Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?

Vierailija
30.10.2017 |

Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?

Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.

Kommentit (378)

Vierailija
61/378 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi saa paljon paketteja, viime jouluna varmaan 10 lahjaa. Sukulaiset, ukit ja mummot ostaa niin kyllä siinä jo paljon kertyy.

Vierailija
62/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lahjat kuuluvat jouluun, mutta onhan joulu muutakin kuin lahjoja, jos lähtee opettamaan asiaa jo ihan pienestä. Meillä joulukuu on taianomainen kuukausi, jolloin koristellaan, laitetaan ulkovaloja, leivotaan, koti täyttyy erilaisista ruokien tuoksuista, luetaan joulusatuja, poltetaan kynttilöitä, katsellaan jouluohjelmia ja elokuvia. Kyllä vain, olemme jouluhullu perhe. Lasten kohdalla aattoon totta kai kuuluvat myös lahjat. Ei niiden hinnalla niin väliä ole, lapset tykkäävät availla paketteja. Itseni täytyy koittaa hillitä itseäni, kun on niin mukavaa hankkia kaikkea kivaa, ja kuvitella lasten iloa aattoiltana sitten. Rakastan yli kaiken lahjojen paketoimista, toisinaan laitan lahjanaruihin vaikkapa pieniä erivärisiä tiukuja, jotka helisevät iloisesti pukin kontissa. 

Vuoden paras aika. Tällä hetkellä vekarat odottavat eniten piparien leipomista ja yhtä tiettyä joulusatua, joka aloittaa odotuksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida, koska itse sain lapsena juurikin 'lahjavuoren' ja minusta ei tullut materialistia. 

Paketeissa oli kaikkea pientä, eli sukkia, suklaata, värikyniä jne. useimmat lahjat oli minusta ihania, tykkäsin avata niitä. Sain yleensä myös sen eniten toivotuimman lahjan joka joulu ja tämä paketti piti aina avata viimeiseksi. En usko että lahjojen yhteenlaskettu arvo oli kovin paljon. 

Pakettiralli jatkui ala-asteen ajan, yläasteella sain paketteja n. 5, edelleen yhden kalliimman jutun ja sitten aika vakiona pari kirjaa, suklaata ja joku kosmetiikkajuttu.

Nykyään ostetaan miehen kanssa lahjoja toisillemme joka joulu, minusta on ihanaa antaa lahjoja varsinkin kun onnistuu keksimään jotain mistä toinen oikein ilahtuu. 

Mulla ei ole omia lapsia, mutta sisarilla on ja olen joutunut seuraamaan tilannetta, että 4v ei jaksa avata paketeista kuin puolet. Jotenkin ihan kauhea tilanne jonka haluan kyllä välttää omien lasten kanssa tulevaisuudessa. 

Vierailija
64/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä lahjoja kun tuntuu tulevan joka tuutista. Ostimme viime jouluna yhden lahjan molemmille lapsille, mutta silti niitä paketteja tuli varmaan 20 per lapsi. Mummot, Iso-mummot, tädit, sedät, kummit, kaverit kaikki antoivat lahjoja.

Ihan sairasta, mutta ei niistä nyt kieltäytyäkään viitsi.

Vierailija
65/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. Meillä ollaan tähän saakka menty niin, että me vanhemmat ostamme lapsille yhdet lahjat, isovanhemmat, kummit ja sukulaiset sitten siihen päälle vielä omat lahjansa.

Kammoksun syvästi sellaisen tavaravuoren antamista, mikä tuntui olevan normi oman lapsuuteni jouluissa. Varsinkin vähän isompana lapsena ahdisti, kun tiesi että pienituloinen äitini oli alkanut ostaa joululahjoja jo lokakuussa, että varmasti rahat riittävät pukinkontin täyttämään. Joku häpeän ja syyllisyyden sekainen tunne on jäänyt niistä jouluista, oli pakko vaikka väkisin hihkua riemusta jokaisen sukkaparin kohdalla, kun tiesi kuinka paljon äitini oli siihen vaivaa ja rahaa laittanut.

En halua samaa taakkaa omille lapsilleni, tavara on vain tavaraa. Mieluiten jotain todella toivottua ja tarpeellista hillityissä määrin kuin yletöntä tavaramaniaa. Mieluummin panostetaan mahdolliset ylimääräiset rahat joulun ruokiin ja yhteiseen puuhaan kuin tavaravuoreen. Ideologian tasolla myös uskon, että lapsi kuitenkin leikkii niillä muutamilla suosikkileluillaan, olipa leluja sitten 10 tai 100.

