Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2001/2812 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 16:8 pätkäpaaston kesällä vähän kuin vahingossa. En ollut kuullut koko jutusta aikaisemmin ja alkuun lähdin muuttamaan syömisiäni enemmänkin intuitiivisen syömisen suuntaan eli kuuntelen kehoani ja syön vain silloin kun on nälkä. En ole koskaan ollut mikään aamupalan syöjä. En saa aamuisin oikein mitään alas ja tekee jopa pahaa syödä. Eli aika intuitiivisesti aloin lomalla syömään vasta lounasaikaan. Illalla taas ei monesti ollut nälkä joten iltapala jäi välistä. Myöhemmin törmäsin tähän pätkäpaastotermiin ja huomasin syöväni luonnostani aika tarkalleen 16:8 pätkäpaaston mukaan. Aloitan syömiset klo 11 lounaalla ja lopetan klo 19. Aamulla ei oikeasti ole edes nälkä ennen tuota lounasta ja helposti menisi pari tuntia pidempikin paasto. Töissä vaan ei ole mahdollisuutta syödä muuhun aikaan niin syön sitten klo 11. 

Painon suhteen en pysty tarkkoja kilomääriä antamaan sillä en ole koskaan omistanut vaakaa mutta veikkaisin olleeni n.60kg mikä on minun pituiselle ihmiselle normaalipaino mutta siellä sen yläpäässä. Nyt olen selkeästi laihtunut, vaatteet istuvat paremmin, muutama vaate on jäänyt selkeästi liian isoksi ja muutamat kaverit ja tuttavat ovat laihtumisesta maininneetkin. Aika itsestään on kilot lähteneet, ruokavaliota en ole sen kummemmin muuttanut. Ainoa muutos on etten syö väkisin aamupalaa koska murofirmat ovat aikanaan saaneet sen brändättyä päivän tärkeimmäksi ateriaksi. Enkä syö enää klo 19 koska silloin minulla ei ole edes nälkä. Juuri ennen klo 19 saatan syödä jotain pientä jos päivällinen on ollut kovin aikaisin. 

Vierailija
2002/2812 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö aamupalaa ja skippaan lounaan. Siinpä se. Nukkumisen kanssa tulee helposti 16 tuntia täyteen paastoaikaa. En paastoa laihduttaakseni muuten vain laiskuuttani.

Tässäpä erikoinen tilanne, jos joku pystyy olemaan niin laiska että ei viitsi edes syödä!

Yleensä laiskuus ilmenee liiallisena herkutteluna!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2003/2812 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisessä pätkäpaastossa ei syöty sinä aikana vuorokaudesta, kun ollaan aktiivisia. Syöminen tapahtuu oikeassa versiossa vasta päivän, tai vuorokauden, aktiivisen jakson jälkeen.  Eli yleisimmän rytmin mukaan, jos käy päivät töissä, niin ollaan koko päivä syömättä. ja syödään sitten vasta illalla, töiden ja harrastusten jälkeen, kun ei ole enää aktiivista tekemistä suunnitteilla. Eli syödään kaikki syömiset illalla, ja sitten ollaan syömättä tietenkin koko nukkuma-aika, ei syödä mitään seuraavana aamuna tai koko päivän aikana0, ja syödään seuraavan kerran taas vasta seuraavana iltana.

Todellinen pätkäpaasto toimii myös yleensä paremmin, mitä lyhyemmässä aikaikkunassa koko päivät ateriat tulee syötyä, ja vastaavasti mitä pidempi paasyon aika suhteessa on. 16/8 on siinä rajoilla, voiko sitä kutsua edes pätkäpaastoksi, koska se on periaatteessa vain melko normaali ateriarytmi, eli tosiassa vesitetty versio todellisesta pätkäpaastosta. 20/4 tai 22/2 huomattavasti parempi rytmi, tai miksei jopa 23/1, jota itse noudatan.

Eli älä syö sinä aikana kun olet aktiivinen. Syö sitten vasta illalla päivän aktiviteettien jälkeen, ja syö mahdollisimman lyhyen ajan sisällä koko päivän ateriat. Paastoa sitten koko yö, seuraava päivä, ja syö sitten vasta seuraavan kerran seuraavana iltana. 

Tämä on todellista pätkäpaastoa, ja sopii täysin yksiin ihmisen luontaiseen syömisrytmiin. Pitää muistaa, että todellisen paaston osuus alkaa vasta siitä, kun viimeisin ateria on täysin sulatettu. Paasto ei todellisuudessa voi alkaa kun on vielä sulattamatonta ateriaa elimistössä.

Vierailija
2004/2812 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö aamupalaa ja skippaan lounaan. Siinpä se. Nukkumisen kanssa tulee helposti 16 tuntia täyteen paastoaikaa. En paastoa laihduttaakseni muuten vain laiskuuttani.

Tässäpä erikoinen tilanne, jos joku pystyy olemaan niin laiska että ei viitsi edes syödä!

Itselläkin paastoilu johtuu silkasta laiskuudesta, herkkuja ei tee edes mieli ja harvoin niitä syön. En jaksa tehdä ruokaa, ruuanlaitto ei ole intohimo enkä saa tyydytystä syömisestä. Ruoka on vain ravinnon lähde. 

Teen monen päivän ruuat kerralla ja jos ei ole ruokaa kaapissa, en jaksa lähteä kauppaan tai tehdä mitään, joten olen syömättä. Kerta viikkoon pakotan itseni kauppaan.

Vierailija
2005/2812 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläkin paastoilu johtuu silkasta laiskuudesta, herkkuja ei tee edes mieli ja harvoin niitä syön. En jaksa tehdä ruokaa, ruuanlaitto ei ole intohimo enkä saa tyydytystä syömisestä. Ruoka on vain ravinnon lähde. 

Teen monen päivän ruuat kerralla ja jos ei ole ruokaa kaapissa, en jaksa lähteä kauppaan tai tehdä mitään, joten olen syömättä. Kerta viikkoon pakotan itseni kauppaan.

No kadehdin tuollaista laiskuudenmuotoa! Et varmaan ole ylipainoinenkaan...

Vierailija
2006/2812 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin joskus viime vuoden puolella tähän ketjuun ja kerroin syöväni kerran päivässä. Samoilla linjoilla jatkan edelleen. Olen saavuttanut normaalipainon ja paino on muutenkin vakiintunut. Useita kuukausia takana ja tämä tuntuu toimivan edelleen.

Millaisen aterian vain kerran päivässä syövät sitten nauttivat?

Vierailija
2007/2812 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen pätkäpaasto! kirjoitti:

Alkuperäisessä pätkäpaastossa ei syöty sinä aikana vuorokaudesta, kun ollaan aktiivisia. Syöminen tapahtuu oikeassa versiossa vasta päivän, tai vuorokauden, aktiivisen jakson jälkeen.  Eli yleisimmän rytmin mukaan, jos käy päivät töissä, niin ollaan koko päivä syömättä. ja syödään sitten vasta illalla, töiden ja harrastusten jälkeen, kun ei ole enää aktiivista tekemistä suunnitteilla. Eli syödään kaikki syömiset illalla, ja sitten ollaan syömättä tietenkin koko nukkuma-aika, ei syödä mitään seuraavana aamuna tai koko päivän aikana0, ja syödään seuraavan kerran taas vasta seuraavana iltana.

Todellinen pätkäpaasto toimii myös yleensä paremmin, mitä lyhyemmässä aikaikkunassa koko päivät ateriat tulee syötyä, ja vastaavasti mitä pidempi paasyon aika suhteessa on. 16/8 on siinä rajoilla, voiko sitä kutsua edes pätkäpaastoksi, koska se on periaatteessa vain melko normaali ateriarytmi, eli tosiassa vesitetty versio todellisesta pätkäpaastosta. 20/4 tai 22/2 huomattavasti parempi rytmi, tai miksei jopa 23/1, jota itse noudatan.

Eli älä syö sinä aikana kun olet aktiivinen. Syö sitten vasta illalla päivän aktiviteettien jälkeen, ja syö mahdollisimman lyhyen ajan sisällä koko päivän ateriat. Paastoa sitten koko yö, seuraava päivä, ja syö sitten vasta seuraavan kerran seuraavana iltana. 

Tämä on todellista pätkäpaastoa, ja sopii täysin yksiin ihmisen luontaiseen syömisrytmiin. Pitää muistaa, että todellisen paaston osuus alkaa vasta siitä, kun viimeisin ateria on täysin sulatettu. Paasto ei todellisuudessa voi alkaa kun on vielä sulattamatonta ateriaa elimistössä.

Jos syödään vain käytännössä kerran päivässä, pitäisi pystyä syömään aika valtavia määriä kerralla, ainakaan itseltäni ei onnistu. Jotta ehdin saada päivän proteiinimäärät täyteen, tulee minun syödä yleensä kolme kertaa päivässä jotain tuossa 6 h ikkunassa, ja sekin tekee välillä tiukkaa, kun ei vain olisi nälkä.

Varmaan toki riippuu mikä on paaston tavoite, itse treenaan käytännössä päivittäin, ja tarkoituksena vähintään säilyttää lihasmassaa nyt kun ne pari ärsyttävää kiloa on pätkäpaastolla saatu pois.

Vierailija
2008/2812 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla syö vain omenaa ja tuoremehua . Aamulla tavallisesta mutta yöllä ei mitään . Päivällä juo vettä ennen ruokaa ja ottaa ilman jälkiruokaa vain pääruuan. Pysyy hoikkana .

Vierailija
2009/2812 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syödään vain käytännössä kerran päivässä, pitäisi pystyä syömään aika valtavia määriä kerralla, ainakaan itseltäni ei onnistu. Jotta ehdin saada päivän proteiinimäärät täyteen, tulee minun syödä yleensä kolme kertaa päivässä jotain tuossa 6 h ikkunassa, ja sekin tekee välillä tiukkaa, kun ei vain olisi nälkä.

Varmaan toki riippuu mikä on paaston tavoite, itse treenaan käytännössä päivittäin, ja tarkoituksena vähintään säilyttää lihasmassaa nyt kun ne pari ärsyttävää kiloa on pätkäpaastolla saatu pois.

Nykyään on proteiini patukoita ja jogurtteja uusia sekä lisättyä proteiinia juustot ja rahka.

Vierailija
2010/2812 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonia ja rahkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on proteiini patukoita ja jogurtteja uusia sekä lisättyä proteiinia juustot ja rahka.

Kukaan järkevä ei noita lisäainepatukoita ja -litkuja ravinnokseen syö.

Vierailija
2011/2812 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto kun tämä toimii mulle, kun vain saan aikaiseksi tehdä kunnolla. Kesän jälkeen pitänyt aloittaa, mutta aina mukavuudenhalussani siirtyy. NYT aloitan onnistumistarinani. Söin juuri oikein tukevan lounaan, seuraavan kerran aamupalan, lupaan itselleni tässä ja nyt. Muistan aiemmista kokeiluista, että siitä nälän tunteesta tulee korkeintaan neutraali seuralainen, se EI tarkoita että kehoni olisi nääntymässä aliravitsemukseen ja minun EI tarvitse syödä heti, kun vatsa kurnahtaa. Iso kuppi teetä riittää ja se nälkä menee joka tapauksessa pian ohi. **

Vierailija
2012/2812 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en noudata pätkäpaastolla ketoa, vaan ihan tavallista sekasyömistä. Nyt olen koonnut itselleni päivän aterian eli klo 12 syön lounaan, joka on porkkanaraastetta, jauhelihapihvi, tomaatti, kourallinen pähkinöitä, jälkiruuaksi mandariini. Iltapäivällä omena ja juustokuutioita, porkkana. Päivälliseksi bulgarianjogurtti mustikoilla.

Siis tuleeko tuosta edes 1000 kcal?

Luulin, että tarkoitus on kuitenkin syödä ihan hyvin, mutta vain tietyn ajan sisällä?

Miten se siis on?

Vierailija
2013/2812 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kolme päivää sitten 14:10 paaston, onkohan kellään kokemuksia miten tehokkaasti tämä toimii painonpudotuksessa? Paastoaika noin 19-9, mikä on todella helppo vaikka aiemmin iltasyöminen se suurin ongelma on ollut. Tarkoituksena on välillä pitää 16 tunnin paastoja myös.

Huomaan heti että unenlaatu on parantunut, nukun kuin tukki! Olen kärsinyt pitkään uniongelmista ja nukahtamisvaikeuksista. Jännä nähdä, miten muuten vaikuttaa terveyteen :)

Vierailija
2014/2812 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin kolme päivää sitten 14:10 paaston, onkohan kellään kokemuksia miten tehokkaasti tämä toimii painonpudotuksessa? Paastoaika noin 19-9, mikä on todella helppo vaikka aiemmin iltasyöminen se suurin ongelma on ollut. Tarkoituksena on välillä pitää 16 tunnin paastoja myös.

Huomaan heti että unenlaatu on parantunut, nukun kuin tukki! Olen kärsinyt pitkään uniongelmista ja nukahtamisvaikeuksista. Jännä nähdä, miten muuten vaikuttaa terveyteen :)

Itselläni kun ei ole enää kuin alipainoa, ei muuta kokemusta kuin että vuodessa edelleen paino laskee...

Tosin syön muutenkin melko kurinalaisesti! Ei rasvaa, lisättyä sokeria ja kasvisruokavalio, joten olen melko

väärä tyyppi tietämään miten vaikuttaa jos syö muuten kalorivapaasti..Siis ainakin minun eväillä paino

koko ajan pikkuhiljaa laskee vaikka ei ehkä enää tarvis olisikaan! 

Vierailija
2015/2812 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut nyt 2 kk ”noin 15:9” -paastolla. Tähtään tuohon 8:16-malliin, mutta koska en työpäivän aikana pysty syömään kahta kunnon ateriaa, minun on arkisin syötävä iltaruoka kotona perheen kanssa klo 17, vaikka olisinkin syönyt aamiaisen klo 7.45. Parina päivänä viikossa voin me. Ä töihin kymmeneen, silloin onnistun pitämään ruokailut kahdeksan tunnin sisällä.

Olen nyt kahdessa kuukaudessa pudottanut 10,5 kg, joskin erittäin merkittävästä lähtöpainosta. Minulla on normaalipainoon edelleen pudotettavaa kymmeniä kiloja. Vaikka paino aina aluksi lähtee nopeammin kuin painonpudotuksen edetessä, näin hyvää alkua minulla ei koskaan ennen elämässäni ollut. Ennen kaikkea olen yllättynyt siitä, miten helposti kaikki on tapahtunut. Olen päässyt eroon sokeririippuvuudestani, ja syön luontaisesti aika terveellisesti, koska on alkanut tehdä mieli kasviksia ja hedelmiä. Korona-aikana iltasyömiseni lähti käsistä, ja ahdoin itseeni aivan hirveän määrän turhia kaloreita juuri iltaisin. Kun se on jäänyt pois, herkuttelukin mahtuu ohjelmaan, mutta on satunnaista eikä lähde lapasesta. Tämä on itselleni aika uutta, koska olen todella perso herkuille.

Unen laatu on myös parantunut, ja menen kuin huomaamattani nukkumaan aiemmin kuin ennen, kun iltaisin ei ole enää syömistä tekemisenä ja ylimääräisen energian lähteenä. Olen terveellä tavalla väsynyt.

Koen ensi kertaa elämässäni ymmärtäväni hieman sitä, miten normaalipainossa pysyvät ihmiset syövät ja ajattelevat ruoasta. Oma suhteeni ruokaan ja herkkuihin on ollut tietynlaista riippuvuutta, ja minun on ollut todella vaikea kieltää itseltäni mielitekoja.

Tähän saakka siis vain positiivista sanottavaa tästä menetelmästä!

Vierailija
2016/2812 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kun ei ole enää kuin alipainoa, ei muuta kokemusta kuin että vuodessa edelleen paino laskee...

Tosin syön muutenkin melko kurinalaisesti! Ei rasvaa, lisättyä sokeria ja kasvisruokavalio, joten olen melko

väärä tyyppi tietämään miten vaikuttaa jos syö muuten kalorivapaasti..Siis ainakin minun eväillä paino

koko ajan pikkuhiljaa laskee vaikka ei ehkä enää tarvis olisikaan! 

Syöt kurinalaisesti ja todella typerästi. Lopputuloksena sairastut aivan varmasti. Ei kenenkään kroppa kestä tuollaista.

Vierailija
2017/2812 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Mies ja minä molemmat olemme syöneet tällä periaatteella keväästä asti. Mies on pudottanut yli 10 kg 6 kuukaudessa, mutta minulta ei ole tippunut yhtään painoa. Mies kyllä kiireisen aikataulun takia päätyykin syömään vain pari kertaa päivässä, kun taas minä syön nelisen kertaa, enkä paljoa stressaa mitä syön. Eli joskus myös roskaa. Varmasti jos söisin terveellisesti sen 8 tunnin ajan, niin painoa alkaisi tippua, mutta minun kokemukseni mukaan, se tippuisi ihan yhtä paljon vaikka söisin millä aikavälillä tahansa.

Olen kuitenkin lukenut, että tällainen paastoaminen tekisi hyvää suolistomikrobiomille, niin olen jatkanut tapaa. Kroppa tottui tosi nopeasti aamupalan pois jättämiseen, niin en koe tarvetta palata syömään "kellon ympäri".

Vierailija
2018/2812 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt viikon kokeillut 16:8 -pätkäpaastoa ruokailuikkunalla klo 8.00 - 16.00.

Päivittäiset kcal määrät ovat noin 1600 - 1800 ja syön 3-4 kertaa päivässä.

Painoa on pudonnut 0,7 kg. Mielestäni se on hyvin, koska laihdutan normaalipainon sisällä.

Tarkoituksena on laihduttaa pois kevään ja kesän aikana kertyneet kahdeksan kiloa ja päästä eroon tunnesyöpöttelystä.

Kun tavoite saavutettu, niin täytyy sitten katsoa jääkö pysyväksi aikataulutukseksi vai siirtyisikö kuitenkin tuohon joidenkin noudattamaan 14:10 -pätkäpaastoon. Silloin voisi lisätä vain pienen iltapalan klo 18, jonka avulla paino varmaankin pysyisi tavoitepainossa eikä laskisi enempää.

Mutta täytyy tosiaan miettiä sitä vielä myöhemmin. Toisaalta 16:8 -pätkäpaaston jatkaminen myös laihdutuksen jälkeen houkuttaa autofagian vuoksi, jonka hyödyt varmaan tulevat esille paremmin pitempään paastottua. Nyt tässä vaiheessa en ole mitään erityistä huomannut tuon lievän painon laskun lisäksi.

Vierailija
2019/2812 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koettelee paastoajaa pimeys ja synkkyys. Normaalisti syön viimeisen kerran 14-15 eikä ole ollut ongelmaa. Nyt noin kahden viikon ajan on tehnyt mieli kuuden maissa syödä jotain lohtua, kuten pastaa, lasagnea, lämpimiä voileipiä.. Kai se on vain taisteltava nyt hetki tästä himosta pois. Mutta kovasti sohva ja maha pullolleen huutelee.

Aloitin siis keväällä eikä tätä ongelmaa ole ennen ollut.

Vierailija
2020/2812 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolentoista vuoden ajan olen noudattanut pätkäpaastoa ja kiloja on lähtenyt haluamani 16. Kesän alusta alkaen olen opetellut halutun painon ylläpitämistä. Säännöllinen liikunta on kuulunut elämääni koko tämän ajan pääasiassa päivittäisinä reippaina kävelyinä. Matka pidentynyt vähitellen.

Isoin ongelmani oli jatkuva iltasyöpöttely. Siitä eroon pääseminen on ollut suurin asia itselleni. Aluksi syömisikkunani oli se 8 tuntia ja vähän ylikin. Illalla oli vaikea nukkua, kun nälkä vaivasi. Vähitellen syömisikkunani pieneni ja nykyisin säädän sitä tarpeen ja oman tuntemuksen mukaan, yleensä 4-6 tuntia. Aterioita yleensä 2 ja mahdollisesti Pieni välipala. Jos on illanistujaisia, juhlia tai muuta, niin syön kuten muutkin ja sitten palaan omaan rutiiniin.

Kaikille tämä ei sovi, mutta kannattaa kokeilla ja aloitus maltillisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän