Päiväkoti kuormittaa, milloin tästäkin tuli tämmöistä :-/
Puuh... Meillä on vasta kaksi lapsista päivähoidossa ja nyt jo ihan mitta täynnä tämän syksyn jälkeen. Oli tämä nyt jo keväällä tätä, mutta koko ajan vain tahti kiihtyy.
Tuntuu ettei yhtenäkään päivänä uskalla ihan vain viedä lapsia hoitoon kun aina karhutaan jotain tai pitää olla jotain spesiaalia tarviketta mukana. Onko hoitoaikalappua? Onko lomalappua? Onko lupalappua? Onko sitä kyselyä? Joko palautitte sen toisen kyselyn, siihen punaiseen postilaatikkoon? Ne lasten toivekyselyt siihen keltaiseen boxiin sitten! Ensi viikolla on sitten viimeinen päivä palauttaa lupalappu, että saako lapsen maalattu kädenjälki näkyä yhteisessä Suomi100 taideteoksessa kaupungintalolla. Ja laittaisitteko nimen siihen vasu aikatauluun, mikä aika sopii. Muistakaa valokuvauslappu! Ja jos vielä laitatte montako osallistuu Suomi100-juhlaan, se lappu on siinä ovessa (niiden miljoonan muun kaavakkeen vieressä rivin jatkeena).
Tällä viikolla pitää muistaa molemmille eri päivinä jumppavaatteet. Ja toiselle lisäksi luistimet+kypärä. Torstaina valokuvaus, eli jotain siistiä päälle. Toinen tarvitsee ison kiven mukaan huomenna ja toinen torstaina lasipurkin ja yksinäisen sukan (?!). Isänpäiväkahvit myös perjantaina, vaativat osansa aikataulujen järjestelyistä.
Ensi viikollekin on jo pyyntönä toiselle roskapussi jotain retkeä varten ja toiselle vuorostaan luistimet. Herra ties mitä muuta tässä vielä ehtii ennen ensi viikkoa.
Ihan olisi riittävästi arjessa muistettavaa ja pyöritettävää ilman päiväkodin säätämistäkin. Jonkun toiveen joskus ymmärtää, mutta helvetti kun joka päivä jotain muistettavaa, hyvän hoidon kannalta kuitenkin aika turhaa. Riittäisi vähempikin ja ne saamarin lupalaput voisi hoitaa vaikka kerralla syksyllä, lupa kaikkeen vaan. Tuskin siellä mitään asiatonta puuhaa lapsille teettävät.
En halua olla se paska huonomuistinen mutsi, jonka lapsi kärsii päiväkodin hoitajien huokailusta "että ai sulla ei nyt ole, taaskaan", kun äiti ei ruuhkavuosina muista roskapussia, sukkaa, purkkia, kiveä, luistimia, valokuvausta, jumppavaatteita, kuriksia, varahanskoja... Yritän saada lapset edes asianmukaisissa ja säähän sopivissa puhtaissa vaatteissa hoitoon ja itseni ajoissa töihin, siinäkin jo näillä keleillä riittävästi hommaa.
Nuorin on perhepäivähoidossa. Se jos mikä on luksusta <3. Lapsi viedään ja hoitaja ottaa ovella vastaan. Kaikki tarvittava löytyy sieltä ja tunnelma on viedessä rauhallinen. Voi kun päiväkodinkin arki saataisiin rauhalliseksi ja leikki ja hyvä perushoito pääasiaan. Säästyisi ne lomakepaperit vaikka lennokkien tekoon.
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
toinenkin puoli kirjoitti:
Aloittaja on ilmeisesti siinä onnellisessa asemassa että päiväkotinne kuuluu niihin "parempiin" päiväkoteihin joissa ehditään, jaksetaan ja motivoidutaan vielä tekemäänkin jotain. Jotain muuta kuin selviämään päivästä toiseeen.
Tämä on muuten mielenkiintoinen huomio. Hesarissakin oli muutama viikko sitten "huonon" alueen päiväkotivanhemman kirjoitus siitä, kuinka verrattuna "hyvän" alueen päiväkoteihin (tai eskarista taisi olla kysymys) siellä ei tehdä retkiä yms. Lähtökohtaisestihan samat resurssit päiväkodeilla on käytössä. Se aktiivisuus taitaa olla aika paljon tosiaan vanhempien aktiivisuudesta kiinni. Asumme ns. paremmalla alueella ja täällä on aktiiviset vanhempaintoimikunnat, jotka keräävät rahaa ja järjestävät näitä erityisretkiä. Ei ne retket siis vain "tapahdu", vaan vanhempia osallistetaan paljon. Samaistun siis hyvin aloittajan kirjoitukseen. Ehkä alueilla, joilla vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia tai kiinnostusta moiseen, ei edes yritetä osallistaa perheitä samalla tavalla? Vanhempainyhdistyksen voi kyllä perustaa missä vain.
Sotket osallistumisen ja osallistamisen.
Ap kerto juoksuttamisesta ja kyykyttömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vasu on velvollisuus tehdä jokaiselle lapselle, tuli vanhempi keskusteluun tai ei. Se on myös lapsen oikeus. T. Lto
Mitä teet, jos kieltäydyn täyttämästä kyselylomaketta? Jos en oikeasti halua, että tämä tehdään?? Mikä on lapsen oikeus? Miksi joku saa hänestä kirjoittaa lausuntoja joka sitten kulkee mukana ja leimaa lasta. Nämä viedään koululle ja siitä ylä-asteelle. Voin kieltää tietojen siirtymistä, mutta kuten jo sanoin en luota siihen, että asiat pysyvät salassa. Minulla on niin huonoja kokemuksia asiasta. Kerroin, että isäni on kuollut ja lähden hänen hautajaisiin. Minulla on puhelin silloin äänettömällä ja soitan sitten heti takaisin jos jotain on. Ilmoitin siinä samalla, että lapseni ei tunne minun isää ja ei ole tietoinen hänestä ja hän ei varsinkaan tiedä, että hän on menehtynyt. Sanoin myös hoitajalle, että tämä on vain meidän kahden kesken ja en halua, että tästä puhutaan. Mutta mitä tapahtui, kun tulin hakemaan lastani niin toinen hoitaja, toisesta ryhmästä tulee antamaan suruvalittelut. Eli minun asiat joka kerroin luottamuksellisesti, oli kerrottu eteenpäin. Eli en todella luota siihen, että minun ja lapseni tiedot pysyvät salassa.
Mitä on lenksut ja niiden korjaaminen?
Entä jos vanhemmalla on joku muistamista hankaloittava erityispiirre? Add tai adhd vaikka. Kaikki hukassa ja aina myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vanhemmalla on joku muistamista hankaloittava erityispiirre? Add tai adhd vaikka. Kaikki hukassa ja aina myöhässä.
Täällä on. Päiväkoti on suhtautunut asiaan hyvin.
Kertaakaan ei ole valitettu jos lelupäivänä lelu on jäänyt kotiin tai muuta.
Ei minua ota päähän että minulla on omat velvollisuudet tuoda lapsi hoitoon ja hakea sieltä, kuskata päiväkotiin vaihtovaatteita ja vaippoja ja jopa käydä sielä vasussa.
Varsinkin tuo vasu on hyvä tilaisuus käydä sekä lapsen, että perheen asioita läpi.
Kun päivädissa tiedetään mistä nämä unohduksen, myöhästynyt, tavaroiden hukkumiset ja muut johtuu, niin uskon että jokainen saa ymmärrystä osakseen.
Sillä ajalla, millä alkuperäisen vuodatuksen kirjoitti, olisi vaikka kasannut johonkin hyllyyn kaikki ensi viikon muistettavat molemmille lapsille. Laadukas varhaiskasvatus, lapsille mahdollisuus ihmetellä maailmaa hoidossa, on ihana asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinenkin puoli kirjoitti:
Aloittaja on ilmeisesti siinä onnellisessa asemassa että päiväkotinne kuuluu niihin "parempiin" päiväkoteihin joissa ehditään, jaksetaan ja motivoidutaan vielä tekemäänkin jotain. Jotain muuta kuin selviämään päivästä toiseeen.
Tämä on muuten mielenkiintoinen huomio. Hesarissakin oli muutama viikko sitten "huonon" alueen päiväkotivanhemman kirjoitus siitä, kuinka verrattuna "hyvän" alueen päiväkoteihin (tai eskarista taisi olla kysymys) siellä ei tehdä retkiä yms. Lähtökohtaisestihan samat resurssit päiväkodeilla on käytössä. Se aktiivisuus taitaa olla aika paljon tosiaan vanhempien aktiivisuudesta kiinni. Asumme ns. paremmalla alueella ja täällä on aktiiviset vanhempaintoimikunnat, jotka keräävät rahaa ja järjestävät näitä erityisretkiä. Ei ne retket siis vain "tapahdu", vaan vanhempia osallistetaan paljon. Samaistun siis hyvin aloittajan kirjoitukseen. Ehkä alueilla, joilla vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia tai kiinnostusta moiseen, ei edes yritetä osallistaa perheitä samalla tavalla? Vanhempainyhdistyksen voi kyllä perustaa missä vain.
Sotket osallistumisen ja osallistamisen.
Ap kerto juoksuttamisesta ja kyykyttömisestä.
Nimenomaan osallistamisesta on täällä koko syksy puhuttu niin päiväkodissa kuin koulussakin. Jopa lapsen harrastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasu on velvollisuus tehdä jokaiselle lapselle, tuli vanhempi keskusteluun tai ei. Se on myös lapsen oikeus. T. Lto
Mitä teet, jos kieltäydyn täyttämästä kyselylomaketta? Jos en oikeasti halua, että tämä tehdään?? Mikä on lapsen oikeus? Miksi joku saa hänestä kirjoittaa lausuntoja joka sitten kulkee mukana ja leimaa lasta. Nämä viedään koululle ja siitä ylä-asteelle. Voin kieltää tietojen siirtymistä, mutta kuten jo sanoin en luota siihen, että asiat pysyvät salassa. Minulla on niin huonoja kokemuksia asiasta. Kerroin, että isäni on kuollut ja lähden hänen hautajaisiin. Minulla on puhelin silloin äänettömällä ja soitan sitten heti takaisin jos jotain on. Ilmoitin siinä samalla, että lapseni ei tunne minun isää ja ei ole tietoinen hänestä ja hän ei varsinkaan tiedä, että hän on menehtynyt. Sanoin myös hoitajalle, että tämä on vain meidän kahden kesken ja en halua, että tästä puhutaan. Mutta mitä tapahtui, kun tulin hakemaan lastani niin toinen hoitaja, toisesta ryhmästä tulee antamaan suruvalittelut. Eli minun asiat joka kerroin luottamuksellisesti, oli kerrottu eteenpäin. Eli en todella luota siihen, että minun ja lapseni tiedot pysyvät salassa.
VarhaiskasvatusLAKI velvoittaa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tekoon kerran vuodessa, sen voi täyttää opettaja ilman vanhemman väkerryksiäkin. Tietojen siirtyminen kouluun päiväkodista ei valitettavasti ole opettajien päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VarhaiskasvatusLAKI velvoittaa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tekoon kerran vuodessa, sen voi täyttää opettaja ilman vanhemman väkerryksiäkin. Tietojen siirtyminen kouluun päiväkodista ei valitettavasti ole opettajien päätettävissä.
Mihin tämä tieto täytetään, mihin järjestelmään tämä täytetään? Jos laki velvoittaa tämän, niin kuka sen valvoo ja ketkä saa sieltä hakea tietoa ja millä perusteella? Saako vanhemmat tiedot? Mistä saa tiedot jota kirjataan? Saako siihen kirjoittaa lisätä ilman vanhemman suostumusta, jos vasu keskustelun lopussa allekirjoitetaan sopimus, niin saatko lisätä oman mielipiteen? Minua oikeasti kiinnostaa, että mitkä tiedot päättyvät ja minne.
Maanantaina pitää palauttaa lainatut kirjat. Tiistaina on vanhempienkokous, heti aamusta (???). Keskiviikkona otetaan kuvat, eli ykköset päälle ja lupalappu mukaan. Torstaina metsäretki, eli kunnon ulkovaatteet ja eväät ja vesipullo ja lupalappu. Perjantaina ei mitaan. Aika normiviikko
Terveisiä Irlannista
Varhaiskasvatuksessa lapsille järjestetään toimintaa joka tukee sen hetkisen iän taitojen kehittymistä. Sorminäppäryyttä, tasapainoa, ryhmässä toimimista, liikkumista, uusiin asioihin tutustumista ym. ym. Ja näiden taitojen harjotteluun käytetään erilaisia leikkejä. Lupalappujen pyytämiset ei oo päiväkodin tätien vika eikä keksintö. Niiden työtä ohjaa lait ja säädökset kaikessa ja noiden lappujen taustalta löytyy tämä ihana byrokratia.. niinku monessa muussakin asiassa. Ei nekään hypi riemusta kun koko ajan on joku lappu jossakin ja pitää olla luvat siihen ja tuohon...
Koittakaa ymmärtää myös heidän työtään. He hoitavat teidän lapsia päivän ja lapsille pyritään antamaan mielekästä tekemistä ja tuetaan asioiden oppimista. Ei siitäkään mitään tulisi, että lapsilla olisi vain vapaata leikkiä koko päivän vailla mitään suunniteltua tekemistä ja ruokailut siinä välissä.
Tosin ruoka saisi olla päiväkodeissa parempaa... rasvatonta puolivalmista monessa paikassa...
Ja jos jotain unohtuu joskus (ne roskapussit tai kivet) niin eiköhän niille keksitä jotain siellä päiväkodissa. Meillä ainakin etsitään lapselle sitte tarvikkeet ja sukka vaikka päiväkodin varavaatteista ja retkieväät keittiöltä. Kyllä ne tätitkin siellä ymmärtää, että vanhemmilla monta asiaa muistettavana :-)
Molemmin puolin joustoa :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni tsekkaus vahvisti epäilyni. Päiväkodeilla ei ole oikeutta vaatia vanhemmilta mitään ylimääräistä. Päiväkoti on paikka jonne vanhemmat vievät lapsen hoitoon. Vanhemmat ostavat palvelun ja se ei ole harrastustoimintaa. Päiväkodin ei kuulu kuormittaa vanhempia ylimääräisillä toiveilla eikä lapsia saa eriarvoistaa tällaisen takia. Tämän pitäisi olla itsestään selvää.
Eli kun sinä et tuo lapselle luistimia päiväkotiin, kukaan ei luistele? Kun sinä et jaksa pakata uikkareita, kukaan ei ui? Lapset toivovat eväsretkeä, mutta ei, ei toteuteta sitä koska Jonna-Janarin vanhemmat eivät jaksa pakata eväitä.
Sinun ei ole pakko tuoda mitään, mutta älä valita eriarvoisuudesta, jos muut tuovat.
Pitäiskö olla eri päiväkodit sellaisille jotka haluavat vain lasten säilytyksen. Sinne tuotaisiin lapset klo 6:30-17 väliseksi ajaksi ma-pe. Lapset söisivät, leikkisivät leluilla, nukkuisivat ja kävisivät ulkona. Tai eivät kävisi ulkona muulloin kuin kesällä, kuivalla säällä, jolloin varusteiksi riittäisi kengät ja ehkä lakki. Ai niin tai eivät ulkoilisi silloinkaan, koska vanhemmat eivät jaksaisi pakata erillisiä ulkoiluhousuja mukaan. Vasukeskusteluja ei olisi. Vanhemmille ei raportoitaisi päivien kulusta, eikä juteltaisi mitään ylimääräistä. Vaatimus olisi vain säilyttää lapset hengissä.
Sellainen on jo. Pph. Tosin lapset eivät sielläkään välttämättä säily hengissä, onhan näitä uutisia pph:lta karanneista lapsista, jotka ovat juosseet jokeen/järveen/autotielle.
Minä ilmoitan lapsen hoitoajat aina kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Ei tarvitse kovin monta kertaa vuodessa lappuja kuljetella. Joskus tulee jotain poikkeuksia, esim. lääkärikäynti tai koulutus, mutta ne ehtii kyllä ilmoittaa hyvissä ajoin.
Minusta on kiva, että päiväkodissa tehdään kaikenlaista. Minä itse olen lapsena ollut puolivuotiaasta asti sellaisessa säilytyskeskuksessa, että en toivo sellaista yhdellekään lapselle tässä maailmassa.
Lapseni päiväkodissa käydään milloin missäkin, kirjastossa ja kaupungilla katsomassa näyteikkunoita (varsinkin joulun alla), metsässä, läheisen maatilan hevosia ja lampaita katsomassa aitauksen ulkopuolella (maatilalta lupa tietysti kysytty etukäteen). Kotoa ei tarvita näihin puuhiin mitään.
Viikko-ohjelmasta olen katsonut, mitä kivaa on luvassa tulevalle viikolle, ja lapsi odottaa aina innoissaan päiväkotiin menemistä. Syksyllä pk kävi poimimassa mustikoita ja sitten niistä leivottiin yhdessä lasten kanssa mustikkapiirakka, joka syötiin päiväruuan jälkeen jälkkäriksi. Upeaa toimintaa! Ei monissakaan perheissä äiti tai isä jaksa lähteä marjastamaan työpäivän päätteeksi lasten kanssa. Tällä viikolla ovat tehneet itse jäätelöä, samoin leipoivat joulutorttuja. Siis sen lisäksi, että väkersivät ilmeisesti isänpäiväksi jotain korttia. Päiväkodissa on virikkeellistä ja puuhakasta, ja hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kyllä mihinkään viedä. Jos lapsi esim. vaihtaa päiväkotia, niin vasun alkuperäiskappale arkistoidaan siellä päiväkodissa, jossa se on tehty ja kopio annetaan vanhemmille, jotka halutessaan toimittavat sen uuteen päiväkotiin. Kouluun vasuasiakirjat eivät siirry missään vaiheessa, siirtokeskustelut käydään esiopetussuunnitelman pohjalta. Päiväkodin työntekijät eivät myöskään kirjoita lapsista minkäänlaisia lausuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan pk kuulostaa. ... kummalliselta. Ei meillä koskaan ole ollut tuollaista. Vasu -keskustelun yhteydessä täytetään perustietolomake, jossa kysytään luvat kirkossa käyntiin ja saako lapsen kuvaa julkaista pk: n nettisivuilla ja mitä näitä nyt on. Ei valokuvaukseen mitään lupia kysytty. Ei tarvi kuskata kiviä ja keppejä tms. Pastilleihin viedään joka syksy 10 euroa. Kurikset ja kumisaappaat säilyy pk:ssa. Ja mitkä ihmeen jumppavaatteet?! Pieni lapsi pukeutuu (ainakin meillä) muutenkin rennosti, kai sitä voi jumpata ihan niissä trikoohousuissansa ja t-paidassa. Vaihtovaatettahan on lapsen kaapissa joka tapauksessa. Ei, en ole kokenut päiväkotia mitenkään erityisen hankalaksi.
Miksi päiväkodilla pitää olla nettisivut? Voi herramunjee. Vois kuntasektori keskittyä ihan peruspalveluihin, eikä miettiä mitään perkeleen brändäystä. Päiväkodille on varmaan teetetty logot ja fontit ja maksettu maltaita konsultille imagosta. Julkissektori vois vähän miettiä, mihin niitä masseja tuupataan.
Ai että miksi päiväkodilla pitää olla nettisivut? Puhelinluettelostako pitäisi nykypäivänä etsiä päiväkodin osoite, johtajan sähköposti/puhelinnumero, ryhmien puhelinnumerot jne, kun on uusi asiakas, tai lapsi on menossa vieraaseen, päivystävään päiväkotiin?
Kummilapselle päiväkodin täti kirjoitti lausuntoja ja diagnooseja joita koulussa ihmeteltiin kovasti kun heidän mielestään hänellä ei ollut lainkaan sellaisen tuen tarvetta mitä niihin oli kirjattu. Kaikki aloitettava alusta jotta voidaan "kumota" nuo aiemmat kirjaamiset. Hänelle riittäisi vallan hyvin tehostettu tuki eikä sinne päinkään mitä eskarissa kirjattiin(erityistuki). Kuraattori ja psykologikin olivat sitä mieltä että höpö höpö
Onneksi kävin normaalissa päiväkodissa, enkä kokenut tuollaista hullunmyllyä. Elämään tarvittavia taitoja opimme keskenämme ulkoleikeissä, kun vielä koko naapuruston lapset saivat keskenään kirmata pihoilla ja metsissä.
-'95
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoaikojen ilmoittaminen on tärkeää, jotta lapset saa hoidon tarvitseminaan aikoina. Päiväkodin työntekijöillä on myös oma elämä.
Osin ihan asiaa tekstissäsi oli, mutta tuota päiväkodin työntekijöiden omaa elämää koskevaa kohtaa en ymmärrä. Päiväkoti on auki klo x-x. Työntekijöiden työaika on x h. Näillä eväillä rakennetaan työvuorot. Ymmärtääkseni hoitoaikojen ilmoittamisella yritetään optimoida miehitys. Ei ne työntekijät siellä aukioloaikojen ulkopuolella eli omalla ajalla roiku, vaikka ei tarkkoja hoitoaikoja ilmoitettaisikaan.
Työn luonteeseen kuitenkin kuuluu että tarpeen tullessa joustetaan eli ei lähdetäkään kotiin silloin kun piti vaan jäädään vielä töihin kun lapsia on enemmän kuin piti. Tässä kohtaa tulee vastaan se oma elämä, on todella hankala suunnitella mitään töiden jälkeen tapahtuvaa kun ei voi olla ihan varma että moneltako sitä pääsee lähtemään. Tarkat, sitovat hoitoaikavaraukset helpottavat tilannetta kun pääosin on etukäteen tiedossa mihin aikaan kukakin tulee ja lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kyllä mihinkään viedä. Jos lapsi esim. vaihtaa päiväkotia, niin vasun alkuperäiskappale arkistoidaan siellä päiväkodissa, jossa se on tehty ja kopio annetaan vanhemmille, jotka halutessaan toimittavat sen uuteen päiväkotiin. Kouluun vasuasiakirjat eivät siirry missään vaiheessa, siirtokeskustelut käydään esiopetussuunnitelman pohjalta. Päiväkodin työntekijät eivät myöskään kirjoita lapsista minkäänlaisia lausuntoja.
Väärin. Alkuperäinen vasu siirtyy, muista asiakirjoista toimitetaan kopiot. Nämä postitetaan aina uuden paikan johtajalle, ei siis todellakaan anneta perheen mukaan (kopiot luettavaksi korkeintaan). Psykologin lausunnot yms. arkaluonteiset ja salassapidettävät asiakirjat palautetaan huoltajalle mielellään kasvokkain. Ja lausuntoja (ei diagnooseja) lto kirjoittaa kyllä moneenkin paikkaan. Tiedonsiirrosta on omassa kaupungissani useampisivuinen ohje. T. Lto