Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keho tottuu paastoiluun? Mulla ensin lähti nopeammin painoa, n. 3-4kg/kuukausi. Nyt 3kk jälkeen painonpudotus on hidastunut, juuri ja juuri 2kg lähtenyt viimeisen kuukauden aikana, vaikka paasto on helpottunut ja pidentynyt usein 14 tunnista 16-17 tuntiin. Pitääkö muuttaa jotain? Jokin uusi shokkiherätys keholle?
Hyvinhän sulla se paino putoaa. Älä muuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keho tottuu paastoiluun? Mulla ensin lähti nopeammin painoa, n. 3-4kg/kuukausi. Nyt 3kk jälkeen painonpudotus on hidastunut, juuri ja juuri 2kg lähtenyt viimeisen kuukauden aikana, vaikka paasto on helpottunut ja pidentynyt usein 14 tunnista 16-17 tuntiin. Pitääkö muuttaa jotain? Jokin uusi shokkiherätys keholle?
Kärsimättömyys vain iski :) On pudonnut 10kg, vielä 5-10kg haluaisin pois.
Pätkäpaasto toimi minulle hyvin. Paino.putosi ja tuli hyvä olo. Suolivaivat lakkasivat myös kun saa suolistokin vähän lepoa.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto toimi minulle hyvin. Paino.putosi ja tuli hyvä olo. Suolivaivat lakkasivat myös kun saa suolistokin vähän lepoa.
Miksi lopetit?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on puoli kiloa viikossa, eli se terveellinen painonpudotustahti, jolla pudotat enimmäkseen rasvaa etkä syö lihaksiasi.
Shokkiherätykset vaan rasittaa elimistöä eikä se niitä kaipaa. Pätkäpaaston idea on antaa kehon parantaa itseään, ei kiduttaa sitä.
Itselläni ei ole pudonnut grammaakaan, vaikka ylipainoa on muutama kilo, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska hyvinvointini on lisääntynyt niin suuresti. Atopia? Historiaa. Rosacea? Mennyttä. Migreeni? Satunnaista. Ahdistuneisuus? Hallinnassa. Tulvamenkat? No, sivuvaikutuksena menkat on nykyään välillä tuhru vessapaperissa, mutta ikä(45) voi toki vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsimättömyys vain iski :) On pudonnut 10kg, vielä 5-10kg haluaisin pois.
Se, että sinä haluat, ei tarkoita että kroppasi olisi samaa mieltä. Kehon hyvän olon paino voi olla jotain muuta kuin sinun mielestäsi esteettinen paino.
Vierailija kirjoitti:
Hei paastoilevat naiset! Viikko ennen kuukautisia kannattaa lisätä syömismäärää ja hiilareita. Silloin ei tarvitse paastota. Usein naiset huomaavatkin ennen menkkoja hirveitä syömishimoja maheanhimoa. Ei kannata taistella sitä vastaa, vaan elää sen kanssa. Makeanhimo tulee siitä, että kierron lopulla tarvitaan progesteronihormonia ja sen tuottamiseen tarvitaan korkeampaa verensokeria.
Syökää luonnollisia hiilareita kuten hedelmiä ja hunajaa, ei mitään teollista mättöä.
Meinaat että esim. paleoliittisilla naisilla ei kuukautiskierto toiminut? Ne kun luiden isotooppimittauksen mukaan olivat lihansyöjempiä kuin nykyajan naalit. Lisäksi sen ajan hedelmistä ei paljon sokeria saanut, luonnonvaraiset hedelmät on merkittävästi vähemmän makeita kuin nykyaikaiset jalostetut, lisäksi pienempiä ja vain osan vuodesta saatavilla. Hunajakin on ollut harvinaista herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lihonut 10 kg pätkäpaastolla parissa vuodessa, kun en katsonut yhtään mitä söin sen 8 tunnin aikana.
Ilman pätkäpaastoa olisin kyllä voinut lihoa enemmänkin.Pätkäpaasto ei siis ole mitään magiikkaa, vaan perustuu siihen, että syö vähemmän ja tervellisemmin.
Eikä sekään ole miinus, että autophagia on päällä usein.Muistakaa jättää ne suklaa ja sipsit pois.
Tässä yksi pätkäilijä. 16 ja 8 malli käytössä itselle sopivalla aikavälillä, 12 - 20 saa syödä mutta tosiaan en tuossa välissä syö kuin 3 tai 2 kertaa. Määrät on pienentyneet paljon.
Tuosta herkkujen kiellosta en ole samaa mieltä.
Syön niitäkin, ja jos syön pitsaa niin se olkoonkin sitten ainoa suurempi ateria sinä päivänä, eli kyllä tuohon mahtuu sitä mitä mieli tekee. Usein mieleni tekee silti kaurapuuroa, ja hyvä niin.Karkkia ja
Jos vyötäröllä on ylimääräistä niin syy on elintavoissa ja ruokavaliossa. Ei sitä tarvitse paastota laihduttaakseen eikä se edes kovin tehokas keino ole. Tärkeämpää on liikkua enemmän ja syödä terveellisesti. Kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon. Syötkö paljon epäterveellistä roskaa kuten sipsejä, karkkia, pitsaa yms.?
Käyttäjä6524 kirjoitti:
Jos vyötäröllä on ylimääräistä niin syy on elintavoissa ja ruokavaliossa. Ei sitä tarvitse paastota laihduttaakseen eikä se edes kovin tehokas keino ole. Tärkeämpää on liikkua enemmän ja syödä terveellisesti. Kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon. Syötkö paljon epäterveellistä roskaa kuten sipsejä, karkkia, pitsaa yms.?
Ja joku denialismeissa elävä läski kävi jo heittämässä alapeukun 😆
Käyttäjä6524 kirjoitti:
Et taida ymmärtää, mitä on pätkäpaasto.
Unettomuus on monilla alkuvaiheen vaiva. Itselläni oli sama kokemus unen tarpeesta parisen vuotta sitten kun aloitin. Heräsin 2-3 tuntia aikaisemmin kuin ennen, unta ei vain riittänyt. Energinen olo oli silti läpi koko päivän (paitsi jos ruoka oli liian hiilaripitoista, silloin tuli romahdus ja päikkäritkin joutui joskus ottamaan). Tilanne tasottui ehkä puolessa vuodessa. Oura kertoo minun nykyään olevan supernukkuja, yleensä tulee täydelliset "unipisteet".
Se mikä on muuttunut, on paino tullut taas vähän ylöspäin. Alussa tippui 8 kiloa muutamassa kuukaudessa, vaatekaappi meni uusiksi. Painon pudotus oli normipainon sisällä, olin melko rajoilla ylipainon lähellä aloittaessani. Kolmisen kiloa on siis tullut takaisin, mutta eipä haittaa, koska senttejä on lähtenyt tosi mukavasti, vaatekoko on nykyään S-M. Käyn jumpissa tai salilla pari-kolme kertaa viikossa. Mun kehon koostumus on paljon timmimpi ja oon tyytyväinen tähän painoon nyt. Ylläpitoa vain eteenpäin, 18/6 -metodilla enimmäkseen, mut ei mitenkään tiukkapipoisesti. Puntarin voi oikeasti viskata nurkkaan, mittanauha on parempi mittari.
Tää pätkis on ollut hyvä niin moneen muuhunkin asiaan (iho, ajan ja rahan säästö, energinen olo, turvotukset veks jne.), että jäänee mulle loppuelämän tavaksi syödä.
Facessa on paljon hyviä tsemppi- ja vinkkiryhmiä sekä englanniksi että suomeksi, suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Maito tai kauramaito katkaisee paaston
Jep. Siksi on pitänyt alkaa juomaan kahvia mustana. Paastoan aamun ja päivän ja syön illalla.
Vierailija kirjoitti:
Hei paastoilijat! Syöttekö ilta- vai aamupainotteisesti?
Mä syön iltapainotteisesti: Koskaan en ole syönyt aamupalaa, ja nykyään jätän lounaankin väliin ja syön sitten kun pääsen töistä, vaihdellen klo 13-16. Mutta en mä paastoa vaan tää on pitkälti mun luontainen ateriarytmi, johon aiemmin hakeuduin lomilla ihan automaattisesti. Nykyään vaan laajentanut työpäiviinkin.
Kahvissa käytän kaurajuomaa, joten varsinaista paastovaikutusta mulle ei nykyisellään tule. Pitäis opetella juomaan kahvi mustana ja katsoa, vaikuttaako se mitenkään vointiin tai mihinkään. Laihduttamisen takia en siis tätä harrasta, bmi pyörii 21-22 kantturoissa muutenkin.
Voi, miten kiinnostavia kommentteja. Olen ollut nyt kuukauden pätkiksellä. Kiva niimi.
Merkittävintä on suoliston rauhoittuminen. Nukun kohtuu hyvin.
Kuinka paljon syötte 8 tunnin aikana?
Vieläkö täällä pätkäpaastoillaan? Itse aloitin taas jättämällä aamiaisen pois. Ekat viikot otin kookos- tai mct-öljyä aamulla, mut nyt reilu viikko aamu pelkällä mustalla kahvilla.
Paastoaika päivästä riippuen 14-16 h. En jaksa stressata tarkasta ajasta, vaan joustaminen iltamenojen ja sen mukaan, olisiko töissä lounasseuraa jo klo 11.
Tuntuu, et turvotus vähentynyt ja ekaa kertaa elämässä näkyy vähän vatsalihaksia. Tavoite päästä normipainon ylärajoilta 3-5 kg alas.
Se tuntuu olevan 40-vuotiaana yllättävän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito tai kauramaito katkaisee paaston
Jep. Siksi on pitänyt alkaa juomaan kahvia mustana. Paastoan aamun ja päivän ja syön illalla.
Olen vegaani, joten en voi juoda kahvia mustana.