Päiväkoti kuormittaa, milloin tästäkin tuli tämmöistä :-/
Puuh... Meillä on vasta kaksi lapsista päivähoidossa ja nyt jo ihan mitta täynnä tämän syksyn jälkeen. Oli tämä nyt jo keväällä tätä, mutta koko ajan vain tahti kiihtyy.
Tuntuu ettei yhtenäkään päivänä uskalla ihan vain viedä lapsia hoitoon kun aina karhutaan jotain tai pitää olla jotain spesiaalia tarviketta mukana. Onko hoitoaikalappua? Onko lomalappua? Onko lupalappua? Onko sitä kyselyä? Joko palautitte sen toisen kyselyn, siihen punaiseen postilaatikkoon? Ne lasten toivekyselyt siihen keltaiseen boxiin sitten! Ensi viikolla on sitten viimeinen päivä palauttaa lupalappu, että saako lapsen maalattu kädenjälki näkyä yhteisessä Suomi100 taideteoksessa kaupungintalolla. Ja laittaisitteko nimen siihen vasu aikatauluun, mikä aika sopii. Muistakaa valokuvauslappu! Ja jos vielä laitatte montako osallistuu Suomi100-juhlaan, se lappu on siinä ovessa (niiden miljoonan muun kaavakkeen vieressä rivin jatkeena).
Tällä viikolla pitää muistaa molemmille eri päivinä jumppavaatteet. Ja toiselle lisäksi luistimet+kypärä. Torstaina valokuvaus, eli jotain siistiä päälle. Toinen tarvitsee ison kiven mukaan huomenna ja toinen torstaina lasipurkin ja yksinäisen sukan (?!). Isänpäiväkahvit myös perjantaina, vaativat osansa aikataulujen järjestelyistä.
Ensi viikollekin on jo pyyntönä toiselle roskapussi jotain retkeä varten ja toiselle vuorostaan luistimet. Herra ties mitä muuta tässä vielä ehtii ennen ensi viikkoa.
Ihan olisi riittävästi arjessa muistettavaa ja pyöritettävää ilman päiväkodin säätämistäkin. Jonkun toiveen joskus ymmärtää, mutta helvetti kun joka päivä jotain muistettavaa, hyvän hoidon kannalta kuitenkin aika turhaa. Riittäisi vähempikin ja ne saamarin lupalaput voisi hoitaa vaikka kerralla syksyllä, lupa kaikkeen vaan. Tuskin siellä mitään asiatonta puuhaa lapsille teettävät.
En halua olla se paska huonomuistinen mutsi, jonka lapsi kärsii päiväkodin hoitajien huokailusta "että ai sulla ei nyt ole, taaskaan", kun äiti ei ruuhkavuosina muista roskapussia, sukkaa, purkkia, kiveä, luistimia, valokuvausta, jumppavaatteita, kuriksia, varahanskoja... Yritän saada lapset edes asianmukaisissa ja säähän sopivissa puhtaissa vaatteissa hoitoon ja itseni ajoissa töihin, siinäkin jo näillä keleillä riittävästi hommaa.
Nuorin on perhepäivähoidossa. Se jos mikä on luksusta <3. Lapsi viedään ja hoitaja ottaa ovella vastaan. Kaikki tarvittava löytyy sieltä ja tunnelma on viedessä rauhallinen. Voi kun päiväkodinkin arki saataisiin rauhalliseksi ja leikki ja hyvä perushoito pääasiaan. Säästyisi ne lomakepaperit vaikka lennokkien tekoon.
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei tosiaan ole pakollista. Vasu-keskustelusta voi kieltäytyä, lapselle saa tuoda ihan sellaisen vaatetuksen kuin haluaa, itse en kovin herkästi laita päiväkodin laina-vaatteita lapsille, yleensä vain silloin jos vanhempi on itse sanonut, että jäi tänään kuravaatteet kotiin, voisiko lainata päiväkodilta? Eli kyse on siitä satunnaisesta unohduksesta. Muuten oletan, että puku pitää vettä, tai vanhempi on päättänyt ettei haittaa jos lapsi on likomärkä.
Meillä ei tehdä eväsretkiä ja aika harvoin retkiä muutenkaan. Määrärahat ei riitä mihinkään bussikyyteihin, joten sitä ongelmaa ei vanhemmillekkaan ole. Vanhemmilta emme ala rahoja karhuamaan, se on loputon suo, aina useampi vanhempi unohtaa ja sitten säälittää ne lapset kun jäävät ulkopuoliseksi. Eikä kaikilla edes ole ylimääräistä rahaa.
Valokuvaukseen voi osallistua vain jos on palauttanut ne laput, ei ole pakko palauttaa ja vastaanottaa valokuvia, se on oma valinta.Itse en pidä siitä loputtomasta vanhempien muistuttelusta, ei missään muuallakaan muistutella asiakkaita moneen kertaan asioista: Jos jättää laskun maksamatta niin pistetään vain karhukirje tulemaan korotuksineen, ei sääliä. Kaikki on vain ihmisiä ja unohduksia sattuu, mutta vanhemman unohtelu ei ole päiväkodin työntekijöiden vika, eikä ongelma, jos kärsii muistiongelmista niin siihen löytyy kyllä nykyään ratkaisuja, jopa sellaisia jotka ovat koko ajan käden ulottuvilla ja voi laittaa automaattisesti muistuttamaan niin monta kertaa kuin kokee tarpeelliseksi, ei tarvitse vaatia muiden käyttävän työaikaansa sellaiseen. Eläköön teknologia!
Ihan uteliasuudesta, miten suhtaudut vanhempaan joka ei suostu vasu keskusteluun? Mitä ajatellet vanhemmasta joka ei anna kuvauslupaa? Mitä mietit, vanhemmasta joka tekee reissutyötä, päivystää ja siksi ei pysty antamaan tarkkoja tietoja koskien lomapäivien ajankohdat? Jos tämä vanhempi tuo lapsen joka päivä päiväkotiin, puhtaissa vaatteissa, lenksut korjattuna ja muuten lapsi voi hyvin, mutta nämä vanhemmat eivät käytä muuta kuin se päivähoito? Syyllistätkö jos he eivät vaan halua. Miten suhtaudut siihen, että vanhempi vastaisi suoraan, että en täytä koska en luota teidän pitävän meidän tietoja salassa? Jos esimerkiksi vanhempi ei halua, että kaikki tiedot syötetään teidän järjestelmiin kaikkien luettavaksi? Mitä oikeasti ajattelet semmoisesta vanhemmasta?
Ihan hyvä kysymys? Koska suurin osa juuri miettii tätä? Mitä jos tuo lastentarhaopettaja alkaa epäillä jotain? Mitähän ne nyt juoruaa? Vasusta voi olla hyötyä, mutta siihen tarvitaan oikeasti koulutuksen, että sen täyttää oikein. Siksi olen vaatinut, että lastentarhaopettaja täyttää sen, eikä lastenhoitajat. Lastentarhaopettajalla on tarvittava koulutus ja usein myös kokemuksia lapsista. Hoidossa on todella hyviä asioita, mutta kyllä minäkin epäilen tuota salassapitovelvollisuutta. Olen pari kertaa kuullut kahvihuoneesta keskustelua joka en pitänyt kuulla.
Itse asiassa käytännön tasolla lto on usein ryhmän kasvattajista ajallisesti vähiten lapsiryhmässä ihan siitä simppelistä syystä että heillä on enemmän kirjallisia töitä, enemmän suunnitteluaikaa ja enemmän koulutuksia. On aikamoinen harhaluulo että lto automaattisesti tuntisi ryhmän lapset paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasu on velvollisuus tehdä jokaiselle lapselle, tuli vanhempi keskusteluun tai ei. Se on myös lapsen oikeus. T. Lto
Mitä teet, jos kieltäydyn täyttämästä kyselylomaketta? Jos en oikeasti halua, että tämä tehdään?? Mikä on lapsen oikeus? Miksi joku saa hänestä kirjoittaa lausuntoja joka sitten kulkee mukana ja leimaa lasta. Nämä viedään koululle ja siitä ylä-asteelle. Voin kieltää tietojen siirtymistä, mutta kuten jo sanoin en luota siihen, että asiat pysyvät salassa. Minulla on niin huonoja kokemuksia asiasta. Kerroin, että isäni on kuollut ja lähden hänen hautajaisiin. Minulla on puhelin silloin äänettömällä ja soitan sitten heti takaisin jos jotain on. Ilmoitin siinä samalla, että lapseni ei tunne minun isää ja ei ole tietoinen hänestä ja hän ei varsinkaan tiedä, että hän on menehtynyt. Sanoin myös hoitajalle, että tämä on vain meidän kahden kesken ja en halua, että tästä puhutaan. Mutta mitä tapahtui, kun tulin hakemaan lastani niin toinen hoitaja, toisesta ryhmästä tulee antamaan suruvalittelut. Eli minun asiat joka kerroin luottamuksellisesti, oli kerrottu eteenpäin. Eli en todella luota siihen, että minun ja lapseni tiedot pysyvät salassa.
VarhaiskasvatusLAKI velvoittaa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tekoon kerran vuodessa, sen voi täyttää opettaja ilman vanhemman väkerryksiäkin. Tietojen siirtyminen kouluun päiväkodista ei valitettavasti ole opettajien päätettävissä.
Mihin tämä tieto täytetään, mihin järjestelmään tämä täytetään? Jos laki velvoittaa tämän, niin kuka sen valvoo ja ketkä saa sieltä hakea tietoa ja millä perusteella? Saako vanhemmat tiedot? Mistä saa tiedot jota kirjataan? Saako siihen kirjoittaa lisätä ilman vanhemman suostumusta, jos vasu keskustelun lopussa allekirjoitetaan sopimus, niin saatko lisätä oman mielipiteen? Minua oikeasti kiinnostaa, että mitkä tiedot päättyvät ja minne.
Päiväkotiryhmäsi ilmoitustaululla pitäisi olla seloste. Jos ei ole, kysy johtajalta. Henkilö- ja asiakastietolakien mukaan mennään ja asia on kyllä mietitty. T. Lto
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vanhemmalla on joku muistamista hankaloittava erityispiirre? Add tai adhd vaikka. Kaikki hukassa ja aina myöhässä.
Ei me tarvita tuommoisen ymmärtämiseen mitään diagnoosia, yhtä hyvin se voi olla ihan vaan persoonakysymys että lähes aina kaikki on hukassa ja myöhässä. Me emme tungettele ja kysele että miksi sinä et ikinä muista. Jos vanhempi taas itse avoimesti kertoo ja vaikka harmittelee itse muistamattomuuttaan niin tarjoamme apua, ehdotamme että laput voisi täyttää aina heti päiväkodilla ja kysymme haluaako vanhempi että muistutamme tärkeistä asioista tekstiviestien edellisenä päivänä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni tsekkaus vahvisti epäilyni. Päiväkodeilla ei ole oikeutta vaatia vanhemmilta mitään ylimääräistä. Päiväkoti on paikka jonne vanhemmat vievät lapsen hoitoon. Vanhemmat ostavat palvelun ja se ei ole harrastustoimintaa. Päiväkodin ei kuulu kuormittaa vanhempia ylimääräisillä toiveilla eikä lapsia saa eriarvoistaa tällaisen takia. Tämän pitäisi olla itsestään selvää.
Eli kun sinä et tuo lapselle luistimia päiväkotiin, kukaan ei luistele? Kun sinä et jaksa pakata uikkareita, kukaan ei ui? Lapset toivovat eväsretkeä, mutta ei, ei toteuteta sitä koska Jonna-Janarin vanhemmat eivät jaksa pakata eväitä.
Sinun ei ole pakko tuoda mitään, mutta älä valita eriarvoisuudesta, jos muut tuovat.
Pitäiskö olla eri päiväkodit sellaisille jotka haluavat vain lasten säilytyksen. Sinne tuotaisiin lapset klo 6:30-17 väliseksi ajaksi ma-pe. Lapset söisivät, leikkisivät leluilla, nukkuisivat ja kävisivät ulkona. Tai eivät kävisi ulkona muulloin kuin kesällä, kuivalla säällä, jolloin varusteiksi riittäisi kengät ja ehkä lakki. Ai niin tai eivät ulkoilisi silloinkaan, koska vanhemmat eivät jaksaisi pakata erillisiä ulkoiluhousuja mukaan. Vasukeskusteluja ei olisi. Vanhemmille ei raportoitaisi päivien kulusta, eikä juteltaisi mitään ylimääräistä. Vaatimus olisi vain säilyttää lapset hengissä.
Sellainen on jo. Pph. Tosin lapset eivät sielläkään välttämättä säily hengissä, onhan näitä uutisia pph:lta karanneista lapsista, jotka ovat juosseet jokeen/järveen/autotielle.
Lapseni on pph:lla. Vasu tehdään vuosittain. Käyvät retkillä sekä metsässä että puistoissa. Käyvät kirjaston satutunneilla, lasten kulttuuriviikkojen tapahtumissa, mll:n vuorolla luistelemassa (toisten pph:n kanssa yhdessä; toisen on ulkona pienten kanssa, toiset jäällä vähän isompien) ja liikuntahallilla. Ulkoilevat 2xpäivässä. Käyvät ruokakaupassa, kirjastossa, leikkipuistossa tapaamassa muita lapsia ja hoitajia. Kuukausittain tekevät jonkun isomman askarteluprojektin, päivittäinen joko maalaamista, piirtämistä, muovailuvahailua tai jotain pientä leikkaa/ liimaa askartelua. Leipovat, leikkivät, lukevat. Harjoittelevat kaikenlaisia pieniä arjentaitoja. Ja joka päivä saan kuulla miten päivä meni!
Vierailija kirjoitti:
Kummilapselle päiväkodin täti kirjoitti lausuntoja ja diagnooseja joita koulussa ihmeteltiin kovasti kun heidän mielestään hänellä ei ollut lainkaan sellaisen tuen tarvetta mitä niihin oli kirjattu. Kaikki aloitettava alusta jotta voidaan "kumota" nuo aiemmat kirjaamiset. Hänelle riittäisi vallan hyvin tehostettu tuki eikä sinne päinkään mitä eskarissa kirjattiin(erityistuki). Kuraattori ja psykologikin olivat sitä mieltä että höpö höpö
Ei se päiväkodin täti kirjoita kyllä yhtään lausuntoa kenellekään. Hän voi vasumuistioon kirjata havaintojaan ja olla mukana palaverissa jossa lapsen asioita käsitellään mutta yksinään hän ei tee lapsesta minkäänlaista lausuntoa mihinkään eikä varsinkaan diagnoosia. Diagnooseja tehdään terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasu on velvollisuus tehdä jokaiselle lapselle, tuli vanhempi keskusteluun tai ei. Se on myös lapsen oikeus. T. Lto
Mitä teet, jos kieltäydyn täyttämästä kyselylomaketta? Jos en oikeasti halua, että tämä tehdään?? Mikä on lapsen oikeus? Miksi joku saa hänestä kirjoittaa lausuntoja joka sitten kulkee mukana ja leimaa lasta. Nämä viedään koululle ja siitä ylä-asteelle. Voin kieltää tietojen siirtymistä, mutta kuten jo sanoin en luota siihen, että asiat pysyvät salassa. Minulla on niin huonoja kokemuksia asiasta. Kerroin, että isäni on kuollut ja lähden hänen hautajaisiin. Minulla on puhelin silloin äänettömällä ja soitan sitten heti takaisin jos jotain on. Ilmoitin siinä samalla, että lapseni ei tunne minun isää ja ei ole tietoinen hänestä ja hän ei varsinkaan tiedä, että hän on menehtynyt. Sanoin myös hoitajalle, että tämä on vain meidän kahden kesken ja en halua, että tästä puhutaan. Mutta mitä tapahtui, kun tulin hakemaan lastani niin toinen hoitaja, toisesta ryhmästä tulee antamaan suruvalittelut. Eli minun asiat joka kerroin luottamuksellisesti, oli kerrottu eteenpäin. Eli en todella luota siihen, että minun ja lapseni tiedot pysyvät salassa.
Ei niitä kyllä mihinkään viedä. Jos lapsi esim. vaihtaa päiväkotia, niin vasun alkuperäiskappale arkistoidaan siellä päiväkodissa, jossa se on tehty ja kopio annetaan vanhemmille, jotka halutessaan toimittavat sen uuteen päiväkotiin. Kouluun vasuasiakirjat eivät siirry missään vaiheessa, siirtokeskustelut käydään esiopetussuunnitelman pohjalta. Päiväkodin työntekijät eivät myöskään kirjoita lapsista minkäänlaisia lausuntoja.
Väärin. Alkuperäinen vasu siirtyy, muista asiakirjoista toimitetaan kopiot. Nämä postitetaan aina uuden paikan johtajalle, ei siis todellakaan anneta perheen mukaan (kopiot luettavaksi korkeintaan). Psykologin lausunnot yms. arkaluonteiset ja salassapidettävät asiakirjat palautetaan huoltajalle mielellään kasvokkain. Ja lausuntoja (ei diagnooseja) lto kirjoittaa kyllä moneenkin paikkaan. Tiedonsiirrosta on omassa kaupungissani useampisivuinen ohje. T. Lto
Ilmeisesti tiedonsiirrossa on sitten kuntakohtaisia eroja. Mutta LTO ei kirjoita lausuntoja, hän kirjaa havaintojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni tsekkaus vahvisti epäilyni. Päiväkodeilla ei ole oikeutta vaatia vanhemmilta mitään ylimääräistä. Päiväkoti on paikka jonne vanhemmat vievät lapsen hoitoon. Vanhemmat ostavat palvelun ja se ei ole harrastustoimintaa. Päiväkodin ei kuulu kuormittaa vanhempia ylimääräisillä toiveilla eikä lapsia saa eriarvoistaa tällaisen takia. Tämän pitäisi olla itsestään selvää.
Eli kun sinä et tuo lapselle luistimia päiväkotiin, kukaan ei luistele? Kun sinä et jaksa pakata uikkareita, kukaan ei ui? Lapset toivovat eväsretkeä, mutta ei, ei toteuteta sitä koska Jonna-Janarin vanhemmat eivät jaksa pakata eväitä.
Sinun ei ole pakko tuoda mitään, mutta älä valita eriarvoisuudesta, jos muut tuovat.
Pitäiskö olla eri päiväkodit sellaisille jotka haluavat vain lasten säilytyksen. Sinne tuotaisiin lapset klo 6:30-17 väliseksi ajaksi ma-pe. Lapset söisivät, leikkisivät leluilla, nukkuisivat ja kävisivät ulkona. Tai eivät kävisi ulkona muulloin kuin kesällä, kuivalla säällä, jolloin varusteiksi riittäisi kengät ja ehkä lakki. Ai niin tai eivät ulkoilisi silloinkaan, koska vanhemmat eivät jaksaisi pakata erillisiä ulkoiluhousuja mukaan. Vasukeskusteluja ei olisi. Vanhemmille ei raportoitaisi päivien kulusta, eikä juteltaisi mitään ylimääräistä. Vaatimus olisi vain säilyttää lapset hengissä.
Heh kuulostaa ihan meidän lasten päiväkodilta. Pitäisiköhän itkeä vai nauraa. Sinänsä hassua, kun tämä on ns paremmalla alueella, mutta silti päiväkodissa ei ikinä ole mitään retkiä tai erityistä ohjelmaa. Henkilökuntakin vaihtuu jatkuvasti. Ihan mielelläni täyttelisin lupalappuja ja pakkasin eväitä ja luistimia mukaan..
En tiedä miten muissa kaupungeissa, mutta meillä on käytössä Tenavanetti joka taitaa vastata koululaisten Wilmaa. Joka helkutin päivä syynään sen hikikarpalot otsalla ettei vain ole jäänyt huomaamatta jotain pyyntöä/ilmoitusta/vaatimusta. Päiväkodin ovi pursuaa HUOM -lappusia ja päivittäin otan siitä kuvan jonka sitten kotona syynään etten ole missannut mitään. Ja kaksi kertaa viikossa sinne pitää vanhempien itse väsätä retkieväät mukaan!! Tästä asiasta otin johtajaan yhteyttä saaden vastaukseksi jotain ympäripyöreää.
Kaksi vanhinta lastamme aloitti päiväkodin keväällä puolipäiväisinä jolloin jäin pienimmän kanssa kotiin. Sieltä ja täältä sain kuulla huokailua ”miten helppoa sulla onkaan kun saat vaan olla vauvan kanssa kotona”. Voin vakuuttaa, että mulla oli niiiin paljon helpompaa ennen kuin lapset meni päiväkotiin!! Muuten olisin pitänyt heidät kotihoidossa, mutta kun neuvolaa myöten painostivat, että ”kyllä tuon ikäisten olisi jo hyvä olla päivähoidossa”. Nyt tekisi mieli ottaa heidät pois hoidosta sillä tuntuu, että olen kohta burnoutin partaalla päiväkodin takia! Ihan järjetöntä suorittamista päiväkoti nykyään, mitä on tapahtunut sille, että ne lapset vaan ”tyrkätään” aamulla sinne hoitoon, hoitajat pitää ne muksut siellä hengissä siihen asti, että heidät haetaan kotiin?!? Tänäänkin isompi lapsi (5v.) joka on yleensä ihan super reipas sanoi päiväkodin eteisessä alakuloisena, että ei jaksaisi mennä päiväkotiin vaan haluaisi olla rauhassa kotona 😭 Antaisivat lasten olla lapsia edes sen päiväkotielämän ajan, suorittaa ehtii/joutuu sitten myöhemminkin.
Unohdin lapsen päiväkodin lelupäivän. Sisälle mentäessä päiväkodin ovella oli jo muutama kaveri kysymässä: "minkä lelun otit mukaan? Voidaanko vaihtaa?" Siinä kohtaa tuli paskamutsi fiilis niin isolla nyrkillä naamaan ettei koskaan ole tuntunut niin pahalta. Pitäisi vaan muistaa kaikki kissanristiäiset ja ulkohousuja pesut ja varasukan varasukat matkaan jos vaikka sattuu käymään niin että sukka menee rikki kesken päivän.
Itsekin äiti kirjoitti:
Unohdin lapsen päiväkodin lelupäivän. Sisälle mentäessä päiväkodin ovella oli jo muutama kaveri kysymässä: "minkä lelun otit mukaan? Voidaanko vaihtaa?" Siinä kohtaa tuli paskamutsi fiilis niin isolla nyrkillä naamaan ettei koskaan ole tuntunut niin pahalta. Pitäisi vaan muistaa kaikki kissanristiäiset ja ulkohousuja pesut ja varasukan varasukat matkaan jos vaikka sattuu käymään niin että sukka menee rikki kesken päivän.
Niin ei meitä hoitajia kyllä kiinnosta sinänsä jos joku unohtaa lelun kotiin mutta lapsellehan siinä harmi tulee. Joskus koitettiin ratkaista asiaa niin ettei enää pidetä lelupäiviä mutta sitten niitä kyseltiin koko ajan että koska olisi. Joten taas pidetään. Unohtajien kanssa käydään lainaamassa toiselta osastolta joku lelu päivän ajaksi leikkeihin.
Olen itse eskariopettaja, ja inhoan lappusten jakamista yhtä paljon kuin vanhemmat niiden täyttämistä. Lippusten monistamiseen, jakamiseen, palauttamisesta muistuttamiseen, niiden sisällön selvittämiseen niille vanhemmille, joiden kanssa ei ole yhteistä kieltä, lappusilla kerättyjen tietojen jatkokäsittelyyn jne. menee aivan kohtuuttomasti aikaa. Minä kun en muuta haluaisi kuin saada keskittyä varsinaiseen työhöni lasten kanssa. En myöskään suhtaudu vanhempiin arvostelevasti tai tuomitsevasti.
Mä en nyt kyllä yhtään tajua mistä ihmeen lappusista täällä puhutaan. Mulla on lapsia päiväkodissa nyt kuudetta vuotta putkeen, eikä mitään lappuhärdelliä ole koskaan. Ja eri päiväkotejakin on ollut 2 ja perhepäivähoitajia. Vasulaput on täytetty kerran vuodessa. Ja ennen lomia ilmoitettu hoidontarve, mutta senkin voi tehdä sähköpostilla. Millä alueella Suomessa on tällaista lippulappujen täyttöä jatkuvasti???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei tosiaan ole pakollista. Vasu-keskustelusta voi kieltäytyä, lapselle saa tuoda ihan sellaisen vaatetuksen kuin haluaa, itse en kovin herkästi laita päiväkodin laina-vaatteita lapsille, yleensä vain silloin jos vanhempi on itse sanonut, että jäi tänään kuravaatteet kotiin, voisiko lainata päiväkodilta? Eli kyse on siitä satunnaisesta unohduksesta. Muuten oletan, että puku pitää vettä, tai vanhempi on päättänyt ettei haittaa jos lapsi on likomärkä.
Meillä ei tehdä eväsretkiä ja aika harvoin retkiä muutenkaan. Määrärahat ei riitä mihinkään bussikyyteihin, joten sitä ongelmaa ei vanhemmillekkaan ole. Vanhemmilta emme ala rahoja karhuamaan, se on loputon suo, aina useampi vanhempi unohtaa ja sitten säälittää ne lapset kun jäävät ulkopuoliseksi. Eikä kaikilla edes ole ylimääräistä rahaa.
Valokuvaukseen voi osallistua vain jos on palauttanut ne laput, ei ole pakko palauttaa ja vastaanottaa valokuvia, se on oma valinta.Itse en pidä siitä loputtomasta vanhempien muistuttelusta, ei missään muuallakaan muistutella asiakkaita moneen kertaan asioista: Jos jättää laskun maksamatta niin pistetään vain karhukirje tulemaan korotuksineen, ei sääliä. Kaikki on vain ihmisiä ja unohduksia sattuu, mutta vanhemman unohtelu ei ole päiväkodin työntekijöiden vika, eikä ongelma, jos kärsii muistiongelmista niin siihen löytyy kyllä nykyään ratkaisuja, jopa sellaisia jotka ovat koko ajan käden ulottuvilla ja voi laittaa automaattisesti muistuttamaan niin monta kertaa kuin kokee tarpeelliseksi, ei tarvitse vaatia muiden käyttävän työaikaansa sellaiseen. Eläköön teknologia!
Ihan uteliasuudesta, miten suhtaudut vanhempaan joka ei suostu vasu keskusteluun? Mitä ajatellet vanhemmasta joka ei anna kuvauslupaa? Mitä mietit, vanhemmasta joka tekee reissutyötä, päivystää ja siksi ei pysty antamaan tarkkoja tietoja koskien lomapäivien ajankohdat? Jos tämä vanhempi tuo lapsen joka päivä päiväkotiin, puhtaissa vaatteissa, lenksut korjattuna ja muuten lapsi voi hyvin, mutta nämä vanhemmat eivät käytä muuta kuin se päivähoito? Syyllistätkö jos he eivät vaan halua. Miten suhtaudut siihen, että vanhempi vastaisi suoraan, että en täytä koska en luota teidän pitävän meidän tietoja salassa? Jos esimerkiksi vanhempi ei halua, että kaikki tiedot syötetään teidän järjestelmiin kaikkien luettavaksi? Mitä oikeasti ajattelet semmoisesta vanhemmasta?
En ymmärrä vanhempaa joka ei suostu vasu-keskusteluun, niiden keskustelun tarkoitus on kuitenkin ihan aidosti lapsen paras ja ihmetyttää vanhempi joka ei sitä halua. Kuvausluvan evääminen tai loma-aikojen epävarmuus sen sijaan eivät aiheuta juuri mitään ajatuksia, ihan normaalia. En syyllistä. Viimeistä kohtaa en ymmärrä, en tiedä mihin järjestelmään kaikki tiedot muka syötetään ja ketkä kaikki niitä katselevat. Kyllä me teidän yhteystiedot ja henkilötiedot tarvitaan, siitä ei pääse mihinkään mutta en tiedä mitä muuta tietoja sinä luulet meidän johonkin systeemeihin kirjailevan. Nimet ja yhteystiedot pitää olla aina saatavilla jokaiselle ryhmän työntekijälle (hätätapauksen varalle).
En halua, että lapseni asoita saa kukaan lukea ilman minun suostumusta. En halua, että lapsestani kirjoitetaan lausuntoja/havaintoja ilman minun lupaa. En halua, että nämä lausunnot ovat ihan kenen vaan luettavissa. Minulle ei myöskään annettu hyvää selitystä missä säilytetään ja kuka sen saa lukea. Eli juuri tämän vuoksi suunnittelen yrityksen siirtämistä kotiin ja palkkaan jonkun hänet hoitamaan täällä meillä,. Minulla on onni , että voin näin tehdä, ja se on myös ilmeisesti paras vaihtoehto meille ja lapselle. Katsotaan sitten esikoulun kanssa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vanhempaa joka ei suostu vasu-keskusteluun, niiden keskustelun tarkoitus on kuitenkin ihan aidosti lapsen paras ja ihmetyttää vanhempi joka ei sitä halua. Kuvausluvan evääminen tai loma-aikojen epävarmuus sen sijaan eivät aiheuta juuri mitään ajatuksia, ihan normaalia. En syyllistä. Viimeistä kohtaa en ymmärrä, en tiedä mihin järjestelmään kaikki tiedot muka syötetään ja ketkä kaikki niitä katselevat. Kyllä me teidän yhteystiedot ja henkilötiedot tarvitaan, siitä ei pääse mihinkään mutta en tiedä mitä muuta tietoja sinä luulet meidän johonkin systeemeihin kirjailevan. Nimet ja yhteystiedot pitää olla aina saatavilla jokaiselle ryhmän työntekijälle (hätätapauksen varalle).
En halua, että lapseni asoita saa kukaan lukea ilman minun suostumusta. En halua, että lapsestani kirjoitetaan lausuntoja/havaintoja ilman minun lupaa. En halua, että nämä lausunnot ovat ihan kenen vaan luettavissa. Minulle ei myöskään annettu hyvää selitystä missä säilytetään ja kuka sen saa lukea. Eli juuri tämän vuoksi suunnittelen yrityksen siirtämistä kotiin ja palkkaan jonkun hänet hoitamaan täällä meillä,. Minulla on onni , että voin näin tehdä, ja se on myös ilmeisesti paras vaihtoehto meille ja lapselle. Katsotaan sitten esikoulun kanssa uudestaan.
Hyvä! Asia on siis ratkaistu parhainpäin kaikkien kannalta. Mitä tässä sitten enempää jauhamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä kuullut yhdestäkään päiväkodista, jossa henkilökunnan pikkujoulut olisivat syy päiväkodin sulkemiseen. Lisäksi aina kun pk menee aiemmin kiinni, tulee olla hoito sellaisille lapsille, jotka sitä tarvitsevat. Suunnittelupäivässä/iltapäivässä muun muassa sovitaan koko päiväkodin yhteiset tapahtumat, sovitaan yhteisiä sääntöjä (näin lapsille ei tule ristiriitaisia viestejä, kun toinen kieltää ja toinen sallii), käydään läpi kaupungin/kunnan ohjeistuksia, mahdollisesti joku koulutus lisäksi. Että eipä ne koskaan mitään hauskuutuspäiviä ole. Lisäksi kunnan työntekijöille pitää tulla tietty määrä koulutuspäiviä vuodessa täyteen ja tämä on kustannustehokas tapa saada yksi sellainen suoritetuksi.
Niinpä tietenkin. Koska sinä et ole kuullut, niin se eintapahdu. Mutta joo, kyllä semtapahtui kerran. Naapuri teki asiasta valituksen ja seuraavana vuonna ei tämmöistä enää tapahtunut.
Ja, niitä koulutuspäivä ei sitten voi järjestää hiljaisina aikoina. Ne pitää juurintapahtuu kun syksynalkoi, ei viikkoa ennen. Ihan asiakaspalvelu työssä, niin koulutuspäivät järjestetään kahdessa erässä ja sillon kun asiakkaita ei ole vielä paljon. Ai, niin tehän niin lomat... Ei kaikki pääse koulutuksiin aina. Sitä varten ei koko päiväkotia tarvitse laittaa kiinni. Ja kuinka paljon yhteiset säännöt muuttuvat joka vuosi? Kai nyt Kalle lyömistä estettiin jo aikaisemmin, vai pitääkö joka vuosi muistuttaa samoista asioista. Mutta teidän kanssa on yhtä turhaa keskustella, koska mitään ei muutu. Lapset vieläkin pakko makuutetaan tunti, puoli toista tuntia. Vaikka kuinka yrittää ehdottaa muuta, niin vastaus on aina tuo sama. Ja, en ikinä unohtanut yhtään vasua, istuin kiltisti yhden 20 vuotiaan tytön kanssa ja keskusteltiin lapsestani. Joku lähihoitaja joka oikeasti luulintietävänsä kaikesta. Ikinä en unohtanut yhtään vaahteran lehteä, käpyä, luistimia, liukkaita, eväitä, rahaa xsylitolmpastilliä, aina lenksut korjattuna, pesty kura vaatteet. Hymyilin ja olin ystävällinen. Noudatin hakuajat kävin lapsen kanssa kaupassa jne. Tein kaiken mitä ikinä pyysitte. Mutta seneintee teistä sen parempia ihmisiä, jos 20 vuotias lähihoitaja tekee vasun, ja unohtaa että lastani ei viedä kirkkoon. Kuinka paljon keskusteltiin siitä että lastani ei kiinnostanut askartelu. Hän olisi niin mielummin rakentanut legoilla. Mutta niillä ei saanut kuin harvoin leikkiä. Kun kysyin miksi, niin ne on niin hankalia siivota pois. Tottahan se on. Tämä aiheutti sen että lastani epäiltiin, että kuinka koulu alkaa onnistumaan. Taisi tämä lähihoitaja mainita adhd parikin kertaan. No nyt koulussa ei ole mitään ongelmia. Opettaja kehuu ja lapseni onnistuu todella hyvin kaikissa kokeissa. Se siitä teidän vasusta.
Eli teitä ei voi moittia, koska kyllä se lapselle tuodaan tavalla tai toisella esiin. Siksi jätin murinat pois. Mutta en arvosta lainkaan ainakaan päiväkodin henkilökuntaa. Sen näkee jo tästä keskustelusta, kun haukutaan heti paikaksi äidiksi jos olen erimieltä teidän kanssa.
Niin, koulutuksia on ympäri vuoden, mutta tuo suunnittelupäivä on eri asia. Se merkataan koulutukseksi, koska se on kunnalle halpa (säästää siis sinun veroeurojasi) keino järjestää "koulutusta".
Säännöistä keskustellaan juurikin siksi, että osasta kasvattajista on turhaa makuuttaa eskareita puolitoista tuntia sängyssä, osasta tarpeellista. Kun ne säännöt ja käytännöt muuttuvat, kun pyritään toimimaan parwmmin lasten kannalta. Lisäksi päiväkodeissa on iso vaihrivuus henkilökunnassa, joten ihan hyvä käydä nämä asoat yhdessä läpi, jotta saadaan perusteltua tiettyjä käytäntöjä.
Eskarissa ei yhdenkään 20 vuotiaan lähihoitajan kuuluisi täyttää vasua, vaan esiopetuksen asiakirjat täyttää lastentarhanopettaja. (Joka luultavasti on vanhempi kuin 20 vuotta, sillä harva saa kolmen vuoden yliopisto-opinnot tai neljän vuoden ammattikorkeaopinnot + esiopetuspätevyyden tehtyä vuodessa. ) Esiopetuksessa ei myöskään kuuluisi täyttää vasua, vaan nykyään tehdään oppimissuunnitelma. Ennen on voinut olla käytössä myös KOS-lomake.
Ikävää, ettei lapsesi saanut leikkiä legoilla. Sitten sitä siivousta harjoitellaan, jos se ei suju. Ja mukava kuulla, että koulu on mennyt hyvin. Päiväkodin henkilökunta ei ole myöskään pätevä antamaan adhd-diagnooseja.
Vanhemmallahan on oikeus saada nähtäväkseen kaikki päiväkodissa lapsesta tehdyt havainnot. Vanhemmilta myös kuuluu pyytää tiedonsiirtolupa esim. uuteen päiväkotiin tai kouluun siirtyessä. Vasuihin on tullut nykyään myös arkistoimissääntö.
Täytyy sanoa että aika törkeän hataralla perällä on tuo papereiden säilytys ja käsittely päiväkodeissa. ainakin joissain. Siellähän on tosi henkilökohtaisia tietoja, hetuja sun muita ja niitä papereita käy sitten pläräämistä pahimmassa tapauksessa se kananavoinen pahimman luokan juoruämmä jolle salassapito velvollisuus ja ammattilaisuus ovat tuntemattomia käsitteitä. Oikeasti, on tosi vaarallista kun tietoja on paperilla eikä esim. pelkästään koneella johon olisi rajattu pääsy ja lokitiedostot jäljitettävissä. Tällöin ei niitä utelutarkoituksessa riepoteltaisi niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan pk kuulostaa. ... kummalliselta. Ei meillä koskaan ole ollut tuollaista. Vasu -keskustelun yhteydessä täytetään perustietolomake, jossa kysytään luvat kirkossa käyntiin ja saako lapsen kuvaa julkaista pk: n nettisivuilla ja mitä näitä nyt on. Ei valokuvaukseen mitään lupia kysytty. Ei tarvi kuskata kiviä ja keppejä tms. Pastilleihin viedään joka syksy 10 euroa. Kurikset ja kumisaappaat säilyy pk:ssa. Ja mitkä ihmeen jumppavaatteet?! Pieni lapsi pukeutuu (ainakin meillä) muutenkin rennosti, kai sitä voi jumpata ihan niissä trikoohousuissansa ja t-paidassa. Vaihtovaatettahan on lapsen kaapissa joka tapauksessa. Ei, en ole kokenut päiväkotia mitenkään erityisen hankalaksi.
Miksi päiväkodilla pitää olla nettisivut? Voi herramunjee. Vois kuntasektori keskittyä ihan peruspalveluihin, eikä miettiä mitään perkeleen brändäystä. Päiväkodille on varmaan teetetty logot ja fontit ja maksettu maltaita konsultille imagosta. Julkissektori vois vähän miettiä, mihin niitä masseja tuupataan.
Ai että miksi päiväkodilla pitää olla nettisivut? Puhelinluettelostako pitäisi nykypäivänä etsiä päiväkodin osoite, johtajan sähköposti/puhelinnumero, ryhmien puhelinnumerot jne, kun on uusi asiakas, tai lapsi on menossa vieraaseen, päivystävään päiväkotiin?
Noo oisko vaikka ne kunnan jo olemassaolevat nettisivut mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpas liioiteltua. Ei kenenkään tarvitse kotona lasta pitää jotta tietoja käsiteltäisiin asiallisesti.
Mun lapsesta saa kyllä havainnoida ja kirjoitella vaikka kuinka paljon mutta siinä tuo ylläoleva on oikeassa että eihän se tietojen säilytys ja käyttö voi mikään villi länsi olla. Kai aika monenkin lapsen vanhempaa kiinnostaa miten papereita säilytetään ja ketä kaikki niitä pääsee lukemaan varsinkin jos paperit sisältävät henkilökohtaisia terveystietoja. Ei mulle ainakaan ole ok että naspuriryhmän utelias keskenkasvuinen Mirkku lukee lapseni papereita pelkästään juoruilu tarkoituksessa.