödä sellaista, mitä ei halua?

Vierailija
2676/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mitään hurjia annoksia kun ruoka on runsaskalorista ja ravitsevaa.

Vierailija
2677/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä paastoat vain välillä 18-9.00. Tuo  maito/kauramaito kahvissasi yksinkertaisesti keskeyttää paaston. Mustana voit sen toki juoda. 

Vierailija
2678/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen kahviini tilkan maitoa.... meneekö paasto siitä pilalle?

Paastosta en tiedä, mutta kahvi ainakin menee.

Vierailija
2679/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuuko pätkäpaastolla vaikka syö normaalisti ? 

kestäisin tuon 16h jos tiedän että sen jälkeen saan syödä mitä haluan. 

Itse en laihtunut mutta pömppömaha katosi ja ylimääräinen turvotus juurikin mahan alueella. On ihana kun mahtuu housut jalkaan! Aion elää aina pätkäpaastolla, tekee niin hyvää. Paino on muuten suht normaali mutta tuo mahan turvotus oli tosi inhottava kun oli aina epämukava olla.

Vierailija
2680/2812 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen kahviini tilkan maitoa.... meneekö paasto siitä pilalle?

Paastosta en tiedä, mutta kahvi ainakin menee.

Niinpä, kahviin tarvii kermaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän