Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?
Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?
Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.
Kommentit (378)
Meillä on 1-2 kallista isompaa lahjaa/lapsi ja sitten monta pientä halvempaa pakettia. Lapsista on kiva saada paljon lahjoja :)
Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän se odottaa. Neuvoni kaikille vauvojen vanhemmille: otatte ihan reippaasti sen terveen asenteen, ettei pienelle lapselle osteta kasapäin joululahjoja kun se ei niistä mitään ymmärrä ja kerrotte sen myös mummeille ja kummeille. Mitä pidemmälle saatte siirrettyä sitä, että lapsi tottuu saamaan paljon lahjoja jouluna tai synttärinä, sitä helpommalla pääsette.
Meidän 4-vuotias ei vieläkään tajua lahjojen päälle vaikka toki se ottaa mielellään kaiken vastaan, mitä saa, mutta ei se osaa odottaa mitään. Sen aika tulee sitten myöhemmin. (Ehkä jo ensi vuonna?) Nyt me pärjätään hienosti 1-2 paketilla. Paljon enemmän se innostuu joulukuusen koristelemisesta ja hyvä niin.
Minulla on periaatteita tästä aiheesta - ihan vaan sen takia, että olen itse kärsinyt vuosia siitä, että oma äitini haluaa ostaa niin järkyttäviä määriä lahjoja. Ennen kuin aloin järjestelmällisesti puuttua siihen, tapana oli, että sain vielä aikuisenakin kaksi isoa kassillista lahjoja, joita en ollut toivonut. Useimmat lahjat menivät ihan metsään. Äidille tärkeintä ei näyttänyt olevan edes ajatus vaan pelkkä määrä.
Lopulta se ei enää edes huvittanut vaan lähinnä suretti. Turhat lahjat ja kamalan rahan tuhlaaminen on vastoin kaikkea, mihin uskon. En halua sellaista omalle lapselleni.
Itse olen ainut lapsi ja serkuista nuorin ja sain lapsena ison kasan joululahjoja. Mutta en mennyt pilalle vaan päin vastoin rakastan yhä joulua vaikka en saa enää kasakaupalla lahjoja.
Omatkin lapset ovat saaneet aina paljon lahjoja mutta järkeviä ja normaaleja heistäkin tuli.
Koko perhe arvostaa joulussa myös yhdessä oloa ja hyvää ruokaa ja rauhallista tunnelmaa.
Pienille lapsille enemmän paketteja mutta vähempiarvoista tavaraa, lisäksi se yksi hintavampi toivelelu jos sellainen on. Isommille lapsille vähemmän paketteja mutta arvokkaampaa tavaraa.
Yksi tai kaksi on ihan hyvä jos lapset on jo isoja ja on vähän arvokkaampia lapsen toivomia lahjoja tai tietenkin jos on tosi vähävarainen perhe. Meillä on aika tiukkaa rahasta mutta silti ollaan hankittu 5-8 lahjaa per lapsi. Siihen on kyllä varaa kun ostelee lahjoja pitkin syksyä ja alennusmyynneistä ja on muutenkin vähän tarjoushaukkana. Minusta on vielä aikuisenakin kiva availla lahjoja ja katsoa tietenkin lasten iloa lahjoistaan. Aika lyhyeen se ilo jää jos paketteja on yksi per naama. Joulussa on kyse paljon muustakin kuin lahjoista mutta onko se nyt väärin jos lapset odottaa joulussa eniten niitä lahjoja? Niinhän lapset synttäripäivänäkin odottavat lahjojen saantia, vaikka on paljon muutakin kivaa.
Meillä on useampi lahja aikuisillekin. Ostan puolisolleni yleensä 4-5 lahjaa, hän minulle saman verran. Eikä nämä ole mitään turhaa krääsää vaan esim. kalliimpi konjakkipullo, hierontalahjakortti, uusi tennismaila, laadukas solmio jne.
Lapselle on aina pari lahjaa enemmän kuin meille aikuisille. Tänä vuonna teinityttö saa lahjakortin henkilökohtaiseen meikkausopastukseen, uudet kuulokkeet, merkkifarkut (entiset ovat jo kuluneet, ne viedään kirpparille), leffalippuja yms.
Joulu on iloinen juhla ja meillä ilon kruunaa hyvällä maulla valitut lahjat, joista saaja varmasti ilahtuu. Lahjojen antaminen on mukavaa.
2 pakettia on liian vähän. 5-6 lahjaa jokaiselle vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että joissain suvuissa ja perheissä lasketaan rakkaus ja välittäminen lahjojen määrillä.
Mitä lapsi oppii kun pienestä pitäen saa kymmeniä joululahjoja? Lapsellista ja melkeinpä sairasta.
Sinunko mielestäsi rakkaus ja lahjat ovat jotenkin toisensa pois sulkevia? Kyllä meillä ainakin saadaan molempia, eikä siitä kukaan ole pilalle mennyt. Lapset nyt vain tykkäävät lahjoista, etenkin kun saavat jotain kovasti toivomaansa. Ei siitä kannata vetää sen monimutkaisempia analyysejä kulutushysteriasta, se on meidän aikuisten ajattelua.
Alkuperäinen kysymys ei olekaan ihan yksinkertainen. Ilahtuuko lapsi enemmän kymmenestä paketista, vai kahdesta, joista toinen on ehkä vähän kalliimpi ja hartaasti toivottu? Väittäisin että jälkimmäinen. Eli pakettien määrä ei ole niin ratkaisevaa kuin se sisältö. Kunhan ei tule tilannetta missä toinen lapsi saa selvästi enemmän paketteja kuin toinen, sellaista ei varsinkaan pieni lapsi välttämättä ymmärrä. Vähän vaatii aikuisilta pelisilmää siinä että miten tuo kannattaa ratkaista.
Jokainen tilanne on siis omanlaisensa, ei tuohon voi palstalta saada mitään oikeaa vastausta. Tietenkin myös taloudelliset realiteetit on huomioitava eikä ihan typeräksi kannata heittäytyä.
Itse olen määritellyt tietyn budjetin, joka on mielestäni kohtuullinen. Sillä rahalla sitten ostetaan ensin ne toivotuimmat ja jos vielä jää rahaa niin sitten voi saada ekstrapaketteja. Sukulaisilta tulee sitten vielä lisää pottiin. Iloa noista on saatu kyllä hyvinkin riittävästi.
Minä olen lapsena saanut paljon lahjoja ja niin saavat omat lapsetkin. Mutta paketeissa on kaikkea ihan "tavallistakin tavaraa" kalsareita, sukkia, saippuaa, värikyniä, vaatteita,seinäkalenteri ...toki muutama toivelelukin. Ja ihan oikeasti lapset tulevat iloisena näyttämään vaikkapa saamiaan frozen-sukkia.
Meillä ainoa lapsi on myös molemmin puolin ainoa lapsenlapsi. Lisäksi kummeja on neljä. Setiä, tätejä ja muita läheisiä sukulaisia on viitisen. Lahjoja tulee joka vuosi 15-30. Joka vuosi yritämme toppuutella, mutta varsinkin isovanhemmilla lähtee lapasesta. Itse ostamme molemmat lahjoja 1-3 riippuen lapsen toiveista.
Minä sain lapsena paljon joululahjoja, enkä mennyt pilalle. Mitä vanhemmaksi tulin, sen vähemmän sain lahjoja, mutta ne olivat tietenkin arvokkaampia. Meillä 5-vuotias lapsi rakastaa lahjoja, niin antamista ja saamista. Hän tulee saamaan noin 30 pakettia, mutta toiveet ovat ihan kohtuullisia (5 euron juttuja) ja pakettien joukossa on myös vaatteita, mitä olisin normaalisti antanut tuosta vain. Lisäksi 10 lahjaa niistä ovat muiden antamia (isovanhemmat, sedät, tädit, kummitädit). Lapsi osaa ainakin vielä arvostaa lahjoja eli on jokaisesta lahjasta iloinen.
Meidän teinit, 13 v ja 14 v, eivät keksineet yhtäkään lahjatoivetta kun hiljattain kysyin. Silti eivät jää ilman lahjoja sillä aina keksin kaikenlaista pientä kivaa, kirjan, uusimman nuorten lehden, Aku Ankan taskukirjan, suklaata, jotain pientä sisustusjuttua omaan huoneeseen, ja perinteisesti joka joulu mies ostaa jonkin kivan koko perheen lautapelin. Olemme aika kulutuskriittisiä läpi vuoden, mitään shoppailua ei liiemmälti harrasteta vaan ostetaan tarpeeseen. Teineistämme näyttää tulevan samanlaisia, eivät innostu ostamisesta. Joulunakin eniten panostetaan hyvään ruokaan, oleiluun ja rentoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapsena paljon joululahjoja, enkä mennyt pilalle. Mitä vanhemmaksi tulin, sen vähemmän sain lahjoja, mutta ne olivat tietenkin arvokkaampia. Meillä 5-vuotias lapsi rakastaa lahjoja, niin antamista ja saamista. Hän tulee saamaan noin 30 pakettia, mutta toiveet ovat ihan kohtuullisia (5 euron juttuja) ja pakettien joukossa on myös vaatteita, mitä olisin normaalisti antanut tuosta vain. Lisäksi 10 lahjaa niistä ovat muiden antamia (isovanhemmat, sedät, tädit, kummitädit). Lapsi osaa ainakin vielä arvostaa lahjoja eli on jokaisesta lahjasta iloinen.
Varmaan riippuu keneltä kysytään oletko "mennyt pilalle".
Noin kuusi lahjaa per nuppi saavat meiltä aattona. Joulun jälkeen pitää hakea lahjoja sukulaisilta jotka kiristävät ja kiusaavat tällä tavalla meitä, kun emme enää halua matkustaa heidän luokseen 500 km joulun viettoon. Pääasia siis ovat itse ostamamme paketit, ja paketoimme myös kaikkea tarpeellista. Just noita yökkäreitä, pörrösukkaa, sarjakuvakirjoja, suklaata, hienoa saippuaa ym. Toki myös lelua ja "krääsää". Yhteisiä paketteja on myös ollut. Itse elin lapsena kahdestaan äidin kanssa ja sain vain yhden arvokkaamman lahjan. Minusta sekään ei ollut hyvä, lahja oli koru tai kello per vuosi, olisin vielä varhaisteini-iässäkin kaivannut lisää. Ihan määrällisesti lisää.
Meidän ei tarvitse ostaa kuin se pari lahjaa, koska sukulaisilta tulee joka vuosi törkeä kasa lahjoja. Monesti jotain turhaakin, vaikka aika hyvin osaavat jo nykyään kysyä että mitä tarvitaan/halutaan.
Mielestäni tämä on ihan perhekohtainen juttu ja riippuu lapsista. Vanhempien täytyy myös tuntea ne omat lapsensa.
Esim. Meidän esikoinen ei ole koskaan pitänyt mistään erityisestä (esim Frozen tms) eikä osaa toivoa lahjoja, joten hänelle usein ostetaan tarpeellisia lahjoja. Nyt saa kengät ja koulupöydän ja piirustusjuttuja. Esikoinen tykkää kuitenkin avata lahjoja ja on vähän kilpailuhenkinen, eli hänelle tulee olemaan tärkeintä tuo että saa valtavan paketin (pöytä).
Kuopus taas ei välitä yhtään, saako vähemmän tai pienempiä lahjoja kuin muut. Mutta hän on aivan pakkomielteinen avaruusraketeista joten hän saa kaksi pakettia rakettileluja, varmaan sukulaisilta tulee raketteja myös.
Uskon että molemmat lapset tulevat olemaan tyytyväisiä :)
Kyllä jouluna kuuluu saada paljon paketteja, jos on lapsi. Lähes jokainen lapsi saa yli 10 lahjaa. Onnettomaksi kokee, vertaillessaan kavereiden kanssa, jos itse saa 2 lahjaa.
Yhtenä jouluna en tainnut antaa esikoiselle mitään, oli niin pieni ettei kaivannut mitään enkä keksinyt mitä hankkisi. Tänäkään jouluna eivät ole esittäneet toivomuksia, mutta itselläni on kymmenittäin ideoita ja koitan saada rahan venymään kaikkeen. Monet jutut on sellaisia, mitä itse olisin lapsena toivonut mutten koskaan saanut. Kuten baby born, brion junarata, jne. Kuopuksella on selkeä maku mistä tykkää, joten hänelle on helppo keksiä juttuja. Kyllä lapsille on tänä jouluna siis molemmille tulossa useita paketteja, varmaan juuri kymmenisen kappeletta kumpaisellekin. Muutama kalliimpi paketti 50-100e ja loput edullisempia 10-30e.
Minä sain lapsena 30-40 lahjaa joka joulu. Tuntui pahalta kun kaverit saivat alle 5 pakettia.