Vierailija
66/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan siitä erillainen perhe,että ei anneta lahjoja kerralla😊Joulu kestää useamman päivän.. ja lahjojakin annetaan ripotellen😊Toki aattoiltana ne isoimmat ja tärkeimmät lahjat.Syödään ja herkutellaankin eri juhlavammilla ruuilla ja leivotaan ja nautitaan joulun pyhistä pitkän kaavan mukaan.Joulupukki on meillä ihan nou..eli lapset tietää että lahjat tulevat läheisiltä.

Vierailija
67/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi vasta 1v mutta saa useamman lahjan. Lelukuvastosta on löytänyt itse jo useamman mieluisan, ostetaan niistä ainakin kaksi lelua mitkä haluaa, sitten muita leluja mitkä ovat kehittäviä ja hyödyllisiä. Ostettaisiin muutenkin mutta nyt jouluna hyvä ostaa niin saa pakettiin koska mieluista avata ne sitten itse.

Vierailija
68/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saa keskimäärin 50 pakettia per lapsi. Ja nekin on tarpeellisia juttuja, talviharrastusjuttuja kuten laskettelusukset, tai koulunkäyntiin liittyvä läppäri. Lisäksi vaatetta, sekä talvikampetta, että jo hiihtolomaa varten sitä kesävaatetta, kun tarkoitus on lähteä lämpimään.

On hierontalahjakortteja, kampaamokäyntiä sekä salikorttia.

Vanhin saa kunnollisen kellon ja nuoremmat hopeakoruja.

Toki käydään vielä isovanhempien luona välipäivinä, jolloin lapset saavat vielä muutamat paketit lisää.

Vierailija
69/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ensi vuonna ole maapallon raaka-aineet kulutettu koko vuodelta jo toukokuussa. Mutta mitäpä sitä miettimään, kun seitsemänvuotias välitunnilla joutuu vertailemaan lahjojen määriä.

Vuoden päästä ne on kulutettu loppuun jo maaliskuussa, mutta kyllähän uudet joulukoristeet pitää saada, bublen joulucd, piikkimatto ja popcorn-kone. Ne kun on niitä joulun hittituotteita.

Mitäköhän niille lapsille jää käteen tästä kaikesta? Frozen teemaiset tavarat, kun juomavettä ei ole ja ruokapula päällä. Mut mitäpä sitä nyt miettimään, miettikööt he jotka täällä siinä vaiheessa ovat.

Vierailija
70/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset saa keskimäärin 50 pakettia per lapsi. Ja nekin on tarpeellisia juttuja, talviharrastusjuttuja kuten laskettelusukset, tai koulunkäyntiin liittyvä läppäri. Lisäksi vaatetta, sekä talvikampetta, että jo hiihtolomaa varten sitä kesävaatetta, kun tarkoitus on lähteä lämpimään.

Toki käydään vielä isovanhempien luona välipäivinä, jolloin lapset saavat vielä muutamat paketit lisää.

Ooh, te olette varmaan aika hyvätuloisia :) Mikäs siinä, jos ne värittää joilla on liitua!

Vierailija
71/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä isossa lahjakasassa järkeä ole. Varsinkaan, jos lahjoja tulee ”koko suurelta sivulta”. Itse tätinä hemmottelen penskat piloille, jokainen saa minulta 3 pakettia.. (noloa). yritän tulevaisuudessa - kun lapset kasvaa keskittyä vielä enemmän elämyslahjoihin, elokuviin, konsertti, teatteri ym. lippuihin tai harrastuvälineisiin ja vaatelahjakortteihin,

Vierailija
72/378 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi vasta 1v mutta saa useamman lahjan. Lelukuvastosta on löytänyt itse jo useamman mieluisan, ostetaan niistä ainakin kaksi lelua mitkä haluaa, sitten muita leluja mitkä ovat kehittäviä ja hyödyllisiä. Ostettaisiin muutenkin mutta nyt jouluna hyvä ostaa niin saa pakettiin koska mieluista avata ne sitten itse.[/

1 -vuotias, joka on löytänyt lelukuvastosta mieleisiä... provo??

Vierailija
73/378 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi (3v) saa 10-20 pakettia, niistä me vanhemmat ostamme 1-3 riippuen mitä keksimme. Sukulaisia on ohjeistettu, että yksi, max. kaksi pakettia per talous saa meille tuoda.

Lapsi tietää, että lahjat tulevat läheisiltä ja osallistuu itse läheisten lahjojen valintaan tai tekemiseen.

Itse annan joko itse tai yhteisenä lahjana meidän perheeltä toistakymmentä lahjaa. Joulu on mukava aika muistaa läheisiä ja se onnistuu ihan niillä itse tehdyillä villasukilla tai lapsen kanssa leivotulla banaanikakulla.

