Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?

Vierailija
30.10.2017 |

Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?

Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.

Kommentit (378)

Vierailija
81/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten kanssa voi kikkailla laittamalla sukkapaketin yhteen pakettiin, pyjaman housut toiseen, suklaarasian kolmanteen, leffaliput neljänteen, lelun viidenteen, toisen lelun kuudenteen, pyjamanpaidan seitsemänteen, pehmolelun kahdeksanteen.

Ja tadaa, sulla on jo 8 pakettia!

Mikään ei ollut jouluna mukavampaa, kuin iso kasa lahjoja siinä vieressä odottamassa avaamista.

Hmm. No tuossa on erikoista vain se että pyjamapaita ja -housut eri paketeissa. Eli yksi paketti enemmän.

Vierailija
82/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mitä nuorempi, sen vähemmän lahjoja' -idea on helppo toteuttaa. Taapero pärjännee muutamalla lahjalla. Meillä lahjoja alakoululaisille on n. 10 per lapsi ja perheen yhteinen lahja tai pari. Isovanhempien ja kummien lahjat ovat meillä tyyliin värityskirja ja kynät. Me vanhemmat ostetaan lasten toivelahjoja ja jotain yllätyksiä. Haluan panostaa lasten toiveisiin. Ostan lahjat ja järjestän joulun s-tilin bonuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikoinani vuosikausia lähisuvun ainut lapsi ja sain aina monta pakettia. Sisältö oli siihen aikaan tosi vaatimaton: värikynät, sinikantinen ruutuvihko, suklaata tai karkkia, ja sitten tarpeellista vaatetta ym. Joskus mukana oli joku isompi - tarpeellinen - lahja. 5-6-vuotiaana sain oikeat ostosukset, joissa oli Voitto-siteet (ei siis enää lenkit!), monot ja rottinkisauvat sekä oikeat hiihtohousut ja hiihtotakin. Niistä oli tietenkin iloa moneksi vuodeksi, sillä suksia ja takkia muistan käyttäneeni vielä koulussakin. Toisen kerran sain potkukelkan, joka oli käytössä ties kuinka monta vuotta. Eli isot lahjat olivat aina sellaisia, jotka eivät olleet hetken huumaa, vaan käyttötavaraa pitkäksi ajaksi.

Aikanaan lapsia tuli muutama lisää, joten lahjojen määräkin moninkertaistui, sillä ajat olivat parantuneet ja esim. leikkikaluvalikoimat olivat jo toisenlaiset kuin minun samanikäisenä ollessani. Vietimme sukujouluja, joten lahjoja oli monta pyykkikorillista. Jossakin vaiheessa isoäiti ehdotti, että niputettaisiin kunkin lahjat yhteen, ettei jakamiseen kuluisi niin paljon aikaa, mutta ehdotus ei saanut kannatusta. Sen sijaan lahjojen määrää alettiin vähentää. Ja vähitellen kaikki perheet alkoivat viettää omaa kotijoulua, jolloin hässäkkä tietenkin loppui. Ainakin meillä kotona lahjapakettien määrä väheni radikaalisti, mutta se oli vain hyvä, sillä kaikenlainen krimskramssu jäi pois. Minun pysyvä lahjatoive oli monen vuoden ajan hyvä, paksu lukuromaani ja suu makeaksi! Nyt vietän joulua yksin, mutta toteutan tuota toivetta edelleen eli ostan itselleni jonkun hyvän kirjan ja rasian vihreitä kuulia.

Vierailija
84/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa meni niin että sisarukset sai 5-10 tosi hienoa ja upeeta lahjaa. Ja itse sain 4 lahjaa jotka villasukkia tyyliin. Ihan joka vuosi. Näin aikuisiällä kävi ilmi että kaikki lahjakortit jne mitä sain sukulaisilta pimitettiin minulta.

Vierailija
85/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä joulupuukeräykseen vapaaehtoiseksi. Me vapaaehtoiset saatiin valita viisi pakettia itselle jokainen joten siitä sai jo omille lapsille ihan hyvät lahjat.

Vierailija
86/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni sukujuhlissa vietetyistä jouluista on, että lapset odottavat joulussa pelkkiä lahjoja. Jouluaattona täristään koko aamu ja päivä, ennen kuin pukki tulee. Sitten paperit revitään väkivalloin ja todetaan että ai tämmösiä tuli. Ja että eikö oo enempää lahjoja. Se joka saa kooltaan suurimman paketin on voittaja, ja muut kadehtivat ääneen suurta pakettia. Yleensä kuitenkin niiden monen paketin joukosta löytyy juurikin sen yksi ylitse muiden lahja, yleensä jokin paljon toivottu lelu tms. Sen parissa sitten loppuillan viettävät, ja muut rojut unohtuvat lahjapapereiden sekaan.

Kuulostaa hyvin surulliselta joululta.

Minusta tuo kuulostaa perus joululta lapselle :D itsekin odotin vain ruokaa ja lahjoja ja mitä isompi paketti sitä siistimpi. Ei siinä mitän surullista ollut. Vähän myöhemmin sitten osasi arvostaa muitakin asioita.

Vierailija
87/378 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa meni niin että sisarukset sai 5-10 tosi hienoa ja upeeta lahjaa. Ja itse sain 4 lahjaa jotka villasukkia tyyliin. Ihan joka vuosi. Näin aikuisiällä kävi ilmi että kaikki lahjakortit jne mitä sain sukulaisilta pimitettiin minulta.

Eiköhän sun vanhemmilla ollut tähän hyvä syy.

Vierailija
88/378 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen niin, että yksi isompi lahja ja sitten muutama pienempi tarpeellinen. Aika yleinen linja tuntuu olevan. Isompi on toki hyvätuloisilla aina isompi, niinhän sen kuuluu mennä.

Kun tiedän vanhempieni ostavan 4-vuotiaalle esikoiselle nukkekodin, en enää itse osta mitään isompaa. 1-vuotias saa potkuauton ja 2,5-vuotias on toivonut nukkea, joten luulen että käyn ostamassa jonotettuani auton lisäksi nuken ja kaikille piirustustarvikkeita, puuhakirjoja ja sukkia mieluisilla kuvilla.

Olemme opiskelujen takia vielä pienituloinen perhe, joten haluan että joulumme on sen mukainen. En halua velkaantua joulun takia, eivätkä noin pienet lapset kaipaa vielä lahjaröykkiöitä. Meillä on kuitenkin vielä sukulaisia jotka lapsia muistavat, joten mielestämme joulumme on tuloihimme nähden ihan loistokas.

On kuitenkin perheitä joiden ainoat joululahjat tulevat keräysten kautta, ja voisimme itse olla samassa asemassa jos käyttäisimme rahamme eri tavalla. Eli kyllä joulua varten säästetään eikä leluja tai ylimääräisiä muuten ostella.

Omille kavereille ja heidän lapsilleen emme valitettavasti pysty antamaan paketteja, mutta se on sovittu juttu.

Vierailija
89/378 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapset eivät tarvitse lahjo, sillä rakkaus on suurempaa ja tärkeämpää.

Vierailija
90/378 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi lapsia, niin ostaisin varmaan 3-5 lahjaa per lapsi. Käyttäisin ehkä 70-100e lahjoihin per lapsi.  Minusta on lahjojen avaamisen hetki jouluaattona on mukava, niin on kiva jos lahjoja on enemmän kuin 1 per lärvi. Mitenkään pakollista se ei toki ole :)

Vierailija
91/378 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minusta vähän liian vähän. Tai itse ainakin haluan antaa enemmän. En nyt kymmeniä, mutta 5-10 pakettia / lapsi on hyvä, osa voi olla yhteisiä. 

Eikä niihin välttämättä tarvitse omaisuuksia kuluttaa. Mekin ollaan pienipalkkaisissa töissä mutta ihan hyvin pystytään ostamaan jopa niitä hittileluja, etenkin jos vähän ennakoi. 

Vierailija
92/378 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään röykkiötä tarvi olla mutta yksi -kaksi pakettia on liian vähän. Sehän on hetkessä avattu, eihän siinä ehdi päästä edes tunnelmaan. Meillä ainakin jaetaan lahjoja rauhassa, juodaan glögiä, lapsille kaakaota ja nautitaan tunnelmasta, otetaan kuvia yms.

Yleensä ollaan ostettu molemmille lapsille 3 tavara lahjaa ja pari pehmeää pakettia. Lahjoja tulee vielä kummeilta ja isovanhemmilta.

Vierailija
93/378 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sun vanhemmilla ollut tähän hyvä syy.

Miksi alapeukut? K.o kommentoija taisi olla kakarana nii hirveä että oli paras ratkaisu.

Vierailija
94/378 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapsena saanut paljon lahjoja ja niin saavat omat lapsetkin. Mutta paketeissa on kaikkea ihan "tavallistakin tavaraa" kalsareita, sukkia, saippuaa, värikyniä, vaatteita,seinäkalenteri ...toki muutama toivelelukin. Ja ihan oikeasti lapset tulevat iloisena näyttämään vaikkapa saamiaan frozen-sukkia.

Komppaan tätä. Meillä on nyt 4-vuotias lapsi, ja oikeastaan vasta viime jouluna hänelle näytti olevan jotain väliä koko joululahjojen saamisella. Me vanhemmat, isovanhemmat ja kummit taisimme antaa yhteensä n. 7 pakettia, joista pari oli keskikokoisia toivelahjoja ja muut tosiaan tuollaista rahalliselta arvoltaan vaatimattomampaa linjaa. Mutta oli hauska seurata lasta avaamassa paketteja, kun reaktio kaikkiin lahjoihin - myös niihin alushousuihin ja sukkiin - oli ihastunut "Vauuu!" :) Eli mielestäni se lahjojen saamisen ja avaamisen jännittävä rituaali on pienelle lapselle elämyksellinen, isommalle todennäköisesti vähempi lukumäärä mutta jokin erityisen toivottu tuote. Tavaraövereillä pystyy helposti vesittämään tuon kokemuksen.

Vierailija
95/378 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin säälin näiden -en osta aatteen vuoksi kuin kaksi lahjaa- ihmisiä. Lapset kun menee takaisin kouluun, saavat kuulla muiden lahjoista ja samaan aikaan häpeävät omaa heikkoa saalistaan:(

Vierailija
96/378 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla lapsi saa vain kaksi lahjaa, niin eikö teillä ole mummoja, kummeja ja tuttuja, joilta tulee lahjoja?

Meillä lapset saavat lahjoja kummeilta (molemmilla kaksi kummia), isovanhemmilta eli 2x mummo, 1x isomummo ja 1x pappa), lähimmiltä naapureilta, tädiltäni, miehen tädiltä ja sedältä, miehen veljeltä ja tämän perheeltä sekä miehen siskolta perheineen.

Jo ennen kuin vanhemmat ovat ostaneet ainuttakaan lahjaa, niin meillä lapsilla on kevyesti sellaiset 20 pakettia per naama. Vähintään.

Onko meillä tosiaan Suomen ainoa lapsiperhe, jossa lapset saa joululahjoja myös perheen lähipiiriltä?

Ja kyllä, myös me vanhemmat ostetaan lapsille vielä lahjoja.

Vierailija
97/378 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä antaa lahjaksi; ne jotka saavat "kymmeniä" paketteja, saavat todennäköisesti alushousuja, pussilakanoita ja hammasharjoja.  Vaatetta ja tavaraa, jota vanhemmat joutuisivat hankkimaan muutenkin. Meillä lapset ei ole koskaan saaneet tuollaisia lahjaksi, vaan leluja, pelejä, kirjoja. Teini-iässä sitten lahjoja vähemmän ja myös vaatteita, kosmetiikkaa ja jotain tulevaan kotiinkin. Näissäkin ajatuksena kuitenkin, että tuntuvat lahjoilta eli hiukan luksusta, ei mitään marketpakkauksia. Nyt kun lapset ovat aikuisia, lahjamäärä on vakiintunut kolmeen / lapsi eli yksi kirja tai vastaava asia saajan taipumusten mukaan, vaate, esim. laadukas untuvatakki, ja yksi kotiin liittyvä lahja. Lastenlasten kohdalla saa sitten revitellä kunnolla :-D

Vierailija
98/378 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on aina ostettu lapsille se kallein toive. Ja yleensä ostetaan 1-3 lahjaa per lapsi. Se, monta pakettia saa riippuu hinnasta eli jos on kalliita niin vain yksi lahja. Esimerkkinä vaikka pojan iPad mini aikanaan eli ei muuta meiltä saanut.

Edelleen mennään näin ja nyt lapset alkaa olla jo teinejä.

Meilläkin lahjat on jotain ekstraa eli ei ole sukkia tai yöpaitoja, vaan jotain, mitä ei muuten ostettais. Vaatettakin voi olla, mutta silloin ne on jotain kalliita, mitä ei ehkä muuten ostettaisi. Tai sitten nuori toivoo vaan sellaista...

Lapset saa lahjoja myös muilta, mutta ei ne kasat hirveen isoja ole. Pienempänä saivat ehkä 10-20 pakettia ja nykysin taitaa olla korkeintaan tuo 10. Ihan ok määrä.

Vierailija
99/378 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi on ja on aina saanut liikaakin paketteja sekä vanhemmilta että lähisuvulta ja kummeilta. Sitten se on ollut jatkuvaa kirppareille ja muualle roudausta,kun uutuudenviehätys on mennyt ohi ja ikää karttuu. Näin kapitalistit haluavatkin, että sisäistetään tavaran haaliminen jo pienestä asti. Tympii itseäni koko joulu,kun se tietää vaan ylimääräistä työtä ja kiirettä. En ole jouluihminen kuten eräät!

Vierailija
100/378 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat aika paljon lahjoja:

-1 vaarilta

-1 papalta

-0-3 kummeilta (kaikilla 2-3 kummiperhettä, kaikki eivät anna lahjoja)

-vanhemmilta 5-10 riippuen siitä, saavatko kummeilta vai eivät

Eli yhteensä n. 10-15 lahjaa.

Lahjoina Legoja, kirjoja, toiveleluja, ehkä jotain vaatetta, pieniäkin juttuja. Ja sitten tulee myös tarpeellista: pussilakanoita, luistimia, lumilautoja, mitä lapsi nyt sattuu tarvitsemaan.

Minusta jouluna kuuluu saada paljon lahjoja ja aattoiltana on kiva avata lahjoja yhdessä ja katsoa, mitä kukakin sai. Pienille aatto on aika jännittävä, mutta isompina osaavat ottaa jo vähän rauhallisemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan