Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt koettelee paastoajaa pimeys ja synkkyys. Normaalisti syön viimeisen kerran 14-15 eikä ole ollut ongelmaa. Nyt noin kahden viikon ajan on tehnyt mieli kuuden maissa syödä jotain lohtua, kuten pastaa, lasagnea, lämpimiä voileipiä.. Kai se on vain taisteltava nyt hetki tästä himosta pois. Mutta kovasti sohva ja maha pullolleen huutelee.
Aloitin siis keväällä eikä tätä ongelmaa ole ennen ollut.
Kannattaa satsata hyvään teevalikoimaan. Josko se auttaisi tuomaan lohtua synkkiin iltoihin.
Jos ei, niin voihan sitä miettiä ruokaikkunan siirtämistä toiseen ajankohtaan, jolloin voisi syödä iltapainotteisemmin. Varmaan sekin auttaisi, jos söisi klo 17 aikaan tukevan illallisen.
Oon ikävä kyllä niitä harvoja ihmisiä jotka tarvitsee heti herättyään oikeaa ruokaa. Mulle ei ole mikään ongelma syödä aamulla munakasta, pastaa, pitsaa, runsasta salaattia tms. ei normaalia aamupalaa. Muuten iskee helposti oksetus ja lopulta migreeni jos ei aamulla saa ravintoa. Toivotaan että kroppa tottuu pimeyteen ja lakkaa vinkumasta täytettä väärään aikaan. Kuitenkin 8 kk meni ihan ongelmitta. Jotain hyvää teetä voisi kyllä etsiä. Nyt olen huijannut nälkää vissyllä.
Aloitin pätkäpaaston eilen. Syömisikkuna on 14-22 eli iltapainotteinen. Aamu tuntuu menevän hyvin mutta sitten kun syö niin tulee kamala väsymys ja tosiaan pitäisi ajatustyötä pystyä tekemään vielä sitten 16-17 asti. Mitä pitäisi syödä että auttaisi tuohon väsymykseen vai onko tämä mahdollisesti tässä alussa vain ongelmana? Lisäksi oli sitten kamala nälkä kyllä koko ajan sitten kun alkoi syömään (paastoaikana ei ongelmaa), tasoittuukohan tuo jossain vaiheessa? Voi olla että en syönyt kovin hyvin proteiineja/rasvaa tuossa ensin kun aloitin puurolla ja leivällä (ikäänkuin aamupalalla).
Pätkäpano 16:8 on rankkaa. Kaikki vuorokauden seksi pitää mahduttaa 8 tunnin aikaikkunaan.
Mulla on ihan hyviä kokemuksia pätkäpaastosta. Jätän aamupalan väliin, juon vain mustaa kahvia kupillisen. Ensimmäinen ateria on lounas puolen päivän aikoihin ja sitä seuraa päivällinen klo 18 mennessä. Paljon yrttiteetä ja vettä. Paljon tuoretta kasvista aterioilla. Syön itseni täyteen kaksi kertaa päivässä. Laihdun hitaasti, mutta tasaisesti. 1,5 vuotta olen ollut nyt tällä tyylillä. Sopii mulle tosi hyvin.
Olen ollut 13:11 paastolla nyt muutamia viikkoja. Omaan rytmiin ei sopinut 16:8. Eli klo 19 jälkeen en syö. Seuraavan kerran aamukahvi klo 8 ja varsinainen ruoka klo 10.30.
Todella hyvin sopii tämä minulle. Aamukahviin tarvitsen tilkan maitoa joten se lopettaa paaston ja tämän takia tulee vain 13h paastoa.
+Unen laatu selvästi parempi
+Aamulla hyvä olo
+10.30 maistuu ruoka hyvälle
+Vaaka kiittää
-illalla (klo 00 nukkumaan) tulee nälkä, mutta sen unohtaa.
Olen ollut 16:8 paastolla ja laskenut kaloritkin, en ole laihtunut 3kk aikana YHTÄÄN. Urheilen päivittän, ja en tasan tarkkaan syö liikaa kun pidän tarkkaa syömispäiväkirjaa.
Ei toimi minulla.
Lopettaisin tän jos vaan keksisin että mikä sitten toimisi. Tavallinen kalorinlaskenta?
Pätkis aloitus kirjoitti:
Aloitin pätkäpaaston eilen. Syömisikkuna on 14-22 eli iltapainotteinen. Aamu tuntuu menevän hyvin mutta sitten kun syö niin tulee kamala väsymys ja tosiaan pitäisi ajatustyötä pystyä tekemään vielä sitten 16-17 asti. Mitä pitäisi syödä että auttaisi tuohon väsymykseen vai onko tämä mahdollisesti tässä alussa vain ongelmana? Lisäksi oli sitten kamala nälkä kyllä koko ajan sitten kun alkoi syömään (paastoaikana ei ongelmaa), tasoittuukohan tuo jossain vaiheessa? Voi olla että en syönyt kovin hyvin proteiineja/rasvaa tuossa ensin kun aloitin puurolla ja leivällä (ikäänkuin aamupalalla).
No, puurot ja leiväthän juurikin väsyttää. Miksi et söisi jotain parempaa ravintoa?
Mulla hyvä pätkäpaastokokemus myös.
Päivittäinen kaloritavoitteeni oli 1800 kcal. Paastosin aamun, koska en ylensäkään ole aamulla nälkäinen. Ensimmäisen kerran söin yleensä siinä klo 13 tienoilla, kevyen lounaan. Toisen kerran kevyen välipalan noin klo 16 tienoilla. Nautin isojen aterioiden tuomasta kylläisyyden tunteesta, joten jätin aina iltaan (n. klo 20) 800-1100 kaloria, jotta saatoin syödä käytännössä melkein mitä vain halusin ja niin paljon, että tulin täyteen.
Tämä toimi mulla hyvin sen n. vuoden kun sitä tein, laihduin 30 kiloa, eikä tuntunut että joutuisin luopumaan mistään.
Sittemmin lopetin paastoilun käytännön syistä ja koska väsyin kalorien laskemiseen, yritin omaksua "tavallista" ja tasapainoista ruokailurytmiä. Liikaa tulee vaan syötyä kun selkeät rajat puuttuu, liian perso herkuttelulle olen. Painoa on tullut nyt sen muutaman vuoden aikana kymmenisen kiloa takaisin. Olen suunnitellut taas paastoilun aloittamista, kun ei tunnu ilman näitä "vippaskonsteja" tämä painonhallinta vain millään sujuvan.
N30
Pätkis aloitus kirjoitti:
Itsekö olet keksinyt, että aamupala on puuroa ja leipää, vai onko sulle joku näin sanonut?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku päivä ei paastoakaan tai paastoaa vaikka vain 12 tuntia, niin meneekö koko paaston hyödyt hukkaan? Erityisesti kiinnostaa tuo elimistön korjaaminen, ei niinkään laihdutusnäkökulma. Eli jos on paastonnut vaikka 2 viikkoa ja sitten yksi päivä ei paastoakaan, niin keskeytyykö elimistön korjausporosessi pitkäksi aikaa tai mitätöityykö se kokonaan?
Paasto keskeytyy aina kun syöt. Eli jos olet ollut 2 viikkoa niin, et olet ollut syömättä vaikka 18 tuntia vuorokaudessa, olet kunakin 14:nä päivänä paastonnut 18 tuntia, etkä 14 päivää. Jos olet ollut 2 viikkoa kokonaan syömättä, olet paastonnut 14 päivää. (Olen sinänsä kokeillut kyllä tätäkin, ja suosittelen. 14 päivän paasto vaatii kuitenkin perehtymistä, eikä sitä suositella ihan noin vain).
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 16:8 paastolla ja laskenut kaloritkin, en ole laihtunut 3kk aikana YHTÄÄN. Urheilen päivittän, ja en tasan tarkkaan syö liikaa kun pidän tarkkaa syömispäiväkirjaa.
Ei toimi minulla.
Lopettaisin tän jos vaan keksisin että mikä sitten toimisi. Tavallinen kalorinlaskenta?
Pätkäpaastoa voi tehostaa välttelemällä prosessoituja ruokia ja nopeita hiilareita. Ei tarvitse kuitenkaan pyrkiä saavuttamaan ketoosia, ellei ihan välttämättä halua viedä asiaa niin pitkälle. Sokerit ja muut hötöt nostaa insuliinin tuotantoa, jolloin keho pyrkii varastoimaan energiaa. Vasta kun insuliinin määrä on alhainen, keho pääsee hyödyntämään aiemmin varastoitua energiaa, eli polttamaan rasvaa. Paaston aikana tämä tapahtuu väkisinkin jossain vaiheessa, mutta syömisikkunan aikana kannattaa myös kiinnittää asiaan huomiota. Ruoan laadun lisäksi aterioiden määrällä on myös vaikutusta. Insuliinin taso pysyy kauemmin koholla jos syöt 8h aikana 6 kertaa, kuin jos söisit vain 2-3 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi minulla.
Pätkäpaastoa voi tehostaa välttelemällä prosessoituja ruokia ja nopeita hiilareita. Ei tarvitse kuitenkaan pyrkiä saavuttamaan ketoosia, ellei ihan välttämättä halua viedä asiaa niin pitkälle. Sokerit ja muut hötöt nostaa insuliinin tuotantoa, jolloin keho pyrkii varastoimaan energiaa. Vasta kun insuliinin määrä on alhainen, keho pääsee hyödyntämään aiemmin varastoitua energiaa, eli polttamaan rasvaa. Paaston aikana tämä tapahtuu väkisinkin jossain vaiheessa, mutta syömisikkunan aikana kannattaa myös kiinnittää asiaan huomiota. Ruoan laadun lisäksi aterioiden määrällä on myös vaikutusta. Insuliinin taso pysyy kauemmin koholla jos syöt 8h aikana 6 kertaa, kuin jos söisit vain 2-3 kertaa.
Miksei tästä puhuta missään?? Tässä toinen jolla 16:8 ei toimi vaikka hulluna urheilen ja lasken kalorit. Olen kasvissyöjä ja syön paljon maitotuotteita proteiinin takia, ja epäilen että maitotuotteiden maitosokeri/laktoosi tms esä sen että paino ei tipu. Olen koko ajan ollut miinuskaloreilla ja paino ei ole tippunut lainkaan.
”Jännää” että tuttava mies ollut saman ajan samalla 16:8lla ja hän ei urheile ja syö tosi paljon, silti laihtunut 12kg neljässä kuukaudessa. Mä en ole laihtunut lainkaan, vaikka miinuskaloreilla, 30km juoksua viikossa, jumppa. Kaikkien ”fysiikan lakien” mukaan mun pitäisi laihtua niin että ropina käy.
Elimistö ei todellakaan ole kone jossa matematiikka ratkaisee laihtuuko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi minulla.
Miksei tästä puhuta missään?? Tässä toinen jolla 16:8 ei toimi vaikka hulluna urheilen ja lasken kalorit. Olen kasvissyöjä ja syön paljon maitotuotteita proteiinin takia, ja epäilen että maitotuotteiden maitosokeri/laktoosi tms esä sen että paino ei tipu. Olen koko ajan ollut miinuskaloreilla ja paino ei ole tippunut lainkaan.
”Jännää” että tuttava mies ollut saman ajan samalla 16:8lla ja hän ei urheile ja syö tosi paljon, silti laihtunut 12kg neljässä kuukaudessa. Mä en ole laihtunut lainkaan, vaikka miinuskaloreilla, 30km juoksua viikossa, jumppa. Kaikkien ”fysiikan lakien” mukaan mun pitäisi laihtua niin että ropina käy.
Elimistön toiminta on kemiaa.
Kaikki mun tuttavapiirin naiset jotka ovat pätkäpaastolla laihtuneet ja nykyisin pitävät sillä yllä normaalipainoa laihtuivat nimenomaan laskematta kaloreita. Tosin söivät karppaustyylisesti paljon rasvoja, proteiinia ja kasviksia. Vähän viljoja ja minimi sokereita.
Pätkäpaasto on ollut ihanaa kun nimenomaan ei tarvitse laskea. Syön sen mitä syömisikkunan aikana tekee mieli ja laihdun.
Mulla pätkis ei todnäk toimi tuolla videolla esiintyvän syyn vuoksi eli paino ei vaan tipu. Olen aktiivinen, harrastan liikuntaa ja työni on fyysinen. Syön pätkäpaastoillen reippaasti miinuskaloreilla, mutta tosiaankin hiilaripainoitteisesti. Painoa olisi mitä lähteä, painoindeksi 30. Jatkanut oon siksi, koska olo muuten parempi. En vaan sitten tiedä, muuttuuko se olo, kun noista hiilareista leikkaa. Eli jaksanko sitten enää lenkkini ym?!
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi minulla.
Paljonko paino ja pituus? Avaa ne päivän syömiset ja urheilut vähän tarkemmin niin kerron missä vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi minulla.
Ei sillä ole mitään tekemistä kaloreiden kanssa. Pätkäpaasto soveltuu miesten fysiologialle paremmin kuin naisten, joiden on tarkoitus synnyttää jälkeläisiä. Naiset laihtuvat helpommin syömällä pieniä aterioita pitkin päivää. Itse olen nainen, jolla on korkea testosteronitaso ja olen laihtunut pätkäpaastolla parikymmentä kiloa heinäkuusta lähtien.
Joka tapauksessa tästä on ehkä sinulle hyötyä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi minulla.
Liikut aivan liikaa = kortisoli koholla, keho ei luovu rasvasta. Pätkäpaaston kanssa pitkäkestoista liikunta vain rasvanpolttosykkeellä (et hengästy) tai HIITiä pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun tuttavapiirin naiset jotka ovat pätkäpaastolla laihtuneet ja nykyisin pitävät sillä yllä normaalipainoa laihtuivat nimenomaan laskematta kaloreita. Tosin söivät karppaustyylisesti paljon rasvoja, proteiinia ja kasviksia. Vähän viljoja ja minimi sokereita.
Pätkäpaasto on ollut ihanaa kun nimenomaan ei tarvitse laskea. Syön sen mitä syömisikkunan aikana tekee mieli ja laihdun.
Sama. En ole missään vaiheessa laskenut tai edes arvioinut syömieni ruokien kaloreita. Syön kahdesti päivässä, klo 13.00 ja 20.00, eikä ole oikeastaan nälkä koskaan.
Kannattaa satsata hyvään teevalikoimaan. Josko se auttaisi tuomaan lohtua synkkiin iltoihin.
Jos ei, niin voihan sitä miettiä ruokaikkunan siirtämistä toiseen ajankohtaan, jolloin voisi syödä iltapainotteisemmin. Varmaan sekin auttaisi, jos söisi klo 17 aikaan tukevan illallisen.