Vierailija
74/378 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pienempiä, toivoivat monia pieniä edullisia asioita ja se pakettien avaaminen oli jännää, joten oli useampi edullinen lahja jokaiselle.

Nyt kun lapset ovat isompia ja toiveet ja tarpeet selvästi kalliimpia, käytäntönä on juurikin se että suunnilleen 2 lahjaa jokaiselle, ei mitään läjää.

Kukaan ei ole pettynyt.

Vierailija
75/378 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei te ostatte kaikki mitä lapsi koko vuonna tarvii joululahjoiksi? Laitatte sitten varmaan vessapaperisäkitkin pakettiin jokaiselle omat? Eikö tuollainen ole aika hullua?

Vierailija
76/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni sukujuhlissa vietetyistä jouluista on, että lapset odottavat joulussa pelkkiä lahjoja. Jouluaattona täristään koko aamu ja päivä, ennen kuin pukki tulee. Sitten paperit revitään väkivalloin ja todetaan että ai tämmösiä tuli. Ja että eikö oo enempää lahjoja. Se joka saa kooltaan suurimman paketin on voittaja, ja muut kadehtivat ääneen suurta pakettia. Yleensä kuitenkin niiden monen paketin joukosta löytyy juurikin sen yksi ylitse muiden lahja, yleensä jokin paljon toivottu lelu tms. Sen parissa sitten loppuillan viettävät, ja muut rojut unohtuvat lahjapapereiden sekaan.

Tämä on niin totta. Meillä 2 ekaa joulua esikoisen kanssa meni niin että ostimme itse yhden lahjan, ja lisäksi lapsi sai 5 muuta pakettia (mummeilta ja kummeilta). Olisin halunnut lapsen kasvaessa edelleen säilyttää tämän linjan että itse ostamme lapselle 1-3 lahjaa. Mutta kunnon sopulina ja curling-vanhempana tämä ei ihan näin mennytkään. Vietämme joulut vanhempieni luona ja siskoni perhe tulee myös. Siskollani on 5 lasta ja he saavat kaikki lahjaksi noin 20 pakettia joista noin 15 on omien vanhempiensa ostamia. Ei olisi ollut kiva katsoa oman lapsen surua kun hänellä on paketteja niin paljon vähemmän. Viimeiset 2 joulua olemme sitten ostaneet lapselle noin 7-10 lahjaa ja lisäksi hän on saanut ne 5 muuta pakettia. Rahaa ei ole paljoa meillä kulunut koska hyödynnämme tarjouksia ja Black Fridaytä. Mutta se tavaran määrä, yök. Eikai tästä suosta enää nousta.

Vierailija
77/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joulupukki tuo jonkun niistä lahjoista jonka lapsi on pukilta toivonut? Ei sitä vanhemmilta pyydetä. Ja yksi lahja vanhemmilta, yksi kummeilta, yksi isovanhemmilta olisi mielestäni ok. Lapsi tottuu saamaan liikaa jos joka joulu tulee 12 pakettia. Näin kävi tuttavaperheelle kun yhtenä jouluna sitten tulikin vaan 2 jokaiselle. Oli pettymys valtava.

Vierailija
78/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nelivuotias saa vanhemmilta 5 pakettia. Mun mielestä se on sopiva. Olishan se kiva ostaa paljon lahjoja, mutta ei ole rahaa laittaa älyttömästi lahjoihin. Eikä kyllä järkeäkään. Nyt rahaa meni yli 100 e.

Itse ostan toivottuja leluja ja sellaisia mitkä sitten kestääkin. Yksi lahjoista on hyötytavara, Autot - sähköhammasharja :D

Vierailija
79/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhimpia tässä ketjussa ovat ne jotka pätevät 1-2 jotenkin erityisellä lahjalla todetakseen, että lapsi saa sitten sukulaisilta useita lisäksi. Se on vähän eri asia, jos minä olen ainoa, joka lapsille mitään antaa. Ja kun sukulaisia ei kiinnosta, niin kahdestaan tehdään joulu muutenkin.

Vierailija
80/378 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten kanssa voi kikkailla laittamalla sukkapaketin yhteen pakettiin, pyjaman housut toiseen, suklaarasian kolmanteen, leffaliput neljänteen, lelun viidenteen, toisen lelun kuudenteen, pyjamanpaidan seitsemänteen, pehmolelun kahdeksanteen.

Ja tadaa, sulla on jo 8 pakettia!

Mikään ei ollut jouluna mukavampaa, kuin iso kasa lahjoja siinä vieressä odottamassa avaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän