Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?
Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?
Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.
Kommentit (378)
Me ostamme pari per lapsi. Sitten niitä tulee sukulaisilta ja muilta läheisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdistaa nykyään perhejoulumme lahjakeskeisyys. Meitä sisaruksia on neljä, joista kahdella lapsia. Lapsia yhteensä 5, iät 2-13.
Omat joulumuistot on sellaisia rauhallisia, kun syötiin paljon, leikittiin pihalla, laulettiin yhdessä ja välillä mentiin joulukirkkoon. Iltaisin poltettiin tähtisadetikkuja pihalla.Ja nykyään se on sitä, että lapsille on lahjoja monta monta monta monta kassia. Siis kymmeniä per lapsi. Se on mennyt ihan naurettavaksi, muttei jotenkin osata sitä lopettaakaan. Ja ne lapsethan on tarkkoja siitä jos yks saa enemmän.. eli kun tiedetään että siskon nuorimmainen saa vähintään 15 lahjaa aina, on pakko niille muillekin hommata. Ihan hullua puuhaa.
Joo tätä en ymmärrä että serkuksilla pitää olla täsmälleen sama määrä lahjoja. Pelätäänkö tuottaa lapselle pettymys kun saikin 14 eikä 15?
No onhan tuo tärkeää jos on opetettu materialistiksi. Meillä on nyt se vaara jo olemassa. Vaikka 90% tavararoista on saatu tai kirppikseltä niin 3-vuotias osaa jo jokaisessa kaupassa vaatia uutta sitä ja tätä (ei siis todellakaan saa ja itkuahan siinä tulee aina). Mutta lopputulos on se ettei oikein arvosta tavaroitaan...Eilen saatu auto on jo huomenna ihan huono ja tyhmä...Mutta toisaalta taas joulu on joulu ja jos vain silloin (+ ehkä synttärit) saa vähän enempi niin siinä saamisessa on taikaa ja osaa enemmän niitä arvostaa. Näin meilläkin...kun tietää että auto x on saatu siltä niin se on heti arvokkaampi.
Poika on tyytyväinen kun hankitaan uusimmat isot tekniikkalegopakkaukset aina jouluksi (3-4), niissä riittää puuhaa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ollessani lapsi vähävarainen yh-äiti laittoi vaikka kuinka monta pakettia, kaikissa jotain halppiskamaa. Muistan kuinka harmitti kun sain hartaasti toivotun kannettavan cd-soittimen, mutta se olikin joku säästötex-versio jota ei voinut kuunnella kävellessä lainkaan. Enkä tietenkään ikinä saanut sitä toimivampaa versiota.
Tämä! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ostaa 5 huonompaa ja halvempaa, jos suunnilleen samalla rahalla voisi saada yhden hyvän ja hartaasti toivotun.
Vastaus ap:n kysymykseen, ei ole pari pakettia liian vähän. Ihmisillä on ihan tarpeeksi krääsää, ja valtaosa niistäkin lasten "tätä oon toivonut aina"- lahjoista päätyy kirpparille tai vaan kaapinperälle pölyttymään. Ihan oikeasti, se on vaan tavaraa. Joo lahjat näyttää kivalta ja on kivaa kun ei tiedä mitä paketista paljastuu, mutta olisi jo korkea aika rajoittaa kulutusta, etenkin kun lapsista se muutos lähtee.
Jos opettaa lapselle että kaksi lahjaa joululle on hyvä, lapsi oppii siihen että lahjat ei ole tärkein juttu. Mielestäni lapselle olisi myös hyvä kertoa mihin kaikkialle muualle rahaa menee jouluisin (ruoka, koristeet, bensat jos käydään sukulaisilla ym)
Omassa perheessä ja lähipiirissä olen huomannut sen, että mitä vähemmän lahjoja sen kiitollisempia ja paremmin käyttäytyviä lapsia. Jos saa 20 lahjaa on helppo valita niistä ne lempparit ja unohtaa muut, mutta jos saa 3 lahjaa ne kaikki ovat lemppareita ja niille ob aikaa.
Tiedän yhden perheen jossa ainut lapsi saa joka joulu 30 lahjaa ja sitten niistä pari on kivoja, ja muut jäävät syrjään koska ei ole aikaa leikkiä/kiinnostua kaikista. Tämä lapsi on itekkin sanonut, että ei kaikelle edes löydy paikkaa hänen huoneessaan eikä tarvitse niin paljon. (Vanhemmat ostavat vain pari lahjaa mutta sukulaiset kantavat kasapäin kaikkea)
Miten olette ratkaisseet lahjojen määrän kun lahjovia sukulaisia on paljon? Isovanhemmat on kaikki eronneet joten pelkästään heiltä tulee vähintään neljä pakettia per lapsi. Itse en taida hankkia lapselle yhtään lahjaa. En voi oikein kieltää ostamasta yhtäkään, kun antaminen on niin suuri ilo heille. Mitta se rojun määrä...
Toisilla ei ole edes ruokaa, ja täällä mietitään mikä on sopiva määrä roinaa lellityille kersoille jotka unohtaa/rikkoo/kadottaa lahjansa parin kuukauden sisään.
Pitää olla paljon paketteja etenkin 3-6 vuotiaille, koska pakettien avaaminen on mukavaa heistä. 1-2v eivät paketeista välitä, vaan pukki on se yx ja ainoo kohde. 7v- ylöspäin pitääkin olla myös jotakin järkevämpääkin lahjaa mukana sulkaan ja karkkien lisäksi.
Tietty kaiksta tärkeintä on se, että perheessä on jouluna rauhallista.
Hyvää joulua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole edes ruokaa, ja täällä mietitään mikä on sopiva määrä roinaa lellityille kersoille jotka unohtaa/rikkoo/kadottaa lahjansa parin kuukauden sisään.
Jaaha, oman elämänsä jeesus saapui palstalle.
Eihän kaikilla maailman ihmisillä ole edes vaatteita - kuljetko sinä pelkissä kalsareissa?
Joku kysyi miksei lapselle voisi ostaa paksua satukirjaa, jota luettaisiin jouluaatosta lähtien. Meillä luetaan joka ilta iltasatuja (kirjastosta lainataan kirjoja). Eli yhteisiä, rauhallisia hetkiä vietetään joka ilta ihan ilman jouluakin :D
Meillä lapsi saattaa saada tarpeeseen suurempia hankintoja vuoden aikana ja jos niiden ostot ei osu syntymäpäivän tai joulun aikaan, niin joululahja saattaa olla pienempi tai muutama pienempi juttu. Alle 10-vuotias vielä innostuu niistä pienistä paketeista, eikä odota mitään suurta. Saatta ihastua johonkin todella edulliseen juttuun, kuten pörrölapasiin. En halua joulusta mitään kilpavarustelua, vaikka varaa olisi ostella kalliimpiakin lahjoja, ihan turhaa haalia tavaraa pyörimään tai väkisin ostaa jotain suurta, jos syksyn aikana on jo hankittu pelit ja vehkeet. Joskus meiltä vanhemmilta on tullut vain pari pientä pakettia ja sukulaisilta sitten jokunen lisää, eikä se ole aiheuttanut mitään murheita.
Lisäksi olen selittänyt, että lahjojen määrä ei ole mikään paremmuuden mitta. Joulupukkiin uskoessa sanoin, että kaikki lapset saavat yhden lahjan joulupukilta ja loput ostaa vanhemmat yms., kukaan ei ole tuhmempi tai huonompi, vaikka sai vähemmän lahjoja.
Ihan turha kasata jouluun järkyttäviä odotuksia, mielestäni se koko joulun aika pipareineen, kuusineen ynnä muu tunnelman luominen on parempaa, kuin tehdä siitä aatosta päätä räjäyttävä huipennus, ei se parin tunnin ruokailu ja lahjat voi olla joulun ajan ainoa tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikilla maailman ihmisillä ole edes vaatteita - kuljetko sinä pelkissä kalsareissa?
Heti kun joku on eri mieltä, alat nälviä. Ei, en kulje alasti. Kaikille kuuluvat perusoikeudet ja välttämätön omaisuus, minä puhuin tässä ylimääräisestä krääsästä, jota on länsimaisilla lapsiperheillä ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
Heti kun joku on eri mieltä, alat nälviä. Ei, en kulje alasti. Kaikille kuuluvat perusoikeudet ja välttämätön omaisuus, minä puhuin tässä ylimääräisestä krääsästä, jota on länsimaisilla lapsiperheillä ihan tarpeeksi.
Mistä sinä sen tiedät?
eikä ap kysynyt onko 2-3 krääsäpakettia riittävästi.
Suuressa osassa perheitä, jotka minä tunnen, joululahjoiksi ostetaan ne pulkat ja luistimet ja teatteriliput, jumppatrikoot, pyjamat ja kenties vaikkapa joku hyvä yhteinen lautapeli
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksen mukaan ne jotka kitisee, ettei rahat riitä ruokaan ja mesoaa leipäjonoista myös ostelee lapsilleen (tai ostattaajoulupuun, jouluavun jne kautta) Läjäpäin krääsää.
Suomessa ei kenelläkään ole tilannetta, missä "ei ole edes ruokaa", kukaan ei Suomessa kuole nälkään. AINA on valinta mihin tukirahat käytetään. En voi käsittää perheitä, missä lapsilisät, yh-tuet, työttömyystuet, eläkkeet, Tt-tuet, pullonkeräysrahat jne käytetään yhtään mihinkään muuhun kuin ensisijaisesti siihen että lapset ja aikuisetkin saavat edullista mutta ravitsevaa ruokaa - kyllä silloin on hävytöntä syyllistää sitä Liisa-lähihoitajasta joka pienistä tuloistaan kuitenkin haluaa luoda lapsilleen hyvän elämän polun mihin nyt kyllä saa kuulua ihana lämmin joulu ja muutama vaikka krääsäpakettikin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainut lapsi ja serkuista nuorin ja sain lapsena ison kasan joululahjoja. Mutta en mennyt pilalle vaan päin vastoin rakastan yhä joulua vaikka en saa enää kasakaupalla lahjoja.
Omatkin lapset ovat saaneet aina paljon lahjoja mutta järkeviä ja normaaleja heistäkin tuli.
Koko perhe arvostaa joulussa myös yhdessä oloa ja hyvää ruokaa ja rauhallista tunnelmaa.
Itse olen myös saanut lapsena ison kasan lahjoja, ja samoin ajattelen joulusta nykyään kuin sinä.
Ihmeissäni luen näitä, kuinka joulu on surullista, kun lapset vaan väkivalloin repii lahjoja auki ja ne perus av-kommentit "jotain on pahasti pielessä" ja "jopa sairasta".
Että diagnoosia vaan kaikille jotka jouluna ostaa lapsille monta lahjaa. :)
Kun aina ei vanhempi voi edes koko lapsuuden jatkuvalla opetuksella vaikuttaa lapsen mielipiteisiin ja arvoihin, niin miten yks jouluilta pilaisi kaiken? On uskovaisia perheitä joiden lapsia on varmasti yritetty opettaa uskoon, mutta aikuisina eroavat kirkosta. Pullan tuoksuisia kotiäitejä, jotka omistavat elämänsä perheelle ja kodin arvoille ja heidän lapsia, jotka lähtevät luomaan uraa eivätkä halua lapsia. Jne.
Melkeinpä luulen, että mitä enemmän lapselle joulusta tekee jonkun kasvatuksellisen päivän ja opettaa, että vain yksi tai korkeintaan kaksi lahjaa, sitä enemmän lapsi kasvettuaan haluaa ihan jotain muuta.
Myös trendit vaikuttaa. Nyt on muutenkin muodissa kaikki "älä osta turhaa" ja kierrätys yms. niin samaan menee tämä teidän into vähentää materiaa jouluissakin. Eikä siinä mitään pahaa ole, kun vaan ymmärtää ne oikeat syyt. Miksikään kasvatusjutuksi sitä on turha vääntää, saati toisin toimivia sairaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät?
Suuressa osassa perheitä, jotka minä tunnen, joululahjoiksi ostetaan ne pulkat ja luistimet ja teatteriliput, jumppatrikoot, pyjamat ja kenties vaikkapa joku hyvä yhteinen lautapeli
En puhunut paketin sisällöstä, vaan siitä miten länsimaissa suhtaudutaan materiaan. Oli paketin sisältö mikä tahansa, kohtuus kaikessa. Vaikka kaikki olisi tarpeellista, ei ole tarvetta 30 paketille per lapsi. Jos ihmiset vaan ostais kohtuudella, maailmakin voisi paremmin. Ja jos tarvitsee hommata lautapelejä ja luistimia ym urheilutarvikkeita, ne voisi ostaa kirpparilta eikä uutena.
Ja tiedän ihan vaan siitä, että ihmiset jatkuvasti kantaa kirpparille ja lahjoitettavaksi tavaraa jota ei tarvi/halua. Useimmilla lapsilla on niin paljon leluja, etteivät he edes osaa päättää millä leikkiä. Lähes kaikkea pidetään itsestäänselvyytenä koska "kaikilla muillakin on" ja "niin Jouluisin kuuluu tehdä"
Ihmiset eivät nykyään osaa olla kiitollisia siitä mitä heillä jo on, ja he opettavat samaa kulutushysteriaa lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät?
En puhunut paketin sisällöstä, vaan siitä miten länsimaissa suhtaudutaan materiaan. Oli paketin sisältö mikä tahansa, kohtuus kaikessa. Vaikka kaikki olisi tarpeellista, ei ole tarvetta 30 paketille per lapsi. Jos ihmiset vaan ostais kohtuudella, maailmakin voisi paremmin. Ja jos tarvitsee hommata lautapelejä ja luistimia ym urheilutarvikkeita, ne voisi ostaa kirpparilta eikä uutena.
Ja tiedän ihan vaan siitä, että ihmiset jatkuvasti kantaa kirpparille ja lahjoitettavaksi tavaraa jota ei tarvi/halua. Useimmilla lapsilla on niin paljon leluja, etteivät he edes osaa päättää millä leikkiä. Lähes kaikkea pidetään itsestäänselvyytenä koska "kaikilla muillakin on" ja "niin Jouluisin kuuluu tehdä"
Ihmiset eivät nykyään osaa olla kiitollisia siitä mitä heillä jo on, ja he opettavat samaa kulutushysteriaa lapsilleen.
Meillä nuoremmat lapset muuten sai isompien käytetyt luistimet joululahjoina "Tonttu Tiitus lähetti nämä luistimet, millä hän itse harjoitteli luistelemaan" - upposi kuin kuuma veitsi voihin ja niistä luistimista oltiin ylpeitä :)
Ja me siis ollaan oltu ihan vakavarainen ja lapsille ihan reilusti lahjoja antava perhe.
Riippuu mihin lapsen opettaa.